مقدمه

فعالیت هایی که در آژانس خدمات مسافرتی و گردشگری انجام می شود به شرح زیر است
 برگزاری انواع تورهای داخلی ( فرهنگی / تاریخی / عشایر / طبیعت گردی / كوه نوردی/ پیاده روی …)
 برگزاری گشتهای روزانه
 برگزاری تور های خارجی به کشورهای مختلف جهان (تفریحی/تورهای خرید /نمایشگاهی)
 برگزاری تورهای زیارتی
 برگزاری تورهای متنوع ورودی جهت ميهمانان خارجی از سراسر جهان
 اخذ بلیط ایرلاین های داخلی و خارجی فعال در ایران
 مشاوره و انجام خدمات تشریفاتی برای شرکت مسافران در نمایشگاه ها و کنفرانسها
 خدمات اخذ ویزای ایران برای میهمانان خارجی
 ارائه خدمات حمل و نقل با وسائط نقلیه مختلف
 رزرواسیون هتل در ایران و سراسر جهان
 ارائه مترجم و راهنما به مسافران
 راهنماي محلی و تور لیدر فارسي زبان
 بيمه مسافرتي

 ارائه خدمات صرافی

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فهرست مطالب

مقدمه ……………………………………………………………..1

فصل اول : تشریح سیستم

 هدف از این گزارش ، شناخت روند اجراي کار در سیستم آژانس هواپیمایی می باشد. در واقع در این مستند هدف این است که پروسه یا روند اجرایی از زمانی که یک مسافر به قصد خرید وارد یک آژانس هواپیمایی می شود تا زمانی که بلیط برایش صادر می شود را به صورت کامل به زبان UML مدل کنیم تا این سیستم به راحتی قابل فهم و درك براي کلیه افرادي که باآن کار می کنند باشد. متدولوژي قابل استفاده دراین سیستم متدولوژي RUP می باشد که ما در این سند سعی خواهیم کرد فاز اول یعنی فاز شروع و فاز دوم یعنی فاز جزئیات این متدولوژي را انجام دهیم.ابتدا در فاز شروع سعی خواهیم کرد نیازمندي هاي کاربران را به طورکامل بیان کنیم و راه هایی جهت بر طرف کردن این نیازمندي ها به زبان سادهUML پیشنهاد کنیم. جهت نیل به این هدف روند اجرایی ورود مسافر واخذبلیط را بررسی می کنیم.
سپس به شرح موارد کاربرد و سناریوي کوتاهی از سیستم می پردازیم . در ادامه کار و با شروع فاز دوم سیستم یعنی فاز جزئیات با توجه به موارد کاربرد ونیازمندي هاي کاربران طراحی سیستم را با نرم افزارRational Rose شروع می کنیم و موارد کاربرد مهم سیستم راRealize می کنیم یا به اصطلاح گسترش می دهیم. سپس ارتیاط بین بازیگران سیستم و کلاس هاي سیستم را مشخص می کنیم.
3-1- محدوده
محدوده سیستم درآژانس مورد نظر ما عبارت است از تمامی فعالیت هاي مربوط خرید یک تور است.در صورت خرید یک بلیط هیچ گونه عذری جهت کنسلی آن مقبول نیست و هزینه ی پرداخت شده به مشتری مستردد نمی گردد.

4-1- توصیف متدولوژي
ما براي طراحی و توسعه نرم افزار آژانس هواپیمایی از متدولوژي RUP استفاده خواهیم کرد. RUP معروف ترین رویه هاي تولید نر م افزار در دنیاي کنونی است RUP.یا Rational Unified Process نام کاملترین فرآیند توسعه نرم افزار می باشد که از ترکیب چند فرآیند و متد دیگر ایجاد شده و به اختصار به آنRUP گفته می شود. این فرآیند بستر مناسبی براي توسعه مکانیزمهاي مدیریتی در اختیار کسب و کارها قرار می دهد. براي تحلیل طراحی و پیاده سازي سیستم آژانس هواپیمایی از متدولوژي RUPاستفاده می شود. RUP یک فرآیند مهندسی نرم افزار است. این فرآیند یک روش نظام مند براي تخصیص کارها ومسئولیتها در یک تیم توسعه نر م افزار می باشد و هدف آن تولید نر م افزار با کیفیت بالاست که نیازهاي کاربران نهایی را توسط یک برنامه و با بودجه قابل پیش بینی تأمین نماید.
منظور ازRUPچیست؟ از چند منظر می توان بهRUP نگاه کرد :
RUPیک پروسه تولید نرم افزار است .
RUPمجموعه اي از تجربیات بسیار عالی تولید نرم افزار را که در عمل با آنها برخورد شده است، در خود دارد .
RUPهمانند یک محصول نرم افزاري به بازار ارائه شده و به فروش می رسد با این تفاوت که RUP اولین ساختار تولید نرم افزار را ارائه داده و گام نخست را در این زمینه برداشته است.
متدولوژيRUPدر حال حاضر پر استفاده ترین مورد در فرآیندهاي مهندسی نرم افزار می باشد. درواقع در حال حاضر تنها روش توسعه نر م افزاري که مورد پذیرش در عرصه جهانی است RUP می باشد. این روش علاوه بر ساماندهی به فرایند تولید نرم افزار از دو بعد زمان و کیفیت، به لحاظ برخورداري از انعطا ف پذیري بالا در صورت کاربرد و پیاده سازي صحیح می تواند سبب تسریع فرایند تولید و توسعه نرم افزار و تأمین کیفیت مورد نظر در نرم افزار گردد و نهایتاً این که یکی از مهم ترین ویژگیهاي RUP این است که قابلیت توسعه و تغییر نر م افزار ها را بر اساس تغییر نیازهاي کاربران ونیز تغییر فناوري، از قبل پیش بینی نموده است. درفعالیتهاي RUP به جاي تمرکز بر روي تولید مستندات بزرگ کاغذي، مدل هایی تولید می شوند که به خوبی سیستم در حال توسعه را ارائه می نمایند. فرآیندRUP راهنمایی براي استفاده مؤثر از زبان ، یکپارچه مدل سازي UML می باشد. UML زبانی استاندارد براي تبادل شفاف نیازها، معماري و طراحی است.
زبان UMLدر ابتدا توسط شرکت رشنال ایجاد شد و هم اکنون توسط موسسه استانداردهاي OMG پیشتیبانی می شود. فرآیندRUP، فرآیندي قابل شکل دهی است. هیچ فرآیند واحدي براي همه نرم افزارها مناسب نمی باشد. فرآیندRUP همانطور که براي سازمانهاي بزرگ توسعه نرم افزار مناسب می باشد، براي تیمهاي کوچک نیز مفید است. این فرآیند میتواند براي تطبیق موقعیتهاي مختلف سازش پیدا کند.

1-1 مشخصات پایه ای پروژه …………………………………..3
2-1 هدف ………………………………………………………..4
3-1 محدوده ……………………………………………………4
4-1 توصیف متدولوژی …………………………………………..5
5-1 تعاریف ………………………………………………………..6

فصل دوم : سناریوی سیستم

در این سیستم مشتری(مسافر) به آژانس مراجعه کرده و از طریق کانترهای فروش از خدمات آژانس نظیر نوع تور، سفرهای آتی ، تورهای فعال و… از طریق صندوقداری وجه تور را پرداخت می نماید و از کانتر فروش بلیط تور را دریافت می نماید.مسافران افرادی هستند که آژانس جهت خدمت به آنها ایجاد شده است.
در این آژانس ، کانترفروش فردی است که خدماتی در جهت فروش بلیط های خارجی ، داخلی و مسافرت های هوایی در آژانس ارائه می دهند.
عضو اصلی آژانس مدیر عامل است که وظیفه او نظارت روی کلیه امور آژانس از جمله حسابدار ،صندوقدار ،کانترفروش و همچنین سیستم انظباتی می باشد. از دیگر وظایف او پاسخ به شکایات دریافتی از سازمان جهانگردی و گردشگری می باشد .
مدیر فنی در آژانس در سه زمینه زیر فعالیت دارند:
1- مدیر فنی بند الف:درزمینه تعریف تور
2- مدیر فنی بند ب:در زمینه شرکت طرف قرارداد و همکاری با سازمان جهانگردی و گردشگری
3- مدیر فنی بند ج:در زمینه مسافرتهای تحت نظر سازمان حج و زیارت نظیر کربلا ،سوریه، عمره و…
حسابدار آژانس خدماتی در رابطه با امور مالی ارائه می دهد. محاسبه سود سالیانه و تعیین قیمت تورها و صورت مغایرت بانکی از وظایف او می باشد.در پایان هر روز نیز گزارشی از کارکرد روزانه به مدیرعامل تحویل می دهد.
صندوقدار در آژانس مسئول دریافت پول از مسافران و تحویل فیش به ازای پول دریافتی می باشد که در پایان هر روز گزارشی از میزان پول موجود همراه فیش ها در اختیار مدیر عامل قرار می دهد و پول های دریافتی را به کارپرداز می دهد.
کارپرداز در واقع واسط بین آژانس و بانک است که باید پولهای واریز شده به وسیله مسافر را به بانک تحویل داده و به حساب آژانس بریزد تا در مواردی که آژانس می خواهد از خدمات دیگر آژانس ها بهره برد،بتواند با پرداخت پول خدماتی در جهت پروازها و تورهایی که روی سیستم چارت آنها نیست استفاده کنند.
آژانس برای تهیه ویزای مسافران به مسافرت خارجی ،مسئول تهیه ویزا در هر کشور به وسیله رابط در آن کشور است.
در صورتی که مسافر از طریق تور مسافرت کنند، برای آشنا شدن به مکانی که می روند نیاز به راهنمایی دارند که به آن شخصدراهنمای تور گویند و همراه آنها به آنجا رفته و اطلاعاتی در مورد مکان های مختلف در اختیار مسافران قرار می دهد.
آژانس همجنین با سازمان هواپیمایی مرکزی برای دریافت بلیط های شارژ شده در ارتباط است.
چنانچه ذکر شد این سیستم با سایر شعب آژانس برای خرید و فروش های بلیط در ارتباط است.

1-2 سناریوی سیستم ……………………………………………………..8
2-2 توصیف کاربران و دست اندرکاران ……………………………………10
3-2 انواع آژانس های مسافرتی موجود در ایران ……………………….10
4-2 شرح فعالیت ها و وظایف افراد در سیستم …………………………12

فصل سوم : تحلیل سیستم

در این جدول یکسری فیلدها جهت مشخص نمودن مشخصات تورهای موجود در آژانس درج گردیده است . که این فیلدها شامل کد تور ، کد راهنمای تور جهت مشخص نمودن راهنمای تور در ارتباط با تور ، کد پرواز جهت مشخص نمودن نام AirLine – برای تورهایی که نوع وسیله نقلیه هواپیما می باشد – ، نام تور ، شهر مبدا تور ، شهر مقصد تور ، نوع تور – که شامل سه نوع داخلی ، خارجی ، موضوعی می باشد – ، تاریخ شروع تور ، تاریخ پایان تور ، نوع وسیله نقلیه ، تعداد کل تور ، تعداد خریداری شده از تور ، قیمت تور ، تعداد گشت های مربوط به تور و یکسری توضیحات مورد نیاز و اضافی در ارتباط با تور است .
همچنین این جدول شامل فیلدهای کد شرکت بیمه جهت مشخص نمودن مشخصات شرکت طرف قرارداد از نوع بیمه ، کد صرافی جهت مشخص نمودن مشخصات شرکت طرف قرارداد از نوع صرافی – برای تورهای خارجی – می باشد و از آنجایی که هر تور با یک شرکت بیمه و یک صرافی در ارتباط می باشد رابطه تور با جدول شرکت های طرف قرارداد رابطه ایی n به 1 است و در نتیجه کد بیمه و کد صرافی به صورت کلید خارجی در جدول تور قرار می گیرد که به مشخصات شرکت طرف قرارداد از نوع بیمه و صرافی در جدول شرکت های طرف قرارداد اشاره می نماید .
همچنین از آنجایی که تورهای تعریف شده توسط مدیر فنی بایستی توسط مدیر تایید گردد این جدول شامل فیلد تایید تور نیز می باشد که در صورتی که تور توسط مدیر تایید گردد مقدار آن یک و در غیراینصورت مقدار آن صفر می باشد .
لازم به ذکر است که مقدار این فیلد به صورت پیش فرض و در هنگام تعریف تور توسط مدیر فنی نیز صفر می باشد .

-3- نمودار کلاس آژانس مسافرتی و گردشگری
در ادامه طراحی سیستم و در طراحی تفضیلی سیستم آژانس مسافرتی گردشگری به تشخیص کلاس ها و اشیاي اصلی سیستم ، ساختار کلاس ها و ارتباط آنها با یکدیگر می پردازیم .پس از Realizeکردن موردهای کاربرد ابتدا اسامی کلاس هاي کاندیدا را از موردهای کاربرد بدست آورده و سپس با توجه اسامی اصلی کلاس هاي سیستم را استخراج کرده و سپس نمودار کلاس سیستم که در واقع به طور کلی نقشه سیستم است را بااستفاده از کلاس دیاگرام مشخص می کنیم. در روشKRBپس از مشخص شدن اسامی کلاس هاي اصلی سیستم با توجه به نمودار هاي مختلف رسم شده کلیه ویژگی هاي کلاس یا خصوصیات کلاس ها را مشخص می کنیم و سپس به مشخص کردن عملیات هاي هر کلاس یا متدهاي سیستم می پردازیم قابل ذکر است که انواع روابط بین کلاس هاي سیستم عبارت است از :
1. اکثر روابط عادي بین دو کلاس مستقل از هم مانند رابطه Association
2. روابط بین کلاس هاي کلی تر و کلاس هاي پایین تر . مانند رابطه Generalization
3. روابط Associationبین کلاس هاي سیستم را می توان با استفاده از نمودار هاي ترتیب و خصوصا نمودار همکاري سیستم بدست آورد

1-3 موارد کاربرد آژانس مسافرتی و گردشگری …………………………23
1-1-3 بازیگر مدیرعامل ……………………………………………………..23
2-1-3 بازیگر مدیر فنی ………………………………………………………26

3-1-3 بازیگر راهنمای تور …………………………………………………….31
4-1-3 بازیگر مشتری ………………………………………………………….33
5-1-3 بازیگر حسابدار ………………………………………………………….35
6-1-3 بازیگر کانتر فروش ……………………………………………………..36
7-1-3 بازیگر صندوقدار …………………………………………………………37
8-1-3 بازیگر مسئول هماهنگی ……………………………………………..39
2-3 نمودار کلاس آژانس مسافرتی و گردشگری …………………………..41
3-3 نمودار کلاس ………………………………………………………………42
4-3 خصوصیات و عملیات کلاس ها ………………………………………..44
5-3 کلاس های آژانس مسافرتی و گردشگری ……………………….45
1-5-3 کلاس شعبه …………………………………………………………46
2-5-3 کلاس هتل ……………………………………………………………46
3-5-3 کلاس ویزا …………………………………………………………….47
4-5-3 کلاس بلیط ……………………………………………………………47
5-5-3 کلاس پرواز ……………………………………………………………..48
6-5-3 کلاس تور ………………………………………………………………..48
1-6-5-3 کلاس تور داخلی ……………………………………………………49
2-6-5-3 کلاس تور خارجی ………………………………………………….49
3-6-5-3 کلاس تور موضوعی ………………………………………………49

7-5-3 کلاس شخص ……………………………………………………….51
1-7-5-3 کلاس کارمند ……………………………………………………..51
2-7-5-3 کلاس راهنمای تور ……………………………………………..51
8-5-3 کلاس جاذبه ………………………………………………………….53
9-5-3 کلاس شرکت های طرف قرارداد …………………………………54
10-5-3 کلاس مکان های تاریخی و گردشگری …………………………55
11-5-3 کلاس پول …………………………………………………………..55
12-5-3 کلاس نظرسنجی …………………………………………………..56
13-5-3 کلاس شکایت ……………………………………………………57
14-5-3 کلاس گزارش تور ……………………………………………………57
15-5-3 کلاس گشت ………………………………………………………….58
16-5-3 کلاس گزارش گشت ………………………………………………….58
17-5-3 کلاس رسید …………………………………………………………….59
6-3 نمودار کلاس پروژه ………………………………………………………..60

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فصل چهارم : پایگاه داده

1-4 جداول پروژه ………………………………………………………………..62
1-1-4 جدول Attraction ……..ا………………………………………………..62
2-1-4 جدول Branch ……………..ا…………………………………………63

3-1-4 جدول Contact_Us …………ا………………………………………..64
4-1-4 جدول Employee …………….ا……………………………………….65
5-1-4 جدول Historic_Places ……….ا……………………………………..66
6-1-4 جدول Hotel ………ا…………………………………………………..67
7-1-4 جدول Money ……ا……………………………………………………..68
8-1-4 جدول Nazarsanji …..ا…………………………………………………69
9-1-4 جدول Question ……….ا……………………………………………….69
10-1-4 جدول Parvaz …….ا…………………………………………………..71
11-1-4 جدول Patrol_Tour ……..ا…………………………………………..71
12-1-4 جدولPatrol_Tour_Report ………ا………………………………….72
13-1-4 جدول Person ………..ا………………………………………………74
14-1-4 جدول Recipt …………..ا……………………………………………75
15-1-4 جدول Related_Componies …..ا…………………………………76
16-1-4 جدول Ticket …………..ا…………………………………………….77
17-1-4 جدول Tour ………….ا………………………………………………..78
18-1-4 جدول Internal_Tour …….ا……………………………………….81
19-1-4 جدول External_Tour ….ا…………………………………………..82
20-1-4 جدول Typical_Tour ……ا…………………………………………..83
21-1-4 جدول Tour_Hotel ……..ا…………………………………………..84
22-1-4 جدول Tour_Resturent ……..ا…………………………………….85
23-1-4 جدول Tour_Shop ……..ا………………………………………….86
24-1-4 جدول Tour_Complaint ………ا…………………………………….87
25-1-4 جدول Tour_Report …..ا……………………………………………..88
26-1-4 جدول Tour_Leader ………..ا……………………………………….89
27-1-4 جدول Visa ………..ا……………………………………………………90
28-1-4 جدول Visa_Request ……ا…………………………………………..91
2-4 روابط میان کلیه جداول ……………………………………………………93

فصل پنجم : معرفی پروژه

1-5 فرم صفحه اصلی …………………………………………………………95
2-5 فرم تماس با ما …………………………………………………………..97
3-5 فرم ثبت نام ……………………………………………………………….98
4-5 فرم گالری تصاویر …………………………………………………………99
نتیجه گیری و پیشنهاد ………………………………………………………..99
منابع و ماخذ ………………………………………………………………….100



  مقطع کارشناسی

بلافاصله بعد از پرداخت به ایمیلی که در مرحله بعد وارد میکنید ارسال میشود.


فایل pdf غیر قابل ویرایش

قیمت25000تومان

خرید فایل word

قیمت35000تومان