فهرست مطالب

چکیده………………………………………………………………………………….. 1

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فصل اول – بیان مسئله طراحی

در جامعه ی کنونی ما نبود مرکزی مناسب برای کشف و رشد استعداد‌های هنری سبب هدر دادن استعدادهای بالقوه و قرار گرفتن هر فرد در جایگاهی می‌شود که علاقه‌ای به آن ندارد و این باعث عدم انجام صحیح وظایف محوله به افراد جامعه می‌شود که حاصلی جز ایجاد انحراف در مسیر پیشرفت نخواهد داشت.
وجود چنین مرکزی سبب میشود افراد استعدادهای ذاتی خود را در زمینه های مختلف هنری شناسایی کرده، رشد و پرورش داده و در آینده به کار گیرند و نتیجه ی آن پیشرفت جامعه در زمینه ی فرهنگی و هنری خواهد بود.

1-2 هدف تحقیق
1) فراهم کردن زمینه تبادل افکار و مشارکت جوانان در زمینه‌های هنری و آموزش کار گروهی.
2) بهره‌گیری از خلاقیت و نوآوری جوانان و افزایش زمینه‌های رشد هنری‌یشان.
3) شناسایی و کشف استعداد‌های هنری جوانان و بهره‌گیری از آن برای استغنای جامعه.
4) ارتقاء دانش و بینش جوانان کشور در زمینه‌های مختلف هنری.
5) پر کردن اوقات فراغت جوانان به شکل سالم و سازنده.
6) ایجاد زمینه لازم برای رشد تفکر نوین و کار آفرین و شناخت ظرفیت بالقوه کشور.
7) انعطاف پذیر کردن فضاهای آموزشی.
به طور کل هدف این مرکز فراهم کردن فضایی برای کشف و جهت‌دهی توانایی‌های جوانان در زمینه‌های هنری است.

1-3 اهمیت موضوع
در طراحی این مرکز سعی خواهد شد تا حد امکان آزادی عمل کاربر و پرهیز از یکنواختی رعایت شود. لذا در طراحی فضاها سعی می شود از پلان های انعطاف پذیر و قابل تغییر استفاده شود تا به فراخور حال و زمان امکان تغییر در آن هاباشد. از آنجایی که قرار است مرکز به گونه ای باشد که جوانان اوقات فراغت خود را در آنجا به شکلی سالم پر کنند. باید تا حد امکان جنبه سرگرمی و در عین حال آموزشی خود را حفظ کند.
برای این منظور از آموزش مستقیم خودداری شده . چرا که در این صورت مرکز تبدیل به آموزشگاهی خواهد شد که فقط کسانی که قصد یادگیری دارند از آن استفاده می کنند و سایر جوانان خود را از شانس حضور در مرکز و آزمودن استعداد ها و علایق خود محروم می کنند. برای جلوگیری از این اتفاق در طراحی سعی شده تا حد امکان موانع موجود در سر راه کاربر برای تجربه ی مستقیم برداشته شود تا او به مدد تجربیات شخصی و حواس خود به شناخت جدیدی از مسایل و نکات هنری برسد. به این ترتیب علاوه بر آموزش غیر مستقیم امکان پی بردن هنرجو به علایق و توانایی ها در روند تجربه ی مستقیم شخصی اش فراهم می شود و در عین حال فضایی مفرح و سالم برای در کنار هم بودن دوستان و انجام تفریحات سالم و آموزنده هنری فراهم می شود.لذا فضاها بیشتر به شکل کارگاه – سالن و آتلیه طراحی شده تا امکان کار عملی و تجمع افراد در کنار هم فراهم شود.

2
1-1 معرفی مرکز آفرینش‌های هنرهای تجسمی………………………………… 2
1-2 هدف تحقیق……………………………………………………………………. 2
1-3 اهمیت موضوع…………………………………………………………………… 2
1-4 سابقه پژوهش‌های انجام‌شده در زمینه موضوع و جنبه‌های نوآوری پروژه 3
1-5 روش تحقیق و چگونگی انجام آن……………………………………………… 4
1-6 محل سایت و اهمیت انتخاب آن ………………………………………………..4
2- مطالعات اولیه جهت طراحی……………………………………………………. 7
2-2 هوش…………………………………………………………………………… 12
2-2-3 اهمیت تفکیک هوش و استعداد از یکدیگر………………………………. 15
2-3 خلاقیت……………………………………………………………………….. 17
2-4 اهمیت علاقه و تجربه در یادگیری………………………………………….. 19
2-5 فرهنگ……………………………………………………………………….. 20
2-6 گسترش فرهنگ…………………………………………………………….. 23
2-7 فراغت……………………………………………………………………….. 25
2-8 مفهوم نوجوانی …………………………………………………………..28
2-11 روانشناسی کودک و نوجوان………………………………………….. 34
2-12 آموزش و نوجوان………………………………………………………….. 39
2-13 نقد وبررسی نظامهای آموزشی………………………………………. 42
تاثیر عامل سن برعلایق ونیازهای کودکان ونوجوانان در مطالعه…………. 50
2-14 بررسی مقوله هنر………………………………………………………. 51
2-14-6 پیوند هنرها …………………………………………………………….61
2-14-9 هنرهای تجسمی…………………………………………………… 66
2-14-10-1-1-2 تعریف‌های معماری بر پایه فضا…………………………… 70.

فصل سوم- تجزیه و تحلیل سایت

به منظور معرفی پروژه می‌بایست ابتدا اطلاعاتی در زمینه موقعیت شهری و سایت پروژه به دست آوریم. موقعیت مکانی سایت در قسمت شمال غرب تهران واقع در شهرک غرب – خیابان ایران زمین می‌باشد. پس ابتدا به ارائه اطلاعاتی در رابطه با شهر تهران می‌پردازیم.

3-1 شهر تهران
تهران که امروزه پایتخت کشور ایران است از پیشینه شهری چندان طولانی برخوردار نیست. این شهر مدتها یکی از روستاهای کوچک ری بوده و شهر تهران از دوره قاجار و پایتخت شدن آن وسعت گرفته است تهران کهن تهران در شمال شهر ری واقع است و دارای باغهای فراوان و میوه¬های متنوع می¬باشد و همچنین آب و هوای خوش دارد.
پس از آنکه شهر ری دو بار مورد حمله مغولان قرار گرفت اهالی آن رو به بلاد دیگر منجمله تهران نهادند. کهن¬ترین سند فارسی موجود درباره نام تهران نشان دهنده این مطلب است که تهران پیش از سده سوم هجری قمری وجود داشته است و همچنین در نوشته¬های تاریخنگارانی چون ابن اسفندیار، عمادالدین زکریای قزوینی و حمدالله مستوفی و برخی دیگر همگی معترفند که تهران دارای محلاتی بوده که در زیرزمین ساخته شده بود و اهالی آن در زیر زمین بیتوته می¬کردند.

3-1-1 خصوصیات جغرافیایی و موقعیت شهر تهران
شهر تهران در دامنه جنوبی کوه‌های البرز و حاشیه شمالی کویر مرکزی ایران در دشتی نسبتاً هموار واقع شده که شیب آن از شمال به جنوب می‌باشد. و به وسیله دو رود اصلی کرج در غرب و جاجرود در شرق همواره با رود های فصل جعفرآباد (دربند)، دارآباد، درکه و کن که همگی از شمال به جنوب جریان دارند مشروب می‌گردد. شهر تهران از نظر جغرافیایی در 51 درجه و 4 دقیقه و 33 ثانیه‌ی طول شرقی و 35 درجه و 35 دقیقه تا 35 درجه و 50 دقیقه عرض شمالی قرار گرفته و ارتفاع آن در جنوب – پالایشگاه تهران – 1160 متر، در نواحی مرکزی – پارک شهر – 1210 متر و در شمال – کاخ سعد آباد – 1700 متر است. دشت تهران به طور کلی دارای آب و هوای گرم و خشک است و فقط نواحی شمالی آن که در دامنه‌های کوهستان البرز واقع است اندکی معتدل و مرطوب می‌باشد. دشت تهران – کرج در ارتفاعات 900 الی 1500 متری البرز مرکزی واقع شده است. همچنین شهر تهران به عنوان پایتخت و مهم‌ترین شهر ایران دارای وسعتی معادل 1497 کیلومتر مربع می‌باشد.

3-1-2 مسائل زمین لرزه ای گستره تهران
گستره تهران در ناحیه کمربند زلزله خیز قرار گرفته که زلزله‌های آن دارای شدت و بزرگی متوسط است و اغلب کم عمق و سطحی هستند و متأسفانه از مخرب‌ترین انواع زلزله ها محسوب می‌شوند. گسل‌های تهران را از لحاظ زلزله‌خیزی به سه گروه مختلف تقسیم‌بندی می‌کنند که یکی از آنها گسل‌های کشش (NORMAL FAULTS) می‌باشد که جابجایی طبقات در جهت شیب صفحه گسل و در امتداد قائم است. عرض منطقه گسل خورده نسبتاً زیاد است. زمین لرزه‌های عمده از این گروه گسل‌ها در ایران بسیار کم است و در تهران غیر قابل توجه است.

3-1-3 ساختار کالبدی شهر تهران
مطالعات توسعه کالبدی شهر تهران نشان می‌دهد که بافت و ساختار کالبد شهر، نظامی سنجیده و برنامه‌ریزی شده ندارد و اساساً تحت تأثیر شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حاکم بر آن شکل گرفته است. بافت شهری تهران به شکل شعاعی گسترش یافته و محله‌های مسکونی و غیر مسکونی به طور منظم هسته مرکزی را در برگرفته‌اند. با نگاهی گذرا به کالبد شهر در می‌یابیم که تفکیک قطعات زمین از ضوابط مشخصی تبعیت نکرده و کاربری اراضی داخل شهر غالباً در قطعات کوچک نامتناسب و بدون توجه به معیارهای شهرسازی صورت گرفته است. بافت‌های قدیمی شهربسیار فرسوده شده‌اند و بسیاری از آن‌ها کارایی و عملکرد لازم را از دست داده‌اند. شریان‌های خدماتی ارتباط و انسجام کافی ندارد و محله‌ها از هم‌خوانی فضایی و خدماتی لازم بی‌بهره‌اند. مرکز شهر تهران عمدتاً به کاربری‌های تجاری و اداری اختصاص یافته. محدوده بزرگی در حد فاصل خیابان‌های مولوی و بلوار کشاورز از یک سو خیابان‌های بهارستان تا کارگر از سوی دیگر تحت اشغال مراکز تجاری و اداری تهران قرار گرفته و مراکز دیگری نیز در محورهای منتهی به این محدوده شکل گرفته‌اند. الگوی فعلی شهر تهران الگوی تک مرکزی است. در این الگو خیابان‌های محدوده مرکزی شهر به شکل شطرنجی است و بقیه شهر از طریق خیابان‌ها و بلوارهای متعدد به شکل شعاعی مستقیم به هسته مرکزی اتصال می‌یابند.
3-1-4 الگوی توسعه شهر
تجارب حاصل از توسعه بسیاری از کلان‌شهرها‌ی جهان نشان می‌دهد که بهترین راه تمرکز زدایی از هسته مرکزی شهر و ایجاد هسته‌های فرعی است. در این راستا باید شبکه‌های دسترسی هسته‌های فرعی را به یکدیگر متصل سازد. طرح جامع جدید تهران با توجه به تمرکز بسیار شدید هسته مرکزی شهر و شکل‌گیری فضای شهر در دو دهه اخیر نظامی چند هسته‌ای را برای پایتخت پیشنهاد کرده است. بدین ترتیب این گروه از فعالیت به مشابه مکمل مرکزی و تجاری عمل کرده و در ایجاد ترکیب مطلوبی از فعالیت‌های روزانه و شبانه نقش مهمی بر عهده دارند.

3-1-5 وضعیت توپوگرافی پهنه تهران
وضعیت توپوگرافی خاص پهنه تهران منتج از موقعیت مکانی آن در دامنه کوهستانی البرز و هم‌جواری آن با دشت کویر می‌باشد. و از نظر مورفولوژی در یک مقطع شمالی – جنوبی به چهار منطقه تقسیم می‌شود:

– ارتفاعات البرز ( شمیرانات ) که به صورت توده ای سنگی و بسیار رفیع دیواره شمالی فضایی تهران را تشکیل می‌دهد. بلند‌ترین قله این کوهستان توچال به ارتفاع 3999 متر می‌باشد.
– دامنه البرز که به تپه ماهورهای پایکوهی منتهی شده، دره‌های کوهستانی در این دامنه تشکیل شده است. دره‌هایی مانند اوین – درکه – حصارک – نیاوران و سوهانک.
– محل استقرار اصلی مقطع شهر تهران که پوشش شنی توأم با سنگ ریز و با عمل کم می‌باشد.
– منطقه دشت‌های هموار شهریار و ورامین با پوششی از خاک‌های آهنی و رسی با بافت بسیار ریز، بخش عمده زمین‌های حاصل‌خیز کشاورزی در این قسمت قرار دارند.

3-1-6 وضعیت توپوگرافی شهر تهران
از نظر موقعیت مکانی شهر تهران در دامنه‌های جنوبی سلسله جبال البرز مرکزی قرار دارد. این منطقه از ذخایر رسوبی و رودخانه‌ها و جریان‌های فصلی منطقه کوهستانی پوشیده شده است. به طور کلی در تهران سه منطقه فیزیوگرافیک که در یک مقطع شمالی – جنوبی قرار گرفته وجود دارد از ری تا ورامین که با شیب کم یک درصد تا کناره های کویر ادامه می‌یابد.

فصل چهارم-نمونه های مشابه موردی

4-1 تاریخچه موزه هنرهای معاصر
فقذان فضایی چند عملکردی به عنوان کانونی برای تبادل اندیشه‌ها و نمایش آثار هنری متعلق به دوران معاصر، از مهمترین عوامل طراحی و ساخت موزه هنرهای معاصر تهران بوده است. این موزه در زمانی بنا شده که مباحث هنری و فرهنگی روز، یکی از اولویت‌های اصلی جامعه، به ویژه قشرهای تحصیل‌کرده بوده است. طراح بنا، اثرش را بزرگداشتی از کار معماران مطرح قرن، «لوکوربوزیه»، «لویی‌کان» و «فرانک لوید رایت» بیان کرده است. این مجموعه، یکی از بناهای ماندگار معماری معاصر کشور است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

4-1-1 موقعیت بنا در مقیاس شهری

4-1-1-1 نحوه استقرار بنا در بافت شهری
موزه هنرهای معاصر درحاشیه غربی پارک لاله درخیابان کارگرشمالی قرار دارد که از نقطه نظر جغرافیای شهری؛ در مرکز شهر تهران قرار دارد. حرکت در محور شمالی – جنوبی خیابان کارگر تصاویر دلپذیر و متنوعی از موزه را پیش چشم می‌آورد.

4-1-1-2 بررسی کاربری اراضی اطراف بنا
موزه هنرهای معاصر تهران از شمال به موزه فرش، از شرق و جنوب به پارک لاله و از غرب به ترکیبی از ساختمانهای تجاری- اداری سه تا چهار طبقه، محدود شده است.
ظاهرا با وجود موزه فرش و بازار هنر و پارک لاله در اطراف، مقدمات ایجاد محوری اجتماعی – فرهنگی به خوبی مهیا بوده است؛ اما نحوه هم‌نشینی عوامل این مجموعه، نشانه آن است که طراحان یا تصمیم‌گیرندگان، در پی ایجاد مجموعه‌ای به هم پیوسته یا یک ناحیه شهری فرهنگی – اجتماعی – تفریحی نبوده‌اند یا اگر هم چنین قصدی داشته‌اند، در عمل چنین نتیجه‌ای حاصل نشده است.

4-1-1-3 بررسی شبکه ارتباطی سواره و پیاده و تأثیرات متقابل
ارتباط مجموعه با شهر از طریق خیابان کارگر شمالی برقرار شده است. استقرار ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی در مجاورت مجموعه، دسترسی استفاده‌کنندگان به وسایل نقلیه عمومی را آسان کرده است. عدم تعبیه پارکینگ برای خودروهای مراجعه کنندگان و کارکنان، معابر مجاور بنا را به محلی برای توقف خودروها تبدیل کرده است. این حالت در هنگام برگزاری سخنرانی‌ها، همایش‌ها و افتتاح گالری‌ها، باعث ایجاد ترافیک در محدوده مجموعه می‌شود.با وجود عدم تعبیه دسترسی سواره از خیابان کارگر شمالی به موزه، عرض زیاد معابر پیاده (معادل پنج‌متر) و همچنین عبور مسیری اتومبیل‌رو در پارک لاله، از منتهی‌الیه محوطه، دسترسی وسایل نقلیه اضطراری را به راحتی میسر می‌سازد. محدوده بین بلوار کشاورز و خیابان دکتر فاطمی، در بیشتر اوقات روز، دارای تردد و ترافیک سنگینی است که دسترسی به بنا را مشکل ساخته و آرامش و سکوت مورد نیاز محوطه را نیز، سلب کرده است.

2
موزه هنرهای معاصر…………………………………………………………… 99
4-1 تاریخچه موزه هنرهای معاصر………………………………………….. 101
دانشکده هنرهای زیبا ……………………………………………………….117
دانشگاه تهران……………………………………………………………….. 117
4-2 تاریخچه دانشکده هنرهای زیبا ……………………………………….119
6-2 ضوابط و استانداردهای کلی فضاها………………………………… 155
6-2-5 اصول طراحی ایمنی در برابر آتش (مبحث فرار) …………………158
6-2-7 عوامل آسیب‌زا درساختمان مدارس ………………………………161

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فصل هفتم-روند طراحی

مرکز آفرینشهای هنرهای تجسمی همان‌گونه که از اسمش پیدا است، با شاخه‌های مختلف هنری و تجربیات پیش‌بینی نشده در جهت پرورش استعدادها و خلاقیت‌ها سر و کار دارد.
از آن‌جایی که چند شاخه‌ی مختلف هنری در مرکز مورد بررسی قرار می‌گیرد در طراحی پروژه از حرکت دو حجم به شکل نوارها و مسیرهای درهم استفاده شده. که این حرکت به صورت فرمال و ایده گرا و تندیس گونه بوده. این احجام نشاندهنده ی دو دست میباشد، از آنجاییکه خلق هنر تجسمی از قدیم الایام به کمک دست صورت میگرفته است از فرم دست بعنوان منبع الهام در طراحی پروژه ایده گرفته شده است.بخش دیگر پروژه بررسی و جذب مخاطب جوان بوده است لذا سعی شده با طراحی حجمی خلاقانه محیطی مناسب این قشر طراحی گردد تا جوابگوی نیازهای فکری آنان باشد. در واقع انسان باید در مسیر‌های کاملاً هیجان‌انگیز و غیر منتظره و پیش بینی نشده حرکت کند تا با افزودن بر تجربیات خود تمامی راه‌های موجود (حتی آنهایی که منتظرشان نبوده) را برای پیدا کردن پنهان‌ترین استعدادها و علایق پیموده باشد. به همین دلیل است که حرکت حجم‌ها در یکدیگر از یک سیستم خطی نامنظم و به طور پیش‌بینی نشده و با تغییر جهت همراه است.
مقوله دیگر قابل توجه در معماری بحث هنری پروژه است. درست است که چند شاخه متنوع هنری در طرح مورد بررسی قرار می‌گیرد ولی روح و هدف تمام هنرها واحد است و در عین حال با وجود تفاوت‌های ظاهری موجود در هنرها تمام آنها در مقاطعی به هم پیوسته شده و در مقاطعی از هم جدا می‌شوند. به همین سبب است که حرکت پیش‌بینی نشده حجم‌ها در پروژه به گونه‌ای است که این حجم‌ها گاهی به هم نزدیک شده و گاهی از هم دورند گاهی از لابه لای یکدیگر حرکت می‌کنند. در نهایت به گونه‌ای کنار هم قرار می‌گیرند که یک حجم واحد را تشکیل می‌دهند. هماهنگی این حجم با سایت نیز مد نظر گرفته شده.

7-3 روش طراحی
همان‌طور که در توضیح کانسپت طرح گفته شد، در طراحی پروژه از فرم های تندیس گونه استفاده شده و پس از تعیین کانسپت، با توجه به آن حرکت حجم‌ها از لا بلای هم به گونه‌ای طراحی شد که علاوه بر پیش‌بینی نشده بودن این حرکت فرم حجمی متناسب با پلان کاربردی و جانمایی فراخور با سایت باشد.

7-4 آلترناتیو های اولیه
اسکیس ها و حجم های متعددی با کانسپت های مختلف مورد بررسی قرار گرفتند. در ابتدا از احجام شکسته با کانسپت حجم ، صفحه و خط که بیانگر و نماد عناصر اصلی شکلگیری هنرهای معماری ، گرافیک و طراحی و نقاشی میباشند استفاده شد ولی از آنجاییکه روح هنر و هنرمند با خطوط نرم و منحنی که انعطاف پذیری بیشتری دارد دارای همخوانی و نزدیکی است، این خطوط شکسته تبدیل به منحنی های نرم و انعطاف پذیر شدند. در زیر نمونه هایی از اسکیس های دستی اولیه و روند رسیدن به خطوط منحنی را میبینیم :

2
7-5 جانمایی متناسب با سایت …………………………………………….169
7-7 سیستم تأسیسات…………………………………………………….. 173
منابع و مأخذ………………………………………………………………….177



  مقطع کارشناسی ارشد

بلافاصله بعد از پرداخت به ایمیلی که در مرحله بعد وارد میکنید ارسال میشود.


فایل pdf غیر قابل ویرایش

قیمت25000تومان

خرید فایل word

قیمت35000تومان