انتخاب صفحه

فهرست مطالب

فهرست مطالب  7
فهرست جدول­ها  9
فهرست شکل­ها  11
1 چکیده……………………………………………………………………………………………………………………………………………………  1
۲

فصل اول

کاتالیست­ها که برخی صنایع دنیا بر پایه­ی آن­ها استوارند، تولید بسیاری از محصولات را در طی فرآیندهای شیمیایی تسهیل می­کنند. کاتالیست­ها به علت خواص سطحی ویژه و با تعویض مسیر واکنش شیمیایی بر روی سرعت واکنش تاثیر می گذارند. با ورود فناوری نانو به صنعت تولید کاتالیست­ها، نانو کاتالیست­ها نمود بیش تری پیدا کردند. این کاتالیست­ها در اکثر موارد، خواص چشمگیری از خود نشان داده اند و پاره­ای از آن­ها به فرآیندهای صنعتی راه یافته­اند.برخی از کاتالیست­های مورد استفاده شامل کریستال­های فلزی قرار گرفته روی پایه­ای با مساحت سطح بالا می­باشند. این کاتالیست­ها توسط تلقیح[1]پایه با محلولی از ترکیبات فلزی می­توانند تولید شوند. در طول تلقیح و خشک کردن متوالی، نمونه­های فلزی روی پایه قرار می­گیرند]۱[. (البته باید توجه داشت که روش­های متفاوتی برای ساخت کاتالیست وجود دارد که یکی از این روش­ها، تلقیح می­باشد).

استفاده از کاتالیست­ها در زمینه­ی پیشرانش[2] قبل از جنگ جهانی دوم در آلمان با تجزیه­ی کاتالیستی  H2O2  (۸۰% وزنی) از طریق تزریق نمک­های پرمنگنات آغاز شد( مثلا: واحدهای کمک برخاست برای هواپیمای He – 176، V1 catapult، (V2 turbopump. همچنین هیدروژن پراکساید به همراه نفت دیزل[3] برای اژدر و پیشران زیردریایی به کار گرفته شد. بعد از جنگ جهانی دوم، در برنامه­ی راکت UK Black  Knight ، نفت سفید[4] با H2O2  و بستر کاتالیستی تورسیمی نقره­ای به کار گرفته شد (پیشرانه­ی دو جزئی)[5]. شروع برنامه­های فضایی به جایگزینی H2O2 با هیدرازین پایدارتر که می تواند به تنهایی به عنوان تک­پیشرانه[6] استفاده شود، منجر شد؛  به منظور کنترل موقعیت (مدار) و طرز قرارگیری ماهواره­های پرتاب شده ازموتورهای خیلی ساده کوچک استفاده گردید. این موتورها تراستر نامیده شدند. امروزه نیز برای تأمین انرژی مورد نیاز تراست از تجزیه کاتالیستی تک­پیشرانه­هایی مانند هیدرازین استفاده می­شود[۲].استفاده از تک­پیشرانه هیدرازین در سیستم­های پیشرانه­ی ماهواره­ها، افق­های فکری جدیدی را در دانش بشری باز کرده است، که مستقیما مسایلی همچون اکتشاف منابع طبیعی در فضای میان سیاره­ای و روی زمین، پیش بینی آب و هوا، ارتباطات تلویزیونی و رادیویی و ناوبری دریانوردی را تحت تاثیر قرار می­دهد[۳]. اهمیت این مساله سبب شد که مطالعه­ای پیرامون این موضوع تحت عنوان معرفی روش های ساخت، آنالیز، تعیین مشخصه و به کارگیری نانو کاتالیست Ir/ – Al2O3  برای تجزیه­ی هیدرازین، صورت گیرد. نتایج حاصل از  مطالعات و تحقیقاتی که در این زمینه شده است در فصل اول آورده شده است. علاوه بر آن در فصل اول مقدمات عمومی کاتالیست­ها مانند خواص و ترکیبات لازم برای ساخت آن­ها، پارامترهای انتخاب پایه­، مزایای استفاده از کاتالیست­های پایه­دار، تهیه­ی کاتالیزورهای فلزی روی پایه، خصوصیات گاما-آلومینا، دسته­بندی سیستم­های کاتالیزوری، روش­های تهیه­ی کاتالیزورهای ناهمگن، پارامترهای موثر بر روش ساخت کاتالیست مزبور، مقدمه­ای کلی بر انواع تراسترها و مکانیزم تراستر گرم، معرفی تک­پیشرانه­های به کار رفته در این زمینه، مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل دوم لیست مواد و تجهیزات آزمایشگاهی، روش انجام آزمایشات مربوطه، سیستم تست کاتالیست و روش آنالیز محصولات خروجی از راکتور بیان شده است. در فصل سوم نتایج و تحلیل آن­ها آورده شده است. در فصل چهارم نتیجه گیری کلی و پیشنهاداتی برای تحقیقات بعدی بیان گردیده است.

۱-۱-معرفی سیستم­های پیشرانش

پس از پرتاب ماهواره و قرار دادن آن در یک مدار معین، سیستم ویژه­ای برای تصحیح و کنترل مدار مربوطه احتیاج می­باشد. برای این منظور از سه نوع سیستم پیشرانش استفاده می­شود: سیستم­های گاز سرد، داغ و گرم. سیستم­های گاز سرد از یک گاز خنثی استفاده می­کنند. این سیستم­ها ساده­ترین نوع سیستم پیشرانش هستند و شامل یک موتور می­باشند و بنا بر کاربردشان ممکن است به صورت چندگانه نیز ساخته شوند. در سیستم پیشرانش گاز سرد، ضخامت و به تبع آن وزن بالای مخزن ذخیره، استفاده از آن را محدود کرده است. به علاوه به دلیل اینکه فشار تانک ذخیره عموما کاهشی است( مثل خروج گاز از یک بالن) در نتیجه به مرور زمان بازدهی آن کاهش می­یابد. این سیستم­ برای کنترل مدار ماهواره­ها استفاده می­شود. امروزه از این سیستم­ها وقتی به ایمپالس و یا سطح تراست پایین احتیاج است و جایی که به کارگیری پیشرانه­های شیمیایی دیگر به دلیل مسائل ایمنی دارای مشکلات خاصی است، استفاده می­شود. سیستم­های پیشرانش گاز داغ، از اندازه بزرگتری نسبت به دیگر سیستم­های کنترل مدار برخوردار هستند و برای ماهواره­های بزرگ استفاده می­شوند. در واقع سیستم­های پیشرانش گاز داغ، دو پیشرانه­ای اند. بدلیل ایمپالس تولیدی بالاتر نسبت به سیستم پیشرانش گاز گرم، عموما وقتی به نیروی تراست بالاتر احتیاج باشد از آن­ها استفاده می­شود. سیستم­های پیشرانش گاز گرم به سیستم­های تک پیشرانه معروف هستند. دو نوع سیستم پیشرانش گاز گرم، کاتالیستی و حرارتی، وجود دارد. سیستم­های پیشرانش کاتالیستی، عموما به تامین انرژی گرمایشی نیاز ندارند، در نتیجه نسبت به سیستم تجزیه حرارتی، به تجهیزات کمتری احتیاج داشته و در بین انواع سیستم­های مورد استفاده سیستم­های ساده­تر و دارای حجم و وزن کمتری هستند. از اینرو به دلیل دارا بودن مزایای مختلف، سیستم پیشرانش کاتالیستی، سیستمی مناسب برای کنترل مدار ماهواره­ها شناخته شده است. امروزه برای عملیات حساس و مهم، که دقت قرار گرفتن ماهواره در مدار مناسب، از اهمیت خاص برخوردار است، تمایل به سیستم­های میکروپیشرانش رو به افزایش است، که این امر نیز با استفاده از سیستم پیشرانش کاتالیستی محقق می­شود[۴].

مروری بر منابع………………………………………………………………………………………………………………………………………

فصل اول
۳ مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 2
۵ معرفی سیستم پیشرانش………………………………………………………………………………………………………………………. 3
۶ انواع تک­پیشرانه…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 5
۸ مکانیسم تجزیه تک­پیشرانه هیدرازین………………………………………………………………………………………………….. 6
۹ مقدمات عمومی کاتالیست­ها………………………………………………………………………………………………………………… 9
۱۰ خواص کاتالیست­ها……………………………………………………………………………………………………………………………….. 10
۱۰ ساخت کاتالیزورهای صنعتی………………………………………………………………………………………………………………… 10
۱۱ فاکتورهای انتخاب پایه کاتالیزور………………………………………………………………………………………………………….. 11
۱۶ دسته­بندی سیستم­های کاتالیزوری……………………………………………………………………………………………………… 16
۱۶ طبیعت کاتالیست­های ناهمگن…………………………………………………………………………………………………………….. 16
۱۹ پارامترهای طراحی بستر کاتالیست………………………………………………………………………………………………………. 19
۲۰ فعالیت کاتالیست تجزیه هیدرازین………………………………………………………………………………………………………. 20
۲۲ شناسایی روش­های ساخت کاتالیستIr/γ-Al2O3 ………………………………………………………………………………. 22
۳۰ تحلیل روش­ها……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 30
۳۳ مناسب­ترین روش ساخت کاتالیستIr/γ-Al2O3………………………………………………………………………………… 33
۳۷ کاتالیست­های دو فلزی……………………………………………………………………………………………  ……………………………. 37
۳۸ ساخت کاتالیست­های نیکل بر پایه آلومینا…………………………………………………………………………………………… 38
۳۹ سیستم تست کاتالیست………………………………………………………………………………………………………………………… 39
۴۲

فصل دوم

تجهیزاتی مانند کوره، شیرها و اتصالات شیشه­ای روی یک صفحه آلومینیومی قرار گرفته­اند. شماتیک به کار رفته برای تست کاتالیستی در شکل ۱-۲ صفحه ۴۸، آورده شده است. شیر شماره ۱ مجهز به فشارسنج، رگلاتور مربوط به کپسول آرگون می­باشد. باید توجه داشت این شیر بر خلاف بقیه و در جهت عقربه­های ساعت باز می­شود. شیر شماره ۲ برای ورود جریان گاز هیدروژن به سیستم قرار گرفته است. شیر شماره ۳ برای ورود گاز آرگون از کپسول به سیستم تعبیه شده است. هنگامی که شیر شماره ۳ باز شود شیر شماره ۲ بسته است و بالعکس. شیر شماره ۴ برای ایمنی سیستم تعبیه شده است تا به هنگام اضطرار و زمانی که فشار سیستم بالا رفت و یا به عبارتی سیستم تحت فشار قرار گرفت، باز گردد. شیر شماره ۴ در حالت عادی بسته است.

باید توجه داشت قبل از شروع کار با سیستم تست کاتالیست یک سری تمهیداتی انجام گردد. میزان مشخصی از دانه­های کاتالیستی در راکتور قرار گرفت. ظرف تله مورد نظر با میزانی آب مقطر پر ­گردید و داخل آن یک مگنت برای ایجاد محلولی همگن گذارده ­شد. آب مقطر برای به دام انداختن مواد خروجی(آمونیاک و هیدرازین) از راکتور استفاده شده است. کل سیستم بررسی گردید تا به هیچ عنوان نشتی در آن وجود نداشته باشد. برای حصول اطمینان می­توان در حین عبور گاز آرگون با استفاده از کف صابون وجود نشتی در سیستم را تشخیص داد. در واقع می­توان کار با سیستم تست کاتالیست را در دو مرحله به  طور کلی بررسی کرد: ۱- ابتدا برای خروج هوا از سیستم، گاز آرگون عبور داده شد. ۲- در ادامه گاز هیدروژن به منظور احیای کاتالیست(دمای احیا ۴۰۰ درجه سلسیوس) عبور داده شد. همانطور که ذکر گردید ابتدا با باز کردن شیر شماره ۳ گاز آرگون برای خروج هوا از سیستم عبور داده ­شد. پس از حدودا ۱۵ دقیقه شیر آرگون بسته و شیر ورودی هیدروژن، شیر شماره ۲ به سیستم باز ­گردید. همزمان با ورود هیدروژن کنترل کننده دمایی کوره که روی دمای مشخص(۴۰۰ درجه سلسیوس) و سرعت مشخص تنظیم شده روشن شد. پس از رسیدن و قرار گرفتن در این دما به مدت ۴ ساعت، اجازه داده شد دمای بستر کاتالیستی تا دمای عملیاتی(۱۰۰ درجه سلسیوس) پایین آید. در ادامه شیر بورت هیدرازین باز شده و سعی بر آن است که جریان به صورت قطره­ای خارج شود. پس از پایان عملیات از تله، نمونه­گیری شده و آنالیز UV برای تعیین میزان هیدرازین تجزیه نشده و آمونیاک حاصل از تجزیه موجود در تله انجام پذیرفت. تست راکتوری در دمای پایین حدود ۴۰ درجه سلسیوس نیز انجام گردید. از آنجا که در پالس­های اولیه، گرمای آزاد شده صرف گرم کردن پایه می­شود در واقع پایه گرما را جذب می­کند، پس، پیش گرم کردن ضروری است. با توجه به مقالات کار شده در این زمینه دما را ۱۰۰ درجه سلسیوس انتخاب کرده­اند. در تراستر کاربردی نیز اینگونه است. برای بررسی فعالیت کاتالیست، تست در دمای پایین نیز انجام شد.   ج-تجهیزات مورد استفاده در مرحله آنالیز محصولات تولید شده تجهیزات و وسایل مورد استفاده در مرحله آنالیز محصولات عبارتند از: بالن در حجم­های مختلف، سرنگ، پیپت، پوآر، بشر، ترازو و دستگاه UV-VIS.

۱-سرنگ: سرنگ به طول ۳۰ سانتی­متر برای نمونه­گیری از تله استفاده گردید.

۲-دستگاه UV-VIS: این اسپکتروفتومتر با مدل  U-3310ساخت شرکت HITACHI ژاپن به شماره سریال ۱۸۰۴-۰۰۹ می­باشد. به طور غیر مستقیم از این دستگاه برای تعیین غلظت محصولات خروجی از راکتور استفاده می­شود.

طیف­بینی جذب مولکولی بر اساس اندازه­گیری عبور یا جذب محلول­های موجود در سلول­های شفاف با طول مسیر b cm استوار است. معمولا، غلظت c یک آنالیت جاذب به طور خطی به جذب یا عبور ارتباط داده می­شود]۴۴[. در واقع با استفاده از این دستگاه جذب ماده موردنظر در ناحیه مشخصی از طول موج خوانده می­شود و در ادامه با جایگذاری میزان جذب بدست آمده در معادله، غلظت تعیین می­گردد.

۳-۲-آنالیز­های انجام شده

آنالیزهای انجام شده را می­توان در دو بخش آنالیزهای استفاده شده در مرحله ساخت کاتالیست و آنالیز­های انجام شده بعد از مرحله تست مورد بررسی قرار داد. آنالیزهای انجام شده بعد از مرحله تست، به منظور آنالیز کاتالیست به کار رفته در تست راکتوری و آنالیز محصولات حاصل از تجزیه هیدرازین بواسطه عبور از بستر کاتالیستی انجام شده­اند.

الف-آنالیزهای مورد استفاده در مرحله ساخت کاتالیست

در واقع به منظور تعیین مشخصه کاتالیست ساخته شده باید یک سری آنالیز­هایی صورت گیرد. بدین منظور آنالیز­های XRD، ICP، SEM،TEM، TPR، BET صورت گرفته است.

۱-آنالیز XRD

پراش X-Ray (XRD) متداولا برای تعیین ساختار و ترکیب کاتالیست­های هتروژن با ساختارهای کریستالی استفاده شده است. پراش X-Ray همچنین برای تخمین کریستال متوسط یا اندازه دانه کاتالیست­ها می­تواند استفاده گردد]۲۷[. مدل دستگاه مورد استفاده به منظور انجام آنالیز XRD، Philips PW 1800 و ساخت کشور هلند می­باشد. نحوه آرایش فضایی بلورها در هر بلور باعث بوجود آمدن صفحاتی شده که فاصله آن­ها با پارامتر d نشان داده می­شود. در هر بلور صفحات در جهات مختلف از هم وجود داشته و تعداد و فاصله آن­ها بستگی به ماهیت، نوع و سیستم تبلور آن­ها دارد. بنابراین در هر بلور تعدادی d مشخص وجود دارد که این تعداد نشان دهنده تعداد صفحات اتمی در هر کانی است. وظیفه دستگاه XRD اندازه گیری این صفحات اتمی در هر ماده می­باشد. شناسایی تمام dهای موجود در نمونه و مقایسه آن­ها با کارت­های استاندارد حاضر(۱۰۰۰۰۰کارت) منجر به شناسایی فاز یا فازهای موجود در نمونه می­گردد. در این روش مقداری از نمونه کاملا پودر شده و بطور پراکنده(تصادفی) تمامی صفحات موجود در مقابل اشعه قرار می­گیرند. زمانی که یک دسته اشعه x با طول موج معین (مثلا ۱/۵۴۲=  آنگستروم مربوط به kα عنصر مس) تحت زوایای مختلف به هر صفحه برخورد نماید، هر صفحه در زاویه معین خود (θ) اشعه تابیده شده را منعکس یا بعبارت صحیح پراش می­دهد]۴۵[.

۲-آنالیز (Inductive Coupling Plasma)  ICP

مدل دستگاه مورد استفاده  Perkin Elmer Optima 5300 DV بوده است. با استفاده از این آنالیز درصد فلز در نمک ابتدایی تعیین می­گردد. پس از ساخته شدن کاتالیست، برای اطمینان از میزان درصد قرارگیری فلز مورد نظر روی کاتالیست نیز این آنالیز انجام می­شود. قبل از انجام آنالیز مذکور ابتدا باید کاتالیست به صورت محلول در آید. غالبا از محلول­ اسید­های قوی برای حل کردن استفاده می­شود. برای حل کردن کاتالیست از محلول تیزاب (اسید کلریدریک + اسید سولفوریک)  استفاده شد. اما کاتالیست در این محلول به طور کامل حل نشد. حتی به محلول مورد نظر حرارت نیز داده شد و ۱ الی ۲ شبانه روز ماند اما تغییری حاصل نگردید. با استفاده از تحقیقات بعمل آمده، محلول اسید کلریدریک و فلوئورید هیدروژن به کار رفت. به این محلول نیز حرارت داده شد و زمان ماندی را سپری کرد. با استفاده از این روش هم کاتالیست کاملا به صورت محلول در نیامد و ذرات سیاه به صورت معلق باقی ماندند. در این مرحله مساله­ای مطرح شد که این حل نشدن ناشی از خود پایه است یا بواسطه­ی نشستن فلز ایریدیوم می­باشد. برای پاسخ به این سوال، خود آلومینای کروی در محلول اسید کلریدریک و اسید هیدرو فلوئوریک ریخته شد. آلومینا حل گردید. از آنجایی که برای تعیین درصد فلز قرار گرفته در پایه، نیاز می­باشد که این آنالیز انجام شود . کاتالیست کبالت بر پایه­ی آلومینا ساخته شد و آنالیز ICP برای این کاتالیست انجام گردید در نهایت میزان درصد فلز بدست آمده از آنالیز ICP با تفاوت وزن کاتالیست کلسینه شده با پایه اولیه تطابق داشت. پس می­توان اطمینان حاصل کرد که با به دست آوردن تفاوت وزن کاتالیست کلسینه شده با میزان پایه اولیه، میزان فلز قرار گرفته مشخص خواهد شد.

روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………..

۴۳ مواد مورد استفاده…………………………………………………………………………………………………………………………………. 43
۴۷ تجهیزات مورد استفاده…………………………………………………………………………………………………………………………. 47
۵۱ آنالیزهای انجام شده……………………………………………………………………………………………………………………………… 51
۵۵ روش انجام آزمایشات……………………………………………………………………………………………………………………………. 55
۵۶ ساخت کاتالیست…………………………………………………………………………………………………………………………………… 56
۵۸ روش تست کاتالیست……………………………………………………………………………………………………………………………. 58
۵۹

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فصل سوم

در این فصل چگونگی ساخت کاتالیست­ها و نتایج حاصل از انجام تست­های راکتوری و تحلیل آن­ها مورد بررسی قرار خواهند گرفت. با توجه به جمع­بندی­های حاصل از فصل دوم کاتالیست­های Ir/γ-Al2O3 وIr-Ni/γ-Al2O3  ساخته شدند. قبل از بررسی چگونگی ساخت کاتالیست­ها، چگونگی تعیین درصد ایریدیوم موجود در نمک هگزا کلروایریدیک اسید مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

۱-۳-تعیین درصد ایریدیوم

میزان مولکول آب نمک هگزا کلرو ایریدیک اسید، در برخی منابع ۵ و یا ۶ ذکر گردیده است. با توجه به اطلاعات شرکت سیگما آلدریچ نمک خریداری شده ۴ آبه است. برای حصول اطمینان از تعداد مولکول­های آب در نمک، مقداری از نمک به صورت محلول در آمد و آنالیز ICP انجام گردید. در واقع هدف از انجام آنالیز ICP، تعیین میزان فلز در نمک بود، که با مشخص شدن میزان ایریدیوم، می­توان تعداد مولکول­های آب موجود در نمک را تعیین نمود.برای تست ICP، ۰/۰۷۶۶گرم نمک در بالن ۱۰۰ میلی لیتری حل شد. نتیجه حاصل از این تست ppm۳۱۱/۶۹، ۳۱۰/۲، ۳۰۶/۵ و۳۰۷/۷ ایریدیوم را نشان می­دهد. که این میزان معادل41-40 درصد ایریدیوم در نمک خریداری شده، می­باشد.

نتایج و بحث…………………………………………………………………………………………………………………………………………..

۶۰ تعیین درصد ایریدیوم……………………………. ……………………………………………………………………………………………. 60
۶۲ تعیین PH…………

محفظه تراست کوچک تک پیشرانه هیدرازین یا بستر کاتالیستی،روشهای متفاوت تزریق

محفظه تراست کوچک تک پیشرانه هیدرازین یا بستر کاتالیستی،روشهای متفاوت تزریق

………………………………………………………………………………………………………………………..

62
۶۲ ساخت کاتالیست…………………………………………………………………………………………………………………………………… 62
۶۶ بررسی پارامترهای موثر برساخت کاتالیست………………………………………………………………………………………… 66
۶۶ نتایج حاصل از آنالیز XRD………………………………………………………………………………………………………………….. 67
۷۴ اندازه کریستال­ها در آنالیز XRD…………………………………………………………………………………………………………. 72
۷۹ نتایج حاصل از آنالیزBET…………………………………………………………………………………………………………………….. 79
۷۹ نتایج حاصل از آنالیزSEM……………………………………………………………………………………………………………………. 79
۸۲ نتایج حاصل از آنالیزEDS…………………………………………………………………………………………………………………….. 82
۸۳ نتایج حاصل از آنالیزTPR…………………………………………………………………………………………………………………….. 83
۸۴ نتایج حاصل از آنالیزTEM……………………………………………………………………………………………………………………. 84
۸۵ نتایج حاصل از انجام تست­های راکتوری……………………………………………………………………………………………… 85
۸۵ شرایط عملیاتی هنگام تست راکتوری………………………………………………………………………………………………….. 86
۸۶ نتایج حاصل از انجام تست راکتوری و آنالیزUV………………………………………………………………………………….. 96
۹۶ نتیجه­گیری و پیشنهادات……………………………………………………………………………………………………………………… 96
۹۶ نتیجه­گیری……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 96
۹۷ پیشنهادات…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 97
۱۰۳ پیشرفت کاتالیستی تجزیه خودبخودی هیدرازین در کشورهای مختلف…………………………………………….. 103
۱۰۶ پیشرفت کاتالیستی تجزیه غیرخودبخودی هیدرازین در کشورهای مختلف………………………………………. 106
۱۰۷ نکات ایمنی مربوط به نمک هگزا کلرو ایریدیک اسید…………………………………………………………………………. 107
۱۰۸ نکات ایمنی مربوط به هیدرازین…………………………………………………………………………………………………………… 108
۱۰۸ نمودار کالیبراسیون……………………………………………………………………………………………………………………………….. 109
۱۱۰ آنالیز BET …………………………………………………………………………………………………………………………………………… 110

 

Abstract

Nanocatalysts Ir/γ-Al2O3 and Ir-Ni/γ-Al2O3 were synthesized in this research and studied in decomposition of hydrazine. Impregnation method was selected because of less number of steps, cost and desirable produced particles diameter versus other methods. Ir/γ-Al2O3 catalysts were prepared by dissolving H2IrCl6 as precursor in deionized water and HCl. Preceding the first impregnation, the support was dried in an oven at 120 oC for 16h. After each impregnation,the catalyst grains were put in the oven at 120oC for 16h. Afterwards, they were calcined in furnace at 380 oC. SEM,TEM,XRD and TPR analyses were used for characterization of the catalysts.The reactor tests were carried out for decomposition of hydrazine with 0.2 gr catalyst in two operating temperatures100 and 40oC. Results showed that catalysts with 20 wt%loading has the highest conversion for decomposition of ammonia. This difference in conversion is very small compared to catalysts with 10% and 30 wt% loading.



بلافاصله بعد از پرداخت به ایمیلی که در مرحله بعد وارد میکنید ارسال میشود.


فایل pdf غیر قابل ویرایش

قیمت25000تومان

خرید فایل word

قیمت35000تومان