مقدمه

کتابخانه آنلاین یا دیجیتالی با پیدایش روش‏های عرضه اطلاعات به صورت دیجیتال شکل گرفت. از زمانی که نشر سنتی یا ارائه اطلاعات به‏صورت چاپی، به سوی نشر الکترونیک گام برداشت، با پدیده‏ای به نام کتاب‏های الکترونیکی مواجه شدیم. این متون به جای کاغذ روی دیسک‏ها و حافظه رایانه ها ذخیره می‏شدند و به وسیله رایانه بازیابی و ارائه می گردیدند.محل و فضایی که کتاب‏های الکترونیکی و دیجیتالی را نگهداری و سازماندهی می‏کند و تمهیدات لازم را به منظور انواع پردازش، چگونگی دسترسی به اطلاعات، مرتب‏سازی و ذخیره مطالب و نیز ارائه قابلیت‏های متنوع به کاربران فراهم می‏سازد، کتابخانه دیجیتالی است. از این رو، می‏توان اذعان داشت که دانش‏های مربوط به فناوری اطلاعات باعث شده که امروزه تمامی امکانات و بهره‏وری‏هایی که در زمینه کتاب، نشر و کتابخانه‏های سنتی وجود دارد به صورت کامل‏تر، آسان‏تر، دقیقتر و سریعتر در کتابخانه‏های دیجیتالی عرضه شود. نکته مهم اینکه بسیاری از مؤلفان و ناشران برای نشر گسترده محصولات خود ، با چالش‏های جدی به‏ویژه در مسائل مادی و هزینه مالی انتشار ، مواجه می‏شوند. از سوی دیگر، بسیاری از محققان خواستار این هستند که کتاب‏ها و منابعی را که به صورت چاپ شده در اختیار دارند، به صورت دیجیتالی نیز در اختیار داشته باشند و اگر کتابی از چاپ خارج می‏شود، متن آن نیز در قالب نرم‏افزار عرضه شود تا از پژوهش دیجیتالی نیز بهره لازم را ببرند.
بنابراین با ایجاد «کتابخانه دیجیتالی» هم نیاز کاربران و هم نیاز ناشران و عرضه‏کنندن تأمین می‏شود و به‏یکباره هزینه‏ها و چالش‏های مالی آن از پیش رو برداشته می‏شود، هر چند برای رسیدن به این هدف باید اهتمام بیشتری از سوی مراکز مربوطه صورت گیرد. البته این پروژه فقط یک پروژه تحقیقاتی دانشگاهی است و استفاده تجاری از آن مد نظر نمی باشد و حتی در فضای وب نیز مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.
در ادامه به بررسی، تحلیل و پیاده سازی پروژه کتابخانه آنلاین خواهیم پرداخت. هدف از تحلیل این سیستم نرم افزاری، یافتن راه حلهای مناسب برای پیاده سازی می باشد. یافتن راه حل مناسب نیاز به بررسی دارد که بایستی از یکی از روشهای تحلیل مناسب استفاده نمود. روشی که برای تحلیل این سیستم استفاده شده روش RUP می باشد که برای نمایش برخی از مراحل آن از نمودارهای UML استفاده شده است.

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فهرست مطالب

چکیده…………………………………………………………….. 1
مقدمه…………………………………………………………….. 2

فصل اول: چشم انداز پروژه

1-8- ابزار مدل سازی
برای طراحی نمودارهای سیستم از UML استفاده شده است. زبان مدل های متحد (UML) زبانی برای معین کردن ، به تصویر کشیدن ، ساختن و مستند کردن محصولات سیستم های نرم افزاری ، سیستم های تجاری و سایر سیستم های غیر نرم افزاری است. UML برای نشان دادن یک همکاری عالی مهندسی علمی که موفقیت آنها در مدل های سیستم های بزرگ و کامل ثابت شده است می باشد.

UML قابل توسعه است، مکانیسم های اساسی را برای اختصاصی کردن ارائه می دهد: فایل سوابق و کلیشه ها . معنا شناختی توسعه بوسیله فایل های سوابق با تجدید نظر عمده UML 2.0 بهبود یافته اند. خیلی مهم است که بین مدل UML و مجموعه نموداری یک مجموعه مشخص شود. نمودار یک نمایش گرافیکی جزئی از یک مدل سیستم است . مدل همچنین دارای یک صفحه محمل معنایی است، استنادی همانند موارد استفاده نوشتاری که نمودارها و اجزاء مدل را استخراج می کنند . نمودارهای UML دو دیدگاه مختلف از مدل سیستم را نشان می دهند .
دیدگاه تجهیزات تابعی: بر تجهیزات تابعی سیستم از دیدگاه کاربر تأکید می کند و شامل نمودارهای استفاده موردی است .
دیدگاه رفتار دینامیکی (پویا): بر رفتار پویای سیستم با نشان دادن همکاریهایی میان اشیاء تمرکز می کنند تا حالات درونی از اشیاء تغییر می یابد و شامل نمودارهای پی در پی، نمودارهای فعالیتی و نمودارهای دستگاه حالت است .
مدلهای UML می توانند در میان وسایل UML با استفاده از فرمت مبادله XMI مبادله شوند.[5]

1-9- روش تحلیل
UML به خودی خود یک روش نیست؛ هرچند طراحی شده بود تا با روشهای توسعه نرم افزاری شیء گرا اصلی زمان خودش سازگار باشد (برای مثال objectory , Booch, OMT). زمانیکه UML تکامل پیدا کرد ، بعضی از این روشها دوباره طراحی شدند و روشهای جدید براساس UML خلق شدند . بهترین مورد مشهورRUP است. روشی که برای تحلیل این سیستم استفاده شده روش RUP می باشد. روشهای مبنی بر UML زیاد دیگری همانند روش Abstraction , Dynamic systems Development method ، و بقیه برای تهیه راه حلهای بسیار خاص یا بدست آوردن اهداف مختلف طراحی شده اند. [5]

1-1- مقدمه………………………………………………………. 4
1-2- Visionا………………………………………………………. 4
1-3- موضوع پروژه………………………………………………… 5
1-4- اهداف پروژه…………………………………………………. 5
1-5- انجام پروژه چه سودی دارد ……………………………….5
1-6- ذینفعان پروژه ………………………………………………..6
1-7- سابقه انجام پروژه های مشابه…………………………… 6
1-8- ابزار مدل سازی……………………………………………. 7
1-9- روش تحلیل…………………………………………………. 8

فصل دوم: بررسی روند کار در یک کتابخانه

-1- مقدمه
در این فصل به بررسی روند کار در یک کتابخانه به صورت فیزیکی پرداخته خواهد شد. منظور از صورت فیزیکی این است که ابتدا روند کارهایی که معمولا به صورت دستی و سنتی در یک کتابخانه انجام می شوند مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می گیرند و پس از آن Functionality های منطقی که معمولا به صورت نرم افزاری می باشند از آنها بدست خواهد آمد. در ادامه نیز به سناریوی روند کار در کتابخانه و ارائه سناریو برای هر یک از Use Case ها خواهیم پرداخت.

2-2- بررسی Actor های فیزیکی کتابخانه
Actor نقش بیرونی یک شئی در سیستم Use Case را بازی می کند و یک شیء ممکن است چندین نقش را بازی نماید که با نماد زیر نشان داده می شود.

نمایه 1 – اکتور

پس از بررسی های اولیه در مورد اکتورهای موجود در یک کتابخانه ، فهرستی از اکتورهایی که معمولا در یک کتابخانه باید وجود داشته باشند بدست آمد که به شرح ذیل می باشند:
• Actor مدیر کتابخانه: مدیر کتابخانه کسی است که در بالاترین سطح از نظر چارت مدیریتی در کتابخانه قرار دارد و تمامی امور مربوط به تائید عضویت ، لغو عضویت ، خرید کتاب برای کتابخانه و . . . زیر نظر این شخص انجام می شود.
• Actor کارمند کتابخانه: کارمند کسی است که روند کار تحویل دهی کتاب ، تحویل گیری کتاب ، ثبت نام اعضا ، بررسی کتابهای کتابخانه و احیانا فروش کتاب و . . . را به عهده دارد.
• Actor اعضای کتابخانه (مراجعه کننده): مراجعان و اعضای کتابخانه کسانی هستند که برای دریافت خدمات به کتابخانه مراجعه می نمایند و از کتابهای کتابخانه و سالن مطالعه استفاده می نمایند. لازم به ذکر است که برای استفاده از سالن مطالعه ، افراد باید حتما جزو اعضای کتابخانه باشند. سالن کتابخانه فقط برای مطالعه کتابهایی می باشد که نمی توان آنها را از کتابخانه خارج کرد.

2-3- بررسی Use case های فیزیکی کتابخانه
Use Case مجموعه از رویداد هاست، که وقتی یک Actor، در سیستم پردازش کاملی را انجام می دهد رخ می دهد و به صورت نرمال به یک پردازش بزرگ نسبت داده می شود و یک قدم منحصر به فرد یا پایان کار در یک سیستم نیست. Functionality های زیر پس از بررسی های اولیه در یک کتابخانه بدست آمده اند که لیست آنها به شرح ذیل می باشد:

2-1- مقدمه……………………………………………………… 10
2-2- بررسی Actor های فیزیکی کتابخانه………………….. 10
2-3- بررسی Use case های فیزیکی کتابخانه………………. 11
2-4- Use Case Diagram های فیزیکی کتابخانه……………. 13
2-4-1- Use case Diagram تقاضای عضویت …………………13
2-4-2- Use case Diagram دریافت مدارک ثبت نام و صدور کارت 14
2-4-3- Use case Diagram درخواست و تحویل کتاب……… 15
2-5- سناریوهای روند کار در کتابخانه……………………….. 16
2-6- ارتباط اکتورهای سیستم در حالت کلی………………. 19
2-7- سناریوی Use Case های سیستمی کتابخانه………. 20
2-7-1- Use case Diagram ثبت نام، ورود و خروج از سیستم 21
2-7-1-1- سناریوی Sing Up Use Case ا……………………..22
2-7-1-2- سناریوی LogIn Use Caseا……………………….. 23
2-7-1-3- سناریوی LogOut Use Case ا………………………25
2-7-2- Use case Diagram فعالیتهای مدیر…………………. 26
2-7-2-1- سناریوی Use Caseتعیین سطح دسترسی کاربران 27
2-7-2-2- سناریوی Use Caseویرایش لیست کتابه.ا…………… 28
2-7-2-3- سناریوی Use Caseمشاهده گزارشات مدیریتی…. 29
2-7-2-4- سناریوی Use Caseایجاد گروه کتاب جدی.د…….. 30
2-7-3- Use case Diagram فعالیتهای اپراتور………………. 31
2-7-3-1- سناریوی Use Caseبروزرسانی وب سایت……… 32
2-7-3-2- سناریوی Use Caseانجام امور پشتیبانی………… 33
2-7-3-3- سناریوی Use Caseایجاد آرشیو………………….. 34
2-7-4- Use case Diagram فعالیتهای کاربر و کاربر عادی.. 35
2-7-4-1- سناریوی Use Caseآپلود کتاب…………………… 36
2-7-4-2- سناریوی Use Caseدانلود کتاب…………………. 37
2-7-4-3- سناریوی Use Caseجستجو……………………… 38
2-7-4-4- سناریوی Use Caseمشاهده لیست کتابها …….39

فصل سوم: کلاس های کتابخانه آنلاین

3-1- مقدمه …………………………………………………….41
3-2- نمودار اصلی کلاس سیستم………………………….. 42
3-3- متدهای نمودار کلاس اصلی سیستم ………………..43
3-3-1- متد Insert ()ا………………………………………… 43
3-3-2- متد Delete ()ا……………………………………….. 43
3-3-3- متد Update() ا………………………………………..43
3-3-4- متد Select() ا…………………………………………44
3-4- جزئیات کلاس ها…………………………………………. 44
3-4-1- کلاس کاربر…………………………………………….. 44
3-4-2- کلاس سطح دسترسی……………………………… 45
3-4-3- کلاس سوابق مشاهده کتابها ………………………..45
3-4-4- کلاس ایجاد آرشیو……………………………………… 46
3-4-5- کلاس گزارش لینک معیوب……………………………. 46
3-4-6- کلاس کتابها ……………………………………………47
3-4-7- کلاس موضوع کتابها…………………………………… 47

فصل چهارم: پیاده سازی پایگاه داده بر اساس Class Diagram ا

– تاریخچه‌ی پایگاه داده
اولین کاربردهای اصطلاح پایگاه داده به June 1963 باز می‌گردد، یعنی زمانی که شرکت
System Development Corporation مسئولیت اجرایی یک طرح به نام «توسعه و مدیریت محاسباتی یک پایگاه داده‌ای مرکزی» را بر عهده گرفت. پایگاه داده به عنوان یک واژه‌ی واحد در اوایل دهه‌ی 70 در اروپا و در اواخر دهه‌ی 70 در خبرنامه‌های معتبر امریکایی به کار رفت. (بانک داده‌ای یا Databank در اوایل سال 1966 در روزنامه‌ی واشنگتن به کار رفت) تصویر: اولین سیستم مدیریت پایگاه داده در دهه‌ی 60 گسترش یافت. از پیشگامان این شاخه چارلز باخمن می‌باشد. مقالات باخمن این را نشان داد که فرضیات او کاربرد بسیار مؤثرتری برای دسترسی به وسایل ذخیره‌سازی را مهیا می‌کند. در آن زمان‌ها پردازش داده بر پایه‌ی کارت‌های منگنه و نوارهای مغناطیسی بود که پردازش سری اطلاعات را مهیا می‌کند. دو نوع مدل داده‌ای در آن زمان‌ها ایجاد شد: CODASYL موجب توسعه‌ی مدل شبکه‌ای شد که ریشه در نظریات باخمن داشت و مدل سلسله مراتبی که توسط North American Rockwell ایجاد شد و بعداً با اقتباس از آن شرک IBM محصول IMS را تولید نمود. مدل رابطه‌ای توسط E. F. Codd در سال 1970 ارایه شد. او مدل‌های موجود را مورد انتقاد قرار می‌داد. برای مدتی نسبتاً طولانی این مدل در مجامع علمی مورد تأیید بود. اولین محصول موفق برای میکروکامپیوترها dBASE بود که برای سیستم‌های عامل CP/M و
PC-DOS/MS-DOS ساخته شد. در جریان سال 1980 پژوهش بر روی مدل توزیع شده
(Distributed Database) و ماشین‌های دادگانی (Database Machines) متمرکز شد، اما تأثیر کمی بر بازار گذاشت. در سال 1990 توجهات به طرف مدل شیءگرا (Object-oriented (Databasesجلب شد. این مدل جهت کنترل داده‌های مرکب لازم بود و به سادگی بر روی پایگاه داده‌های خاص، مهندسی داده (شامل مهندسی نرم‌افزار منابع) و داده‌های چندرسانه‌ای کار می‌کرد. در سال 2000 نوآوری تازه‌ای رخ داد و دادگان اکس‌ام‌ال (XML) به وجود آمد. هدف این مدل از بین بردن تفاوت بین مستندات و داده‌ها است و کمک می‌کند که منابع اطلاعاتی چه ساخت‌یافته باشند یا نه در کنار هم قرار گیرند. [6]

4-1- مقدمه…………………………………………………….. 49
4-2- نمودار ER ایجاد شد توسط SQL Server ا………………49
4-3- جزئیات جداول پایگاه داده……………………………….. 50
4-3-1- جدول tblBooksا………………………………………. 50
4-3-2- جدول tblDownloadRecordBooksا………………… 51
4-3-3- جدول tblUsers ا………………………………………52
4-3-4- جزئیات جدولtblBookSubjectا…………………….. 52
4-3-5- جدول tblUserTypesا……………………………….. 53
4-3-6- جدول tblFileFormat ا………………………………….53
4-4- پایگاه داده‌ ………………………………………………….54
4-4-1- تاریخچه‌ی پایگاه داد.ه……………………………….. 56
4-4-2- انواع دادگان‌ها………………………………………….. 57
4-4-3- مدل‌های پایگاه داده……………………………………. 57
4-4-4- ویژگی‌های سیستم مدیریت پایگاه داده‌ها………… 61
4-4-5- فهرست سیستم‌های متداول مدیریت دادگان……….. 62

فصل پنجم: بررسی توجیه پذیری طرح (تعداد عملیات، زمان و هزینه)

5-1- مقدمه………………………………………………………. 64
5-2- فهرست عملیات سنتی حذف شده…………………….. 64
5-3- عملیات سنتی تبدیل شده به عملیات سیستمی…….. 66
5-4- فهرست عملیات سیستمی که اضافه شده اند………… 67
5-5- فهرست مرتب شده کلیه عملیات سیستمی…………. 68
5-6- مقایسه کتابخانه سنتی و سیستمی…………………. 69
5-6-1- تعداد عملیات………………………………………….. 69
5-6-2- زمان…………………………………………………… 70
5-6-3- هزینه……………………………………………………. 71
5-6-4- نتایج فاکتورهای بررسی شده……………………….. 73

فصل ششم: متدلوژی شیءگرا

در این فصل به معرفی متدلوژی شیءگرا و برخی از زبانهای برنامه نویسی شیءگرایی پرداخته شده است. در ابتدا به معرفی متدولوژی تحلیل شیء گرا و نیز بررسی طراحی شیء گرا می پردازیم. در ادامه نیز زبانهای برنامه نویسی بر اساس این متدولوژی معرفی شده اند. در آخر مقاله ای در رابطه با برش برنامه های جاوا ارائه می شود که الگوریتم¬های جدید برش را معرفی می نماید.

6-2- شیءگرا
6-2-1- متدولوژی تحلیل شیء گرا

شیءگرایی بیش از آنکه یک متدلوژی مشخص برای توسعه سیستم ها باشد، یک رهیافت و یا فراتر از آن یک قالب فکری برای مدلسازی و ساخت سیستم هاست. همچون رهیافت ساخت یافته که از نظر تاریخی ابتدا در حوزه برنامه نویسی پدید آمد و سپس به حوزه های تحلیل و طراحی تعمیم یافت، رهیافت شیءگرا نیز در آغاز در قلمرو زبانهای برنامه نویسی توسعه یافت. در دهه هفتاد میلادی، زبانهایی چونSimula، Smalltalkو Modula طراحی شد که بر خلاف زبانهای رویه ای سنتی، زبانهای شی ءگرا نامیده می شدند. اساس این زبانها که به طور خاص برای ساختن برنامه هایی در زمینه شبیه سازی و هوش مصنوعی طراحی شده بودند، بر تصویرسازی قلمرو کار بر مبنای اشیاء و کلاسها استقرار بود.
در آن زمان استفاده از این زبانها چندان رواج نیافت، اما ایده های اساسی آن مانند وراثت، کپسوله کردن، چند ریختی و برنامه نویسی مبتنی بر رویداد در یکی از موفقترین و متداول ترین زبانهای برنامه نویسی یعنی C++ به کار گرفته شد. با رواج C++ و سپس گسترش رابط گرافیکی کاربران (GUI) که از مفاهیم شی ءگرایی استفاده می کردند، اندک اندک شی ءگرایی به عنوان یک قالب فکری مسلط در مهندسی نرم افزار درآمد.
تعمیم و گسترش ایده های شی ءگرایی در حوزه تحلیل و طراحی سیستم، بعدها صورت گرفت. کسانی چون بوچ ، فایراسمیت ، کود و یوردون متدلوژیهایی برای توسعه سیستم ها بر مبنای این ایده ها طراحی کردند. تحلیل و طراحی شی ءگرا در دهه 90میلادی شرح و بسط زیادی پیدا کرده است و امروزه به نظر می رسد گرایش غالب در توسعه آتی متدلوژیهای مهندسی نرم افزار باشد.
با این وجود، رواج، همه گیری و کاربردپذیری این روشها همپای توسعه فنی مبانی آنها رشد نکرده است و امروزه این متدلوژیها همچنان سهم بسیار اندکی از دامنه کار توسعه سیستم ها را به خود اختصاص می دهند.
هرچند متدلوژیهای متعددی در خانواده روشهای شی ءگرایی طرح شده اند، اساس این روشها در اصل یکی است. در این گزارش برای تشریح مفاهیم اساسی و مراحل توسعه سیستم بر مبنای شیءگرایی، یکی از متدلوژیهای مطرح این خانواده یعنی متدلوژی تحلیل شیءگرا (OOA) انتخاب شده است. این متدلوژی توسط کود و یوردون در سال 1991طراحی شده است. [7]

6-2-1-1- مبانی و مفاهیم شی ءگرا
برای تشریح الگوی مفهومی روشهای شی ءگرا، شاید بهتر باشد آن را با رهیافت سنتی مدلسازی در روشهای ساخت یافته مقایسه نمود. در الگوی ساخت یافته، در اولین تقسیم، سیستم به دو وجه “داده ” و “فرآیند” تفکیک می شود. سپس طی روندی سلسله مراتبی و مطابق با روش از بالا به پایین، هریک از این وجوه خود به اجزاء و مؤلفه های فرعی تجزیه می شوند. این روند تا به جایی ادامه پیدا می کند که عناصر قابل پیاده سازی (ساختار پرونده های فیزیکی، واحدهای برنامه ای ) مشخص شوند.

6-1- مقدمه…………………………………………………… 75
6-2- شیءگرا…………………………………………………. 75
6-2-1- متدولوژی تحلیل شیء گرا………………………….. 75
6-2-1-1- مبانی و مفاهیم شی ءگرا……………………….. 76
6-2-1-2- مراحل اجرای طراحی شی ءگرا…………………… 82
6-2-1-3- ابزارهای طراحی شی ءگرا……………………….. 88
6-2-1-4- کاربرد روش شیء گرا…………………………….. 89
6-2-1-5- مزایا و معایب متدولوژیهای شی ءگرا ……………89
6-3- JAVA ا……………………………………………………..91
6-3-1- تاریخچه………………………………………………. 91
6-3-2- قابلیت ها ………………………………………………92
6-3-3- JAVA2 ا………………………………………………..93
6-3-4- مقایسه JAVA با.NET ا………………………………95
6-4- JAVA Script ا…………………………………………….96
6-4-1- تاریخچه………………………………………………. 96
6-4-2- قابلیت ها…………………………………………….. 96
6-5- برش برنامه های شیء گرایی جاوا…………………. 97.
6-5-1- مقدمه………………………………………………… 97
6-5-2- برش به کمک SDG ا………………………………..100
6-5-3- تحلیل وابستگیPGD ا……………………………..102
6-5-3-1- PGD برای روش¬ها ……………………………..102
6-5-3-2- تحلیل وابستگی برای برنامه¬های شیءگرا… 100
6-5-3-3- PDG برنامه¬های شیءگرا……………………. 105
6-5-4- برش برنامه¬ی شیءگرا…………………………..111
6-5-4-1- برش روش………………………………………… 111.
6-5-4-2- برش بخشی…………………………………….. 112
6-5-4-3- برش شیء و کلاس…………………………….. 114
6-5-5- نتیجه گیری…………………………………………… 116

فصل هفتم: معماری سرویس گرا

در این فصل به معرفی معماری سرویس گرا (SOA) پرداخته شده است. در ابتدا به زیربنا و قطعات اساسی آن، خصوصیات، مفاهیم و مزایای آن می پردازیم. در ادامه نیز مقاله ای در رابطه با طراحی یک چهارچوب کاربردی اینترپرایز برای معماری سرویس¬گرا معرفی شده است که روشی برای تبدیل مفاهیم SOA برای پیاده سازی از طریق یک الگوی کاربردی ارایه می¬دهد.

7-2- معرفی سرویس
سرویس در حقیقت مجموعه خدماتی است که در سازمان به آن نیاز می باشد. هم از جهت استفاده و هم از جهت ارائه معماری بر پایه سرویس. در حقیقت فرآیند های سازمان را به سرویسهای گوناگون شکسته و ارتباط بین سرویس ها را فراهم می نماید. سرویس های گوناگون در داخل انبار سرویس قرار می گیرد. نکته مهم در مورد سرویس این می باشد که سرویس هم برای افرادی که قرار است برنامه نویس انجام دهند و هم برای سایر افراد درگیر با تجارت سازمان قابل لمس می باشد. [9]

7-3- لزوم استفاده از معماری بر پایه سرویس
با توجه به اینکه امروزه استراتژیهای سازمانها بنا به دلایل گوناگون تغییرات زیادی می نماید و مدلها و اهداف تجاری هر سازمانی دستخوش تغییرات می گردد، مهترین عامل موفقیت هر محصول نرم افزاری منوط به سرعت و هزینه توسعه آن می باشد.
همواره در مسیر رسیدن از مدل تجاری جدید سازمان که بر گرفته از اهداف استراژیک آن سازمان می باشد، به نرم افزار های مورد نظر جهت پیاده سازی و اجرایی نمودن آن مدل فاصله زمانی و هزینه فراوانی وجود دارد جهت رفع این فاصله نیاز به راهکار نرم افزاری مناسبی میباشد که به کمک آن بتوان این فاصله زمانی را به حداقل رساند.

7-1- مقدمه…………………………………………………… 119
7-2- معرفی سرویس………………………………………. 119
7-3- لزوم استفاده از معماری بر پایه سرویس………….. 119
7-4- معماری سرویس گرا …………………………………121
7-5- زیربنای SOAا………………………………………….. 122
7-5-1- قطعات اساسی زیربنای SOA ا…………………….123
7-5-2- SOA Platformا………………………………………. 124
7-6- خصوصیاتSOA ا………………………………………….124
7-7-کلیات مفاهیم SOA ا……………………………………..125
7-7-1- کیفیت سرویس‌ها…………………………………… 125
7-7-2- امنیت………………………………………………… 126
7-7-3- قابلیت اطمینان ……………………………………..126
7-7-4- خط‌مشی………………………………………….. 126
7-7-5- هماهنگ‌سازی…………………………………….. 127
7-7-6- مدیریت……………………………………………… 127
7-8- مزایایSOAا…………………………………………… 127
7-9- طراحی یک چهارچوب/الگوی کاربردی اینترپرایز برای معماری سرویس¬گرا 128
7-9-1- مقدمه………………………………………………. 128
7-9-2- روش طراحی الگو……………………………………. 129.
7-9-3- تحلیل: ضوابط طراحی SOA ا……………………….130
7-9-4- طراحی: اجزای الگوی مورد نیاز برای تکمیل SOA ا131
7-9-4-1- تعریف سرویس…………………………………… 132
7-9-4-2- ثبت سرویس…………………………………….. 134
7-9-4-3- فراخوانی سرویس……………………………… 135
7-9-4-4- هماهنگ¬سازی سروی……………………….. 138
7-9-4-5- مدیریت سرویس …………………………………138
7-9-5- پیاده سازی: توسعه¬ی الگو…………………….. 140
7-9-5-1- اجزای تعریف سرویس…………………………… 140
7-9-5-2- اجزای مدیریت سرویس………………………… 141
7-9-5-3- اجزای فراخوانی سرویس……………………….. 141
7-9- 6- نتیجه‌گیری…………………………………………… 142

فصل هشتم: وب معنایی

با توجه به گسترش روز افزون اطلاعات در وب و نیازهای جدید بوجود آمده، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که با استفاده از تکنیک‌های کنونی مورد استفاده در وب، نیازهای انسانها به طورکامل پاسخ داده نمی‌شود و در حقیقت وب راه زیادی را تا رسیدن به پتانسیل کامل خود داراست. ساده و قابل فهم بودن وب کنونی این امکان را فراهم کرده تا سازمانها و گروههای مختلف بتوانند اطلاعات خود را در آن قرار دهند و این امر باعث توسعه شگفت انگیز وب گشته‌است. هدف اول توسعه دهندگان وب نیز این بود که وب را فراگیر کنند. اکنون ذخیره سازی و انتشار اطلاعات با سهولت انجام می‌شود اما این نوع ذخیره سازی مشکلات زیادی را برای بازیابی و استفاده‌های بعدی از اطلاعات به وجود آورده‌است. این مشکلات در مواردی مانند جست و جو، بازیابی، ترکیب و مبادله اطلاعات در وب وجود دارد. راه حل این موضوع تغییر تفکر نسبت به داده‌ها و پیشرفت آنها در جهت هوشمندی و همچنین بیان آنها در ساختار معماری وب معنایی قبل از انتشارشان است. [5]
در این فصل به معرفی وب معنایی و بررسی لایه های معماری آن می پردازیم.

8-2- معرفی وب معنای
وب تا کنون درمسیر تولید، ورود، ذخیره و نمایش اطلاعات موفق بوده است، اما بازیابی و پردازش هنوز به عنوان یک مشکل باقی است. موج اول پیشرفت وب شامل ارائه حداکثر اطلاعات ممکن به شکلی بود که بتواند به صورت مستقیم در قالب زبان نشانه گذاری فرامتن (HTML) برای مخاطب نمایش داده شود. بانک های اطلاعاتی هر روز بیش از پیش تلاش می کنند اطلاعات را به شکلی تولید نمایند که قبل از نمایش برای کاربر، توسط دیگر رایانه ها قابل خواندن و پردازش باشد. آنها برای برچسب گذاری داده ها، به جای HTML از زبان نشانه گذاری توسعه پذیر (XML) بهره می برند و برخی از آنها به منظور استاندارد سازی قالب محتوا به نحوی که صرف نظر از کاربرد نهایی، توسط رایانه ها نیز قابل خواندن باشد به استفاده از چارچوب توصیف منبع (RDF) روی آورده اند.

8-1- مقدمه………………………………………………….. 144
8-2- معرفی وب معنای…………………………………….. 144
8-3- سطوح هوشمندی داده………………………………. 146
8-4- معماری وب معنایی……………………………………. 147
8-4-1- Unicode ا……………………………………………..148
8-4-2- URIا…………………………………………………… 148
8-4-3- XMLا…………………………………………………. 149
8-4-4- RDF ا…………………………………………………..150
8-4-4-1- عبارات RDF ا………………………………………150
8-4-5- واژگان هستی شناسی………………………….. 152
8-4-6- منطق………………………………………………… 153
8-4-7- برهان……………………………………………….. 153
8-4-8- اعتماد………………………………………………. 154

فصل نهم: هستی شناسی

9-1- مقدمه…………………………………………………….. 156
9-2- آنتولوژی…………………………………………………… 156
9-3- موضوعات تحقیقاتی در زمینه آنتولوژی………………… 157
9-3-1- مدیریت دانش مبتنی بر آنتولوژی…………………… 159
9-3-1-1- مصورسازی آنتولوژی……………………………….. 162
9-3-1-1- تخمین هزینه آنتولوژی………………………………. 163
9-4- ارزیابی روابط معنایی بوسیله کاوش هستی‌شناسی‌ بر روی ساختار وب معنایی 164
9-4-1- مقدمه…………………………………………………… 164
9-4-2- سناریوهای انگیزشی………………………………….. 167
9-4-3- ارزیابی صحت روابط معنایی……………………………. 168
9-4-3-1- کاوش هستی‌شناسی‌ ها به عنوان محصول‌های فرعی دانش‌ 169
9-4-3-2- کاوش هستی‌شناسی‌ های آنلاین به عنوان یک پایگاه گرد‌آوری 171
9-4-4- پیاده‌سازی………………………………………………. 173
9-4-5- ارزیابی آزمایشی………………………………………. 174
9-4-5-1- مجموعه‌های داده…………………………………… 174
9-4-5-2- نتایج حاصله از مسیرهای استنباطی بر اساس ابزارهای اندازه‌گیری‌ 175
9-4-5-3- نتایج حاصله از ابزارهای مبتنی بر پایگاه گرد‌آوری ‌ 178
9-4-6- کارهای مرتبط …………………………………………..179
9-4-7- نتیجه گیری و کارهای آینده…………………………… 181
9-5- زبان هستی شناسی وب (OWL) ا……………………..182
9-6- OWL رابطه¬ای- فرمت ارایه¬ی طرح و داده¬ها، مبتنی بر OWL ا183
9-6-1- مقدمه…………………………………………………… 183
9-6-2- انگیزش…………………………………………………. 185
9-6-3-OWL رابطه¬ای………………………………………… 187
9-6-3-1- دلایلOWL ا………………………………………….188
9-6-3-2- فراداده ¬های مربوطه…………………………….. 192
9-6-3-3- آنتولوژی OWL رابطه¬ای…………………………. 193
9-6-3-4- مثال …………………………………………………195
9-6-4- ارایه¬ی داده¬ها …………………………………….197
9-6-4-1- یک آنتولوژی جدید …………………………………198
9-6-4-2- مثال……………………………………………………. 199
9-6-5- خلاصه و تحقیق بعدی…………………………………. 200

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فصل دهم: پیاده سازی کتابخانه آنلاین

10-1- مقدمه………………………………………………………… 203
10-2- صفحه ورود …………………………………………………..203
10-3- صفحه خوشامد گویی………………………………………. 206
10-4- صفحه لیست اعضای کتابخانه……………………………. 208
10-5- صفحه افزودن/ ویرایش اع…………………………………214
10-6- صفحه لیست کتاب ها…………………………………….. 221
10-7- صفحه افزودن یا ویرایش کتاب…………………………… 228
10-8- لیست کتب امانت داده شده ……………………………236
10-9- ثبت امانت/تمدید کتاب …………………………………..243
10-10- لیست رزرو ……………………………………………..251
10-11- رزرو یا تمدید کتاب……………………………………… 257
نتیجه گیری……………………………………………………….. 262
پیشنهادات…………………………………………………………. 264
منابع و ماخذ……………………………………………………. 265
فهرست منابع لاتین……………………………………………. 265
سایت های اطلاع رسانی……………………………………..266



  مقطع کارشناسی ارشد

بلافاصله بعد از پرداخت به ایمیلی که در مرحله بعد وارد میکنید ارسال میشود.


فایل pdf غیر قابل ویرایش

قیمت25000تومان

خرید فایل word

قیمت35000تومان