فهرست مطالب

چکیده………………………………………………………………………….. 1

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فصل اول : كليات

از روزي كه انسان به آواز آهنگين يك پرنده گوش داد نقش موسيقي و تأثير آن به رسميت شناخته شد، براي لحظه‌اي چشمانتان را ببنديد و به ديروز، به كودكي برگرديد و به ياد نواهاي آهنگيني بيفتيد كه در روحتان زمزمه مي‌شد. طنين لالايي مادر خواب شبهايتان را پر مي‌كرد، آنگاه كه صداي قلب مادر نشان امني بود تا آرامش را تجربه كنيد. با صداي اكسيژن نفسهايش، نفسهايتان گرم شد و حجم گرفت و نبضتان آهنگ زندگي نواخت و طنين قلبتان طپشي بود براي بودن و زيستن.
بدون ترديد موسيقي از توانايي انگيزه بخشي برخوردار است:‌ ريتم زندگي، آهنگ طبيعت؛ نواي باد؛ آواز گياه؛ پرنده؛ موسيقي آب و حتي صداي سكوت شب روي حالات جسماني، روحي، رواني و احساسي انسان تأثير بسزايي دارد.
شادروان حسن مشحون معتقد است، از زماني كه بشر توانست انفعالات دروني خود را به وسيله‌ي صدا نمايش دهد و وزن را از صداهاي منظم و مختلف طبيعت به دست آورد، موسيقي را به وجود آورد زيرا جهان پر از اصوات است و عالم خلقت بر توازن و انتظام استوار است.
موسيقي در تمام مراحل زندگي با انسان آميخته بوده، زيسته و تكامل يافته است. لئوپلددوفن مي‌نويسد: ريشه موسيقي به عهد كهن ارتباط دارد، موسيقي صوتي با سخن به وجود آمده است و در واقع همان روزي كه انسان توانست براي نخستين بار خوشي‌ها و رنج‌هاي خود را با صدا نمايش دهد، مبدا موسيقي است.
قرن‌هاي متمادي از صداي موسيقي به شكل طبل براي خبر رساني و كوس و دهل براي پيش بردن جنگ‌ها و پيروز شدن استفاده مي‌شده است اما موسيقي به همين اندازه مي‌تواند آرام بخش و مسكن نيز باشد و به روش‌هاي مختلف بر شرايط انسان تأثير گذارد. قدما معتقد بودند كه موسيقي شيطان را فراري داده و سبب التيام مي‌گردد بطوريكه بيشتر قبايل در سرتاسر دنيا براي فراري دادن شيطان از جسم و روح بيمار و بسياري از آيين‌هاي قبيله‌اي از موسيقي استفاده مي‌كردند و مي‌كنند. موسيقي نشانه فرهنگ و زبان آفريقايان بوده و قرنهاست كه در برنامه‌هاي خود از موسيقي استفاده مي‌كنند. در ايران نيز از موسيقي تعزيه تا موسيقي صوفيانه، با تار و پود فرهنگي ايراني عجين شده است و همگي در زندگي مردم نقش موثري را ايفا مي‌كرده است بطوريكه گوياي فرهنگ و تمدن ايراني است كه البته در طول تاريخ همگام با تغيير در ساختار سياسي؛ اجتماعي و فرهنگي كشور دستخوش تغييراتي شده و هرگونه غم و شادي مردم به نوعي محسوس در آن اثر گذاشته است.
در روزگار ما به شكل علمي خاصيت التيام بخشي موسيقي براي تغييرات احساسي يا التيام جسماني بيمار به اثبات رسيده است و در زمينه موسيقي درماني و تأثيرات التيام بخش صداي آواز يا صداي ادوات موسيقي، كاستن استرس و افزايش آرامش و آراميدگي حتي افزايش خلاقيت اشخاص، افزايش شير مادر و رشد و پرورش گياهان و.. به نتايج قابل ملاحظه‌اي رسيده است.
اما نبايست فراموش گردد كه سرزمين ما خاستگاه فرهنگ و تمدن بشري است با پيشينه چندين هزار ساله در هنر، بويژه در موسيقي كه گنجينه پر ارزشي از پيشنيان برايمان به يادگار مانده است كه بايسته است از آن به بهترين شيوه استفاده كنيم و بهمراه دانش امروزي از آن بهره بجوييم.

فصل دوم:شناخت

بشر همواره در طول تاريخ به تلاش‌هاي گوناگون دست زده تا باورها و آرمان‌هاي انساني خويش را در قالب اشكال مختلف بيان و به ديگران منتقل كند. بي‌ترديد تاكنون اهميت هيچيك از تلاش‌ها به اندازه هنر، در نمايان ساختن جوهر پندار و انديشه انسان و فرهنگ او امكان‌پذير نگشته است و هنرهاي گوناگون همچون موسيقي، نقاشي، معماري، مجسمه‌سازي، رقص، تآتر و غيره به مثابه يكي از راه‌هاي بيان دانش و اشتياق بشري نقش ارزنده‌اي در دريافت كلي فرهنگ و جامعه بزرگ بشري ايفا كرده است. اين گفته شوپنهاور كه «همه هنرها مي‌خواهند به مرحله موسيقي برسند» در بر گيرنده حقيقتي است مهم كه آگاهي از آن ما را به شناخت واقعي از تمام هنرها رهنمون مي‌گردد.
اصل مهمي كه از گفته شوپنهاور مطرح مي‌شود وجود كيفيت انتزاع و تجربه در هنر موسيقي است. آنچه موسيقي را از ساير هنرها متمايز مكند، بيان صريح و بدون واسطه با مخاطبان خود است كه انتقال پيام‌ها و آرمان‌هاي ذهني و عواطف و احساسات هنرمند را به ديگران آسانتر مي‌سازند. به بيان زيباتر مي‌توان گفت:
«موسيقي، هنر بيان احساسات بوسيله صداهاست»
«موسيقي را مردم بوجود مي‌آورند و آهنگسازان آن را تنظيم مي‌كنند » بطوريكه تاريخ موسيقي نشان مي‌دهد، آهنگسازان بزرگ پيوسته كساني بوده‌اند كه با مردم آميخته و روح زمان را دريافته باشند. فقط كسي كه ضربان قلب‌هاي مردم را درك كند مي‌تواند افكار مردم را بيان كند.

2-1-2 تعریف واژه موسیقی:
لغت موسيقي در لفظ يوناني بصورت موزيك Musique به معناي تعليمات روحي كه در برابر ژيمناستيك Gymnastique به معناي تعليمات جسمي قرار دارد مي‌باشد و اين كلمه از لفظ Muse نام يكي از فرشتگان نه‌گانه‌اي مشتق شده است كه در جوار آپولون (Apollon) خداي موسيقي وهنرهاي زيبا در كوه پارناس (Parnasse) بسر مي‌بردند و هر كدام بر يكي از نه فن هنرهاي زيبا موكل بوده‌اند.
لفظ موسيقي به معناي آهنگ است و آهنگ گاهي به گروهي از نت (نغمه) هاي پي‌درپي با ترتيب معين گفته مي‌شود و گاهي به گروهي از نت‌ها كه به‌منظور همگامي با حروف الفاظ يك عبارت منظوم كه براي بيان يك معني و مقصود بنابر قواعد جاري زبان تركيب شده‌اند اطلاق مي‌شود.

2-1-3 موسيقي از نظر اسلام:
بر خلاف آنچه عده‌اي تصور مي‌كنند از نظر اسلام مردود نيست، البته تا وقتي كه از آن در جهت ايجاد نزديكي و كشش به دين الهي استفاده شود.

12
بخش اول: تعریف موسیقی……………………………………………….. 10
بخش دوم:بررسی موسیقی در دوره های مختلف تاریخی………………. 14
گفتار اول:همنوایی معماری و موسیقی در مغرب زمین…………………: 15
گفتار دوم:موسیقی در ایران زمین………………………………………… 22
بخش سوم:بررسی انواع موسیقی………………………………………… 30
بخش چهارم:بررسی سازهای ایرانی………………………………………. 34
بخش پنجم:رابطۀ بین موسیقی و معماری…………………………………: 40
بخش ششم:چگونگی پیدایش هنرستان عالی موسیقی در ایران:……… 50
بخش هفتم:بررسی نمونه های موجود…………………………………….. 54
گفتار دوم بررسی نمونه های داخلی:…………………………………….. 83
امکانات مرکز همایشها…………………………………………………… : 89
بخش هشتم:استانداردها و ضوابط………………………………………. 91

فصل سوم:بررسی اقلیم و تحلیل سایت انتخابی

شهر تهران مركز استان تهران و پايتخت ايران از شمال به شميرانات، از شرق به لواسانات، از غرب به كن و از جنوب به ابتداي حريم ايستگاه تقليل شارژ گاز محدود مي گردد.گرچه امروزه با توجه به تعريف تهران بزرگ محدوده آن بسيار وسيعتر است، ولي تهران به عنوان يك شهر، 22 منطقه (شهرداري) را شامل مي شود. فضاي كالبدي شهر تهران امروز به بيش از 640 كيلومتر مربع مي رسد. از نظر موقعيت جغرافيايي تهران در ً4135 عرض شمالي و 5119 طول شرقي واقع است ارتفاع آن در جنوي 1100 متر در نواحي مركزي 1200 متر و در شمال 1700 متر ( ارتفاع از سطح آب هاي آزاد) است. شهر تهران به لحاظ قرار گرفتن در دامنه كوه، دره ها و مسيلها و آب‌روهاي عمده اي دارد كه به دليل قرارگيري در داخل شهر اكثرا كاناليزه و كنترل شده اند ولي متأسفانه حريم هاي اين مسيلها توسط شهروندان و شهرداري چندان رعايت نمي شود.نما در بسياري از موارد با شروع بارندگي هاي شديد مشكلات زيادي به وجود مي آيد. همچنين كانالهاي شريانهاي عبوري هوا مي باشد كه در ميزان غلظت آلودگي هواي شهر تهران تاثير فراواني دارند.

3-1-2 وضعيت توپوگرافي تهران:
از نظر موقعيت مكاني شهر تهران در دامنه هاي جنوبي سلسله جبال البرز مركزي قرار دارد.اين منطقه از ذخائر رسوبي و رودخانه ها و جريانهاي فصلي منطقه كوهستاني پوشيده شده است، به طور كلي در تهران سه منطقه فيزيوگرافيك كه دريك مقطع شمالي ـ جنوبي قرار گرفته وجود دارد:منطقه شمالي تهران منطقه مياني قسمتهاي جنوبي شهر تهراناين سايت جزء منطقه شمالي مياني تهران متشكل از بافت سنگين شمال توفهاي سبز، سنگ‌هاي آندزيني، شيستي دوران سوم زمين شناسي كه در قسمت زيرين آن توفهاي سبز دوره ائوسن مي‌باشد. لذا خاك اين منطقه به دليل كم آبي براي كشاورزي مناسب نبوده، در اثر وجود جريانهاي فصلي سرچشمه گرفته از مناطق كوهستاني، در نواحي مختلف آن باغهايي به وجود آمده است.

3-1-3 شيب و توپوگرافي:
شيب طبيعي و عمومي زمين از شمال به جنوب بوده و مقدار آن در منطقه شمالي به طور متوسط 5% و در جنوب 5% است ولي شيب بخشي از مناطق شمالي و كوهپايه ها مانند گلابدره به 30% و يا بيشتر مي رسد ارتفاع ميدان تجريش حدود 1800 متر و وسعت منطقه شميرانات به 5/77 كيلومتر مربع مي رسد. توپوگرافي و اختلاف سطوح موجود در اطراف ميدان تجريش به دليل استقرار ميدان در يك تنگه طبيعي و وجود دو شاخه مسيل دربند و جعفرآباد در شمال آن است. شيب خيابانهاي شمالي متفاوت است سعد آباد و ارم 5% جعفرآباد در حدود 12% و شيب منطقه جنوبي در حدود 7% ارزيابي شده است.

3-1-4 موقعيت جغرافيايي تهران:
تهران در كوهپايه جنوب كوههاي البرز مركزي قرار گرفته و شمالي ترين فرونشست ايران مركزي به حساب مي آيد، تهران در موقعيت جغرافيايي 33-51 الي 04-51 طول شرقي و 35-35 الي 50-35 عرض شمالي واقع گرديده است. دشت تهران دشتي است با شيب تند از شمال به جنوب كه به وسيله بلنديها و فرونشسته شرقي غربي به بخشهاي گوناگوني از شمال به جنوب مي توان تقسيم نموده.
پستي و بلندي اطراف پهنه شهر داراي تفاوت ارتفاعي حدود 4878 متر از بلندي قله دماوند با ارتفاع 5678 متر تا نقاط پست دشت كوير با ارتفاع كمتر از 800 متر از سطح دريا مي باشد.
ميزان ارتفاع در شمال شهر 1700 متر از سطح دريا و در جنوب شهر 900 متر مي باشد. فاصله كوير تا دامنه كوههاي البرز حدود 70 كيلومتر است كه در آن بيش از 540 متر تفاوت ارتفاع وجود دارد. فواصل نقاط مختلف شهر از ارتفاعات به ترتيب عبارتند از : شميران 10 كيلومتر، تهران 20 كيلومتر، ري 30 كيلومتر فشابويه 40 كيلومتر، ورامين 60 كيلومتر و كوير 70 كيلومتري مي باشد. بطور كلي شهر تهران در ميان دشتي محصور ميان كوههاي سلسله جبال البرز و آنتي البرز قرار گرفته و عملاً از نظر توسعه شكل و موقعيت تابع اين استقرار است. سرتاسر شمال تهران از نظر توسعه به كوههاي شمال و از سمت شرق و جنوب شرقي نيز به ادامه اين سلسله آنتي البرز دارد. جنوب و شرق تهران به كوير و غرب آن به دشت قزوين باز مي شود.

12
بخش دوم:اقلیم ……………………………………………………………143
آبعلي ……………………………………………………………………….147
بخش سوم:تحلیل سایت انتخابی…………………………………….. 156
فصل پنجم: مبانی طراحی و برنامه فیزیکی:…………………………. 181
فهرست منابع و مآخذ…………………………………………………:200



  مقطع کارشناسی ارشد

بلافاصله بعد از پرداخت به ایمیلی که در مرحله بعد وارد میکنید ارسال میشود.


فایل pdf غیر قابل ویرایش

قیمت25000تومان

خرید فایل word

قیمت35000تومان