انتخاب صفحه

فهرست مطالب
فصل اول: کلیات پژوهش

در دنیایی که روز به روز در حال پیچیده‌تر شدن است، ضرورت استفاده از اینترنت برای انسان بیش از پیش احساس می‌شود، زیرا اینترنت می تـواند نقش عمده‌ای در کسب مهارت ایفا نماید. اینترنت توانسته با ورود خود به سرعت به یکی از ابزارهای لازم زندگی تبدیل شود، تا جایی که حذف آن از امور روزمره زندگی امری اجتناب ناپذیر است. اینترنت بشارتگر کم کردن فاصله ها و گسترش روابط میان آدمیان شده است. تکنولوژی های نوین ارتباطی که امکان همزمان و نامحدود افراد را فارغ از مکان قرارگیری آنان در جهان جدید فراهم ساخته است، عامل تولد جهان جدیدی است که با عنوان جهان مجازی معرفی شده است. جهان مجازی بر خلاف جهان واقعی امکانات بی‌شماری چون سهولت دسترسی ، بیست و چهار ساعته بودن، سادگی کار، هزینه پایین، گم نام ماندن کاربران در آن و سایر موارد را داراست. از طریق این جهان دوم می‌توان به آسانی به تجارت پرداخت، خرید کرد، آموخت ، به منابع اطلاعاتی وسیع دست یافت، از تازه‌ترین اخبار مطلع گردید، سرگرم شد، به راحتی و در عرض چند دقیقه با یک کشور در یک قاره دیگر ارتباط برقرار کرد، هویت جدیدی یافت و در نهایت یک زندگی دوباره و نو یافت. بودن در فضای مجازی اینترنت به کاربران فرصت‌های بی‌شماری می دهد و به هر اندازه که این فرصت ها و خشنود‌ی‌های ناشی از استفاده اینترنت افزایش یابد، کاربران بیشتر به سمت این پدیده نوین سوق خواهند یافت (غفاری، 1385(.
انقلاب الکترونیک ، انفجار اطلاعاتی و انقلاب رایانه¬ای تفاوت¬های کمی و کیفی بسیاری در جهان نسبت به دو دهه اخیر به همراه آورده است و آن تبدیل جهان به یک کلبه راحت است. مهمترین فعالیت فتاوری جدید برقراری ارتباطات و انتقال و تبادل اطلاعات در طیفی گسترده است که محدودیتی هم نمی¬توان بر آن تصور کرد (امیدوار و صارمی، 1393).
اعتیاد به اینترنت می¬تواند مشکلات جدی تحصیلی برای مخاطبان ایجاد کند و اگر استفاده¬کنندگان از اینترنت نتوانند به مدت یک ماه دوری از اینترنت را تحمل کنند در معرض خطر اینترنتی قرار دارند و متأسفانه ما شاهد افزایش این پدیده در میان دانش¬آموزان هستیم، به طوری که بعضی از دانش¬آموزان شب را تا صبح با اینترنت می¬گذرانند و تمام مدت صبح را خواب هستند و این مسئله عواقب زیادی را به دنبال دارد. ممکن است اعتیاد به اینترنت مانند سایر موارد اعتیاد آثار جسمی به دنبال نداشته باشد ولی مشکلات اجتماعی که این معضل درپی دارد به وضوح آن را به موازات دیگر موارد اعتیاد قرار می¬دهد (غفاری، 1385).
روان¬شناسان معتقدند هر رفتاری که فرد از خود نشان می¬دهد تحت تأثیر عوامل محیطی، عاطفی و شخصیتی می¬باشد، که مقصود از عوامل شخصیتی در واقع همان ویژگی¬های شخصیتی است (رشید، 1387).
ویژگی¬های شخصیتی بیانگر آن دسته از ویژگی¬های هر فرد یا افراد است که شامل الگوهای ثابت فکری، عاطفی و رفتاری آن¬هاست (کدیور، 1383).
تعاملات اجتماعی امروزه از اهمیت ویژه¬ای برخوردار است. همچنین نظر به اهمیت مطالعه شخصیت و نقش آن در شناخت رفتار، طبیعی است تصور کنیم در سراسر تاریخ روان¬شناسی جایگاه ویژه¬ای به شخصیت داده شده است. بررسی وجود رابطه بین ویژگی¬های شخصیتی و تعاملات اجتماعی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است.

مقدمه……………………………………………………………….. 2
بیان مسئله…………………………………………………………. 3
اهمیت و ضرورت پژوهش………………………………………….. 8
اهداف تحقیق……………………………………………………… 10
فرضیه های پژوهش………………………………………………. 11
تعریف متغیرها…………………………………………………….. 12
الف) ویژگیهای شخصیتی……………………………………….. 12
ب) اعتیاد به اینترنت……………………………………………… 13
ج) تعاملات اجتماعی…………………………………………….. 14

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق

اینترنت به خودی خود ابزاری بی¬طرف و خنثی است که در ابتدا برای تسهیل تحقیقات در بین نهادهای علمی و نظامی به وجود آمد، اما این که اکنون مردم چگونه از آن استفاده می¬کنند، مشکل عمده¬ای را بین جامعه و بهداشت روانی ایجاد کرده است. بدون شک روش زندگی افراد و رفتارهایی که در گستره عمر از خود نشان می¬دهند به طور مستقیم یا غیرمستقیم، سلامت آنان را تحت تأثیر قرار می¬دهد. متخصصین حوزه سلامت با ارائه شواهد تجربی محکم ثابت کرده¬اند که رفتارهای آسیب¬زا از جمله استفاده بیش از حد از اینترنت و رایانه می¬تواند سلامت افراد را در معرض خطر قرار دهد.
در این فصل ابتدا به مطالبی درباره تعریف اینترنت پرداخته، سپس اختلال اعتیاد به اینترنت ، نشانه¬ها و علائم بالینی، ملاک¬های تشخیصی، طبقه¬بندی، ویژگی¬های روانی و نظریه¬های مربوط به اعتیاد به اینترنت، بیماری های اینترنتی و روش¬های پیشگیری از مبتلا شدن به اعتیاد به اینترنت مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه به مقوله شخصیت، رویکردها و نظریه¬های مربوط به شخصیت، مدل پنج¬عاملی شخصیت و پیشینه تاریخی آن و ابعاد شخصیت در این مدل پرداخته و در ادامه رشد اجتماعی، نشانه¬های رشد اجتماعی، مراحل رشد اجتماعی مطرح می¬شود. درنهایت تحقیقات انجام گرفته در داخل و خارج مطرح می¬شود.
تعریف اینترنت
ارائه تعریفی از اینترنت، دشوار است. در حقیقت، همچنان¬که رامانایاه ، دت ویلر و بیروان (2013)، اشاره می¬کند کارکردهای پیچیده اینترنت است که تعریف آن¬را دشوار کرده است. در یک تعریف بسیار کلی می¬توان اینترنت را بسان مخزنی از اطلاعات خوب و بد، زشت و زیبا، اخلاقی و غیر اخلاقی دانست.
استفاده از فن آوری و تکنولوژی¬¬های نوین یکی از جلوه¬های آشکار دنیای پیش روست، اینترنت نیز به-عنوان یکی از ابعاد نوپای این فن آوری¬های جدید جهان معاصر، نقش به سزایی در تغییر و تحول زندگی افراد جامعه دارد. اینترنت توانسته است با ورود خود به سرعت به یکی از ابزار لازم زندگی تبدیل شود تا جایی¬که حذف آن از امور روزمره زندگی امری اجتناب ناپذیر است. امروزه با گسترش شبکه جهانی اینترنت تبادل اطلاعات و روز آمد بودن آن ها ابعاد گسترده¬تری یافته است. به¬طوری که همه افراد با هر شغل و تخصصی و هر میزان تحصیلات می¬توانند در حرفه خود، در هرجای دنیا، با مراجعه به این منبع نامحدود اطلاعات، پله¬های ترقی را سریع¬تر پیموده و در شغل و کسب خود موفق¬تر باشند. فناوری¬های اینترنت و شبکه¬های پیشرفته تازه وارده¬های تطبیقی کلاس درس هستند، توسعه مخابرات و شبکه¬های اینترنت موجب سهولت ارتباط و تماس بین مدارس جهان گردیده است. عصر جدید را عصر انقلاب در ارتباطات نیز نامیده¬اند و روشن¬ترین نشانه¬ی این قرن، انفجار اطلاعات است. اینترنت به¬عنوان یک پدیده جهان شمول، امکان و فرصتی برای کاربران فراهم می¬کند که بتوانند تمام اطلاعات و خدمات مورد نیاز خود را هر زمان، هر کجا و به هر میزان که بخواهند، دریافت کنند. امروزه در خانه¬ها، خیابان¬ها، مدارس، محیط¬های دانشجویی، اماکن عمومی، مغازه¬ها، ادارات و همه جا افرادی را می¬بینیم که گوشی تلفن همراه در دست، مدت¬های طولانی را با آن مشغول¬اند (حسن¬زاده، صالحی، و رضایی، 1393).
برای آنکه برداشت دقیق¬تری از اینترنت داشته باشیم، نخست بررسی روند کلی شکل¬گیری و تکامل اینترنت ضروری می¬نماید.
اختلال اعتیاد به اینترنت
تعریف
اعتیاد عبارت است از: یک حالت روانی و گاهگاهی جسمی ناشی از تأثیر دارو بر روی یک موجود زنده که لزوماً رفتار و واکنش های خاص و شخصی را در ارگانیسم ظاهر می¬سازد و همیشه همراه با یک کشش مفرط برای مصرف دائمی یا دوره¬ای آن داروی به¬خصوص بوده به¬طوری که شخص بتواند اثرات درمانی آماده را تجربه کند و نتواند ناراحتی¬های ناشی از عدم مصرف آن¬را در خود از بین ببرد (امیری و رحیمی، 1393).
اعتیاد به اینترنت، به عنوان استفاده ناسازگارانه از اینترنت تعریف شده است (هونگ¬کو و همکاران، 2010).
از دیدگاه روانشناسی اعتیاد به اینترنت دارای سه فاکتور می¬باشد: 1. میل و احتیاج 2. وابستگی 3. گرایش به مصرف بیشتر. با توجه به مسائل و مشکلاتی که پدیده اعتیاد به اینترنت برای افراد در جوامع مختلف به¬وجود آورده است، (مسائلی چون اضطراب و افسردگی، پناه بردن به الکل و….) کوشش اصلی جامعه شناسان و روانشناسان در طی سالیان اخیر پیدا کردن علت¬های این پدیده و راه هایی برای کنترل و دفع آن بوده است (امیری و رحیمی، 1393).

تعریف اینترنت…………………………………………………….. 16
اختلال اعتیاد به اینترنت………………………………………… 18
تعریف…………………………………………………………….. 18
الف- نظریه¬های فردی………………………………………… 21
ب- نظریه¬های ساختار اجتماعی……………………………. 21
ج- نظریه¬های فرآیند اجتماعی………………………………. 21
د- نظریه¬های واکنش اجتماعی……………………………… 22
ه- نظریه پویایی روانی و شخصیت…………………………… 22
و- نظریه کنترل اجتماعی………………………………………. 22
ز- تبیین رفتاری…………………………………………………. 23
ح- تبیین بیوپزشکی……………………………………………. 23
ط- نظریه شناختی…………………………………………….. 23
ی- نظریه شناختی- رفتاری………………………………….. 24
نشانه¬ها و علائم بالینی……………………………………. 24
ملاکهای تشخیصی اعتیاد به اینترنت……………………….. 27
طبقه¬بندی اعتیاد به اینترنت……………………………….. 30
ویژگی¬های روانی اعتیاد به اینترنت………………………. 32
بیماریهای اینترنتی……………………………………………. 33
روشهای پیشگیری از مبتلا شدن به اعتیاد به اینترنت….. 34
تعریف شخصیت………………………………………………. 38
تعریف ویژگیهای شخصیتی…………………………………. 40
بررسی نظریه¬ها بر اساس ارتباط بین ویژگیهای شخصیتی و اعتیاد به اینترنت………………………………………………………… 41
الگوی استفاده مرضی از اینترنت گروهول (1999)………. 43
نظریه رفتاری………………………………………………… 44
نظریه شناختی……………………………………………… 45
نظریه شناختی- رفتاری……………………………………. 46
نظریه¬های اجتماعی- فرهنگی…………………………….51
1- نظریه بومشناختی یوری بران فن برونر………………… 52
2- نظریه کنترل اجتماعی هیرشی…………………………. 53
رشد اجتماعی………………………………………………… 55
نشانهای رشد اجتماعی ………………………………………61
ابعاد رشد اجتماعی……………………………………………. 62
پیشینه پژوهش………………………………………………… 67
تحقیقات داخلی……………………………………………….. 67
تحقیقات خارجی………………………………………………. 74

فصل سوم: روش تحقیق

در این فصل به توضیح روش تحقیق، جامعه آماری و روش نمونه¬گیری و تعداد نمونه پرداخته می¬شود. همچنین روش گردآوری داده¬ها، ابزار گردآوری داده¬ها، پایایی و روایی ابزار مورد استفاده، روش اجرای تحقیق و روش تجزیه و تحلیل داده¬ها توضیح داده می¬شوند.
روش تحقیق
انتخاب روش تحقیق به عواملی مانند ماهیت موضوع تحقیق، اهداف و سؤالات تحقیق، دامنه موضوع تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد (حسن¬زاده، 1382). با توجه به ماهیت موضوع پژوهش، مقایسه ویژگی¬های شخصیتی و تعاملات اجتماعی کودکان ابتدایی معتاد به اینترنت و عادی در مدارس ابتدایی منطقه 5 تهران ، نوع تحقیق حاضر علی- مقایسه ای بود.
جامعه آماری
در این پژوهش جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع چهارم ابتدایی منطقه 5 تهران در سال تحصیلی 94-93 بود.
روش نمونه¬گیری و تعداد نمونه
روش نمونه¬گیری در این تحقیق به شکل تصادفی ساده بود. بدین ترتیب که در مدارس مقطع ابتدایی منطقه 5 شهر تهران بین دانش آموزان پسر ، به اجرای پرسشنامه¬ها و جمع¬آوری داده¬ها اقدام شد. پس از بکارگیری روش نمونه¬گیری با توجه به جدول مورگان، اعضای نمونه 380 نفر انتخاب شدند. همچنین 10 مدرسه مقطع ابتدایی در منطقه 5 تهران وجود داشت.
ابزار پژوهش
برای جمع¬آوری اطلاعات مورد نیاز پژوهش از سه ابزار استفاده گردید.
1- پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (IAD)
جهت گردآوری داده¬ها در مورد اعتیاد به اینترنت (و تعیین میزان اعتیاد دانش آموزان به اینترنت)، مقیاس اعتیاد به اینترنت (IAD) که توسط کیمبرلی یانگ در سال 1998 ساخته شده است، مورد استفاده قرار گرفت. مقیاس یانگ نسبت به سایر مقیاس¬ها از اعتبار و روایی قابل قبولی برخوردار است. در کره، یو و همکاران (یو و دیگران، 2004) و کیم و همکاران (کیم و دیگران، 2005) برای این ابزار اعتبار محاسبه شده با روش آلفای کرونباخ بیش از 90/0 را گزارش کرده¬اند، و لی و چو (2005) اعتبار به روش بازآزمایی پس از دو هفته را 85/0 به دست آوردند. قاسم¬زاده و دیگران (1386) نیز اعتبار این ابزار محاسبه شده با روش آلفای کرونباخ را در تحقیق خود 88/0 گزارش کرده¬اند. این مقیاس شامل 20 سوال با مقیاس 5 درجه¬ای لیکرت می¬باشد. دامنه نمرات از صفر تا 100 است. نمره صفر تا 39 نشان¬دهنده کاربر معمولی، نمره 40 تا 69 کاربر در معرض خطر و نمره 70 تا 100 کاربر معتاد به اینترنت می¬باشد (یانگ، 1998).
در پژوهش حاضر نیز ضریب آلفای کرونباخ 92/0 به دست آمده است.
2- پرسشنامه پنج عاملی بزرگ شخصیتی NEO
پرسشنامه NEO-FFI (مورد استفاده در این پژوهش) فرم کوتاهی از پرسشنامه تجدیدنظر شده NEO (NEO-PI-R، کاستا و مک¬گری، 1992) است که برای ارزیابی مختصر و سریع پنج عامل اصلی شخصیت طراحی شده است. این پرسشنامه دارای 60 ماده است. 5 بعد شخصیت بهنجار را اندازه¬گیری می¬کند و شامل 12 ماده برای هر یک از پنج بعد است (کاستا و مک¬گری، 1992). خرده مقیاس های هر یک از پنج عامل عبارتند از :
1- روان¬رنجورخویی: تمایل عمومی به تجربه عواطف منفی چون ترس، غم، دستپاچگی، عصبانیت، احساس گناه و نفرت (گروسی، 1380).
2- برون¬گرایی: دوست داشتن مردم، ترجیح گروه¬های بزرگ و گردهمایی¬ها، با جرأت بودن، فعال بودن و پرحرف بودن از صفات برون¬گراهاست (گروسی، 1380).
3- گشودگی نسبت به تجربه: عناصری چون تصور فعال، احساس زیباپسندی، توجه به احساسات درونی، تنوع¬طلبی، کنجکاوی ذهنی و استقلال در قضاوت (کدیور، 1381).
4- سازش¬پذیری: عناصری چون نوع¬دوستی، خوش¬خلقی، قابل اعتماد بودن، داشتن حس همکاری، با گذشت بودن و خوش¬باوری را دربر می¬گیرد (کدیور، 1381).
5- وظیفه¬شناسی: افرادی منطقی، مرتب و پاکیزه، دقیق، وقت¬شناس، قابل اطمینان و هشیار و مراقب هستند (گروسی، 1380).
ضریب آلفای گزارش شده پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت NEO-FFI توسط مک¬گری و کوستا بین 74/0 تا 89/0 با میانگین 81/0 متغیر بوده است. در تحقیقی که توسط بوچارد و همکاران در سال 1999 صورت گرفت، ضریب آلفا برای روان¬رنجورخویی 850/، برای برون¬گرایی 72/0، برای گشودگی نسبت به تجربه 68/0، برای سازش¬پذیری 69/0 و برای وظیفه¬شناسی79/0 به دست آمده است که نشان-دهنده همسانی درونی بالای پرسشنامه است (بوچارد و همکاران، 1999). ضریب همبستگی بین نمره-هایFFI NEO- با NEO-PI-R در نمونه ABLSA به ترتیب 92/0 ، 90/0 ، 91/0 ، 77/0 ، 87/0 ، برای شاخص¬های A،C N ،E و O محاسبه شد.

جامعه آماری………………………………………………..87
روش نمونه¬گیری و تعداد نمونه……………………….. 88
ابزار پژوهش………………………………………………. 88
1- پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (IAD)ا…………. 88
2- پرسشنامه پنج عاملی بزرگ شخصیتی NEO ا…….89
3- تعاملات اجتماعی……………………………………. 91
فرآیند اجرای پژوهش…………………………………….. 91
روش تجزیه و تحلیل دادهها ……………………………..92

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده¬ه

دادههای توصیفی…………………………………………… 93
اعتیاد به اینترنت……………………………………………. 93
روان رنجورخویی…………………………………………….. 94
برونگرایی……………………………………………………. 94
گشودگی نسبت به تجربه………………………………… 96
سازش¬پذیری…………………………………………….. 96
وظیفه¬شناسی………………………………………….. 97
تعاملات اجتماعی…………………………………………. 98
آزمون فرضیه¬های پژوهش……………………………… 98

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

همان گونه که در فصل اول بیان گردید هدف اصلی این پژوهش مقایسه ویژگی¬های شخصیتی و تعاملات اجتماعی کودکان ابتدایی معتاد به اینترنت و عادی در مدارس ابتدایی منطقه 5 تهران می¬باشد. به عبارت دیگر در این پژوهش سعی شده است که ویژگی¬های روان¬رنجورخویی، برون¬گرایی، گشودگی نسبت به تجربه، سازش پذیری و وظیفه شناسی افرد با استفاده از پرسشنامه شخصیتی NEO سنجیده و آن¬ها را در دانش آموزان معتاد به اینترنت و عادی مقایسه کرد. همچنین تعاملات اجتماعی، با استفاده از پرسشنامه سنجیده و نیز آن¬ها را در این دانش آموزان مورد مقایسه قرار داد. پس از به دست آوردن داده-ها در فصل چهار به تجزیه و تحلیل آن¬ها پرداخته شد. اما پس از بررسی و تجزیه و تحلیل داده¬ها نوبت به آن می¬رسد که داده¬های به دست آمده را جمع¬بندی کرده و از آن نتیجه¬گیری شود تا بدین وسیله راهی که آغاز شده بود به پایان برسد و نتایج در اختیار محققان دیگر قرار گیرد تا با درنظر گرفتن نقاط قوت و ضعف پژوهش بتوانند تحقیقات بیشتری در این زمینه به انجام برسانند.
بحث:
فرضیه اول: بین دانش آموزان معتاد به اینترنت و عادی از نظر ویژگی شخصیتی روان-رنجورخویی تفاوت وجود دارد.
تجزیه و تحلیل داده¬ها نیز بیانگر این رابطه می¬باشد. به عبارت دیگر بین ویژگی روان¬¬رنجورخویی و اعتیاد به اینترنت رابطه وجود دارد و این رابطه مثبت است. یعنی با افزایش نمرات روان¬رنجورخویی، نمرات اعتیاد به اینترنت بالا می¬رود. یافته¬های این تحقیق با نتایج تحقیقات مشابه همخوانی دارد. تحقیقات مشابه نیز این نتیجه را تأیید کرده¬اند که بین روان¬رنجورخویی و اعتیاد به اینترنت رابطه وجود دارد. از جمله این تحقیقات می¬توان به تحقیقات دیویس (2003)، نادمی (1384)، هنرپروران (1383)، اورزاک (1999)، لی و چانگ (2004)، یانگ (1998)، آنو و تالی (2006)، هی. جی. اچ (2008)، وایلانت (2003)، وای. یو. ای. جی (2007)، یانگ. سی. کی (2007)، پوررمضان (1385) و مرادی (1381) اشاره کرد که رابطه بین روان¬رنجورخویی و اعتیاد به اینترنت را تأیید کرده¬اند. آن¬ها بیان کردند که یکی از نشانه¬های بارز اعتیاد به اینترنت اضطراب در مواقع تماس و صرف وقت زیاد می¬باشد. روان¬رنجورخویی شامل احساسات منفی همچون ترس، غم، برانگیختگی، خشم، احساس گناه و احساس کلافگی دائمی می¬باشد. از آنجا که هیجان مخرب در سازگاری فرد و محیط تأثیر دارند، در دختر و پسری که دارای نمرات بالا در روان-رنجورخویی باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که دارای باورهای غیرمنطقی باشند، قدرت کمتری در کنترل تکانه¬ها داشته باشند و درجه¬های انطباق ضعیف¬تری با دیگران و شرایط فشار روانی نشان دهند. بنابراین این افراد زمینه مناسبی برای جذب شدن به دنیای پر رمز و راز اینترنت را دارا هستند. به دلیل این که این افراد صفحه رایانه را جذاب¬تر از واقعیت زندگی روزمره می¬بینند، گرایش بیشتری به استفاده از اینترنت و آسیب¬پذیری بیشتری نیز دارند. اینترنت و فضای مجازی برای این افراد محیطی پذیراتر و انعطاف¬پذیرتر از محیط واقعی فراهم می¬آورد و چون مواجهه با افراد مجازی، هزینه و چالش روانی کمتری نسبت به دنیای واقعی ایجاد می¬کند، و به دلیل احساس امنیتی که در گمنامی ارتباطات اینترنتی موجود است، محرک نیرومندی ایجاد می¬شود برای ترغیب افراد روان¬رنجور به استفاده بیشتر و ماندن در محیط اینترنت. به طور مثال افرادی که احساس تنهایی می¬کنند به استفاده از شبکه¬های اجتماعی اینترنت گرایش بیشتری دارند. اما یافته¬های این پژوهش با نتایج گزارش شده میرحسینی (1384)، مبنی بر این که بین اعتیاد به اینترنت و ویژگی¬های شخصیتی رابطه¬ای وجود ندارد، غیرهمسو است.
فرضیه دوم: بین دانش آموزان معتاد به اینترنت و عادی از نظر ویژگی شخصیتی برون-گرایی تفاوت وجود دارد.
نتیجه پژوهش، این فرضیه را تأیید کرد. به عبارت دیگر بر اساس تجزیه و تحلیل داده¬ها بین برون¬گرایی و اعتیاد به اینترنت رابطه وجود دارد و این رابطه معکوس است یعنی با افزایش نمرات ویژگی برون-گرایی نمرات اعتیاد به اینترنت کاهش می¬یابد و با کاهش نمرات ویژگی برون¬گرایی نمرات اعتیاد به اینترنت افزایش می¬یابد. این یافته با نتایج به دست آمده از تحقیقات کاپلان و همکارانش (2000)، یانگ (1997)، یانگ (1998)، کینگ (1995)، کرات (1999)، اورزاک (1999)، آنو و تالی (2006)، وای. یو. ای. جی (2007)، نیمزکا (2008)، پوررمضان (1385)، هنرپروران (1383)، نادمی (1384) و مرادی (1381) که معتقدند افراد دارای اعتیاد به اینترنت افرادی گوشه¬گیر و درون¬گرا و دارای روابط اجتماعی محدودی می¬باشند، همسو است.
افراد برون¬گرا افرادی اجتماعی، دوست دار دیگران، علاقه¬مند به شرکت مداوم در اجتماعات و مهمانی¬ها و در عمل قاطع، فعال و اهل گفتگو هستند. آن¬ها خجالتی نیستند و تکروی و تنهایی را دوست ندارند، بلکه علاقه¬مندند همواره در جمع دوستان، خانواده، همکاران و … باشند و بحث و گفتگو و معاشرت را ترجیح می¬دهند. در زمینه دین، اوقات فراغت، سازمان¬های محلی و میزان وقت صرف شده در اجتماعات کوچک و بزرگ بین این افراد و درون¬گرایان تفاوت معنادار وجود دارد. بنابراین به آسانی می¬توان برداشت کرد که این افراد کمتر دنیای مجازی اینترنت را ترجیح می¬دهند. در صورتی که درون¬گرایان افرادی مستقل، تکرو و محافظه¬کارند. آن¬ها کنجکاوند و علاقه زیادی به پژوهش دارند. بنابراین احتمال آن که آن¬ها علاقه زیادی به اینترنت نشان دهند بیشتر است.

بحث:…………………………………………………………….106
فرضیه اول: بین دانش آموزان معتاد به اینترنت و عادی از نظر ویژگی شخصیتی روانرنجورخویی تفاوت وجود دارد…………………………….. 106
فرضیه دوم: بین دانش آموزان معتاد به اینترنت و عادی از نظر ویژگی شخصیتی برونگرایی تفاوت وجود دارد……………………………………………….. 107
فرضیه سوم: بین دانش آموزان معتاد به اینترنت و عادی از نظر ویژگی شخصیتی گشودگی نسبت به تجربه تفاوت وجود دارد…………………………… 108
فرضیه چهارم: بین دانش آموزان معتاد به اینترنت و عادی از نظر ویژگی شخصیتی سازشپذیری تفاوت وجود دارد………………………………. 109
فرضیه پنجم: بین دانش آموزان معتاد به اینترنت و عادی از نظر ویژگی شخصیتی وظیفهشناسی تفاوت وجود دارد…………………………… 110
فرضیه ششم: بین دانش آموزان معتاد به اینترنت و عادی از نظر تعاملات اجتماعی تفاوت وجود دارد……………………………………………………… 111
محدودیت های پژوهش……………………………………… 111
پیشنهاد های پژوهش………………………………………… 113
منابع فارسی …………………………………………………..115
منابع انگلیسی…………………………………………………124

Absract

This study was conducted to compare the personality characteristics and social interaction of inter net addicted boy students and normal students in primary school of district 5 in Tehran. The design is scientific – comparative one. The statistic issue included the entire students in this region. 380 students were selected through random sampling, that is ,the questionnaires were given to the students who attended the classrooms.
The data were collected according to Young IAd personality characteristics of NEO and Waytzman interactions and then were analyzed acc0rding to statistics test.
The results showed that there was a neuroticism difference between the addicted students and non addicted ones. There was a positive relationship, that is ,Whenneroticism scales arose, the addiction scales arise as well.
We also saw that there was a relation between extravarsion, agrreableness, conscientiousness and internet addiction and the relation is diverse or variable.Meaning ,the inter net addiction scales go up as these three issues go up and vice versa. But in respect of personality characteristics openness to experience, there was no difference between the two groups. There was a ,difference in aspect of social interactions, that is, as the social interactions scales arise, the inter net addiction scales decrease and vice versa.



بلافاصله بعد از پرداخت به ایمیلی که در مرحله بعد وارد میکنید ارسال میشود.


فایل pdf غیر قابل ویرایش

قیمت25000تومان

خرید فایل word

قیمت35000تومان