فهرست مطالب

چکیده…………………………………………………………………………………. 1

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فصل اول: کلیات طرح

اینجا هیچستان است، فضایی فرا سو….جایی که در آن چتر خواهش باز است و در آنجا سایه‌ی نارونی که تا به ابدیت جاری است‌. در حوض‌ها آیینه ظاهر می‌گردد. چشمانمان را در آب این حوضچه‌ها شستشو دهیم. در حوضچه اکنون …
به راز ازلی پی ببریم و تا انتها حضور داشته باشیم.
آفتابی لب درگاه شماست که اگر در بگشایید‌، به رفتار شما می‌تابد.
(مرتضی ممیز)
1-2 بیان مسئله
موضوع تحقیق‌، نقش آب و سایر المانهای بارز محیط طبیعی در روح انسان و ایجاد نشاط در مرکز بازپروری معتادان می‌باشد. فضایی برای درمان و رهایی از بیماری مهلک اعتیاد می‌باشد. که آب و تاثیر آن ‌بر انسان و محیط از لحاظ آرامش و پاکی بسیار حائز اهمیت است.
1-3 ضرورت و اهمیت موضوع
وجود مشکلات اجتماعی و خانوادگی در جامعه امروزی و ورود روز افزون مواد مخدر شیمیایی و اعتیاد آور به مرز‌های کشور و عدم آشنایی جوانان به عواقب مصرف این مواد ‌، باعث بالا رفتن درصد مبتلایان به این بلای خانمان سوز شده است. علاقه به حل این معضل اجتماعی و مشاهده افرادی که گرفتار این موضوع شده‌اند و همچنین مطالعه در زمینه معماری آب و نقش آن در معماری و فرهنگ‌ها وتاثیر آن بر انسان باعث شده است که از تلفیق این دو موضوع برای تحقیق استفاده نمایم، که ذات آدمی طالب پاکی است و همیشه پاکی وخلوص است که بر آلودگی و پلیدی چیره می شود.
1-4 اهداف
هدف از بیان این موضوع‌، طراحی و ایجاد مکانی است که منحصرا برای بخش خاصی از معضلات جامعه که مد نظر ماست ( اعتیاد و مبتلایان آن) طراحی شده باشد. همچنین مطلوب است با ترکیب و بهره جستن از معماری آب و المان‌های ناب طبیعت و تاثیر آن بر روح و جسم آدمی‌، مکانی جدید و خاص ایجاد شود که کالبد و ظاهر آن هم مثل عملکردش متفاوت باشد و تا حد امکان دعوت کننده و جاذب باشد که این خود اولین و مهم‌ترین مرحله از تمایل به درمان‌شدن و رهایی جستن است.

1-5 روش انجام پژوهش
تحقیقاتی که در این پروژه انجام می‌شود بر دوگونه به قسم زیر است:
– مطالعات میدانی
– مطالعات کتابخانه‌ای
– مطالعات میدانی: این مطالعات با حضور در محل سایت و با بررسی و بازبینی سایت و خیابان‌های اطراف صورت می‌گیرد. در این بخش مطالعه خود زمین از نزدیک و تحلیل نمونه‌های موجود مورد بررسی قرار می‌گیرد.
– مطالعات کتابخانه‌ای: به‌طور حتم بخش اعظمی از مطالعاتی که صورت خواهد گرفت معطوف به مطالعات کتابخانه‌ای خواهد شد که این مطالعات می‌تواند در گستره خود سایت‌، طرح و نمونه‌های مشابه به کمک کتاب‌ها، مجلات و سایت‌های تخصصی و معتبر باشد. در مطالعات کتابخانه‌ای دستیابی به اطلاعات افرادی که گذشته از ما بر روی چنین طرح‌هایی کار کرده‌اند می‌تواند مفید فایده باشد و همین‌طور در مورد دستیابی و توضیح و تفضیل طرح می‌تواند کمک شایانی باشد.
1-6 جنبه های نو آوری پروژه:
تلفیق آب و برخی از عناصر موجود در طبیعت اطراف با فضای معماری انسان‌ساخت. طراحی فضایی با معماری خاص و فضا‌سازی و ترکیب متفاوت که تاثیرات بصری ویژه‌ای بر بیننده می‌گذارد و حس دعوت و فراخواندن را در مخاطب زنده می‌کند. با‌توجه به مطالعات و تحقیقات به‌عمل آمده، در گذشته مرکز باز‌پروری معتادان به‌عنوان موضوع پایان‌نامه دوره کارشناسی، به کر‌ات مورد بحث، بررسی و طراحی قرار گرفته است. اما عنوان موضوع نقش معماری آب در مرکز باز‌پروری معتادان، از تلفیق دو موضوع متفاوت ایده گرفته‌شده است.آب مظهر پاکی، زلالی، شفافیت، آرامش، صلح، سکوت می‌باشد و اعتیاد مظهر …!

1-1 مقدمه …………………………………………………………………………………2
1-2 بیان مسئله…………………………………………………………………………….. 2
1-3 ضرورت و اهمیت موضوع……………………………………………………………… 2
1-4 اهداف……………………………………………………………………………………. 2
1-5 روش انجام پژوهش……………………………………………………………………. 3
1-6 جنبه های نو آوری پروژه……………………………………………………………….: 3

فصل دوم:

روان‌شناسی عبارت است از مطالعه و شناخت علمی چگونگی و چرایی ابعاد مختلف رفتار موجود زنده، به ویژه انسان. در این تعریف بیشترین توجه به رفتار و جنبه های مختلف آن است. به دیگر سخن، به یک معنا می توان روان شناسی را رفتار شناسی نامید، چرا که موضوع اصلی روان شناسی به عنوان یک علم رفتاری ، مطالعه فعالیت ها و واکنش های حیوان وانسان در شرایط و موقیعت های مختلف است. (منصور،1385)
منظور از ” رفتار” آن دسته از حالت ها، عادت ها، فعالیت ها، کنش ها و واکنش های نسبتاً پایداری است که از انسان سر می زند و همواره قابل مشاهده، اندازه گیری ، ارزیابی و پیش بینی است. رفتارهای انسانی را می توان به انواع مختلف تقسیم کرد، از جمله: (منصور،1385)
رفتار شخصی:
رفتاری است که کاملاً جنبه شخصی دارد، مثلاً فردی همواره لباس قهوه ای رنگ می پوشد و یا عادت دارد روزی سه مرتبه مسواک بزند.
رفتار شغلی:
یعنی رفتار خاص یا عادتی که انسان در کار و حرفه از خود نشان می دهد، مثلاً همیشه بعد از نماز صبح کارش را شروع می کند ویا همواره با دو انگشت تایپ می نماید.
رفتار تحصیلی:
عبارت است از رفتار کودک یا بزرگسال در ارتباط با امور تحصیلی، فی المثل دانش آموزی همیشه قبل از تدریس معلم درس مورد نظر را مطالعه می کند و یا این که برای یادگیری بهتر خلاصه نویسی کرده، با صدای بلند درس می خواند.
رفتار اجتماعی:
رفتار فرد در تعاملات بین فردی و معاشرت های اجتماعی است، به عنوان نمونه خوش قول بودن و تقدم درسلام داشتن. در ارزیابی رفتار باید توجه کرد که رفتار چه کسی، در چه شرایط و موقعیتی و با چه فراوانی و شدتی مورد بررسی قرار می گیرد؛ چرا که زمانی می توانیم برداشت وتفسیر جامعی از رفتار یک فرد داشته باشیم که شرایط زمانی و مکانی، موقعیت بروز رفتار و ویژگی های زیستی ، ذهنی و روانی وی را مورد توجه کافی قرار دهیم.
2-1-2 شاخه های مختلف روان شناسی
از زمانی که روان شناسی به عنوان یک علم مستقل مطرح شده است، روان شناسان در زمینه موضوعات خاص، پژوهش های فراوانی به عمل آورده اند، به گونه ای که امروزه شاهد شعب و شاخه های مختلف روان شناسی هستیم. (فرانسیس،1387)
متداول ترین شاخ های روان شناسی عبارت است از:
2-1-1-1 روان شناسی رشد و کودک
روان شناسی کودک به مطالعه مستمر رشد از زمان تشکیل نطفه تا دوران بلوغ و نوجوانی می پردازد.
موضوعاتی از قبیل نقش وراثت و محیط در شکل گیری شخصیت کودک، چگونگی رشد بدنی، ذهنی،عاطفی، کلامی، اجتماعی ، حسی و حرکتی، همچنین نحوه بازی، خویشتن داری، تقلید و همانند سازی کودک و نوجوان و تحولات دوران بلوغ در این شاخه از روان شناسی مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد. (سیف،1383)
2-1-1-2 روان شناسی شخصیت
در این شاخه از روان شناسی ابعاد مختلف شخصیت، جنبه های ادراکی، هیجانی، ارادی و بدنی افراد و چگونگی سازگاری فرد با محیط مورد مطالعه قرار می گیرد.
2-1-1-3 روان شناسی اجتماعی
روان شناسی اجتماعی ازتعامل فرد واجتماع، قانون های روانی گروه ها و سازمان های اجتماعی بحث می کند و در زمینه هایی از قبیل: معیارها و هنجارهای اجتماعی، مناسبات بین گروهی، باورهای عام، تکوین بازخوردها وتغییرنگرش ها و نقش رسانه ای جمعی به مطالعه و تحقیق می پردازد.
2-1-1-4 روان شناسی بالینی
این رشته از روان شناسی ویژگی های شخصیتی، اختلالات عاطفی و مشکلات رفتاری افراد را با بهره گیری از ابزارهای روان شناختی مورد بررسی ودرمان قرار می دهد.

مبانی‌نظری و ادبیات موثر در پروژه………………………………………………………….ا 4
2-1روانشناسی(PSYCHOLOGY)ا…………………………………………………………. 4
2-1-1 روان شناسی چیست؟…………………………………………………………….. 4
2-1-2 شاخه های مختلف روان شناسی………………………………………………… 5
2-1-1-1 روان شناسی رشد و کودک……………………………………………………….. 5
2-1-1-2 روان شناسی شخصیت…………………………………………………………… 5
2-1-1-3 روان شناسی اجتماعی …………………………………………………………….6
2-1-1-4 روان شناسی بالینی……………………………………………………………….. 6
2-1-1-5 روان شناسی مرضی……………………………………………………………… 6
2-1-1-6 روان شناسی کودکان استثنایی…………………………………………………… 6
2-1-1-7 روان شناسی تربیتی……………………………………………………………….. 6
1- روان شناسی تربیتی و قلمرو آن………………………………………………………… 7
2- ارکان اصلی روان شناسی تربیتی………………………………………………………… 7
2-1-3 روانشناس کیست ؟……………………………………………………………………… 7
2-1-3-1راهنمایی ……………………………………………………………………………….: 8
2-1-3-2مشاوره …………………………………………………………………………………: 8
2-1-3-3رواندرمانی :……………………………………………………………………………… 8
2-1-4 راههای رسیدن به آرامش روانی……………………………………………………….. 10
2-2 آرامش روانی:…………………………………………………………………………….. 21
2-2-1 تأثیر محیط بر روح و روان انسا…………………………………………………………ن 21.
2-2-2-5 خلوت…………………………………………………………………………………… 25
2-3-1 رابطه طبیعت و ارامش روانی:…………………………………………………………. 25
2-3-2محیط و طبیعت:…………………………………………………………………………… 26
2-3-2-1 آثار روانی آب و هوا بر انسان از دیدگاه قرآن و روایات………………………………. 27
2-3-3 تأثیر محیط زیست بر انسان از دیدگاه اندیشمندان اسلامی و غیر اسلامی………. 28
2-3-3-1 تأثیر گیاهان در انسان از نظر اسلام………………………………………………….. 31
2-3-4 انسان و طبیعت……………………………………………………………………………: 33
2-3-4-1 تأثیر هوا بر روح و روان :…………………………………………………………………. 35
2-3-4-3 ارزش مناظر طبیعی برای انسان ها ……………………………………………………..35
2-3-4-5 رفتار متقابل انسان ها با طبیعت……………………………………………………….. 36
2-3-4-6 فواید حاصل از حضو.ر یافتن در طبیعت …………………………………………………..37
2-3-5 رابطه انسان با محیط ………………………………………………………………………..37.
2-3-5-1 انسان و جهان مادی………………………………………………………………………. 37
2-3-6 معماری و طبیعت……………………………………………………………………………..: 38
2-3-6-1 فراخوانِ طبیعت به معماری………………………………………………………………..: 38
2-3-6-2 رابطه بین فضای درون و فضای بیرون در معماری ار گانیک……………………………. 39
2-3-6-3 الگوهای معماری و طبیعت………………………………………………………………… 39
2-3-7 رابطه محیط طبیعی و جامعه……………………………………………………………….: 41
2-4 عناصر معماری مرتبط با آرامش………………………………………………………………: 42
2-4-1-4 نقش اب در ایران باستان……………………………………………………………….. 45
2-4-1-5 جنبه نمادین آب……………………………………………………………………………. 45
2-4-1-6 جلوه های آب در معماری و باغسازی ایرانی………………………………………….. 46
2-4-1-7 نقش روان درمان آب …………………………………………………………………….: 47
2-4-1-8 آب داخل فضای معماری…………………………………………………………………… 48
2-4-2 معماری و خا.ک……………………………………………………………………………….. 48
2-4-3-2 نورچیست:…………………………………………………………………………………… 53
2-4-3-3 اهمیت نور در معماری………………………………………………………………………… 54
2-4-3-4 نور و بشر…………………………………………………………………………………….. 55
2-4-3-5 نور احساس و معماری……………………………………………………………………… 55
2-4-3-7 عناصر نورگیری در معماری سنتی………………………………………………………….. 60
2-4-3-8 کنترل کننده های نور……………………………………………………………………………….. 60
2-4-3-9 نور پردازی طبیعی فضای داخلی……………………………………………………………. 61
2-4-3-10 نحوه دستیابی به نور (منافذ نو.ر یا روزنها) …………………………………………………..5
2-4-3-11 نور و فض.ا ……………………………………………………………………………………….66
2-4-3-12 اهمیت نور به منزله بخشی ازطر……………………………………………………………. 67
2-4-4- رنگ و معماری…………………………………………………………………………………….. 68
2-4-6-2 حیاط و معماری پایدار…………………………………………………………………………… 74
2-4-7 فضای داخلی( معماری داخلی) …………………………………………………………………..74
2-4-8 باغ……………………………………………………………………………………………………. 75
2-5 روانشناسی محیط:…………………………………………………………………………………. 89
2-5-1 رابطه هنر و روان آدمی………………………………………………………………………..: 90
2-5-3 موسیقی درمانی………………………………………………………………………………….: 94
2-5-4 رنگ درمانی……………………………………………………………………………………….. 104
2-5-5 ورزش درمانی……………………………………………………………………………………… 118
2-5-6 نقش آب بر روان آدمی……………………………………………………………………………: 120
2-5-6-12 آب درمانی ، فواید و مضرات آن ………………………………………………………………..128
2-6 اعتیاد………………………………………………………………………………………………… 130
2-6-3 اعتیاد از نظر اجتماعی چیست؟…………………………………………………………………… 131
2-6-5 اثر اعتیاد بر خانواده ………………………………………………………………………………….134

فصل سوم: روش تحقیق

3-پله ها:
به خاطر دلایل سلامتی، پله‌ها بایستی طوری طراحی شوند که در مواقع لزوم ظرفیت تمام گردش عمومی را داشته باشند البته مقررات ساختمان سازی ملی نیز بایددر نظر گرفته شوند. پلکانها باید در هر دو طرف نرده داشته باشند و بدون بر آمدگی پیشبن باشند(بدون لبه برآمده) پله‌های پیچ دار (حلزونی) نمی‌توانند در مقررات مربوط به پله‌ها گنجانده شوند.پهنای موثر عرض پله‌ها و پاگردها باید حداقل دارای 50/1 متر باشند واز50/2 متر تجاوز نکنند. درها نباید پهنای مفید پاگردها را اشغال ومحدود کنند و با توجه به مقررات بیمارستان، درهای رو به راه پله باید به طرف خروجی باز شوند. می‌توان پله‌هایی با ارتفاع 170 میلی متر داشت و حداقل عمق پاگذار ان 280 میلی متر باشد , بهتر است نسبت ارتفاع به عمق پاگذار 150 تا 300 میلی متر باشد. ( – Newfert 2010.2010)
4-آسانسور ها:
آسانسورها انسانها، دارو ها، ملحفه‌ها و تختهای بیمارستانی را بین طبقات جابجا می‌کنند و به خاطر مسائل بهداشتی و زیبایی بهتر است آسانسورهای جداگانه‌ای را برای هر کدام این اهداف در نظر گرفت. در ساختمانهایی که مراقبت، معاینه و درمان در طبقات بالایی انجام می‌‌گیرند حداقل دو آسانسور برای انتقال تخت لازم است. اتاقک آسانسور باید به اندازه‌ای باشد که جا برای یک تخت ودو همراه وجود داشته باشد. سطوح داخلی کابین باید صاف، قابل شستشو و به راحتی قابل ضد عفونی باشد. کف آن نباید سر باشد چاه آسانسور باید ضد آتش باشد. برای هر صد تخت یک آسانسور چند منظوره باید تعبیه شود و تعداد این آسانسورها در بیمارستانهای کوچکتر حداقل دو دستگاه باید باشد، بعلاوه حداقل بایستی دو آسانسور کوچکتر برای تجهیزات قابل حمل، کارکنان وملاقات کنندگان وجود داشته باشد( – Newfert 2010.2010)
ابعاد دقیق آسانسور: m 1/20 × 90
ابعاد دقیق چاه آسانسور: m 1/50 × 1/25
5-مسیریابی
برای جلوگیری از انتقال میکروب بر اثر تماس، فعالیتهای مختلف جداگانه‌ای می‌‌بایست صورت گیرد. سیستم تک راهرویی که در آن بیماران جراحی شده و بیماران آماده جراحی، کارکنان آماده جراحی و کارکنان پس از انجام عمل و حمل وسایل تمیز و کثیف از یک راهرو استفاده می‌کنند دیگر استاندارد نیست. بهتر است سامانه دو راهروی داشته باشیم که در آن بیماران و کارکنان یا بیماران و وسایل غیر تمیز از یکدیگر جدا باشند. هنوز بهترین نوع این موارد مشخص نشده است و بنابراین به صورت جداگانه در نظر گرفته می‌شوند. یک راهبرد موثر، جدا کردن جریان بیماران از محل کار مورد استفاده کارکنان گروه جراحی است. ( – Newfert 2010.2010)
6-اتاق پرستارها
ابعاد این اتاقها بستگی به بزرگی دپارتمان بیمارستان دارد. این اتاق راحتی باید دارای تعداد صندلی کافی , کابینت و یک سینک باشد.

7-محل کار پرستارها
این اتاقها می‌‌بایستی دارای موقعیت مرکزی باشند و دارای شیشه‌های بلند تا راهروی کاری از آن طریق دیده شود. علاوه بر میز تحریر آنها باید دارای کمد و کابینت و دیوارهای بلند برای نصب برنامه‌ها باشند
8-اتاق گزارشات
این اتاقها که نیاز آنها مطلق نیست نباید بیش از 5 متر مربع باشنددر این اتاقها پزشکان گزارشات روزانه را از افراد بستری شده در انجا نگهداری می کنند.
9-داروخانه
یک داروخانه به مساحت 20 متر مربع می‌تواند انواع موادی را که در مواقعی لازم می شود اما در مسیر ترک اعتیاد مخلی ایجاد نمی کند را در خود جای دهد بخصوص که دارای قفسه‌های گردشی باشد. اما باید امکان استفاده از ان تنها برای پرستاران و پزشکان فراهم باشد.
10-اتاق نظافت:
مساحت 5 متر مربع برای چنین اتاقی کافی است این اتاقها بایستی به اتاق عمل نزدیک باشند زیرا پس از عمل میکروب زدایی (ضد عفونی) و تمیز کردن ابزار صورت می‌گیرد.
11-جایگاه تختهای تمیز
در نزدیکی محدوده لابی بیماران بایستی فضای کافی جهت قرار دادن تختهای تمیز شده و آماده وجود داشته باشد. مقدار مورد نیاز عبارتست از یک تخت تمیز اضافی برای هر میز جراحی
12-آبریزگاه
به خاطر مسائل بهداشتی مستراح‌ها بایستی خارج از محدوده جراحی و فقط در سرسرای (لابی) بیماران قرار گیرد.
13-فیزیوتراپی و هیدروتراپی
با توجه به رویکرد مرکز در زمینه آب درمانی است لذا باید این قسمت به بررسی استانداردهای مراکز توانبخشی هیدروتراپی پرداخته شود. نیاز به ارائه خدمات پزشکی در جنبه های مختلف پیشگیری ، درمان و توانبخشی گستره وسیعی یافته است . تامین مطلوب این خدمات امروزه به شکل گسترده ای تخصصی شده ودر حیطه علوم پزشکی ، ارائه انواع روشهای خاص تشخیصی و مداخله ای بر عهده گروههای مختلفی از متخصصین قرار گرفته است . این روند تخصصی شدن ، امکان ارائه خدمات با کیفیت بهتر و با دقت و سرعت بیشتری را به افراد جامعه فراهم نموده است . اما بدیهی است که برآورده نمودن نیازهای گوناگون جامعه به خدمات پزشکی ، مستلزم نیازسنجی ، برنامه ریزی و مدیریت دقیق منابع است . در کشور ما با توجه به اهداف توسعه همه جانبه در زمینه تامین بهداشت و سلامت مردم ، لازمست سازمانهای دست اندرکار ارائه خدمات بهداشتی ـ درمانی اطلاعات جامعی در مورد امکانات و پرسنل خود با توجه به وضع موجود ، وضع مورد انتظار و وضع مطلوب از جنبه های کمی و کیفی گردآوری نمایند تا بتوان برنامه های واقعگرایانه و عملی را به منظور تامین نیازهای فعلی و پیش بینی نیازهای آتی تدوین نمود. ارائه خدمات فیزیوتراپی نیز از این قاعده مستثنی نیست و لازم است امر بررسی نیازهای موجود با در نظر گرفتن طرحهای بهینه سازی آتی مورد توجه دست اندرکاران قرار گیرد . اما قدم اول در این راه مشخص نمودن استانداردهای مورد قبولی است که به عنوان حداقل های مورد نیاز بتوان وضعیت موجود را با آنها سنجید . هدف اصلی و اولیه از ارائه این طرح ، تعیین شاخص های کمی و کیفی استانداردسازی ارائه خدمات فیزیوتراپی بر اساس سطوح تعریف شده ارائه خدمات بیمارستانی است تا بتوان بر پایه آن پس از تعیین حداقل های مورد نیاز ، در قدم های بعدی وضعیت موجود را بررسی نموده و کاستی های احتمالی را با برنامه ریزی دقیق رفع نمود . در تدوین این طرح نکاتی به شرح زیر همواره مد نظر قرار گرفته است : (اصول طراحی بیمارستان،1383)

3-1 مقدمه:……………………………………………………………………………………………… 139
3-2 روش تحقیق……………………………………………………………………………………….: 139
3-3 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات…………………………………………………………………….: 140
1-تسهیلات مطالعه انفرادی………………………………………………………………………….. 162
2-مشخصات فضاهای قرائت……………………………………………………………………………. 163
3-سایر ویژگیهای کتابخانه ……………………………………………………………………………….163
4-مختصری درباره کتابخانه های مرجع…………………………………………………………………164
5 -فضاهای عملکردی کتابخانه ها…………………………………………………………………….. 164
6-عناصر اصلی کتابخانه…………………………………………………………………………………… 165
7-استانداردهای سرمایش ، گرمایش، ………………………………………………………………….. 165
3-4-4 موقعیت اقلیمی محدوده طرح:………………………………………………………………….. 208
3-4-4-3بررسی نمودار بیوکلیماتیک انسانی شهر تهران:…………………………………………….. 216
3-4-5-1 رشد جمعیت تهران: …………………………………………………………………………….221
3-4-5-4توزیع نسبی جمعیت در گروه های سنی:…………………………………………………….. 225
3-4-5-5مهاجرت:…………………………………………………………………………………………… 227
3-4-5-7نسب جنسی:…………………………………………………………………………………… 230
3-4-5-8تراکم جمعیت:……………………………………………………………………………………… 231
3-4-6- موقعیت اقتصادی محدوده طرح………………………………………………………………………: 232
3-4-6-1 جغرافیای اقتصادی استان تهران……………………………………………………………………… 232
1- کشاورزی:………………………………………………………………………………………………….. 232
دامداری:……………………………………………………………………………………………………….. 233
3-صنایع………………………………………………………………………………………………………….: 233
3-5-2-1 دلایل انتخاب سایت…………………………………………………………………………………. 250
– احاطه شدن با بافت مسکونی ناهمگن……………………………………………………………………. 254

فصل چهارم:

-1 مقدمه
با توجه به آنکه موضوع تحقیق‌، نقش آب و سایر المانهای بارز محیط طبیعی در روح انسان و ایجاد نشاط در مرکز بازپروری معتادان می‌باشد. بر‌همین اساس در فصول قبل به بررسی پاره‌ای از موضوعات و مسائل که در این زمینه اهمیت داشتند پرداخته ‌که از جمله آن می‌توان به مطالبی از قبیل‌ ارامش- امنیت- ‌مولفه‌های که در ایجاد این آرامش موثرند از قبیل آب و نور و … پرداخته که در این فصل قصد بر آن است که با جمع‌بندی مطالب ایده حاکم بر طراحی پروژه ارایه گردد.
4-2 ادبیات پروژه
برای دست‌یافتن به ادبیات پروژه مطالب ارایه شده در فصول قبل را به‌صورت خلاصه ارائه می‌گردد:
روان‌شناسی عبارت است از مطالعه و شناخت علمی چگونگی و چرایی ابعاد مختلف رفتار موجود زنده، به ویژه انسان. در این تعریف بیشترین توجه به رفتار و جنبه‌های مختلف آن است. به دیگر سخن، به یک معنا می‌توان روان‌شناسی را رفتار‌شناسی نامید، چرا که موضوع اصلی روان‌شناسی به‌عنوان یک علم‌رفتاری ، مطالعه فعالیت‌ها و واکنش‌های حیوان وانسان در شرایط و موقیعت‌های مختلف است. می‌توان ادبیات پروژه را با‌توجه به موضوع در 3 دسته تقسیم نمود:1- اب و تاثیرات روانی ان2- هنر – ارامش و روانشناس و رابط میان انها 3- اعیتاد
بنابراین در ادامه این سه دسته مولفه را به صورت مجزا بررسی می‌کنیم.
4-2-1 روان ادمی ،هنر ،ارامش و رابطه انها
4-2-1-1روانشناس کیست ؟
مسلما هم‌چون سایر علوم در عرصه روانشناسی نیز به کسی می‌توانیم عنوان روانشناس را اطلاق نماییم که حداقل در یکی از رشته‌های روانشناسی دارای مدرک لیسانس یا بالاتر باشند. در این میان سروکار اکثر مردم با آن‌دسته از روانشناسان می‌باشد که در مدارس ، بیمارستانها و یا کلینیک‌های روانشناسی و مشاوره‌ای بعنوان مشاور یا درمانگر فعالیت می‌کنند .
4-2-1-2 روان‌درمانی :
عمیق‌ترین نوع مداخلات روانشناختی می‌باشد که در زمینه اختلالات و بیماریهای روانی بکار گرفته می‌شود. روان‌درمانی فعالیتی هدفمند‌، تخصصی و بسیار ظریف است که نیازمند آموزش‌، هنر درمان ‌، مهارت و تسلط خاص می‌باشد‌. مانند روان‌در‌مانی وسواس یا افسردگی.

4-2-1-3راه‌های رسیدن به آرامش روانی
دستیابی به آرامش واقعی یکی از خواسته‌های همیشگی بشر بوده است و در این راستا انسان در طول تاریخ تلاشها و رنج‌های بسیاری را به جان دل پذیرفته است. بی‌شک بخش وسیعی از تلاش‌های علمی بشر و کشف رازهای ناگشوده جهان طبیعت به‌منظور دسترسی به امکاناتی بوده است که آرامش و آسایش را برای انسان به ارمغان آورد از سوی دیگر مطالعات آکادمیک و تحقیقات روان‌شناسی پیرامون آرامش و اضطراب و عوامل و موانع هریک بخش قابل توجهی از پژوهش‌های علوم انسانی را به خود اختصاص داده است قرآن‌کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته و در آن آمده است، کامل‌ترین نسخه برای آرامش روح است.
4-2-1-4 تاثیر محیط بر روح و روان انسان
محیط زیست طبیعی سالم تأثیر شگرفی بر روح و روان آدمی دارد. محیط پاک و آراسته و خرّم، زندگی را شاداب و معطر می سازد. شنیدن آواز روح بخش پرندگان، ترنم لطیف جویباران، آهنگ دلربای چشمه ساران، صفای سبز سبزه‌زاران، نسیم لطیف کوهستان، رقص دلنشین درختان و زیبایی شهر و دیار، همه و همه تأثیر اعجاب انگیزی بر زندگی و حیات انسان دارند. هر کسی از تماشای چنین منظره‌های زیبایی احساس آرامش و نشاط کرده و امنیت و آسایش را در حیات خویش لمس می‌کند. بر‌‌عکس، آسیب‌رساندن به محیط زیست و نابودی طبیعت باعث وارد آمدن صدمات و زیان‌های جبران‌ناپذیری به بشریت می‌شود. محیط زیست افزون بر تأثیر در قد و قامت و چگونگی اندام ظاهری، بر فکر و اندیشه و اعمال و رفتار انسان دارای تأثیر شگرف است.قرآن کریم و روایات اسلامی فوائد بسیار آب، هوا، گیاهان و درختان را با تعبیرهای بسیار دقیق و گاهی شگفت انگیز برشمرده اند و از تأثیر به سزای آنها بر تن و روان آدمی سخن گفته‌اند

جمع بندی اطلاعات و معرفی ایده حاکم بر طرح…………………………………………………………. 260
4-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………… 260
4-2 ادبیات پروژه………………………………………………………………………………………………… 260
4-2-3 -3 شرایط روانی فرد در حال ترک اعتیاد …………………………………………………………….267
4-3 ایده‌های کلی حاکم بر فرایند طراحی………………………………………………………………….: 268
4-4 جمع بندی نهایی ایده طراحی و برآیند آن……………………………………………………………..269
4-5 بررسی نحوه کارکرد مجموعه……………………………………………………………………………: 275

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فصل پنجم: معرفی پروژه

5-1 برنامه فیزیکی…………………………………………………………………………………………… 277
5-2 توجیه طرح……………………………………………………………………………………………….. 278
اسکیس های اقلیمی……………………………………………………………………………………….. 281
منابع و ماخذ…………………………………………………………………………………………………..:288



  مقطع کارشناسی ارشد

بلافاصله بعد از پرداخت به ایمیلی که در مرحله بعد وارد میکنید ارسال میشود.


فایل pdf غیر قابل ویرایش

قیمت25000تومان

خرید فایل word

قیمت35000تومان