پیشرفت روزافزون راه ها و روش های تجارت و نیز گسترش سریع فناوری و علوم کامپیوتری، شرکت ها و سازمان ها را ناگزیر می کند تا در تلاش برای تغییر ساختار منطقی و فیزیکی سازمان خود در این زمینه ها باشند. تجارت الکترونیکی به عنوان یک ابزار ، ارتقاء کیفیت خدمات و کاهش هزینه ها را برای سازمان ها فراهم می کند. استفاده از عامل های نرم افزاری، خودکارسازی عملیات های سیستم ، سهولت تبادلات تجاری و پیشبرد جریان کاری  را امکان پذیر می سازد. در این پروژه سعی شده است یک معماری مناسب برای تبادلات تجاری معرفی شود ، از راهکارهای تجارت الکترونیکی متناسب با سیستم استفاده شود ، در سیستم بهداشت و درمان مورد بررسی قرار گیرد و پیاده سازی شود.

کلید واژه ها : سیستم های چندعامله ، تجارت الکترونیک ، معماری Agent ها

مقدمه :
نقش سیستم های چند عامله در تجارت الکترونیک یکی از مباحثی است که با توجه به نیاز روز افزون صنعت به تجارت می تواند مورد بررسی قرار گیرد .ضرورت انجام این کار از این جنبه حائز اهمیت است که خیلی ساده  می توانیم محیط های طراحی شده برای کارهای مختلف را با هم ترکیب کنیم و محیط جدید را بدون هیچ مشکلی و به راحتی ایجاد کنیم  . سیستم هایی که هم اکنون در تجارت الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرند و ابزار های انجام این کار همپوشانی زیادی با هم دارند و از طرفی هر چقدر محیط های طراحی شده برای انجام کارهای مختلف  ساده تر و سریع تر ایجاد گرددیعنی بستر کامل تر و اماده تری در خدمت باشد در بسیاری از موارد مثل سود بردن حتی در زمان امکان پذیر است می توان در ترکیب سیستم های تجارت الکترونیک با سیستم های چند عامله به این هدف نزدیک شد که سیستم های چند عامله برای فراهم کردن این بستر می توانند مفید واقع شوند .این قالب به صورت خاص برای جامعه پزشکی بررسی شده و توانسته ایم به نوعی قابلیت های مختلف از جمله امور مختلفی که در وزارت بهداشت ایران وسایر کشور ها برای تسهیل در امور اداری ،صرفه جویی درزمان و هزینه ، کنترل قیمت ها ،آموزش پزشکان ،کاهش هزینه نگهداری اسناد ،داشتن اطلاعاتی که می توان نیاز دارویی مناطق مختلف راتامین کرد،شیوع بیماری خاص را تشخیص دادو….وبرای یکپارچه کردن اطلاعات مربوط به کشور های مختلف نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد .(البته اگر روند کاری در جامعه پزشکی ایران مطابق با استاندارد ها باشد)

.به دلیل این که بیشتر سیستم های چند عامله راشبیه سازی می کنند تا  پیاده سازی بر ان شدیم معماری های مختلف را بررسی کنیم و سپس معماری ساده ای که بتواند عملیات تجاری را با ان انجام داد را پیشنهاد دهیم وسپس ان را پیاده سازی کنیم .که خوشبختانه به هدف رسیدیم وبعد به ایده جدیدی در رابطه با سیستم های توزیع شده رسیدیم که در قسمت های بعد ان را بیشتر تشریح می کنیم .

تجارت الکترونیک می تواند روشها و مدلهای کارا و مفیدی در معاملات تجاری، مخصوصا در مرحله شناسایی نیاز، تبلیغات، شناسایی محصول و عرضه کننده آن، انجام مذاکره و توافق، ارایه دهد. یکی از راهکارهای نوین تجارت الکترونیک، استفاده از عاملهای نرم افزاری هوشمند است که می توانند در خرید و فروش، ارایه پیشنهاد در مناقصه ها و حراجها، مذاکره و عقد قرارداد به کار گرفته شوند. عاملهای نرم افزاری هوشمند، واسطه هایی هستند که با انجام خودکار بسیاری از فعالیتها در تجارت سرعت و سهولت در کارها را برای بشر به ارمغان آورده اند. عاملها برای انجام خودکار کارهای وقت گیر و تکراری کاربران، جستجوها، توصیه ها و همچنین بازیابی و مدیریت اطلاعات کسب شده برای فرایند خرید و فروش به کار گرفته می شوند.

در فعالیتهای خرید و فروش سنتی، خریدار در مراحل تفسیر اطلاعات و داده های کسب شده در مورد محصولات و خدمات، اتخاذ تصمیم بهینه خرید و در نهایت انجام مذاکره و معامله و پرداخت، نیازمند صرف وقت و تلاش بسیار است. همچنین فروشنده نیز در این فرایند به بررسی پیشینه مشتریان؛ ارایه اطلاعات مناسب به مشتری در مورد محصول و خدماتی که به خرید منتهی شود به صرف وقت و هزینه بالا در انجام مذاکره و معامله و مراحل تحویل نیاز دارد. هدف اصلی تجارت الکترونیک حداقل کردن حضور فیزیکی و فعالیت خریدار و فروشنده در کلیه مراحل خرید و فروش و بهینه کردن این فرایند است. عاملهای هوشمندی که در تجارت الکترونیک به کار برده می شوند، هدایت و اداره کسب وکار در تمامی زمینه های تجارت الکترونیک را به طور شگرفی منقلب نموده اند. عاملهای هوشمند به مکانیزه کردن فعالیتهای مختلف، کاهش زمان کار و در نتیجه کاهش هزینه های انتقال کمک می کنند.

·        طراحی پایگاه داده ها به صورت توزیع شده بوده و از تکنولوژی linq  برای ارتباط با انها استفاده گردیده است.

·        برای طراحی و انجام عملیات مربوط به Agent  از Multithreading  و Socket programing استفاده شده است.

·        از مفاهیم سیستم عامل جهت برقراری انحصار متقابل و انتخاب پیام مورد نظر برای پردازش توسط عامل استفاده گردیده است.

حوزه مسئله :

لزوم به کارگیری ایده ها و روشهای تجارت الکترونیک در سازمان ها وسیستم های موجود به دلیل مزایای آن بر کسی پوشیده نیست، در این پروژه مباحث تجارت الکترونیک و عاملهای هوشمند در سیستم بهداشت و درمان مورد توجه قرار گرفته است. از جمله مزایای استفاده از مباحث مذکور در این سیستم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 ▪ امکان خربد و سفارش 24 ساعته دارو برای بیمار

▪ فروش سریع تر به علت وجود امکانات مکانیزه فروش و انجام معامله

▪ هزینه کمتر فروش به علت اتوماسیون فرایند آن در اینترنت

▪ هزینه پرسنل فروش کمتر به علت اتوماسیون فرایند آن در اینترنت

▪ امکان تماس مستقیم و بدون واسطه با مشتریان

▪ امکان جلب بیشتر رضایت مشتریان

       تسهیل شناسایی بازار فروش برای تولید کننده ها و شرکت های توزیع/ پخش

در این پروژه ، از مدل B2B در سیستم خرید و فروش دارو استفاده شده است و با توجه به ماهیت سیستم هدف پیاده سازی، مدل بازاریابی عمودی مورد استفاده قرار گرفته است و نیز در بخش تبلیغات، شناسایی بازار فروش برای عاملان تولیدکننده و فروشنده محصولات دارویی و بهداشتی مورد توجه قرار گرفته است.

          ایده اصلی ساخت سیستم مجازی برای بیماران و نگاشت حوادث و اتفاقات واقعی  با event  های مجازی مرتبط  با انها است و برای این کار agent هایی که شناسایی شدند عبارت اند از :

( agent   هایی که برای تجارت در نظر گرفتیم هم در این جا بیان شده اند. )

1.      بیمار

2.      پزشک

3.      بیمارستان

4.      مراکز فروش دارو (داروخانه و هلال احمر)

5.      موسسه های تاییدیه دارو (در ایران  فقط وزارت بهداشت)

6.       تبلیغات

7.      پیشنهاد دهنده بیماری (پیاده سازی با data mining  )

8.      مراکز حمایت از بیماری های خاص

9.      بیمه های درمانی

10.  آزمایشگاه

11.  مراکز تولید دارو

12.  مراکز پخش دارو

13.  بانک

14.  Dispatcher

15.  Authentication

16.  مغز کنترلی سیستم

که با توجه به گستردگی موضوع از بین موارد بیان شده  موارد :

·        بیمار

·        پزشک

·        مراکز فروش دارو

·        بیمه

·        Dispatcher

·        Authentication

·        تبلیغات

موارد بیمار و پزشک ومراکز فروش دارو و بیمه بیان گر موارد متناظر در دنیای فیزیکی هستند ونیاز به توضیح جهت اشنایی نیست . dispatcher عاملی است که به همراه authentication  در یک سرور قرار می گیرند البته این امکان وجود دارد که در سرور های  جداگانه نیز قرار بگیرند .

 برای هر یک از عامل ها که معادلشان در دنیای فیزیکی وجود دارد یک واسط طراحی شده که به فروش می رسد بعد مشخصات عبوری برای ان بسته تحویل authentication  داده می شود حال مسئولیت تایید و وارد شدن به سیستم را authentication بر عهده دارد.

Dispatcher   نقش پروکسی را در سیستم ما ایفا می کند مادامی که بسته ای از طرف authentication تایید نگردد و به dispatcher اطلاع داده نشود پیام های رسیده از طرف ان بسته بدون بررسی حذف می گردند. مقصد نهایی پیام را نیز dispatcher  تعیین می کند .

پروکسی به محض فعال شدن یک بسته به تبلیغات گزارش میدهد و از این به بعد عملیات تبلیغاتی برای این بسته فعال است که با توجه به سیاست های عامل تبلیغات action  ها انجام می گیرد .

برای ایجاد کردن ارتباط بین عامل ها از طریق شبکه نیاز به IP و port داریم که به هر agent  پورت هایی را نسبت داده ایم و این کار را سعی کرده ایم طوری انجام دهیم که به دیگر پروسس های سیستم اسیب نزند وبرای IP تمام agent  ها می توانند روی یک سیستم باشند ویا با هر ترکیب دیگری روی سرور ها قرار گیرند. ارسال پیام از طریق پرتکل UDP به دلیل سرعت بالا و ارسال فایل از طریق پرتکل TCP به دلیل تضمین در دریافت صحیح فایل صورت می گیرد.

پایگاه داده های در نظر گرفته شده برای این عامل ها به صورت توزیع شده طراحی گردیده است و هر عامل مسئول دیتابیس خود است و تغییرات در پایگاه داده ها از طریق عامل های خود شان صورت می گیرد .

همچنین درپروژه از use case  و message diagram و sequence ها برای پیاده سازی action  ها و از معماری عامل برای اجرای این action  ها و ارسال پیام هایی جهت پیاده سازی sequence  ها بر اساس message diagram و هماهنگی عامل ها بایکدیگر استفاده شده است.

موارد کاربرد بیمار

موارد کاربرد بیمار

فصل اول : سیستم های چند عامله………… 7

تعریف سیستم Multi Agent و Agent : ………………………………ا……8

طراحی   سیستم های Multi Agent :……………………….ا…………… 8

تفاوت Agent با object…………………………………………ا……………. 9

ویژگی های سیستمهای خبره و مقایسه یا Agent ها :………………… 10

توضیحات با قالب رسمی……………………………………………………. 10

انواع عامل ها ………………………………………………………………….14

معماری ساخت………………………………………………………………. 18

معماری subsumption……………………………..ا………………………. 19

معماری BDI………………………………ا…………………………………. 20

معماری لایه ای :……………………………………………………………. 25

معماری Agent/Server (Impact) …………….ا……………………………29

معماری پیشنهادی خاص این پروژه……………………………………….. 33

فصل دوم : تجارت الکترونیک……………………. 40

مقدمه :………………………………………………………………………. 41

مقدمه :
تجارت الکترونیکی طی سالیان اخیر با استقبال گسترده جوامع بشری روبرو شده است. امروزه کمتر شخصی را می توان یافت که واژه فوق برای او بیگانه باشد. نشریات، رادیو و تلویزیون بصورت روزانه، موضوعاتی در رابطه با تجارت الکترونیکی، منتشر و افراد و کارشناسان از زوایای متفاوت به بررسی آن می پردازند. شرکت ها و سازمان های ارائه دهنده محصولات و خدمات، همگام با سیر تحولات جهانی در زمینه تجارت الکترونیکی، در تلاش برای تغییر ساختار منطقی و فیزیکی سازمان خود در این زمینه می باشند.

قبل از بررسی واژه تجارت الکترونیکی، لازم است ابتدا یک تصویر ذهنی مناسب از تجارت سنتی را ارائه نماییم. در صورت شناخت واژه تجارت، با واژه تجارت الکترونیکی نیز آشنا خواهیم شد. تجارت در ساده ترین نگاه، مبادله محصولات و خدمات به منظور کسب درآمد است. زندگی انسان مملو از فرایندهای تجاری بوده و تجارت با میلیون ها شکل متفاوت در زندگی انسان ها نمود پیدا کرده است. زمانی که محصولات مورد نظر خود را از یک فروشگاه خریداری کی نمایید، در تجارت شریک و در فرایندهای آن درگیر شده اید. اگر در شرکتی مشغول به کار هستید که محصولی را تولید می نماید، درگیر یکی دیگر از زنجیره های تجارت شده اید. تمام جلوه های تجارت با هر رویکرد و سیاستی دارای ویژگی های ذیل می باشند:

·        خریداران : افرادی که با تکیه بر توان مالی خود، قصد و توان خرید محصولات و خدمات را دارند.

·        فروشندگان : افرادی که محصولات و خدمات مورد نیاز خریداران را ارائه می دهند.

o       خرده فروشان : افرادی که محصولات و خدمات را مستقیما در اختیار متقاضیان قرار می دهند.

o       عمده فروشان و عوامل فروش : افرادی که محصولات خود را در اختیار خرده فروشان و سایر سازمان های تجاری قرار می دهند.

تولید کنندگان : افرادی که محصولات و خدمات را ایجاد تا فروشندگان، آنها را در اختیار خریداران قرار دهند. یک تولید کننده با توجه به ماهیت کار خود همواره یک فروشنده نیز خواهد بود.تولید کنندگان محصولات تولیدی خود را به عمده فروشان ،خرده فروشان و یا مستقیما به مصرف کنندگان می فروشند.

همان گونه که مشاهده می گردد،تجارت با دیدگاه فوق دارای مفهوم ساده ای است.در تجارت الکترونیکی تمام موارد ذکر شده با تغییرات خاصی حضور دارند.

تاریخچه مختصر تجارت الکترونیکی……………………………………….. 42

تعاریف تجارت الکترونیکی………………………………………………….. 44

چارچوب تجارت الکترونیکی………………………………………………… 46

طبقه بندی تجارت الکترونیکی با توجه به ماهیت تبادلات……………… 48

منافع تجارت الکترونیکی……………………………………………………. 51

بازار های الکترونیکی………………………………………………………… 55

اجزای بازار های الکترونیکی……………………………………………….. 56

واسطه ها در تجارت الکترونیکی…………………………………………… 57

نقش و اعتبار واسطه ها در بازارهای الکترونیکی………………………… 58

موتورهای جستجو و عامل های هوشمند………………………………… 60

نمودار داروخانه

نمودار داروخانه

فصل سوم : تحلیل سیستم……………………. 62

سناریو Agent ها
ارتباط بین تولیدکننده، توزیع کننده و مراکز فروش با توجه به ماهیت تبادلات از مدل B2B2C یا بنگاه به بنگاه به مشتری تبعیت می کند. زیرا توزیع کننده به عنوان واسطه هیچ ارزش افزوده ای به محصول اضافه نمی کند و فقط آنها را به داروخانه ها ارائه می کند.

در ارتباط بین داروخانه ها در صورت تبادل بعضی اطلاعات مدل B2B خواهیم داشت. در مدلی که دارو از تولید کننده به توزیع کننده ارائه شده و توزیع کننده داروها را به داروخانه ها عرضه می کند مدل بازاریابی عمودی گفته می شود؛ به این معنی که همه ی آنها در جهت یک هدف با هم در حال فعالیت هستند.

بیمار  Agent
–  Belief

–         می داند که بیمار است یا نه

–         اطلاعات شخصی خود را میداند (پیش فرض این است که اطلاعات شخصی مثل حساب بانکی و … یکبار در یک بازه زمانی توسط همه اشخاص وارد شده است .)

–         با توجه به مراجعات قبلیم اطلاعاتی در رابطه با مراکز درمانی و بیمارستانهایی که مراجعه کرده ام دارم .

–         اطلاعاتی در مورد علائم بیماری های قبلی و داروهایی که مصرف کرده ام و آزمایش هایم دارم .

–         علائم بیماری فعلی خود را می دانم .

–         به بخشی از پرونده پزشکی که در مورد بیماری هایم است دسترسی به عنوان ویرایش ندارم فقط می توانم مشاهده کنم .

–         از زمان و تاریخ مراجعه (نوبت ) خود به مراکز درمانی و بیمارستانی آگاهی دارم .

–         در مورد داروهایی که پزشک تجویز کرده و نحوه مصرف آنها آگاهی دارم.

–         روابط خانوادگی درجه یک را میدانم .

–         مراکز حمایت از بیماری های خاص را میشناسم .

–         اطلاعاتی راجع به موسسات تایید دارو ( وزارت بهداشت ) می داند .

–         میداند باید برای شکایات و اطلاع دادن موارد به وزارت بهداشت مراجعه کند .

–         مراکز فروش دارویی که قبلا از آنها دارو تهیه کرده ام و نزدیک محل زندگیم هستند را میشناسم.

سناریو Agent ها……………………………………………………………. 63

بیمار  Agent……………………ا…………………………………………… 63

پزشک……………………………………………………………………….. 65

مراکز درمانی و بیمارستانی ها………………………………………….. 67

بیمه ها ………………………………………………………………………69

داروخانه……………………………………………………………………….. 74

مراکز توزیع و پخش دارو………………………………………………………. 75

تولید کننده دارو………………………………………………………………. 77

تبلیغات………………………………………………………………………… 78

Use Cases …………………………………………….ا……………………: 81

ERD Description……………………………………………ا……………….. 89

Message Diagram ها :…………………………………………………….. 98

Sequence Diagrams :………………………………..ا…………………. 113

پیاده سازی Data Base………………………ا………………………….. 128

نتیجه گیری و پیشنهاد : …………………………………………………..134

منابع و مأخذ ……………………………………………………………….: 138

به روز رسانی اطلاعات بیمار

به روز رسانی اطلاعات بیمار

فهرست نمودارها

نمودار 1 (مورد کاربرد بیمار)……………………………………………….. 81

نمودار 2 ( مورد کاربرد  داروخانه)………………………………………….. 82

نمودار 3 (مورد کاربرد مدیر سیستم)……………………………………… 83

نمودار 4 (مورد کاربرد Dispatcher)…………………..ا………………….. 83

نمودار 5 ( مورد کاربردInterface )………………..ا………………………. 84

نمودار 6 ( مورد کاربرد Authentication Agent )…………………..ا…….. 85

نمودار 7 (مورد کاربرد بیمه)………………………………………………… 86

نمودار 8 (مورد کاربرد تبلیغات)……………………………………………… 87

نمودار 9 (مورد کاریرد مراکز درمانی)……………………………………….. 87

نمودار 10 (مورد کاربرد توزیع کننده)……………………………………….. 88

نمودار 11(مورد کاربرد تولید کننده)…………………………………………. 88

نمودار 12 (پزشک) …………………………………………………………..89

نمودار 13( Dispatcher)…………………….ا…………………………….. 89

نمودار 14 (داروخانه)……………………………………………………….. 90

نمودار 15 (بیمه) …………………………………………………………….91

نمودار 16(بیمار) …………………………………………………………….92

نمودار 17 (Authentication) ……………………….ا…………………….92

نمودار 18 (تبلیغات)………………………………………………………… 93

نمودار 19 (Update اطلاعات شخصی)………………………………….. 100

نمودار 20 (تکمیل اطلاعات بیمه)…………………………………………. 101

نمودار 21 (اضافه کردن داروخانه)…………………………………………. 102

نمودار 22 (مشاهده پرونده پزشکی)…………………………………….. 103

نمودار 23 (نمایش Inbox)……………………..ا………………………….. 104

نمودار 24(مقایسه نمونه مشابه)………………………………………….. 104

نمودار 25 (مشاهده اطلاعات پزشکان)……………………………………. 105

نمودار 26(درخواست خرید دارو)…………………………………………… 106

نمودار 27(جستجوی نام سازنده ها)……………………………………… 107

نمودار 28(جستجوی داروها)………………………………………………… 107

نمودار 29(تمایل به خرید دارو)……………………………………………….. 108

نمودار 30(جستجوی اطلاعات بیمه)……………………………………….. 109

نمودار 31(مشاهده داروهای تجویز شده)…………………………………… 110

نمودار 32(مشاهده بیمه های قبلی)……………………………………….. 111

نمودار 33(مشاهده داروخانه هایی که می شناسد)……………………….. 111

نمودار 34(عملیات بانکی بیمار)……………………………………………….. 112

نمودار 35( توالی مشاهده داروخانه ها) ………………………………………113

نمودار 36( توالی مشاهده بیمه های قبلی)…………………………………. 114

نمودار 37 (توالی مشاهده داروهای تجویزی)…………………………………. 115

نمودار 38 (توالی جستجوی اطلاعات بیمه) ……………………………………116

نمودار 39 (توالی تمایل به خرید دارو)…………………………………………. 117

نمودار 40 (توالی جستجوی داروها)…………………………………………….118

نمودار 41 (توالی جستجوی نام سازنده ها)………………………………… 119

نمودار 42 (توالی درخواست خرید دارو) ………………………………………..120

نمودار 43 (توالی مشاهده اطلاعات پزشکان)………………………………… 121

نمودار 44 (توالی مقایسه نمونه مشابه) ………………………………………122

نمودار 45 (توالی نمایش inbox)…………………………………ا……………. 123

نمودار 46 (توالی مشاهده پرونده پزشکی)………………………………….. 124

نمودار 47 (توالی اضافه کردن داروخانه)………………………………………. 125

نمودار 48 (توالی تکمیل اطلاعات بیمه)………………………………………. 126

نمودار 49 (توالی Update اطلاعات شخصی)………………………………… 127

نمودار 50 (داروخانه) …………………………………………………………….128

نمودار 51 (بیمار) ………………………………………………………………..129

نمودار 52 (تبلیغات)…………………………………………………………….. 130

نمودار 53 (بیمه)……………………………………………………………….. 131

نمودار 54 (بانک)………………………………………………………………… 132

نمودار 55(Authentication)…………………………ا…………………………. 133

نمودار 56( Dispatcher)…………………………….ا…………………………. 133

نمودار 57  (پزشک) ………………………………………………………………134

مشاهده بیمه های قبلی

مشاهده بیمه های قبلی

فهرست اشکال

شکل 1( معماری افقی) …………………………………………………………….25

شکل 2 (معماری عمودی تک گذره)……………………………………………… 26

شکل 3  (معماری عمودی دو گذره)………………………………………………. 26

شکل 4 (مثال معماری  Impact) …………………………………ا……………….28

شکل 5  (مثال کنترل پرواز داخل ناحیه) …………………………………………..29

شکل 6 (دید کلی از معماری Impact)………………………ا…………………… 30

شکل 7 (ساختار Agent  ها در معماری Impact)…………………ا…………… 31

شکل 8 (معماری پیشنهادی پروژه) ……………………………………………….33

شکل 9  (ساختار پیام Gofish)…………………ا…………………………………. 38

شکل 10 (Gofish Message description)…………..ا…………………………… 39

Abstract

The increasingly progress and trading methods beside the development of technology and computer science made companies and organizations make attempt to change physical and logical structure of their own organization in the above fields. E-Commerce, as a mean, prepares enhancement in service quality and also reduces the expenses.

The application of software agents provides automation of system operations, simplification of trading exchanges and promoting task flow. In this project, there has been a try to define a suitable architecture for trading exchanges, use electronic trading solutions which are incompatible with the system in Health and cure system.

Keywords:

 Multi Agent Systems, E-Commerce, Agent Architecture



بلافاصله بعد از پرداخت به ایمیلی که در مرحله بعد وارد میکنید ارسال میشود.


فایل pdf غیر قابل ویرایش

قیمت25000تومان

خرید فایل word

قیمت35000تومان