مقدمه

سفر در فرهنگ و منش ایرانیان مسلمان جایگاه و آداب ویژه‌ای دارد. مبدأ تاریخی مسلمانان هجرت رسول خدا (ص) از مکه به مدینه است و این خود نشان دهنده اهمیت سفر در دین اسلام است . نزد ما ایرانیان نیز سفر همواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده‌است چنانچه سعدی سخن‌سرای بزرگ ایرانی بیشتر عمر خود را در سفر گذرانیده‌است.
در فرهنگ غنی ایرانی ـ اسلامی ما نوعی سفر هست که نیاز به هیچ هزینه و صرف وقتی ندارد و آن سفر در انفس است که در کنار سفر در آفاق. سفری به درون انسان که شاید عمری به طول بی‌انجامد، سفری بی‌انتها.
اما در اینجا می خواهیم از سفری دیگر صحبت کنیم به نام زیارت. سفری که به قصد و نیت دل و عشق به معنویت و دیدن اماکن متبرکه صورت پذیرد.

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فهرست مطالب

چکیده ……………………………………………………………………………….: 1
مقدمه …………………………………………………………………………………3
ساختار طرح………………………………………………………………………….. 4
روش پژوهش و مراحل انجام پایان‌نامه…………………………………………….. 5
معرفی موضوع…………………………………………………………………………. 5
مقیاس طرح…………………………………………………………………………… 8
سوابق انجام موضوع در غالب زمان و مکان……………………………………….. 8
اهداف اجرایی موضوع……………………………………………………………….. 8
موارد اصلی در مبانی نظری معماری………………………………………………. 9
توجه به عملکرد موضوع طراحی……………………………………………………. 12
توجه به تشابهات موضوع در معماری گذشته ( سنتی ) ایرانی ( کاروانسراها ) 12
کاروانسرا ه.ا ……………………………………………………………………………12
رباط…………………………………………………………………………………….. 17
کاروانسرا در دشت های فلات……………………………………………………… 17
بررسی نمونه های مشابه………………………………………………………….. 24
پایانه مرزی باجگیران…………………………………………………………………. 27

این مرز به عنوان یکی از گذرگاه‌های رسمی کشور شناخته شده است و به دنبال گشایش مرز و گمرگ آن و دسترسی سریع و آسان به کربلا و نجف و دیگر مراکز زیارتی عراق و نیز مسیر ترانزیتی کالا به این کشور و از آنجا به دیگر کشورها، شرایط مناسبی را جهت جذب گردشگران و زائران عتبات عالیات در استان فراهم کرده است، که این امر فصل جدیدی در روابط بازرگانی، تجاری، گردشگری و زیارتی با عراق گشوده و به ویژه از سال 1382 به بعد، نمود واقعی و چشمگیری پیدا کرده است.
همچنین مسیر عراق به دلیل کاهش زمان سفر، کوتاه شدن مسیر به میزان 600 کیلومتر و در نتیجه کاهش هزینه جابجایی مسافران یکی از مناسبترین گزینه‌ها برای جایگزینی مسیر سنتی ترکیه و راهیابی زائران و مسافران ایرانی به سوریه است.
با توجه به این ویژگی‌ها انتظار می‌رود با بهبود هر چه بیشتر روابط سیاسی موجود، بخش عمده‌ای از سفرهای زائران ایرانی به سوریه، از طریق عراق انجام شود که با حل پاره‌ای از مشکلات موجود در این مسیر، گردشگران ایرانی و نیز گردشگران کشورهای منطقه فرصت می‌یابند با استفاده از وسایل حمل و نقل جاده‌ای از مسیر ایران به کشورهای سوریه، لبنان و عربستان و نیز کشورهای شمال آفریقا دسترسی پیدا کنند. این مسیر به عنوان مسیری کوتاه و کم هزینه جاذبه‌های فراوانی برای گردشگران دارد.
با توجه به آمار، تردد مسافران از مرز مهران نسبت به سایر مسیرها، بیشتر است، به طوری که تنها در سه ماهه اول بازگشایی این مرز تعداد مسافرانی که از طریق آن تردد داشته‌اند، بیش از آمار مسافرانی است که در طول سال 81 از مرز بازرگان عبور کرده‌اند که نشان از قابل دسترس بودن این مسیر و کوتاهی آن به عتبات عالیات دارد. بنا به گزارش گمرک ایلام مستقر در شهرستان مهران، روزانه بین 500 تا 600 دستگاه کامیون کالاهای غیرنفتی از طریق خروجی مهران به عراق صادر می‌شود، همچنین سالانه 144 میلیون دلار کالای غیرنفتی از مرز صادر می‌شود که مهمترین عامل افزایش صدور کالا از این مرز، استقبال تجار عراق از کالاهای ایرانی است.
از این رو مهران قطعاً یکی از راه‌هایی است که علاوه بر ارتباط زیارتی، از لحاظ ترانزیت نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و شرایط بسیار خوبی را برای اقتصاد استان فراهم آورده است. پایانه مرزی مهران (بهرام آباد) در مرز ایران و عراق، از مهمترین پایانه‌های مرزی ساخته شده در مبادی زمینی جمهوری اسلامی ایران است که از جهات بسیاری واجد ویژگی‌های منحصر به فرد است و به‌عنوان مکمل توانمندی‌های شبکه حمل و نقل ایران در مسیر ایران به عراق و راهیابی به شمال آفریقا و حوزه مدیترانه و از آنجا به دیگر نقاط مطرح می‌شود.

مقیاس طرح
مقیاس این طرح در رده کشوری نمود پیدا می کند.
الف) طرح موضوع یکی از نمود‌های توسعه است و از لحاظ سیاسی مهم می‌باشد .
ب ) موضوع یکی از اجزاء طرحهای زیربنایی کشور بوده و موجب تسهیل حمل و نقل بار و مسافر در سراسر کشور به علت ارزانی و امنیت سفر می‌شود و همچنین موجب کمک در جهت جذب جهانگرد و افزایش درآمد ملی است .
تشریح موقعیت فضایی ، مکانی موضوع
سابت این طرح در انتهای جاده اصلی شهر مهران به سمت غرب (عراق) قرار دارد که در فصول آتی بتفصیل مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت .
سوابق انجام موضوع در غالب زمان و مکان
در راستای اجرای سیاستهای شورای ساماندهی معاونت فنی وامور زیربنایی سازمان حمل و نقل و پایانه‌های کشور مطالعه و طراحی ساخت 13 پایانه مرزی کشور به نامهای آستارا- اینچه برون- باجگیران- بازرگان- بیله سوار-پارس آباد- جلفا- خسروی- سرخس- سرو- لطف آباد- مهران – میرجاوه و نوردوز را در دستور کار خود قرار داده است که متناسب با اعتبارات تخصیص یافته مبادرت به انجام مطالعات و عملیات عمرانی می نماید که از میان پایانه‌های مرزی فوق‌الذکر به لحاظ اهمیت و ضرورت بیشتر چهار پایانه مرزی (بازرگان- مهران- آستارا و باجگیران) از اولویت ویژه‌ای برخوردار می باشند . پایانه های بازرگان، آستارا و باجگیران طراحی شده و قرار است که اجرا شوند در حال حاضر پایانه مهران در حال مطالعات اولیه است.

فهرست تصاویر :

تصویر شماره (1) کاروانسرای شاه عباسی……………………………………………. 5
تصویر شماره (2) کاروانسرا باغ شیخ ……………………………………………………..6
تصویر شماره (3) رباط سوس – قرن سوم هجری – تونس………………………………. 8
تصویر شماره (4) رباط ملک – 470 ه.ق – ایران…………………………………………… 8
تصویر شماره (5) نمای سه بعدی رباط شرف – قرن ششم هجری – خراسان…….. 9
تصویر شماره (6) کاروانسرای مهیار – قرن یازدهم هجری – راه اصفهان به شیراز…… 9
تصویر شماره (7) پلان چهار ایوانی کاروانسرای باغ شیخ در 10 کیلومتری شرق ساوه مربوط به دوره قاجاریه 10
تصویر شماره (8) نمای ورودی کاروانسرای باغ شیخ در شرق ساوه……………………0
تصویر شماره (9) نمای حیاط مرکزی و اطاق های کاروانسرا باغ شیخ ………………..11.
تصویر شماره (10) پلان کاروانسرای شرف در جاده سرخس – مشهد مربوط به دوره سلجوقی 12
تصویر شماره (11) پلان کاروانسرای مهیار………………………………………………… 12
تصویر شماره (12) نمای ورودی از یکی از مساجد دوره صفوی………………………… 13
تصویر شماره (13) سایت پلان پایانه مرزی بازرگان………………………………………. 16
تصویر شماره (14) نمای پایانه مرزی بازرگان……………………………………………… 16
تصویر شماره (15) نمای پایانه مرزی بازرگان……………………………………………… 17
تصویر شماره (16) سایت پلان پایانه مرزی آستارا ………………………………………..18
تصویر شماره (17) سایت پلان پایانه مرزی باجگیران ………………………………………….19
تصویر شماره (18) نمای سه بعدی از پایانه مرزی باجگیران ………………………………19
تصویر شماره (19) سایت پلان پایانه مرزی جلفا……………………………………………. 20
تصویر شماره (20) نمای پایانه مرزی جلفا…………………………………………………….. 21
تصویر شماره (21) نمای پایانه مرزی جلفا…………………………………………………….. 21

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فهرست جداول

جدول شماره (1) جمعیت بر حسب جنس تعداد خانوار و نسبت جنسی استان ایلام سال1355 29
جدول شماره (2) عمق آب زیرزمینی در تعدادی از چاههای حوزه………………………………36
جدول شماره (3) شرایط دما در منطقه مهران……………………………………………………. 38
جدول شماره (4) بارندگی ماهانه ایستگاه رستم آباد و خوش آب (1345-1357)……………… 40
جدول شماره (5) بارش ایستگاه رستم آباد (1345-1357) ………………………………………..41..
جدول شماره (6) درصد نیازهای حرارتی ساختمان و اهداف عمده طراحی اقلیمی در گروه اقلیمی 2 44
جدول شماره (7) مقایسه ترانزیت مواد نفتی، غیرنفتی و سوآپ در 5 ماهه 86-85 (تن)……… 48
جدول شماره(8) مقایسه ترانزیت مواد نفتی، غیرنفتی و سوآپ در 5 ماهه 86-85 (تن)………..49



  مقطع کارشناسی ارشد

بلافاصله بعد از پرداخت به ایمیلی که در مرحله بعد وارد میکنید ارسال میشود.


فایل pdf غیر قابل ویرایش

قیمت25000تومان

خرید فایل word

قیمت35000تومان