انتخاب صفحه

فهرست مطالب

 فصل اول : مقدمه

یبوست را می توان انجام عمل دفع روده بزرگ در زمان طولانی تر از زمان طبیعی آن تعریف کرد ( کمتر از سه بار در هفته )، یا دفع ناکافی مدفوع . در حالت طبیعی باقی مانده مواد غذایی مصرف شده در یک صبحانه صبح روز بعد به روده بزرگ می رسد ، عمل دفع به طور معمول 12 تا 72 ساعت یا کمی بیشتر بعد از مصرف غذا صورت می گیرد . نوع غذای دریافتی تا حدی بر طول زمان دفع تاثیرگذار است . برای مثال : غذاهای غنی از فیبر در طول مسیر گوارش در مقابل آنزیم های هضمی مقاومت کرده و با جذب مقداری آب حجیم می شوند که خود محرک عمل دفع است(1).به عبارتی برای آن که بگوییم شخصی مبتلا به یبوست شده است، باید 2 یا بیش‌تر از نشانه‌های زیر را حداقل به مدت 3 ماه داشته باشد:

الف) زور زدن بیش از حد در حین اجابت مزاج

ب) مدفوع سفت و خشک

ج) احساس تخلیه ناکامل بعد از اجابت مزاج

د) دو بار یا کمتر عمل دفع در هفته

علائمی مانند احساس پری در مقعد، احساس نفخ وگاز، احساس نیاز به دفع فوری مدفوع اما عدم توانایی در دفع کامل، درد شکم و گرفتگی عضلات شکم، تهوع نیز ممکن است همراه با یبوست وجود داشته باشد(2).یبوست در دوران کودکی مشکل شایعی است که به دلیل بروز علائمی چون تاخیر در دفع مدفوع، سختی دفع و بی‌اختیاری مدفوع ناشی از بوجود آمدن و احتباس توده های متراکم مدفوعی در رکتوم سبب آزار کودک و والدین و تحمیل هزینه های درمانی می‌شود.غذاها و مایعات سفر دور و دراز خود را در دستگاه گوارش با عبور سریع از دهان تا معده آغاز می‌کنند. عضلات معده شل می‌شوند تا گنجایش غذای بلعیده شده را داشته باشند، اما مایعات در طی 20 دقیقه وارد روده کوچک شده و مواد جامد چند دقیقه دیرتر به آنجا می‌رسند. اگر چه این فرایند از معده و دهان آغاز می‌شود، اما بیشتر فرایند گوارش در روده کوچک اتفاق می‌‌افتد.  با ورود مواد غذایی و مایعات به جریان خون، محتویات روده فشرده‌تر و سفت‌ترمی‌شوند(3).دیواره روده دارای عضلاتی است که به طور ریتمیک منقبض‌ شده و مواد غذایی را به جلو می‌رانند. شبکه عظیمی از اعصاب، این انقباضات را با یکدیگر هماهنگ کرده وهورمون‌های مختلف این فرایند را تنظیم می‌کنند(3).

در افراد سالم در حدود شش ساعت طول می‌کشد تا غذا از روده کوچک عبور کند. سپس مواد غذایی وارد روده بزرگ یا کولون (یا قولون) می‌شوند. آب اضافی غذا در روده بزرگ جذب شده و میلیون‌ها باکتری که در آنجا زندگی می‌کنند، بو و رنگ خاص مدفوع را به آن می‌دهند(1). انقباضات غیرارادی عضلات دیواره روده بزرگ محتویات غذایی را از میان آن به جلو می‌رانند. زمان مورد نیاز برای عبور مواد از کولون متفاوت بوده و در افراد سالم به طور متوسط به 18 تا 20 ساعت می‌رسد.بعد  نوبت به راست ‌روده در انتهای کولون می‌رسد. روده بزرگ  قادر است مقدار زیادی مدفوع را ذخیره کند. زمانی که راست‌روده از مدفوع پر می‌شود، علائمی مبنی بر نیاز به تخلیه مخابره می‌کند. در این حالت دو حلقه عضلانی که مجرای مقعد را بسته و از نشت مواد به خارج جلوگیری می‌کنند، شروع به شل شدن می‌کنند. در عین حال عضلات روده بزرگ منقبض می‌شوند تا مدفوع را به خارج برانند و انقباض ارادی عضلات  شکمی این امر را تسهیل می‌کند. اختلال در این فرایند پیچیده می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند(3).

بیشتر علل یبوست به شیوه زندگی مربوط می‌شوند، به ویژه میزان ناکافی فیبر در غذا و ورزش نکردن.

البته در مواردی یک بیماری زمینه‌ای کارکرد روده را کند می‌کند. اگر چه یبوست می‌تواند به دلیل یک بیماری جدی ایجاد شده باشد، اما به خودی خود خطری برای سلامتی به شمار نمی‌آید(4).

یبوست از جمله به این علل ممکن است رخ دهد :

  •  عوامل مربوط به شیوه زندگی نظیر کمبود فیبر در غذا، مصرف کالری زیاد، بی‌تحرکی و کم آبی.
  •  داروها از جمله  آنتی‌اسیدهای حاوی آلومینیوم، داروهای “مهار کننده های کانال کلسیم” مانند آدالات که از جمله برای درمان فشارخون ‌بالا به کار می‌روند، آنتی‌هیستامین‌ها یا داروهای ضدحساسیت، ‌داروهای ضد افسردگی سه‌حلقه‌ای مانند ایمی‌پرامین، داروهای مخدر مانند کدئین، داروهای ضد التهاب غیراستروییدی مانند آسپیرین، ایبوپروفن و غیره، داروهای ضدکولینرژیک و ضد پارکینسون.
  •  مکمل‌های غذایی از جمله مکمل‌های آهن و کلسیم.
  •  بیماری های غد درون‌ریز شامل دیابت و کم کاری تیروئید.
  •  اختلالات متابولیسم،نظیر میزان کم پتاسیم و میزان بالای کلسیم خون.
  •  بیماری های عصب‌شناختی مانند ام‌اس یا اسکلروز متعدد، پارکینسون و بیماری‌های نخاع.
  •  اختلالات روانشناختی شامل افسردگی و اضطراب.
  •  بیماریهای روده شامل تومورها، سندرم روده تحریک پذیر، بیماری‌های التهابی روده، تنگ شدن مجرای دفع ( بر اثر ایجاد جوشگاه زخم) و بیماری‌های راست‌روده(5).

یبوست به خودی خود سبب بیماری جدی نمی شود. اما زور زدن می‌تواند عوارضی را در روده سبب شود که با درد همراه هستند. هموروئید یا بواسیر شایع‌ترین این عوارض است. بواسیرها سیاهرگ‌های متورمی هستند که می توانند  خونریزی از مقعد را سبب شوند. در صورت لخته‌شدن خون در آنها درد شدیدی عارض می‌شود. زور زدن همراه با مدفوع سفت می‌تواند پارگی بافت مقعد و ایجاد فیسور یا  شقاق را سبب شود(5).

شقاق‌ها به حدی دردناکند که بیماران برای فرار از درد از اجابت مزاج امتناع می‌کنند. در مردان و زنان پیرتر، مدفوع سفت و خشک می‌تواند در راست ‌روده متراکم شده و از اجابت مزاج طبیعی جلوگیری کند. زور زدن همچنین می‌تواند سبب خروج بافت راست ‌روده از مقعد شود. این عارضه که به آن “افتادگی راست‌روده” (پرولاپس رکتوم) می‌گویند ممکن است نیاز به درمان جراحی داشته باشد. غذاهای کم فیبر که عموما یبوست مزمن ایجاد می‌کنند، با “دیورتیکولوز” و “دیورتیکولیت” همراه هستند. اینها بیماری های شایع کولون هستند که می‌توانند خونریزی یا التهاب همراه با تب را سبب شوند(6).

 شیوع یبوست دوران کودکی در کل جمعیت از 7/0% تا 6/29% متفاوت است(1). مطالعات شایع ترین علت یبوست اطفال را علل غیرارگانیک (یبوست عملکردی) دانسته‌اند(6و7).حدود 18-89% کودکان مبتلا به یبوست عملکردی دچار بی اختیاری مدفوعی همراه می‌شوند که یک عامل پیشگویی کنندگی منفی در درمان این بیماران است (8).استفاده از ملین‌ها، تغییر رژیم غذایی، مصرف بیشتر مایعات و آموزش توالت رفتن از جمله روش‌های غیرتهاجمی درمان یبوست اطفال است ولی استفاده از این روش ها موفقیت درمان را تصمین نمی‌کند در ضمن  پلی اتیلن گلیکول موثرترین و کم عارضه ترین ملین است که به صورت طولانی مدت در اطفال قابل استفاده می‌باشد (9).تقریباً بیش از 3% ویزیت متخصصین کودکان و 25% فوق تخصص‌های گوارش اطفال مربوط به یبوست است. شایعترین فرم یبوست، یبوست فانکشنال (عملکردی) است که همراه با مشکلات ارگانیک و آناتومیک و همچنین به علت مصرف دارو نمی‌باشد(9).معیاهارهای تشخیصی یبوست عملکردی در کودکان بزرگتر و بالغین (سن بیش از 4 سال) بدین صورت است که در مدت دو ماه حداقل دو مورد یا بیشتر از موارد زیر وجود داشته باشد. دوبار یا کمتر از 2 بار دفع مدفوع در توالت در هر هفته ، یک بار یا بیشتر از یک بار بی‌اختیاری مدفوع در هر هفته ، سابقه رفتارها و وضعیت‌های احتباسی ، سابقه دفع مدفوع دردناک و سخت ، وجود توده مدفوعی بزرگ در رکتوم، سابقه مدفوع با قطر بزرگ که می‌تواند توالت را مسدود نماید(9).

1-1- بیان مسئله………………………………………………………………………………. 2

1-2- کلیات…………………………………………………………………………………….. 12

1-2-1- اختلال وسواسی – جبری……………………………………………………………. 12

1-2-1-1- همه گیری شناسی………………………………………………………………… 13

1-2-1-2- توأم شدن با بیماریهای دیگر……………………………………………………….. 14

1-2-1-3- وسواسهای فکری…………………………………………………………………… 14

1-2-1-4- وسواس عملی………………………………………………………………………. 15

1-2-1-5- شیوع اختلال وسواس فکری-عملی (OCD)……………………………………….. 16

1-2-1-6- سن شروع اختلال وسواس فکری- عملی…………………………………………. 16

1-2-1-7- علل اختلال وسواس فکری-عملی…………………………………………………… 17

1-2-1-7-1- مدل ژنتیکی…………………………………………………………………………… 17

1-2-1-7-2- نظریه روانکاوی درباره ی اختلال وسواس فکری-عملی…………………………. 18

1-2-1-7-3- نظریه یادگیری و مدلهای شرطی سازی………………………………………….. 18

1-2-1-8- ویژگی‌های بالینی……………………………………………………………………….. 19

1-2-1-9- الگوهای علائم…………………………………………………………………………… 21

1-2-1-10-  سبب شناسی وسواس فکری – عملی‌…………………………………………… 26

1-2-1-10-1- عوامل زیست شناختی…………………………………………………………….. 26

1-2-1-10-2- عوامل رفتاری………………………………………………………………………… 29

1-2-1-10-3- عوامل روانی – اجتماعی……………………………………………………………. 29

1-2-1-11- سایر اختلالات روانی……………………………………………………………………. 31

1-2-1-12- تشخیص…………………………………………………………………………………… 32

1-2-1-13- تشخیص افتراقی………………………………………………………………………… 32

1-2-1-14- درمان……………………………………………………………………………………… 36

1-2-1-14-1- درمان دارویی…………………………………………………………………………. 37

1-2-1-14-2- روان درمانی…………………………………………………………………………… 39

1-2-1-14-2-1- رفتار درمانی……………………………………………………………………….. 40

1-2-1-14-2-2- روان پویشی……………………………………………………………………….. 41

1-2-1-14-3-  سایر درمان‌ها………………………………………………………………………… 41

1-2-1-15- سیر و پیش آگهی………………………………………………………………………. 42

1-2-2- یبوست………………………………………………………………………………………. 43

1-2-2-1- مکانیسم ایجاد یبوست عملکردی…………………………………………………….. 45

1-2-2-2- ارزیابی پاراکلینیک………………………………………………………………………… 46

1-2-2-3- انواع یبوست..,…………………………………………………………………………… 47

1-2-2-4- درمان………………………………………………………………………………………. 48

1-2-2-5- دیس شزی (Dyschezia)……………………………………………………………….. 50

1-3- اهداف………………………………………………………………………………………….. 50

1-3-1- هدف اصلی…………………………………………………………………………………. 50

 

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فصل دوم : بررسی متون

  1. در مطالعه ای که توسط شمس و همکارانش در سال 1386 با عنوان «شیوع علائم وسواس فکری- عملی در نوجوانان و میزان هم ابتلایی آن با سایر علائم روانپزشکی» به انجام رساندند، 909 دانش آموز نوجوان (دختر و پسر) دبیرستانی و پیش دانشگاهی به طور تصادفی انتخاب شدند و به وسیله پرسشنامه های وسواس فکری- عملی مادزلی (MOCI)، چک لیست علائم 90 سوالی (SCL-90-R) و پرسشنامه جمعیت شناختی مورد ارزیابی قرار گرفتند. بر اساس نتایج این مطالعه، شیوع علائم وسواس در جمعیت نوجوانان مورد مطالعه 2/11 درصد بود. یافته های اخیر در زمینه شیوع گسترده علائم وسواس فکری-عملی در جمعیت غیر بالینی، میتواند علائم وسواس را به عنوان یک پدیده طبیعی در نوجوانان تلقی نماید و در عرصه مباحث نظری این اختلال دستاورد جدیدی به ارمغان آورد(17).
  2. در سال 1388 در مطالعه ای که کرمی و همکارانش با عنوان «علل یبوست مزمن و عوامل مرتبط با آن در کودکان ارجاع شده به بیمارستان بو علی سینا» به انجام رساندند، کودکانی که با شکایت یبوست مزمن به بیمارستان بوعلی سینا ساری مراجعه کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. معیار ورود به مطالعه شامل سن کمتر از 15 سال و ابتلا به یبوست برای بیش از 2 هفته بود. بیماران به دو دسته تقسیم شدند و از نظر علل یبوست عملکردی و عضوی مورد بررسی قرار گرفتند. شایعترین علت یبوست از نوع عملکردی در 195 نفر (78%) و در درجه بعدی نوع ارگانیک، در 39 نفر (6/15%) دیده شد(18).
  3. در مطالعه ای که توسط North و همکارانش در سال 1995و با عنوان «شکایات یبوست در اختلال وسواس جبری» انجام شد، به رابطه بین اختلال وسواس و یبوست پرداخته شد. عدم وجود ارتباط بین یبوست و OCD در مردان مورد مطالعه، مانع از تثبیت فرضیه ارتباط بین این دو اختلال شد اما ارتباط خاص OCD و یبوست در میان زنان وجود داشت(19).
  4. در مطالعه ای که در سال 2013 با عنوان «تاثیر یبوست عملکردی بر کیفیت زندگی مبتنی بر سلامت در کودکان پیش دبستانی و خانواده های آنها در چین» توسط Wang و همکارانش بر روی 152 کودک 6-3 ساله با یبوست عملکردی و 176 کودک سالم انجام شد، در پایان مشخص گردید که یبوست عملکردی تاثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی کودکان و خانوده‌های آنها دارد(20).

2-1- مروری بر مطالعات انجام شده ………………………………………………………………….55

 فصل سوم : مواد و روش کار

تعداد 97 کودک 4 تا 18 ساله مراجعه کننده به بیمارستان امیرکبیر اراک که علت یبوست عملکردی بر اساس معیارهای کتاب نلسون و کاپلان سادوک توسط استادان راهنما تأیید شد بعنوان گروه مورد وارد مطالعه شدند. بیماران فوق هیچگونه مشکل زمینه‌ای، بیماری‌های مزمن، مشکلات ساختاری، مصرف دارو نداشتند. سئوالات پرسشنامه مربوطه برای کودکان کوچکتر توسط والدین و برای کودکان بزرگتر توسط خودشان تکمیل شد و کودکان و والدین توانایی پاسخگویی به تمامی سوالات را در حد کامل داشتند. همزمان بعد از پر کردن پرسشنامه توسط مجری طرح 97  کودک سالم که هیچگونه مشکلی از نظر گوارشی نداشته و کاملاً سالم بودند بعنوان گروه شاهد انتخاب شدند و از نظر جنسی، سنی و اطلاعات دموگرافی انتخاب گردید و پرسشنامه فوق در کودک فوق با همکاری والدین تکمیل گردید.

3-4- معیارهای ورود و خروج

معیارهای ورود عبارتند از کودکان 4 تا 18 ساله مبتلا به یبوست عملکردی، نداشتن بیماری های دیگر جسمی و اختلالات روان پزشکی دیگر ، عقب ماندگی ذهنی.معیارهای خروج عبارتند از تمامی مواردی که توانایی و یا همکاری لازم را در پر کردن پرسشنامه ندارند و والدین می توانند هر زمان که بخواهند کودک خود را از مطالعه خارج کنند.

3-1- جامعه مورد آزمون، حجم نمونه و روش نمونه گیری………………………………………….. 58

3-2- روش آماری تجزیه و تحلیل اطلاعات……………………………………………………………… 58

3-3- روش و تکنیک کار…………………………………………………………………………………… 58

3-4- معیارهای ورود و خروج……………………………………………………………………………… 59

3-5- تعریف متغیرها…………………………………………………………………………………………60

3-6- ملاحظات اخلاقی……………………………………………………………………………………. 60

 فصل چهارم : یافته‌ها

در این مطالعه تعداد 97 کودک مبتلا به یبوست عملکردی بعنوان گروه مورد و تعداد 97 کودک غیر مبتلا بعنوان گروه شاهد وارد مطالعه شدند و اختلال وسواس فکری– عملی در دو گروه مورد و شاهد مورد بررسی قرار گرفت.توزیع فراوانی سن در گروه مورد در محدوده سنی 8-4 سال 73 نفر (7/37 درصد) و در گروه شاهد 61 نفر (4/31 درصد) جمعا 134 نفر (1/69 درصد) بود و در محدوده سنی 13-9 سال  در گروه مورد 18 نفر (3/9 درصد) و در گروه شاهد 21 نفر (8/10 درصد) جمعاً 39 نفر (1/20 درصد) بود و در محدوده سنی 18-14 سال در گروه مورد 6 نفر (1/3 درصد) و در گروه شاهد 15 نفر (7/7 درصد) جمعا 21 نفر (8/10 درصد) بود که با توجه به 076/0 = P value بدست آمده اختلاف آماری معنی‌داری بین دو گروه وجود نداشت(جدول 4-1).توزیع فراوانی جنسیت در گروه مورد تعداد 66 نفر(34 درصد) دختر و تعداد 31 نفر (16 درصد) پسر بودند و در گروه شاهد تعداد 52 نفر (8/26 درصد) دختر و تعداد 45 نفر (2/23 درصد) پسر بودند که بطور کلی تعداد 118 نفر (8/60 درصد) در هر دو گروه دختر و تعداد 76 نفر (2/39 درصد) در هر دو گروه پسر بودند که با توجه به 039/0 P value = بدست آمده اختلاف آماری معنی‌داری بین دو گروه وجود داشت(جدول 4-2).توزیع فراوانی حضور والدین در کودکان مورد مطالعه تعداد 96 نفر (5/49 درصد) در گروه مورد و تعداد 97 نفر (50 درصد) در گروه شاهد و بطور کلی تعداد 193 نفر (5/99 درصد) با پدر و مادر خود زندگی می‌کردند و فقط یک نفر (5/0 درصد) در گروه مورد با مادر اصلی و ناپدری خود زندگی می‌کرد که با توجه به 316/0 = P value اختلاف آماری معنی‌داری بین دو گروه مورد و شاهد مشاهده نشد(جدول 4-3).توزیع فراوانی نسبت فامیلی والدین در کودکان مورد مطالعه تعداد 20 نفر (3/10 درصد) در گروه مورد و تعداد 13 نفر (7/6 درصد) در گروه شاهد والدین آنها نسبت فامیلی داشتند و تعداد 77 نفر (8/39 درصد) در گروه مورد و تعداد 84 نفر (2/43 درصد) در گروه شاهد والدین آنها نسبت فامیلی با هم نداشتند و جمعاً در هر دو گروه تعداد 33 نفر (17 درصد) والدین آنها نسبت فامیلی با هم داشتند و تعداد 161 نفر (83 درصد) والدین آنها نسبت فامیلی با هم نداشتند که با توجه به 077/0 = P value اختلاف آماری معنی‌داری بین دو گروه مورد و شاهد مشاهده نشد(جدول 4-4).توزیع فراوانی شغل پدر در کودکان مورد مطالعه در گروه مورد تعداد 3 نفر (5/1 درصد) بیکار، 30 نفر (5/15 درصد) آزاد، 26 نفر (4/13 درصد) کارگر، 36 نفر (5/18 درصد) کارمند و 2 نفر (1/1 درصد) سایر شغل‌های را داشتند و در گروه شاهد تعداد 1 نفر(2 درصد) بیکار، 18 نفر (2/9 درصد) آزاد، 3 نفر (5/1 درصد) کارگر، 72 نفر (2/37 درصد) کارمند و 3 نفر (5/1 درصد) سایر شغل‌های را داشتند که با توجه به 001/0 = P value اختلاف آماری معنی‌داری بین دو گروه مورد و شاهد مشاهده شد(جدول 4-5).توزیع فراوانی شغل مادر در کودکان مورد مطالعه در گروه مورد تعداد 74 نفر (2/38 درصد) خانه دار، 3 نفر (5/1 درصد) آزاد، 7 نفر (6/3 درصد) کارمند و 10 نفر (2/5 درصد) سایر شغل‌های را داشتند و در گروه شاهد تعداد 25 نفر (8/12 درصد) خانه دار، 3 نفر (5/1 درصد) آزاد، 67 نفر (5/34 درصد) کارمند و 2 نفر (1 درصد) سایر شغل‌های را داشتند که با توجه به 001/0 = P value اختلاف آماری معنی‌داری بین دو گروه مورد و شاهد مشاهده شد(جدول4-6).توزیع فراوانی تحصیلات پدر در کودکان مورد مطالعه در گروه مورد تعداد 5 نفر (5/2 درصد) بیسواد، 6 نفر (3 درصد) ابتدایی، 21 نفر(8/10 درصد) راهنمایی، 29 نفر(9/14 درصد) دیپلم، 9 نفر (6/4 درصد) فوق دیپلم، 19 نفر (7/9 درصد) لیسانس و 8 نفر(1/4 درصد) تحصیلات بالاتر از لیسانس داشتند و در گروه شاهد تعداد 1 نفر (5/0 درصد) راهنمایی، 31 نفر (16 درصد) دیپلم، 6 نفر (3 درصد) فوق دیپلم، 42 نفر (6/21 درصد) لیسانس و 17 نفر (7/8 درصد)تحصیلات بالاتر از لیسانس داشتند که با توجه به 001/0 = P value اختلاف آماری معنی‌داری بین دو گروه مورد و شاهد مشاهده شد(جدول 4-7).توزیع فراوانی تحصیلات مادر در کودکان مورد مطالعه در گروه مورد تعداد 16 نفر (2/8 درصد) ابتدایی، 16 نفر (2/8 درصد) راهنمایی، 42 نفر (6/21 درصد) دیپلم، 4 نفر (2 درصد) فوق دیپلم، 15 نفر(7/7 درصد) لیسانس و 4 نفر (2 درصد) تحصیلات بالاتر از لیسانس داشتند و در گروه شاهد تعداد 3 نفر (5/1 درصد) راهنمایی، 27 نفر (9/13 درصد) دیپلم، 9 نفر(6/4 درصد) فوق دیپلم، 43 نفر (1/22 درصد) لیسانس و 15 نفر (7/7 درصد) تحصیلات بالاتر از لیسانس داشتند که با توجه به 001/0 = P value اختلاف آماری معنی‌داری بین دو گروه مورد و شاهد مشاهده شد(جدول 4-8).توزیع فراوانی وضعیت منزل مسکونی کودکان مورد مطالعه در گروه مورد تعداد 53 نفر (3/27 درصد) در منزل شخصی، تعداد 40 نفر (6/20 درصد) در منزل اجاره‌ای، تعداد 3 نفر (5/1 درصد) در منزل رهنی و تعداد 1 نفر (5/0 درصد) در منزلی بصورت سازمانی زندگی می‌کردند و در گروه شاهد تعداد 76 نفر (1/39 درصد) در منزل شخصی، تعداد 14 نفر (2/7 درصد) در منزل اجاره‌ای، تعداد 3 نفر (5/1 درصد) در منزل رهنی و تعداد 4 نفر (2 درصد) در منزل سازمانی زندگی می‌کردند که با توجه به 001/0 = P value اختلاف آماری معنی‌داری بین دو گروه مورد و شاهد مشاهده شد(جدول 4-9).توزیع فراوانی وضعیت اقتصادی خانواده کودکان مورد مطالعه در گروه مورد تعداد 3 نفر (5/1 درصد) درآمد ماهیانه آنها بین 200 تا 300 هزار تومان، تعداد 4 نفر (2 درصد) درآمد ماهیانه آنها بین 300 تا 400 هزار تومان، تعداد 24 نفر (3/12 درصد) درآمد ماهیانه آنها بین 400- تا 500 هزار تومان و تعداد 66 نفر (34 درصد) درآمد ماهیانه آنها بیشتر از 500 هزار تومان در ماه بوده است و در گروه شاهد تعداد 8 نفر (4 درصد) درآمد ماهیانه آنها بین 300 تا 400 هزار تومان، تعداد 22 نفر (3/11 درصد) درآمد ماهیانه آنها بین 400 تا 500 هزار تومان و تعداد 67 نفر (5/34 درصد) درآمد ماهیانه آنها بیشتر از 500 هزار تومان در ماه بوده است که با توجه به 219/0 = P value اختلاف آماری معنی‌داری بین دو گروه مورد و شاهد مشاهده نشد(جدول 4-10).توزیع فراوانی سطوح foa در کودکان گروه مورد تعداد 55 نفر (7/56 درصد) دارای اختلال وسواس بصورت ضعیف و تعداد 42 نفر (2/43 درصد) دارای اختلال وسواس بصورت متوسط بودند و در گروه شاهد تعداد 74 نفر (2/76 درصد) دارای اختلال وسواس نبودند و تعداد 23 نفر (7/23 درصد) دارای اختلال وسواس بصورت ضعیف بودند که با توجه به 001/0 = P value بدست آمده اختلاف آماری معنی‌داری بین دو گروه مورد و شاهد از نظر ابتلا به اختلال وسواس کلی وجود داشت(جدول 4-11).

توزیع فراوانی وسواس فکری (از تفکیک 21 سئوال فکری – عملی) در کودکان گروه مورد تعداد 34 نفر (05/35 درصد) وسواس فکری نداشتند و تعداد 63 نفر (9/64 درصد) وسواس فکری ضعیف داشتند و در گروه شاهد تعداد 96 نفر (9/98 درصد) وسواس فکری نداشتند و تعداد 1 نفر (03/1 درصد) دارای وسواس فکری ضعیف بودند که با توجه به 001/0 = P value بدست آمده اختلاف آماری معنی‌داری بین دو گروه مورد و شاهد از نظر وسواس فکری وجود داشت (جدول4-12).توزیع فراوانی وسواس عملی (از تفکیک 21 سئوال فکری – عملی) در کودکان گروه مورد تعداد 51 نفر (5/52 درصد) وسواس عملی نداشتند و تعداد 46 نفر (4/47 درصد) وسواس عملی ضعیف داشتند و در گروه شاهد تعداد 96 نفر (9/98 درصد) وسواس عملی نداشتند و تعداد 1 نفر (03/1 درصد) دارای وسواس عملی ضعیف بودند که با توجه به 001/0 = P value بدست آمده اختلاف آماری معنی‌داری بین دو گروه مورد و شاهد از نظر وسواس عملی وجود داشت(جدول 4-13).

4-1- نتایج………………………………………………………………………………………………….. 62

 

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

5-1- بحث……………………………………………………………………………………………………… 81

5-2- نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………. 83

Abstract

Introduction:

Childhood constipation is a common problem due to the delay in symptoms such as stools, difficult defecation and fecal incontinence due to the emergence of and retention of stool in the rectum causes of child abuse and dense mass of parents and health care costs. Obsessive-compulsive disorder syndrome is a complex neuro-psychiatric the main characteristic of the unwanted thoughts, repetitive and annoying annoying and repetitive behaviors and rituals and ceremonies are offered that in order to avoid or suppress anxiety obsessive thoughts occur. The purpose of this study was to investigate the prevalence of OCD in children with functional constipation are impaired.

Material & Method:

All children from 4 to 18 years old due to functional constipation were enrolled as the control group. These patients have no underlying problems, chronic, structural problems, drug use were Sex and age and demographic information compatible with the control group were After filling out the questionnaire and the data obtained were analyzed using SPSS software was used.

Results:

The frequency of obsessive – compulsive foa based questionnaire in children with obsessive-compulsive disorder is weak 56.7 and 43.2 of a percent had moderate 76.2 percent in the control group and 23.7 of obsessive-compulsive disorder had poor P value = 0.001 obtained with regard to the significant differences between cases and controls.

Conclusion:

A significant impact on quality of life in children with functional constipation and Khanvdhhay them. The results of our study showed that OCD is generally practical and intellectual function in children with constipation are common and can treat a variety of mental health problems in children with intractable constipation have helped to further improve them.



بلافاصله بعد از پرداخت به ایمیلی که در مرحله بعد وارد میکنید ارسال میشود.


فایل pdf غیر قابل ویرایش

قیمت25000تومان

خرید فایل word

قیمت35000تومان