فهرست مطالب

چکیده………………………………………………………………………….. 1

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فصل اول : کلیات

از روزی که انسان به آواز آهنگین یک پرنده گوش داد نقش موسیقی و تأثیر آن به رسمیت شناخته شد، برای لحظه‌ای چشمانتان را ببندید و به دیروز، به کودکی برگردید و به یاد نواهای آهنگینی بیفتید که در روحتان زمزمه می‌شد. طنین لالایی مادر خواب شبهایتان را پر می‌کرد، آنگاه که صدای قلب مادر نشان امنی بود تا آرامش را تجربه کنید. با صدای اکسیژن نفسهایش، نفسهایتان گرم شد و حجم گرفت و نبضتان آهنگ زندگی نواخت و طنین قلبتان طپشی بود برای بودن و زیستن.
بدون تردید موسیقی از توانایی انگیزه بخشی برخوردار است:‌ ریتم زندگی، آهنگ طبیعت؛ نوای باد؛ آواز گیاه؛ پرنده؛ موسیقی آب و حتی صدای سکوت شب روی حالات جسمانی، روحی، روانی و احساسی انسان تأثیر بسزایی دارد.
شادروان حسن مشحون معتقد است، از زمانی که بشر توانست انفعالات درونی خود را به وسیله‌ی صدا نمایش دهد و وزن را از صداهای منظم و مختلف طبیعت به دست آورد، موسیقی را به وجود آورد زیرا جهان پر از اصوات است و عالم خلقت بر توازن و انتظام استوار است.
موسیقی در تمام مراحل زندگی با انسان آمیخته بوده، زیسته و تکامل یافته است. لئوپلددوفن می‌نویسد: ریشه موسیقی به عهد کهن ارتباط دارد، موسیقی صوتی با سخن به وجود آمده است و در واقع همان روزی که انسان توانست برای نخستین بار خوشی‌ها و رنج‌های خود را با صدا نمایش دهد، مبدا موسیقی است.
قرن‌های متمادی از صدای موسیقی به شکل طبل برای خبر رسانی و کوس و دهل برای پیش بردن جنگ‌ها و پیروز شدن استفاده می‌شده است اما موسیقی به همین اندازه می‌تواند آرام بخش و مسکن نیز باشد و به روش‌های مختلف بر شرایط انسان تأثیر گذارد. قدما معتقد بودند که موسیقی شیطان را فراری داده و سبب التیام می‌گردد بطوریکه بیشتر قبایل در سرتاسر دنیا برای فراری دادن شیطان از جسم و روح بیمار و بسیاری از آیین‌های قبیله‌ای از موسیقی استفاده می‌کردند و می‌کنند. موسیقی نشانه فرهنگ و زبان آفریقایان بوده و قرنهاست که در برنامه‌های خود از موسیقی استفاده می‌کنند. در ایران نیز از موسیقی تعزیه تا موسیقی صوفیانه، با تار و پود فرهنگی ایرانی عجین شده است و همگی در زندگی مردم نقش موثری را ایفا می‌کرده است بطوریکه گویای فرهنگ و تمدن ایرانی است که البته در طول تاریخ همگام با تغییر در ساختار سیاسی؛ اجتماعی و فرهنگی کشور دستخوش تغییراتی شده و هرگونه غم و شادی مردم به نوعی محسوس در آن اثر گذاشته است.
در روزگار ما به شکل علمی خاصیت التیام بخشی موسیقی برای تغییرات احساسی یا التیام جسمانی بیمار به اثبات رسیده است و در زمینه موسیقی درمانی و تأثیرات التیام بخش صدای آواز یا صدای ادوات موسیقی، کاستن استرس و افزایش آرامش و آرامیدگی حتی افزایش خلاقیت اشخاص، افزایش شیر مادر و رشد و پرورش گیاهان و.. به نتایج قابل ملاحظه‌ای رسیده است.
اما نبایست فراموش گردد که سرزمین ما خاستگاه فرهنگ و تمدن بشری است با پیشینه چندین هزار ساله در هنر، بویژه در موسیقی که گنجینه پر ارزشی از پیشنیان برایمان به یادگار مانده است که بایسته است از آن به بهترین شیوه استفاده کنیم و بهمراه دانش امروزی از آن بهره بجوییم.

فصل دوم:شناخت

بشر همواره در طول تاریخ به تلاش‌های گوناگون دست زده تا باورها و آرمان‌های انسانی خویش را در قالب اشکال مختلف بیان و به دیگران منتقل کند. بی‌تردید تاکنون اهمیت هیچیک از تلاش‌ها به اندازه هنر، در نمایان ساختن جوهر پندار و اندیشه انسان و فرهنگ او امکان‌پذیر نگشته است و هنرهای گوناگون همچون موسیقی، نقاشی، معماری، مجسمه‌سازی، رقص، تآتر و غیره به مثابه یکی از راه‌های بیان دانش و اشتیاق بشری نقش ارزنده‌ای در دریافت کلی فرهنگ و جامعه بزرگ بشری ایفا کرده است. این گفته شوپنهاور که «همه هنرها می‌خواهند به مرحله موسیقی برسند» در بر گیرنده حقیقتی است مهم که آگاهی از آن ما را به شناخت واقعی از تمام هنرها رهنمون می‌گردد.
اصل مهمی که از گفته شوپنهاور مطرح می‌شود وجود کیفیت انتزاع و تجربه در هنر موسیقی است. آنچه موسیقی را از سایر هنرها متمایز مکند، بیان صریح و بدون واسطه با مخاطبان خود است که انتقال پیام‌ها و آرمان‌های ذهنی و عواطف و احساسات هنرمند را به دیگران آسانتر می‌سازند. به بیان زیباتر می‌توان گفت:
«موسیقی، هنر بیان احساسات بوسیله صداهاست»
«موسیقی را مردم بوجود می‌آورند و آهنگسازان آن را تنظیم می‌کنند » بطوریکه تاریخ موسیقی نشان می‌دهد، آهنگسازان بزرگ پیوسته کسانی بوده‌اند که با مردم آمیخته و روح زمان را دریافته باشند. فقط کسی که ضربان قلب‌های مردم را درک کند می‌تواند افکار مردم را بیان کند.

2-1-2 تعریف واژه موسیقی:
لغت موسیقی در لفظ یونانی بصورت موزیک Musique به معنای تعلیمات روحی که در برابر ژیمناستیک Gymnastique به معنای تعلیمات جسمی قرار دارد می‌باشد و این کلمه از لفظ Muse نام یکی از فرشتگان نه‌گانه‌ای مشتق شده است که در جوار آپولون (Apollon) خدای موسیقی وهنرهای زیبا در کوه پارناس (Parnasse) بسر می‌بردند و هر کدام بر یکی از نه فن هنرهای زیبا موکل بوده‌اند.
لفظ موسیقی به معنای آهنگ است و آهنگ گاهی به گروهی از نت (نغمه) های پی‌درپی با ترتیب معین گفته می‌شود و گاهی به گروهی از نت‌ها که به‌منظور همگامی با حروف الفاظ یک عبارت منظوم که برای بیان یک معنی و مقصود بنابر قواعد جاری زبان ترکیب شده‌اند اطلاق می‌شود.

2-1-3 موسیقی از نظر اسلام:
بر خلاف آنچه عده‌ای تصور می‌کنند از نظر اسلام مردود نیست، البته تا وقتی که از آن در جهت ایجاد نزدیکی و کشش به دین الهی استفاده شود.

12
بخش اول: تعریف موسیقی……………………………………………….. 10
بخش دوم:بررسی موسیقی در دوره های مختلف تاریخی………………. 14
گفتار اول:همنوایی معماری و موسیقی در مغرب زمین…………………: 15
گفتار دوم:موسیقی در ایران زمین………………………………………… 22
بخش سوم:بررسی انواع موسیقی………………………………………… 30
بخش چهارم:بررسی سازهای ایرانی………………………………………. 34
بخش پنجم:رابطۀ بین موسیقی و معماری…………………………………: 40
بخش ششم:چگونگی پیدایش هنرستان عالی موسیقی در ایران:……… 50
بخش هفتم:بررسی نمونه های موجود…………………………………….. 54
گفتار دوم بررسی نمونه های داخلی:…………………………………….. 83
امکانات مرکز همایشها…………………………………………………… : 89
بخش هشتم:استانداردها و ضوابط………………………………………. 91

فصل سوم:بررسی اقلیم و تحلیل سایت انتخابی

شهر تهران مرکز استان تهران و پایتخت ایران از شمال به شمیرانات، از شرق به لواسانات، از غرب به کن و از جنوب به ابتدای حریم ایستگاه تقلیل شارژ گاز محدود می گردد.گرچه امروزه با توجه به تعریف تهران بزرگ محدوده آن بسیار وسیعتر است، ولی تهران به عنوان یک شهر، 22 منطقه (شهرداری) را شامل می شود. فضای کالبدی شهر تهران امروز به بیش از 640 کیلومتر مربع می رسد. از نظر موقعیت جغرافیایی تهران در ً4135 عرض شمالی و 5119 طول شرقی واقع است ارتفاع آن در جنوی 1100 متر در نواحی مرکزی 1200 متر و در شمال 1700 متر ( ارتفاع از سطح آب های آزاد) است. شهر تهران به لحاظ قرار گرفتن در دامنه کوه، دره ها و مسیلها و آب‌روهای عمده ای دارد که به دلیل قرارگیری در داخل شهر اکثرا کانالیزه و کنترل شده اند ولی متأسفانه حریم های این مسیلها توسط شهروندان و شهرداری چندان رعایت نمی شود.نما در بسیاری از موارد با شروع بارندگی های شدید مشکلات زیادی به وجود می آید. همچنین کانالهای شریانهای عبوری هوا می باشد که در میزان غلظت آلودگی هوای شهر تهران تاثیر فراوانی دارند.

3-1-2 وضعیت توپوگرافی تهران:
از نظر موقعیت مکانی شهر تهران در دامنه های جنوبی سلسله جبال البرز مرکزی قرار دارد.این منطقه از ذخائر رسوبی و رودخانه ها و جریانهای فصلی منطقه کوهستانی پوشیده شده است، به طور کلی در تهران سه منطقه فیزیوگرافیک که دریک مقطع شمالی ـ جنوبی قرار گرفته وجود دارد:منطقه شمالی تهران منطقه میانی قسمتهای جنوبی شهر تهراناین سایت جزء منطقه شمالی میانی تهران متشکل از بافت سنگین شمال توفهای سبز، سنگ‌های آندزینی، شیستی دوران سوم زمین شناسی که در قسمت زیرین آن توفهای سبز دوره ائوسن می‌باشد. لذا خاک این منطقه به دلیل کم آبی برای کشاورزی مناسب نبوده، در اثر وجود جریانهای فصلی سرچشمه گرفته از مناطق کوهستانی، در نواحی مختلف آن باغهایی به وجود آمده است.

3-1-3 شیب و توپوگرافی:
شیب طبیعی و عمومی زمین از شمال به جنوب بوده و مقدار آن در منطقه شمالی به طور متوسط 5% و در جنوب 5% است ولی شیب بخشی از مناطق شمالی و کوهپایه ها مانند گلابدره به 30% و یا بیشتر می رسد ارتفاع میدان تجریش حدود 1800 متر و وسعت منطقه شمیرانات به 5/77 کیلومتر مربع می رسد. توپوگرافی و اختلاف سطوح موجود در اطراف میدان تجریش به دلیل استقرار میدان در یک تنگه طبیعی و وجود دو شاخه مسیل دربند و جعفرآباد در شمال آن است. شیب خیابانهای شمالی متفاوت است سعد آباد و ارم 5% جعفرآباد در حدود 12% و شیب منطقه جنوبی در حدود 7% ارزیابی شده است.

3-1-4 موقعیت جغرافیایی تهران:
تهران در کوهپایه جنوب کوههای البرز مرکزی قرار گرفته و شمالی ترین فرونشست ایران مرکزی به حساب می آید، تهران در موقعیت جغرافیایی 33-51 الی 04-51 طول شرقی و 35-35 الی 50-35 عرض شمالی واقع گردیده است. دشت تهران دشتی است با شیب تند از شمال به جنوب که به وسیله بلندیها و فرونشسته شرقی غربی به بخشهای گوناگونی از شمال به جنوب می توان تقسیم نموده.
پستی و بلندی اطراف پهنه شهر دارای تفاوت ارتفاعی حدود 4878 متر از بلندی قله دماوند با ارتفاع 5678 متر تا نقاط پست دشت کویر با ارتفاع کمتر از 800 متر از سطح دریا می باشد.
میزان ارتفاع در شمال شهر 1700 متر از سطح دریا و در جنوب شهر 900 متر می باشد. فاصله کویر تا دامنه کوههای البرز حدود 70 کیلومتر است که در آن بیش از 540 متر تفاوت ارتفاع وجود دارد. فواصل نقاط مختلف شهر از ارتفاعات به ترتیب عبارتند از : شمیران 10 کیلومتر، تهران 20 کیلومتر، ری 30 کیلومتر فشابویه 40 کیلومتر، ورامین 60 کیلومتر و کویر 70 کیلومتری می باشد. بطور کلی شهر تهران در میان دشتی محصور میان کوههای سلسله جبال البرز و آنتی البرز قرار گرفته و عملاً از نظر توسعه شکل و موقعیت تابع این استقرار است. سرتاسر شمال تهران از نظر توسعه به کوههای شمال و از سمت شرق و جنوب شرقی نیز به ادامه این سلسله آنتی البرز دارد. جنوب و شرق تهران به کویر و غرب آن به دشت قزوین باز می شود.

12
بخش دوم:اقلیم ……………………………………………………………143
آبعلی ……………………………………………………………………….147
بخش سوم:تحلیل سایت انتخابی…………………………………….. 156
فصل پنجم: مبانی طراحی و برنامه فیزیکی:…………………………. 181
فهرست منابع و مآخذ…………………………………………………:200



  مقطع کارشناسی ارشد

بلافاصله بعد از پرداخت به ایمیلی که در مرحله بعد وارد میکنید ارسال میشود.


فایل pdf غیر قابل ویرایش

قیمت25000تومان

خرید فایل word

قیمت35000تومان