فهرست مطالب

چكيده………………………………………………………………………………….. 1

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فصل اول – بيان مسئله طراحي

در جامعه ی کنونی ما نبود مرکزی مناسب برای کشف و رشد استعداد‌های هنری سبب هدر دادن استعدادهاي بالقوه و قرار گرفتن هر فرد در جايگاهي مي‌شود كه علاقه‌اي به آن ندارد و اين باعث عدم انجام صحیح وظايف محوله به افراد جامعه مي‌شود كه حاصلی جز ايجاد انحراف در مسير پيشرفت نخواهد داشت.
وجود چنین مرکزی سبب میشود افراد استعدادهای ذاتی خود را در زمینه های مختلف هنری شناسایی کرده، رشد و پرورش داده و در آینده به کار گیرند و نتیجه ی آن پیشرفت جامعه در زمینه ی فرهنگی و هنری خواهد بود.

1-2 هدف تحقيق
1) فراهم كردن زمينه تبادل افکار و مشاركت جوانان در زمينه‌هاي هنري و آموزش كار گروهي.
2) بهره‌گيري از خلاقيت و نوآوري جوانان و افزايش زمينه‌هاي رشد هنري‌يشان.
3) شناسايي و كشف استعداد‌هاي هنري جوانان و بهره‌گيري از آن براي استغنای جامعه.
4) ارتقاء دانش و بينش جوانان کشور در زمينه‌هاي مختلف هنري.
5) پر كردن اوقات فراغت جوانان به شكل سالم و سازنده.
6) ايجاد زمينه لازم براي رشد تفكر نوين و كار آفرين و شناخت ظرفيت بالقوه كشور.
7) انعطاف پذير کردن فضاهاي آموزشي.
به طور كل هدف اين مركز فراهم كردن فضايي براي كشف و جهت‌دهي توانايي‌هاي جوانان در زمينه‌هاي هنري است.

1-3 اهميت موضوع
در طراحی این مركز سعی خواهد شد تا حد امكان آزادي عمل كاربر و پرهيز از يكنواختي رعايت شود. لذا در طراحي فضاها سعي می شود از پلان هاي انعطاف پذير و قابل تغيير استفاده شود تا به فراخور حال و زمان امكان تغيير در آن هاباشد. از آنجايي كه قرار است مركز به گونه اي باشد كه جوانان اوقات فراغت خود را در آنجا به شكلي سالم پر كنند. بايد تا حد امكان جنبه سرگرمي و در عين حال آموزشي خود را حفظ كند.
براي اين منظور از آموزش مستقيم خودداري شده . چرا كه در اين صورت مركز تبديل به آموزشگاهي خواهد شد كه فقط كساني كه قصد يادگيري دارند از آن استفاده مي كنند و ساير جوانان خود را از شانس حضور در مركز و آزمودن استعداد ها و علايق خود محروم مي كنند. براي جلوگيري از اين اتفاق در طراحي سعي شده تا حد امكان موانع موجود در سر راه كاربر براي تجربه ي مستقيم برداشته شود تا او به مدد تجربيات شخصي و حواس خود به شناخت جديدي از مسايل و نكات هنري برسد. به اين ترتيب علاوه بر آموزش غير مستقيم امكان پي بردن هنرجو به علايق و توانايي ها در روند تجربه ي مستقيم شخصي اش فراهم مي شود و در عين حال فضايي مفرح و سالم براي در كنار هم بودن دوستان و انجام تفريحات سالم و آموزنده هنري فراهم مي شود.لذا فضاها بيشتر به شكل كارگاه – سالن و آتليه طراحي شده تا امكان كار عملي و تجمع افراد در كنار هم فراهم شود.

2
1-1 معرفي مركز آفرینش‌های هنرهای تجسمی………………………………… 2
1-2 هدف تحقيق……………………………………………………………………. 2
1-3 اهميت موضوع…………………………………………………………………… 2
1-4 سابقة پژوهش‌هاي انجام‌شده در زمينة موضوع و جنبه‌هاي نوآوري پروژه 3
1-5 روش تحقيق و چگونگي انجام آن……………………………………………… 4
1-6 محل سايت و اهميت انتخاب آن ………………………………………………..4
2- مطالعات اوليه جهت طراحي……………………………………………………. 7
2-2 هوش…………………………………………………………………………… 12
2-2-3 اهميت تفكيك هوش و استعداد از يكديگر………………………………. 15
2-3 خلاقيت……………………………………………………………………….. 17
2-4 اهميت علاقه و تجربه در يادگيري………………………………………….. 19
2-5 فرهنگ……………………………………………………………………….. 20
2-6 گسترش فرهنگ…………………………………………………………….. 23
2-7 فراغت……………………………………………………………………….. 25
2-8 مفهوم نوجوانی …………………………………………………………..28
2-11 روانشناسي كودك و نوجوان………………………………………….. 34
2-12 آموزش و نوجوان………………………………………………………….. 39
2-13 نقد وبررسي نظامهاي آموزشي………………………………………. 42
تاثير عامل سن برعلايق ونيازهاي كودكان ونوجوانان در مطالعه…………. 50
2-14 بررسی مقوله هنر………………………………………………………. 51
2-14-6 پیوند هنرها …………………………………………………………….61
2-14-9 هنرهاي تجسمي…………………………………………………… 66
2-14-10-1-1-2 تعریف‌های معماری بر پایه فضا…………………………… 70.

فصل سوم- تجزیه و تحلیل سایت

به منظور معرفي پروژه مي‌بايست ابتدا اطلاعاتي در زمينه موقعيت شهري و سايت پروژه به دست آوريم. موقعيت مكاني سايت در قسمت شمال غرب تهران واقع در شهرك غرب – خيابان ايران زمين مي‌باشد. پس ابتدا به ارائه اطلاعاتي در رابطه با شهر تهران مي‌پردازيم.

3-1 شهر تهران
تهران كه امروزه پايتخت كشور ايران است از پيشينه شهري چندان طولاني برخوردار نيست. اين شهر مدتها يكي از روستاهاي كوچك ري بوده و شهر تهران از دوره قاجار و پايتخت شدن آن وسعت گرفته است تهران كهن تهران در شمال شهر ري واقع است و داراي باغهاي فراوان و ميوه¬هاي متنوع مي¬باشد و همچنين آب و هواي خوش دارد.
پس از آنكه شهر ري دو بار مورد حمله مغولان قرار گرفت اهالي آن رو به بلاد ديگر منجمله تهران نهادند. كهن¬ترين سند فارسي موجود درباره نام تهران نشان دهنده اين مطلب است كه تهران پيش از سده سوم هجري قمري وجود داشته است و همچنين در نوشته¬هاي تاريخنگاراني چون ابن اسفنديار، عمادالدين زكرياي قزويني و حمدالله مستوفي و برخي ديگر همگي معترفند كه تهران داراي محلاتي بوده كه در زيرزمين ساخته شده بود و اهالي آن در زير زمين بيتوته مي¬كردند.

3-1-1 خصوصيات جغرافيايي و موقعيت شهر تهران
شهر تهران در دامنه جنوبي كوه‌هاي البرز و حاشيه شمالي كوير مركزي ايران در دشتي نسبتاً هموار واقع شده كه شيب آن از شمال به جنوب مي‌باشد. و به وسيله دو رود اصلي كرج در غرب و جاجرود در شرق همواره با رود هاي فصل جعفرآباد (دربند)، دارآباد، دركه و كن كه همگي از شمال به جنوب جريان دارند مشروب مي‌گردد. شهر تهران از نظر جغرافيايي در 51 درجه و 4 دقيقه و 33 ثانيه‌ي طول شرقي و 35 درجه و 35 دقيقه تا 35 درجه و 50 دقيقه عرض شمالي قرار گرفته و ارتفاع آن در جنوب – پالايشگاه تهران – 1160 متر، در نواحي مركزي – پارك شهر – 1210 متر و در شمال – كاخ سعد آباد – 1700 متر است. دشت تهران به طور كلي داراي آب و هواي گرم و خشك است و فقط نواحي شمالي آن كه در دامنه‌هاي كوهستان البرز واقع است اندكي معتدل و مرطوب مي‌باشد. دشت تهران – كرج در ارتفاعات 900 الي 1500 متري البرز مركزي واقع شده است. همچنين شهر تهران به عنوان پايتخت و مهم‌ترين شهر ايران داراي وسعتي معادل 1497 كيلومتر مربع مي‌باشد.

3-1-2 مسائل زمين لرزه اي گستره تهران
گستره تهران در ناحيه كمربند زلزله خيز قرار گرفته كه زلزله‌هاي آن داراي شدت و بزرگي متوسط است و اغلب كم عمق و سطحي هستند و متأسفانه از مخرب‌ترين انواع زلزله ها محسوب مي‌شوند. گسل‌هاي تهران را از لحاظ زلزله‌خيزي به سه گروه مختلف تقسيم‌بندي مي‌كنند كه يكي از آنها گسل‌هاي كشش (NORMAL FAULTS) مي‌باشد كه جابجايي طبقات در جهت شيب صفحه گسل و در امتداد قائم است. عرض منطقه گسل خورده نسبتاً زياد است. زمين لرزه‌هاي عمده از اين گروه گسل‌ها در ايران بسيار كم است و در تهران غير قابل توجه است.

3-1-3 ساختار كالبدي شهر تهران
مطالعات توسعه كالبدي شهر تهران نشان مي‌دهد كه بافت و ساختار كالبد شهر، نظامي سنجيده و برنامه‌ريزي شده ندارد و اساساً تحت تأثير شرايط اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي حاكم بر آن شكل گرفته است. بافت شهري تهران به شكل شعاعي گسترش يافته و محله‌هاي مسكوني و غير مسكوني به طور منظم هسته مركزي را در برگرفته‌اند. با نگاهي گذرا به كالبد شهر در مي‌يابيم كه تفكيك قطعات زمين از ضوابط مشخصي تبعيت نكرده و كاربري اراضي داخل شهر غالباً در قطعات كوچك نامتناسب و بدون توجه به معيارهاي شهرسازي صورت گرفته است. بافت‌هاي قديمي شهربسيار فرسوده شده‌اند و بسياري از آن‌ها كارايي و عملكرد لازم را از دست داده‌اند. شريان‌هاي خدماتي ارتباط و انسجام كافي ندارد و محله‌ها از هم‌خواني فضايي و خدماتي لازم بي‌بهره‌اند. مركز شهر تهران عمدتاً به كاربري‌هاي تجاري و اداري اختصاص يافته. محدوده بزرگي در حد فاصل خيابان‌هاي مولوي و بلوار كشاورز از يك سو خيابان‌هاي بهارستان تا كارگر از سوي ديگر تحت اشغال مراكز تجاري و اداري تهران قرار گرفته و مراكز ديگري نيز در محورهاي منتهي به اين محدوده شكل گرفته‌اند. الگوي فعلي شهر تهران الگوي تك مركزي است. در اين الگو خيابان‌هاي محدوده مركزي شهر به شكل شطرنجي است و بقيه شهر از طريق خيابان‌ها و بلوارهاي متعدد به شكل شعاعي مستقيم به هسته مركزي اتصال مي‌يابند.
3-1-4 الگوي توسعه شهر
تجارب حاصل از توسعه بسياري از كلان‌شهرها‌ي جهان نشان مي‌دهد كه بهترين راه تمركز زدايي از هسته مركزي شهر و ايجاد هسته‌هاي فرعي است. در اين راستا بايد شبكه‌هاي دسترسي هسته‌هاي فرعي را به يكديگر متصل سازد. طرح جامع جديد تهران با توجه به تمركز بسيار شديد هسته مركزي شهر و شكل‌گيري فضاي شهر در دو دهه اخير نظامي چند هسته‌اي را براي پايتخت پيشنهاد كرده است. بدين ترتيب اين گروه از فعاليت به مشابه مكمل مركزي و تجاري عمل كرده و در ايجاد تركيب مطلوبي از فعاليت‌هاي روزانه و شبانه نقش مهمي بر عهده دارند.

3-1-5 وضعيت توپوگرافي پهنه تهران
وضعيت توپوگرافي خاص پهنه تهران منتج از موقعيت مكاني آن در دامنه كوهستاني البرز و هم‌جواري آن با دشت كوير مي‌باشد. و از نظر مورفولوژي در يك مقطع شمالي – جنوبي به چهار منطقه تقسيم مي‌شود:

– ارتفاعات البرز ( شميرانات ) كه به صورت توده اي سنگي و بسيار رفيع ديواره شمالي فضايي تهران را تشكيل مي‌دهد. بلند‌ترين قله اين كوهستان توچال به ارتفاع 3999 متر مي‌باشد.
– دامنه البرز كه به تپه ماهورهاي پايكوهي منتهي شده، دره‌هاي كوهستاني در اين دامنه تشكيل شده است. دره‌هايي مانند اوين – دركه – حصارك – نياوران و سوهانك.
– محل استقرار اصلي مقطع شهر تهران كه پوشش شني توأم با سنگ ريز و با عمل كم مي‌باشد.
– منطقه دشت‌هاي هموار شهريار و ورامين با پوششي از خاك‌هاي آهني و رسي با بافت بسيار ريز، بخش عمده زمين‌هاي حاصل‌خيز كشاورزي در اين قسمت قرار دارند.

3-1-6 وضعيت توپوگرافي شهر تهران
از نظر موقعيت مكاني شهر تهران در دامنه‌هاي جنوبي سلسله جبال البرز مركزي قرار دارد. اين منطقه از ذخاير رسوبي و رودخانه‌ها و جريان‌هاي فصلي منطقه كوهستاني پوشيده شده است. به طور كلي در تهران سه منطقه فيزيوگرافيك كه در يك مقطع شمالي – جنوبي قرار گرفته وجود دارد از ري تا ورامين كه با شيب كم يك درصد تا كناره هاي كوير ادامه مي‌يابد.

فصل چهارم-نمونه های مشابه موردی

4-1 تاریخچه موزه هنرهای معاصر
فقذان فضایی چند عملکردی به عنوان کانونی برای تبادل اندیشه‌ها و نمایش آثار هنری متعلق به دوران معاصر، از مهمترین عوامل طراحی و ساخت موزه هنرهای معاصر تهران بوده است. این موزه در زمانی بنا شده که مباحث هنری و فرهنگی روز، یکی از اولویت‌های اصلی جامعه، به ویژه قشرهای تحصیل‌کرده بوده است. طراح بنا، اثرش را بزرگداشتی از کار معماران مطرح قرن، «لوکوربوزیه»، «لویی‌کان» و «فرانک لوید رایت» بیان کرده است. این مجموعه، یکی از بناهای ماندگار معماری معاصر کشور است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

4-1-1 موقعیت بنا در مقیاس شهری

4-1-1-1 نحوه استقرار بنا در بافت شهری
موزه هنرهای معاصر درحاشیه غربی پارک لاله درخیابان کارگرشمالی قرار دارد که از نقطه نظر جغرافیای شهری؛ در مرکز شهر تهران قرار دارد. حرکت در محور شمالی – جنوبی خیابان کارگر تصاویر دلپذیر و متنوعی از موزه را پیش چشم می‌آورد.

4-1-1-2 بررسی کاربری اراضی اطراف بنا
موزه هنرهای معاصر تهران از شمال به موزه فرش، از شرق و جنوب به پارک لاله و از غرب به ترکیبی از ساختمانهای تجاری- اداری سه تا چهار طبقه، محدود شده است.
ظاهرا با وجود موزه فرش و بازار هنر و پارک لاله در اطراف، مقدمات ایجاد محوری اجتماعی – فرهنگی به خوبی مهیا بوده است؛ اما نحوه هم‌نشینی عوامل این مجموعه، نشانه آن است که طراحان یا تصمیم‌گیرندگان، در پی ایجاد مجموعه‌ای به هم پیوسته یا یک ناحیه شهری فرهنگی – اجتماعی – تفریحی نبوده‌اند یا اگر هم چنین قصدی داشته‌اند، در عمل چنین نتیجه‌ای حاصل نشده است.

4-1-1-3 بررسی شبکه ارتباطی سواره و پیاده و تأثیرات متقابل
ارتباط مجموعه با شهر از طریق خیابان کارگر شمالی برقرار شده است. استقرار ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی در مجاورت مجموعه، دسترسی استفاده‌کنندگان به وسایل نقلیه عمومی را آسان کرده است. عدم تعبیه پارکینگ برای خودروهای مراجعه کنندگان و کارکنان، معابر مجاور بنا را به محلی برای توقف خودروها تبدیل کرده است. این حالت در هنگام برگزاری سخنرانی‌ها، همایش‌ها و افتتاح گالری‌ها، باعث ایجاد ترافیک در محدوده مجموعه می‌شود.با وجود عدم تعبیه دسترسی سواره از خیابان کارگر شمالی به موزه، عرض زیاد معابر پیاده (معادل پنج‌متر) و همچنین عبور مسیری اتومبیل‌رو در پارک لاله، از منتهی‌الیه محوطه، دسترسی وسایل نقلیه اضطراری را به راحتی میسر می‌سازد. محدوده بین بلوار کشاورز و خیابان دکتر فاطمی، در بیشتر اوقات روز، دارای تردد و ترافیک سنگینی است که دسترسی به بنا را مشکل ساخته و آرامش و سکوت مورد نیاز محوطه را نیز، سلب کرده است.

2
موزه هنرهای معاصر…………………………………………………………… 99
4-1 تاریخچه موزه هنرهای معاصر………………………………………….. 101
دانشکده هنرهای زیبا ……………………………………………………….117
دانشگاه تهران……………………………………………………………….. 117
4-2 تاریخچه دانشکده هنرهای زیبا ……………………………………….119
6-2 ضوابط و استانداردهاي كلي فضاها………………………………… 155
6-2-5 اصول طراحي ايمني در برابر آتش (مبحث فرار) …………………158
6-2-7 عوامل آسيب‌زا درساختمان مدارس ………………………………161

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فصل هفتم-روند طراحي

مركز آفرینشهای هنرهای تجسمی همان‌گونه كه از اسمش پيدا است، با شاخه‌هاي مختلف هنري و تجربيات پيش‌بيني نشده در جهت پرورش استعدادها و خلاقيت‌ها سر و كار دارد.
از آن‌جايي كه چند شاخه‌ي مختلف هنري در مركز مورد بررسي قرار مي‌گيرد در طراحي پروژه از حركت دو حجم به شكل نوارها و مسيرهاي درهم استفاده شده. كه اين حركت به صورت فرمال و ایده گرا و تندیس گونه بوده. این احجام نشاندهنده ی دو دست میباشد، از آنجاییکه خلق هنر تجسمی از قدیم الایام به کمک دست صورت میگرفته است از فرم دست بعنوان منبع الهام در طراحی پروژه ایده گرفته شده است.بخش دیگر پروژه بررسی و جذب مخاطب جوان بوده است لذا سعی شده با طراحی حجمی خلاقانه محیطی مناسب این قشر طراحی گردد تا جوابگوی نیازهای فکری آنان باشد. در واقع انسان بايد در مسير‌هاي كاملاً هيجان‌انگيز و غير منتظره و پيش بيني نشده حركت كند تا با افزودن بر تجربيات خود تمامي راه‌هاي موجود (حتي آنهايي كه منتظرشان نبوده) را براي پيدا كردن پنهان‌ترين استعدادها و علايق پيموده باشد. به همين دليل است كه حركت حجم‌ها در يكديگر از يك سيستم خطي نامنظم و به طور پيش‌بيني نشده و با تغيير جهت همراه است.
مقوله ديگر قابل توجه در معماري بحث هنري پروژه است. درست است كه چند شاخه متنوع هنري در طرح مورد بررسي قرار مي‌گيرد ولي روح و هدف تمام هنرها واحد است و در عين حال با وجود تفاوت‌هاي ظاهري موجود در هنرها تمام آنها در مقاطعي به هم پيوسته شده و در مقاطعي از هم جدا مي‌شوند. به همين سبب است كه حركت پيش‌بيني نشده حجم‌ها در پروژه به گونه‌اي است كه اين حجم‌ها گاهي به هم نزديك شده و گاهي از هم دورند گاهي از لابه لاي يكديگر حركت مي‌كنند. در نهايت به گونه‌اي كنار هم قرار مي‌گيرند كه يك حجم واحد را تشكيل مي‌دهند. هماهنگي اين حجم با سايت نيز مد نظر گرفته شده.

7-3 روش طراحي
همان‌طور كه در توضيح كانسپت طرح گفته شد، در طراحي پروژه از فرم های تندیس گونه استفاده شده و پس از تعيين كانسپت، با توجه به آن حركت حجم‌ها از لا بلاي هم به گونه‌اي طراحي شد كه علاوه بر پيش‌بيني نشده بودن اين حركت فرم حجمي متناسب با پلان كاربردي و جانمايي فراخور با سايت باشد.

7-4 آلترناتیو های اولیه
اسکیس ها و حجم های متعددی با کانسپت های مختلف مورد بررسی قرار گرفتند. در ابتدا از احجام شکسته با کانسپت حجم ، صفحه و خط که بیانگر و نماد عناصر اصلی شکلگیری هنرهای معماری ، گرافیک و طراحی و نقاشی میباشند استفاده شد ولی از آنجاییکه روح هنر و هنرمند با خطوط نرم و منحنی که انعطاف پذیری بیشتری دارد دارای همخوانی و نزدیکی است، این خطوط شکسته تبدیل به منحنی های نرم و انعطاف پذیر شدند. در زیر نمونه هایی از اسکیس های دستی اولیه و روند رسیدن به خطوط منحنی را میبینیم :

2
7-5 جانمايي متناسب با سايت …………………………………………….169
7-7 سيستم تأسيسات…………………………………………………….. 173
منابع و مأخذ………………………………………………………………….177



  مقطع کارشناسی ارشد

بلافاصله بعد از پرداخت به ایمیلی که در مرحله بعد وارد میکنید ارسال میشود.


فایل pdf غیر قابل ویرایش

قیمت25000تومان

خرید فایل word

قیمت35000تومان