مقدمه :

در دهه گذشته، مدیران به اهمیت نقش زنجیره تأمین[1] SCM  در ارزش­آفرینی شرکت­ها پی­برده­اند. اسمیچی لوی و همکاران (2004) SCM  [2] را به­عنوان مجموعه­ای از روش­های مورد استفاده برای ادغام موثر تامین­کنندگان، انبارها و فروشگاه­ها تعریف می­کند به­طوریکه برای به­حداقل رساندن سیستم گسترده­ی هزینه­ها، کالا در مقادیر مناسب تولید شود و به مکان مناسب برده و در زمان مناسب توزیع شود، در حالی­که خدمات مورد نیاز در سطح رضایت بخش باشد [3]. فعالیت خرید به­­عنوان یک قابلیت رقابتی یکی از مهمترین فعالیت­های زنجیره تامین است. با توجه به نقش تعیین­کننده­ی تامین­کنندگان در کیفیت محصول نهایی و نهایتا رضایت مشتری، سازمان­ها عملکرد تامین­کنندگان خود را به­صورت دوره­ای ارزیابی می­نمایند. از آنجا که ادبیات در انتخاب تامین­کننده کالا گسترده است ما مسئله­ی اختصاص سهمیه تامین­کننده را روی مواردی که در تکنیک­های مدل­های تصمیم­گیری چند­هدفه MODM  [3] استفاده می­شود مختص می­کنیم. درحال حاضر تحقیقات در این زمینه به بخش­های زیر تقسیم می­شود:

– مدل­های برنامه­ریزی ریاضی فقط با یک تابع هدف: با توجه به مدل­های با یک تابع هدف، قدسی­پور و ا برایان(2001) [4]یک مدل برنامه­ریزی غیرخطی عدد صحیح مختلط را به­منظور حل مسئله­ی چندهدفه منابع برای به­حداقل رساندن هزینه کل خرید سالانه فرموله کردند [4].-مدل­های برنامه­ریزی ریاضی با دو تابع هدف، مینیمم کردن هزینه و ماکزیمم کردن سود: ونتورا و مندوزا (2008)[5] یک روش دو مرحله­ای برای مسئله انتخاب تامین­کننده کالا و تخصیص مقدار سفارش به­طور هم­زمان ارائه کردند. چه و وانگ (2008)[6] یک الگوریتم پایه ژنتیک و مفاخری و همکاران(2011)، برنامه­ریزی پویا چندهدفه­ی­دو مرحله­ای  برای آن پیشنهاد کردند و جعفری و همکاران (2011) یک مدل عدد صحیح مختلط دو هدفه برای مینیمم کردن مجموع هزینه­ها و ماکزیمم کردن بازده کل ارائه کردند [5-8].- مدل­های با حداقل سه تابع هدف، به­حداقل رساندن هزینه، اقلام تاخیری و واحدهای مرجوع شده: کارپاک و همکاران(2001)[7]   یک مدل برنامه­ریزی هدف برای مسئله ارزیابی و انتخاب تامین­کنندگان با سه هدف شامل هزینه،کیفیت و توانایی تحویل پیشنهاد کردند. فضل­اله­پور و همکاران (2011)، رضایی و داوودی(2011)، سیف­برقی و اسفندیاری (2011) نیز از جمله کسانی هستند که در این مورد پژوهش کردند [9-12].- مدل­های فازی که با ابهام و عدم دقت در داده های ورودی مانند تقاضا و ظرفیت مواجه می­شوند: عمید و همکاران (2006)[8] و کومار و همکاران (2006)[9] مدل­های برنامه­ریزی چند­هدفه فازی ارائه کردند [13و14].- مدل­هایی با انواع مختلف تخفیف­های تامین­کنندگان، با توجه به پیچیدگی مسئله از الگوریتم ابتکاری برای حل آن استفاده شده­است: معقول و رزمی(2009)، محمد ابراهیم (2009) و کمالی و همکاران (2011) در این زمینه تحقیق کردند [15-17].- مدل­های با عدم قطعیت تقاضا، ظرفیت و غیره: لی و زابینسکی[10](2011) و ژانگ و ژانگ[11] (2011) یک مسئله انتخاب تامین­کننده کالا، تک­محصول، تک­هدفه و مسئله خرید تحت تقاضای تصادفی را بیان کردند. هدف به حداقل رساندن انتخاب، خرید، نگه­داری و هزینه­های کمبود برای انتخاب تامین­کنندگان و تخصیص مقدار سفارش می باشد [18و19].در این پایان­ نامه فرض می­کنیم، خریداری که محصولات مختلف را از تعدادی تامین­کننده­ی از پیش تعیین شده فراهم می­کند، با تقاضای تصادفی و توزیع احتمال پواسون مواجه است. از آنجا که تقاضا تصادفی است خریدار با هزینه­های کمبود و نگهداری کالا، علاوه بر هزینه خرید به­طور معمول، مواجه می­شود. هم­چنین فرض کرده­ایم که قصد خریدار جای­گذاری مینیمم مقدار سفارش برای هر تامین­کننده است. نیاز چنین فرضی این­است که خریدار مایل به حفظ همکاری مستمر با تامین­کنندگان انتخاب­شده باشد. لذا قیمت ارائه شده برای هر تامین­کننده کالا به­صورت خطی وابسته به اندازه سفارش هر محصول است.کاستا و الیویرا [12](2001) استراتژی­های تکاملی مانند الگوریتم ژنتیک (GA) و شببیه سازی تبرید (SA) را به­عنوان بهترین الگوریتم برای حل مسائل برنامه­ریزی صحیح غیرخطی   [13]NIPمعرفی کردند[20]. در فصل اول با معیارهای تصمیم­گیری و نمادها و فرمول­بندی مسئله آشنا می­شویم. در فصل­ دو به بررسی الگوریتم­های راه­حل پرداخته و در فصل سه به­منظور بررسی مدل و ارزیابی عملکرد روش­های پیشنهاد شده، مثال­هایی ارائه و نتایج حاصل از حل آنها مقایسه می­شود.

فهرست مطالب

چکیده…………………………………………………………………………………… ح

مقدمه …………………………………………………………………………………..: 1

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فصل اول.

برای آشنایی بیشتر با اهمیت مسئله تخصیص سهم به تا­مین­کننده، ابتدا به ذکر چند تعریف می­پردازیم.

  • زنجيره تامين: تمام فعاليت‌هاى مرتبط با جريان و تبديل كالاها از مرحله ماده خام (استخراج) تا تحويل كالاى نهايى به مصرف­كننده نهايى و نيز جريان‌هاى اطلاعاتى مرتبط با آنها را شامل مى‌شود.
  • مديريت زنجيره تامين: يكپارچه سازى فعاليت‌هاى زنجيره تامين و نيز جريان‌هاى اطلاعاتى مرتبط با آن، از طريق بهبود و هماهنگ سازى فعاليت‌ها در زنجيره تامين از جمله موجودي و ترابري، توليد و عرضه محصول، براى دستيابى به مزيت رقابتى قابل اتكا و دائمي مي باشد، تا بهترين تركيب ممكن از پاسخ­دهي و كارايي براي بازاري كه آن را تغذيه مي كند به­دست آيد.
  • تامين­كننده: تامین­کننده كسي است كه بخشي از كالاها يا خدمات موردنياز يك سازمان را درجهت توليد محصول يا ارائه خدمت به مشتري تامين مي­كند.

برای پیاده­سازی مدیریت زنجیره­ی تامین موانعی وجود دارد که عبارتند از:

  • تعدد مراكز تصميم­گيرى
  • عدم اطمينان زنجيره تامين از پيش­بيني تقاضا
  • عدم اطمينان زنجيره تامين از زمان­هاي تحويل
  • عدم هماهنگي يك بخش شركت با ديگر بخش­ها
  • تغييرات نامنظم در سفارشات

که اهمیت تعیین و تخصیص سهم به تامین­کننده را بیشتر می­کند.

تغییرات بسیار سریعی که در سرتاسر بازارهای جهانی اتفاق می­افتد، به طور اساسی روشی را که مدیران به محیطشان می­نگریستند، تغییر داده است. یکی از حوزه­هایی که مدیران توجه خود را بیشتر به آن معطوف کرده­اند، مدیریت منبع­یابی و خرید است.

سازمان بايد اطمينان يابد كه خريد انجام شده با الزامات و نيازمندي­هاي خريد انطباق دارد. نوع و گستره­ی كنترل اعمال شده بر تامين كننده و اقلام/مواد و تجهيزات خريداري شده بر مراحل بعدي پديدآوري محصول يا بر محصول نهايي بستگي دارد. سازمان بايد تامين­كنندگان را بر پايه توانايي آنان در تامين اقلام/مواد و تجهيزات/خدمات بر طبق الزامات سازمان ارزيابي و انتخاب كند. معيارهاي انتخاب، ارزيابي و ارزيابي مجدد بايد تعيين گردد.در دهه اخیر، مدیریت خرید، در زنجیره تأمین چالشی برای عمده­ی شرکت­ها بوده است و دست­یابی به یک سطح رقابتی جهانی در زمینه تأمین، به یک نیاز اساسی تبدیل شده است. در بیشتر صنایع هزینه مواد خام (و قطعات(، هزینه اصلی محصول نهایی را تشکیل می­دهند. بنابراین، دپارتمان خرید می­تواند نقش کلیدی در کارایی و اثربخشی یک سازمان ایفا کند، زیرا می­تواند اثر مستقیمی روی کاهش هزینه، سودآوری و انعطاف پذیری شرکت داشته باشد. بدون تردید، مهمترین و حساس­ترین مرحله در فرآیند خرید هر سازمان، ارزیابی و انتخاب تأمین­کنندگان به­منظور اختصاص سهم مناسب است. اهمیت انتخاب تأمین­کننده از این حقیقت ناشی می­شود که آنها تأمین منابع را تعهد می­کنند، درحالی­که به طور هم­زمان بر فعالیت­هایی، از قبیل مدیریت موجودی، برنامه­ریزی و کنترل تولید، الزامات جریان وجوه نقد و کیفیت محصول نیز اثر می­گذارند.در اين بخش براي آشنايي با مسئله و مدل مربوط به آن، به مقدماتي در ارتباط با سیستم­های مختلف و معیارهای تصمیم­گیری در آنها ، برگرفته از منبع [1] پرداخته مي­شود.

1-1  جریان مواد

موسسه­های تولیدی، مواد اولیه و قطعاتی را تهیه و تا زمان نیاز انبار می­کنند. تهیه و مدیریت انبار اقلام مربوطه را “تدارک” می­نامیم. این عمل(تدارک)، مواد ورودی بخش تولید را تامین می­کند. بخش “تولید” با پردازش­های لازم روی مواد اولیه و قطعات، تولیدات خود را  تامین می­کند. کالای تکمیل شده ممکن است در کنار مرکز تولید یا انبارهای محلی نگه­داری شود. در هر حال کنترل کمیت آنها بخشی از وظایف”توزیع” است.

سه مشخصه جریان مواد مورد توجه مدیریت تولید قرار می­گیرد:

  • کیفیت
  • کمیت زمانی
  • مخارج

منظور ازکیفیت، میزان انطباق خصوصیات تولید بر خصوصیات تعیین شده قبلی می­باشد. منظور ازکمیت زمانی، حجم مواد پردازش شده در هر دوره زمانی و منظور از مخارج، بهای کلیه منابع و امکانات به­کار گرفته برای تولید کالا  می­باشد.

1-2 : انواع سیستم­ها

به طور کلی چهار نوع سیستم جریان مواد را می­توان برشمرد:

سیستم تولید پیوسته که انواع محدودی کالای مشابه در حجم زیاد و بطور دائم تولید می­کند.

سیستم تولید منقطع که حجم زیادی از یک نوع کالا تولید و سپس تولید کالای دیگری شروع می­شود.

سیستم پروژه­ای که یک یا چند نوع کالا اغلب فقط برای یک مرتبه تولید می­کند.

سیستم انبار محض که پردازشی روی مواد صورت نمی­گیرد و فقط کالایی تهیه و به متقاضیان تحویل می­شود.

ازآنجا که مسئله اختصاص سهم به تامین ­کننده به سیستم­های انبار مربوط می­باشد به تشریح معیارهای تصمیم­گیری مربوط به سیستم­های انبار می­پردازیم.

1-3 : مسائل تصمیم­گیری

تصمیماتی که برای اداره سیستم­های تولیدی و انبار گرفته می­شود، عموما دو نوع می­باشند: نوع اول آنهایی که از روی قاعده و به­منظور تنظیم جریان مواد صورت می­گیرد، نوع دوم آنهایی که گهگاه به منظور اعمال سیاست­ها و ظرفیت­ها است.

در سیستم­های انبار محض تصمیمات اساسی عبارتند از:

  • چه اقلام یا کالایی را انبار نمود؟
  • چه موقع سفارش تهیه کالا داد؟
  • چقدر سفارش داد؟
  • به چه کسی سفارش داد؟

جهت به­عمل آوردن این تصمیمات به­طورمنطقی، سیستم مدیریت باید شامل یک روال پیش بینی تقاضا و یک سیاست سفارش باشد تا با توجه به سطح موجودی و حجم تقاضا مقدار سفارش را تعیین نماید.

1-4 : معیارهای تصمیم­گیری

اهدافی که در کلیه تصمیم­گیری­های مربوط به جریان مواد مورد توجه می­باشند متنوع بوده و ممکن است در سیستم­های مشابه، متفاوت یا بالعکس در سیستم­های متفاوت، مشابه باشند. به­هرحال بعضی از این اهداف عبارتند از:

  • کسب حداکثر درآمد
  • کاهش هزینه تدارک، تولید و توزیع
  • ارائه­ی سرویس خوب و جلب رضایت مشتری
  • کاهش میزان سرمایه­گذاری در انبارها
  • پایین نگه­داشتن حجم سرمایه­گذاری روی وسایل تولید

 در ساخت مدل­ها سعی می­شود کارایی ها بر اساس یک واحد پولی اندازه­گیری شوند. هم­چنین در این مدل­ها عوامل اقتصادی زیر بر حسب تناسب مورد توجه قرار می گیرند:

  • درآمدهای حاصل از فروش
  • مخارج تولید، تهیه و توزیع
  • زیان­های ناشی از کمبودات
  • مخارج سرمایه­گذاری در انبارها
  • هزینه­های تغییر نرخ تولید
  • هزینه­های تغییر سطح نیروی کار
  • هزینه­های تغییر امکانات.

1-5 : مخارج سیستم­های انبار

منظور از انبار، تجمع (یا ذخیره سازی) اشیایی است که بعدا برای ارضای نیازها و تقاضاهایی مصرف خواهند گردید. موجودی انبار عبارتست از حجم یا تعداد واحدهای کالایی که در انبار و در دسترس موجود است. وقتی­که موجودی انبار صفر است، گوییم حالت کمبود پیش آمده است. هر تقاضایی که در این مدت به انبار برسد قابل پرداخت نبوده و به عنوان کمبود در نظر گرفته می­شود. چنانچه قرار باشد این­گونه تقاضاها بعدا وقتی مجددا کالایی به انبار رسید، اجابت شود، آن­ها را پس­تحویل یا تعویق تقاضا می­نامند. در حالت دیگر این­گونه تقاضاها از دست می­روند. بدین معنی که یا متقاضی نیازش را از جای دیگر برطرف می­کند یا کالای دیگری به­جای کالای تقاضا شده انتخاب می­کند. موقعی­که سفارش تهیه کالا برای ورود به انبار انجام شود ممکن است مدتی طول بکشد تا کالای سفارش داده شده عملا وارد انبار گردد این فاصله زمانی را مدت تاخیر یا تحویل گویند.اداره یک سیستم انبار نیاز به داشتن یک روش تدارک کالا است. این روش باید مشخص کند که، چه موقع باید سفارش یا عمل تهیه کالا انجام شود و چه مقدار تهیه شود. بدیهی است که مقدار ورود کالا به انبار بر سطح موجودی و حجم کمبود اثر مستقیم دارد. لذا به منظور ارزیابی سیاست­های مختلف و به­کار بستن آنها لازم است مخارج اداره یک سیستم انبار را شناخت.

اقلام اصلی مخارج در سیستم­های انبار عبارتند از:

مسئله تخصیص سهم به تامین­کننده…………………………………………………….. 4

1-1  جریان مواد……………………………………………………………………………. 5

1-2 : انواع سیستمها ……………………………………………………………………..6

1-3 : مسائل تصمیم­گیری…………………………………………………………………. 6

1-4 : معیارهای تصمیم­گیری………………………………………………………………. 6

1-5 : مخارج سیستمهای انبار……………………………………………………………. 7

1-6 مدلسازی سیستمهای تصادفی تک­دورهای……………………………………….. 8

1-7 مدل مسئله تخصیص سهم به تامین­کننده………………………………………….. 9

1-7-1 نشانه­ها و نمادها………………………………………………………………….. 9

1-7-2 مدل پیشنهادی مسئله…………………………………………………………… 10

1-7-3 روش حل مدل پیشنهادی………………………………………………………… 12

فصل دوم.

محاسبه جواب بهینه برای اکثر مسائل بهینه­سازی که در خیلی از زمینه­های کاربردی و عملی مشاهده می­گردند،کاری دشوار و سخت است. درعمل، معمولا به جواب­های “خوب” که از الگوریتم­های هیوریستیک یا متاهیوریستیک (فراابتکاری) به­دست می­آید، اکتفا می­گردد. روش­های فراابتکاری جواب­های “قابل قبول” در زمان معقول را برای مسائل پیچیده و سخت در زمینه­های مهندسی و علوم ارائه می­نمایند.

  • چه موقع از متاهیوریستیک­ها استفاده می­شود؟

پیچیدگی یک مساله، زمان حل، ساختار داده­های ورودی و اندازه مساله شاخص­هایی برای بررسی سختی یک مساله به­حساب می­آید. استفاده از متاهیوریستیک­ها برای حل مسائل ساده، کاری بیهوده است. اگر یک مساله قابل تجزیه به مسائل کلاسیک یا مساله­ای که حل شده است، باشد، می­توان با مراجعه به پیشینه تحقیق، الگوریتم مناسبی برای آن پیدا کرد. دسته ای از مسائلی که متا هیوریستیک­ها برای حل آن مناسب می­باشند، به­صورت زیر طبقه­بندی می­شود:

  • یک مساله ساده (طبقه p) با ابعاد خیلی بزرگ. در این مورد، الگوریتم­های چندجمله ­ای دقیق برای حل مساله وجود دارند، ولی به­دلیل ابعاد بزرگ، خیلی پر هزینه می باشند.
  • برای حل برخی مسائل از رده­ی ان­پی-سخت[1] استفاده می­شوند.
  • قادر به بهینه سازی مسائل با توابع هدف یا محدودیت­های زمانبر می­باشند.

 2-1  الگوریتم ژنتیک [2](GA)

استفاده از GA به­عنوان یک عضو از خانواده­ی الگوریتم­های تکاملی یک راه­حل مسائل NIP  است که بیشتر اوقات با یک رشته­ اعداد دودویی یا حقیقی به نام کروموزم نشان داده می­شود. هرکروموزم دارای یک مقدار تناسب[3] است که معمولا به مقدار تابع هدف جواب مربوط است. در ابتدا در این الگوریتم یک جمعیت از جواب به­طور تصادفی تولید می­شود، پس از آن برای تولید جواب­های جدید به­نام فرزندان تعدادی جواب با توجه به اعمال قانون تولید مثل انتخاب می­شوند. جفت­گیری از والدین با استفاده از اپراتورهایGA  به­نام تقاطع[4] و جهش[5] انجام می­شود تا زمانی­که قانون توقف صدق کند (برای مثال گذشت تعداد معینی از تکرارها).

2-1-1  مزایای الگوریتم ژنتیک

  • ذاتا موازی است، یعنی جمعیتی از نقاط به­جای یک نقطه مورد جستجو قرارمی­گیرد.
  • با متغیرهای پیوسته و گسسته کار می­کند.
  • نیاز به محاسبه مشتق تابع ندارد چون برای پیدا کردن جهت جستجو انتخاب تصادفی انجام می­دهد.
  • قادر به بهینه سازی مسائل با متغیرهای زیاد است.
  • با متغیرهای کدشده کار می­کند وکدبندی سرعت همگرایی الگوریتم را افزایش می­دهد.
  • این الگوریتم از قوانین انتقال احتمالی به­جای قوانین انتقال قطعی استفاده می­کند بدین معنا که حرکت آن در هر نقطه از الگوریتم کاملا احتمالی بوده و براساس قطعیت صورت نمی­گیرد. این امر از مزایای مهم این روش بوده و از افتادن در کمینه محلی جلوگیری می­کند. البته میزان احتمال به­گونه­ای است که احتمال حرکت به سوی هدف مساله بیشتر از احتمال حرکت به سمت مخالف جواب می­باشد.
  • برای حل برخی مسائل از رده­ی ان­پی-سخت نیز استفاده می­شود.

قبل از دادن یک طرح کلی  پیشنهاد اکتشافی مبتنی بر GA برخی از نمادهای اضافی را معرفی می­کنیم.

 ppsz: سایز جمعیت جواب که در طول اجرای الگوریتم ثابت است.

maxit: تعداد تکرار از پیش تعیین شده.

Pc: نرخ تقاطع (باکدام احتمال یک کروموزم ازهر نسل برای انجام تقاطع انتخاب شده است).

Pm: نرخ جهش (باکدام احتمال یک بیت از یک رشته جواب (یا یک ژن ازیک کروموزم) به منظور جهش انتخاب شده است).

ftfn: مقدر تابع تناسب که فرض شده است با مقدار تابع هدف برابر باشد.

2-1-2  طرح کلی از GA پیشنهادی

مرحله 1: مقداردهی اولیه   ppszو maxit و Pc و Pmو ftfn

مرحله 2: تولید تصادفی جمعیت اولیه با توجه به ارزش  ppsz

مرحله 3: تکرار تا زمانی­که maxit

متاهیوریستیک..,…………………………………………………………………………. 15

2-1  الگوریتم ژنتیک (GA)………………………………………………………………… 15

2-1-1  مزایای الگوریتم ژنتیک…………………………………………………………….. 16

2-1-2  طرح کلی از GA پیشنهادی………………………………………………………. 17

2-2  روش شبیه سازی تبریدSA..ا………………………………………………………. 28

2-2-1: مقایسه  با پدیده­های فیزیکی…………………………………………………… 28

2-2-2- روش کار الگوریتم شبیه سازی تبرید……………………………………………. 29

2-2-3 : همگرایی الگوریتم انجماد تدریجی……………………………………………… 31

2-2-4 طرح کلی از SA پیشنهادی……………………………………………………….. 32

2-2-5 : اجزای الگوریتم شبیه سازی تبرید……………………………………………. 33

2-2-6  انتخاب پارامترهای برنامه انجماد……………………………………………….. 35

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فصل سوم.

در این بخش چند مثال عددی را به­منظور بررسی عملکرد مدل پیشنهادی و روش اکتشافی طراحی می­کنیم. در ابتدا یک مثال پایه مانند مثال 1 را طراحی می­کنیم و مثال­های دیگر با تغییر مقادیر پارامترهای انتخاب شده از مثال 1 به­دست می­آید.

درمثال 1، فرض می­کنیم سه تامین­کننده با نمرات ارزیابی 80، 70 و90 از نمره کل 100 برای تامین­کنندگان 1، 2 و 3 وجود دارد (یعنی   ). این نمرات از یک سیستم ارزیابی اولیه  مانند AHP  به­دست می­آید (انتخاب معيارها بخش اول تجزيه و تحليل AHP است. سپس براساس معيارهاي شناسائي شده کانديداها ارزيابي مي‌شوند). ما فرض می­کنیم سه محصول سفارش داده شده، توسط تامین­کننده­ها، عرضه می­شود. وزن­های تابع هدف یکسان فرض می­شود. یعنی . حداکثر درصد قابل قبول واحدهای مرجوع شده و حداکثر  واحدهای با تاخیر تحویل شده از محصولات به­صورت زیر فرض می­شود.

هزینه نگه­داری به­ازای هر محصول، به­صورت  فرض می­شود. جریمه هر واحد تقاضای ازدست­رفته­ی محصولات به­صورت  در نظرگرفته می­شود. نرخ تقاضای محصولات به ترتیب برای محصول 1، 2 و 3 برابر با 1،  1.5 و 0.5 فرض می­شود .

جدول (3-1)  مقادیر آغازی درصد اقلام مرجوع شده و درصد واحدهای دیر تحویل شده برای هر محصول که توسط هر تامین­کننده تحویل شده را می­دهد. جدول (3-2) به مقادیر اولیه­ی حداقل و حداکثر مقدار محصولی که به تامین­کننده سفارش داده می­شود، اشاره می­کند. جدول (3-3) به عرض­ازمبدا و شیب منحنی قیمت-مقدار برای هر جفت تامین­کننده و محصول اشاره می­کند.

مثال عددی 2 با متفاوت کردن منحنی قیمت-مقدار از محصولات داده شده طراحی می­شود. جدول (3-4) عرض­ازمبدا و شیب منحنی را می­دهد. جدول (3-5)  مقادیر حداقل و حداکثر محصولات سفارش داده شده به تامین­کنندگان مطابق عرض­ازمبدا و شیب داده شده، را نشان می­دهد. هزینه نگه­داری به ازای هر واحد از محصول به ترتیب برای محصولات 1 ، 2 و3 بصورت 1 ، 5 و 3 می­باشد. درحالی­که هزینه جریمه هر واحد تقاضای ازدست­رفته­ی محصول، به­ترتیب برای محصولات 1 ، 2 و3 به­صورت 4، 3 و 5 درنظرگرفته می­شود. مقدار سایر پارامترها همانند آنهایی است که در مثال عددی 1 در نظر گرفته شده­است.

3-1  ارائه­ی مثالهای عددی………………………………………………………………. 40

3-2  نحوه کدگذاری با توجه به نمادهای مدل پیشنهادی……………………………… 43

3-3 نتایج حاصل از حل مثالها……………………………………………………………… 45

3-4 الگوريتم ژنتيك در متلب………………………………………………………………… 48

3-5 الگوریتم شبیه سازی تبرید در متلب…………………………………………………. 50

3-6 مقایسه الگوریتم ژنتیک و تبرید تدریجی……………………………………………. 51

3-6-1  آزمون تی نمونه های مستقل.. …………………………………………………..52

3-7 نتیجه­گیری کلی.. ……………………………………………………………………….53

3-8 پیشنهادهای ادامه­ی کار……………………………………………………………… 54

پیوستها………………………………………………………………………………………. 55

پیوست 1……………………………………………………………………………………… 56

پیوست 2………………………………………………………………………………………. 57

واژه­نامه انگلیسی به فارسی……………………………………………………………… 58

فهرست مراجع……………………………………………………………………………….. 62

 

 

A b s t r a c t

One of the interesting subjects in supply chain management is supply management, which generally relates to the activities regarding suppliers such as empowerment, evalution and so on. A major objective of supplier evaluation involves buyers determining the optimal quota allocated to each supplier when placing an order.In this thesis, we propose a multi-objective model in which purchasing cost, rejected units, and late delivered units are minimized, while the obtained total score from the supplier evaluation process is maximized. We assume that the buyer obtains multiple products from a number of predetermined suppliers. The buyer faces a stochastic demand with a probability of Poisson distribution regarding each product type. A major assumption is that the supplier prices are linearly dependent on the order size of each product. Since demand is stochastic, the buyer may incur holding and stock out costs in addition to the regular purchasing cost. We use the well-known L-1 metric method  to  solve  the  supplier  evaluation  problem  by  utilizing  two  meta-heuristic algorithms (SA and GA) to solve the corresponding mathematical problems.



بلافاصله بعد از پرداخت به ایمیلی که در مرحله بعد وارد میکنید ارسال میشود.


فایل pdf غیر قابل ویرایش

قیمت25000تومان

خرید فایل word

قیمت35000تومان