مقدمه

در ادامه مطالبی در مورد کاهش مصرف انرژی و همچنین طول عمر مشعل‌های دوگانه سوز برای اطراع بیشتر آورده شده است.مصرف انرژی کمتر و کاهش هزینه‌های انرژی و همچنین داشتن آسمان آبی بر چندین اصل استوار می‌باشند.1- ارائه ی خدمات مشاوره ای و اجرایی بهینه سازی مصرف انرژی و اجرای ممیزی انرژی با هدف کاهش مصرف حامل‌های انرژی (برق، آب، گاز، گازوئیل، هوای فشرده و …) در مجموعه ساختمان‌های اداری، مسکونی، تجاری و کارخانجات بزرگ، شامل کنترل نقشه‌های معماری و تاسیساتی قبل از اجرای پروژه و کنترل نمودن و پای وضعیت انرژی مصرفی ساختمان‌های موجود و ارائه ی راهکارهای دارای توجیه اقتصادی با هدف کاهش مصرف انرژی و مدیریت بار انرژی مصرفی و داشتن محیطی سالمتر.2- مشارکت با شرکتهای پیشرو و فعال ارائه کننده خدمات بهینه سازی مصرف انرژی داخل کشور و سازندگان تجهیزات حرارتی و برودتی
3- مشارکت و همکاری با شرکتهای خدمات رسان بهینه سازی مصرف انرژی خارج کشور در جهت تبادل تجارب و اطلاعات.4- برگزاری دوره‌های آموزشی کاربردی مشعل‌های موجود (ظرفیت و سوخت‌های گوناگون) با هدف بهینه سازی مصرف انرژی مشعل‌ها و نگهداری و تعمیرات بهینه آنها.
5- مشارکت و همکاری با واحدهای آموزشی خارجی فعال در حوضه ی مسائل مربوط به بهینه سازی مصرف انرژی و احتراق در جهت تبادل دانشجو و تجارب و اطلاعات.
6- انتشار کتاب و مقالات مرتبط با موضوعات بهینه سازی مصرف انرژی و احتراق و حضور فعال در سمینارهای داخلی و خارجی.7- نگهداری و تعمیرات موتورخانه‌های حرارت مرکزی و تهویه مطبوع و سردخانه‌های ساختمانهای مسکونی، اداری، تجاری، فرهنگی و اقامتی، شرکت ها، صنایع کوچک و کارخانجات بزرگ با هدف بهینه سازی مصرف انرژی و استقرار سیستم‌های کنترل هوشمند مصرف انرژی و سیستم‌های نت پیشگیرانه و پیشگویانه با هدف کاهش مصارف انرژی، بالا بردن راندمان و عمر سیستم و داشتن محیط زیستی سالمتر.
8- تولید، فروش، مشارکت در تولید و ارائه مشاوره خرید کالاهای تاسیساتی و حرارتی و برودتی پربازده با مصرف انرژی کمتر.جهت حفظ سطح کارکرد و طول عمر مشعل‌های دوگانه سوز لازم است موارد زیر در PM هفتگی و ماهیانه مشعل‌ها کنترل کرد.

 

فهرست مطالب

چکیده……………………………………………………………………. 1
مقدمه…………………………………………………………………… 2
شعله و احتراق …………………………………………………………4
4-1-2 شعله انفجار……………………………………………………… 6
-3-4 نرخ سوختن………………………………………………………..: 7
4-7-3- اثر وضعیت مخلوط ………………………………………………14
4-7-4- اثر تلاطم :………………………………………………………. 15
4-12-خود اشتعالی بوسیله تراکم آدیاباتیک………………………….. 17
4-16 نمو دارهای احتراق………………………………………………. 30

فصل دوم

مشعل ها
اصطلاح مشعل در مبحث سوخت و احتراق در چندین معنی بکار میرود:
-1 مشعل: وسیله ای که با سوزاندن نوعی سوخت، شعله ای ایجاد میکند. یا سیستمی که برای مخلوط کردن و جهت دادن به جریان سوخت و هوا، در کوره و یا دیگ بخار، بکار گرفته میشود تا به کمک آن از احتراق سریع و نیز احتراق کامل مخلوط سوخت و هوا اطمینان حاصل گردد.
در این رابطه، هر مشعلی باید سوخت و عامل اکسید کننده را به نسبتی که مناسب برای اشتعال و احتراق یکنواخت باشد، با هم مخلوط کند، این سیستم باید با سرعتی مخلوط سوخت و عامل اکسید کننده را ارسال کند که شعله ای پایدار ایجاد شود.
2 کارگری که کوره آجر پزی با سفال پزی وارد میکند Burner نامیده میشود.
-3 کارگری که با عمل حرارت دادن خواص معدنی مواد را تغییر میدهد.
-4 کارگری که با استفاده از دستگاه برش شعله ای به فلزات را برش میدهد
مشعل وسیله ای برای ایجاد احتراق و شعله میباشد. هر مشعل میبایستی که سوخت را با یک عامل اکسید کننده (هوا با اکسیژن خالص) به نسبتی مخلوط کند که مخلوط حاصل در حدود شعله وری قرار بگیرد و احتراق یکنواخت ایجاد شود.
مشعل باید با نسبتی سوخت و عامل اکسید کننده را تغذیه کند که احتراق بصورت کامل انجام شده و پس رفت شعله بداخل مشعل(یا منبع سوخت) رخ ندهد و در ضمن نباید شعله را به ناحیه ای که دمای پایین دارد انتقال دهد. زیرا که در این ناحیه شعله بتدریج خاموش میگردد.
ویژگیهای مشعل خوب
-1 دمایی یکنواخت و قابل کنترل در فضای کوره یا اجاقها ایجاد کند.
-2 اتمسفری یکنواخت و قابل کنترل در فضای کوره ایجاد کند.
-3 با دمایی که خود آزاد میکند مستهلک نشده، از بین نرود.
4 هوای اضافی یا محصولات نسوخته در محصولات احتراق را به حداقل برساند.
-5 میزان انرژی مصرفی آن برای ایجاد شعله و پایداری آن کم باشد.
-6 شدت ترکیب مناسب و اقتصادی را دارا باشد.
-7 دامنه تغییرات پایداری شعله در آن وسیع باشد.
-8 ظرفیت حرارتی مشعل برای ایجاد حرارت مطلوب در سیستم قابل تغییر باشد.
-9 مشعل باید توانایی استفاده از سوختهای با ارزش حرارتی متفاوت را دارا باشد.
18
مشعل ها ………………………………………………………………….39
5 مشعله ای سوخت جامد……………………………………………… 40
-2 -5مشعل های پیش مخلوط کن………………………………………. 44
3-2-5 مشعل های بیرون مخلوط کن 1………………………………….. 56
5-2-3-2 مشعل های بیرون مخلوط کن توربولانسی…………………… 60
-6-5 پوششهوایی مشعل ……………………………………………….3 78
-8-5 انواع دیگر مشعل ………………………………………………………78
5-8-4 مشعل های با شدت زیاد…………………………………………… 80
10-5 سیستم های توزیع سوخت………………………………………….. 85

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فصل 3

برای اینکه نفت گاز شروع به سوختن نماید، باید گازوئیل مایع را ابتدا تبدیل به غبار نمود. در مشعل هایی که با دمنده کار می کنند این عمل در داخل نازل مشعل انجام می گیرد. نازل وظیفه دارد نفت گازی را که بوسیله پمپ فشرده شده است بصورت پودر درآورد تا به این وسیله قابلیت سوختن را داشته باشد. فشار لازم برای آنکه بتوانیم نفت را به پودر نفت تبدیل کنیم برای دستگاه های کوچک 8 تا 15 بار و برای دستگاه های بزرگتر تا 30 بار است .
مقدار هوای لازم (تئوری و مازاد)
 برای سوزاندن کامل یک کیلو گرم گازوئیل برحسب تئوری احتیاج به 09/11 متر مکعب هوا داریم، ولی در عمل نمی شود روی هوای لازم که از تئوری بدست می آید حساب کرد، بدین مناسبت کار ما براساس هوای مازاد است. هوای مازاد عبارت از نسبت واقعی هوای لازم برای سوخت به هوای محاسبه شده که آنرا به حرف لاتین (n) نمایش می دهیم. دلیل آن است که مقداری انرژی حرارتی صرف گرم کردن هوای اضافی می شود. در نتیجه از حرارت شعله کاسته می شود.
تعیین هوای اضافی (هوای مازاد)
 از سوختن کامل گازوئیل حداکثر 15.5% Co2 حاصل می شود، اما رسیدن به این حداکثر در عمل ممکن نیست.
 مقدار هوای مازاد را فقط از روی مقدار Co2 و از راه حسابی طبق فرمول ذیل می توان تعیین کرد:
 n = Co2 (max)/Co2
هوای اضافی برابر با 15/3 متر مکعب و حرارت شعله برابر با 1720 درجه سانتی گراد است.
بهمین ترتیب اگر هوای اضافی را به 1/9 برسانیم مقدار2 به 8%، حجم محصولات احتراق به 23 متر مکعب و درجه حرارت شعله به 1240 درجه سانتی گراد تنزل می کند.
خلاصه: نتیجه احتراق خوب، ایجاد حداکثر Co2، حجم کم دود و حداقل هوای مازاد است. در نتیجه مقدار مواد زیان آور در گازهای متصاعد کم می شود و بازده عمل احتراق افزایش می یابد.
ساختمان مشعل گازوئیلی
1. الکترو موتور: عامل حرکت پمپ و باد زن(فن) است. معمولا با دور 2900 و1450 دور بردقیقه می باشد.
2. بادزن(فن یا پروانه): از نوع گریز از مرکز (سانتریفیوژ)
برای کنترل مقدار هوای بادزن، در دهانه ی مکش دمپر قرار می دهند که تنظیم آن در مشعل های کوچک، دستی و ثابت است، ولی در مشعل های بزرگ به وسیله یک موتور، کنترل شده مناسب با مقدار سوخت کم و زیاد می شود.
3. پمپ گازوئیل: معمولا پمپ گازوئیل را در مشعل های فشار قوی به صورت دوار و یا چرخ دنده ای به صورت یک یا دو طبقه ای می سازند.

مشعل های گازوئیلی………………………………………………………….. 88
فصل 4………………………………………………………………………….. 101
منابع……………………………………………………………………………..148



  مقطع کارشناسی ارشد

بلافاصله بعد از پرداخت به ایمیلی که در مرحله بعد وارد میکنید ارسال میشود.


فایل pdf غیر قابل ویرایش

قیمت25000تومان

خرید فایل word

قیمت35000تومان