فهرست مطالب

چکیده…………………………………………………………………………. 1
توربوشارژ………………………………………………………………………. 2
اصول کار توربو…………………………………………………………………. 3
تاریخچه………………………………………………………………………… 4
ساختار توربو شارژر………………………………………………………… : 6
نقش پره ها در کمپرسور : Housing Compressorا……………………… 8
نقش پره ها در توربین Hosing Turbine ا……………………………….: 10
Housing: ا…………………………………………………………………….10
فلانچ در توربوشارژ…………………………………………………………. : 12
خروجی توربوشارژ Down pipe : ا………………………………………….13
مکانیزم کنترل فشار در توربین Waste Gate :ا………………………….. 15
Enter Cooler ا………………………………………………………………..17
1) استفاده از توربوشارژهای کوچک به جای توربوشارژهای بزرگ….. : 21
2) استفاده از توربین گاز با پره های سرامیکی………………………… : 21
نقش روغن موتور در توربوشارژها Oil Motors : ا…………………………23
سوپرشارژر ……………………………………………………………………24
انواع سوپر شارژر …………………………………………………………: 25
سوپر شارژر های دو پیچی………………………………………………… 28
سوپر شارژر های مرکز گریز………………………………………………… 30
مزایا و معایب سوپر شارژر ها ………………………………………………31
شارژر ها چگونه کار می کنند ……………………………………………..؟ 34
تفاوت شارژر و توربوشارژر…………………………………………………… 34
اصول شارژر ها………………………………………………………………. 35
انواع شارژر………………………………………………………………….. 36
شارژر روتز ……………………………………………………………………37
شارژر های مرکز گریز ………………………………………………………..38
مزایای شارژر ها………………………………………………………………39
معایب شارژر ها……………………………………………………………. 40
چه تفاوتى بین شارژر و توربو شارژر وجود دارد؟ …………………………41
تفاوت توربوشارژها Turbocharger با سوپر شارژها Supercharge : ا…42
زمان در سرویس قرار گرفتن :……………………………………………. 44
افت توان غیر قابل اجتناب…………………………………………………. 45
تولید حرارت………………………………………………………………… 45
قابلیت اطمینان…………………………………………………………….. 46
میزان تقویت ……………………………………………………………….46
ملاحظات طراحی…………………………………………………………. 47
توربوشارژر و کاربردهای آن در صنایع هوایی…………………………… 49
استفاده از توربوشارژر در موتورهای توربین گازی……………………… 50
توربو شارژر موتورسیکلت …………………………………………………51
محدودیت های توربوشارژر ………………………………………………52
موتور مرکب ……………………………………………………………….55
چگونگی رفع مشکل توربو شارژر ها………………………………….. 56
آشنایی مختصری با موتور و سیستم های گاز سوز ……………….: 58
عملیات استخراج و پالایش ……………………………………………..: 65
4 مشخصات گاز طبیعی…………………………………………………. 75
5 مقایسه قیمت تمام شده سوخت های مختلف……………………… 87
9 موتورهای دوسوخته………………………………………………………. 101
10-کاربرد موتورهای دوگانه سوز…………………………………………. 115
تفاوت ها در سوخت گیری ……………………………………………….: 126
مزایا و معایب………………………………………………………………. 127
مهمترین محاسن استفاده از گاز طبیعی………………………………. 166
مزایای توربوشارژ……………………………………………………………168

مکان توربوشارژر در خودرو

مکان توربوشارژر در خودرو

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

اصول کار توربو
اصول کار توربو بر اساس تغذیه بیشتر هوا به موتور است. برای مثال یک موتور فورد CVH1.6که در دو مدل معمولی و توربوشارژ تولید می شود. موتور معمولی 105 اسب نیرو دارد ولی موتور توربو فقط به واسطه نصب توربو 135 اسب نیرو دارد . در این مورد با اضافه شدن توربو 30 اسب افزایش نیرو داریم. علت اینکه افزایش نیروی بیشتری نداریم این است که سطح فشرده سازی مورد استفاده کم است.در یک موتور که به طور معمولی با فشار جو تغذیه می گردد فشار جو هوا را به میزان 14.7 پوند بر اینچ مکعب (1bar ) به درون موتور می راند. به طور خلاصه اگر یک موتور در فشار 1 اتمسفر 100 اسب نیرو داشته باشد با دو برار شدن فشار(1بار فشرده سازی در توربو) نیروی آن دو برار می شود. زیرا با این کار دو برابر هوا در سیلندر خواهیم داشت و می توانیم دو برابر سوخت بسوزانیم .البته کارها به این سادگی هم نیست. با افزایش فشرده سازی بیشتر افزایش قدرت مورد توقع اتفاق نمی افتد زیرا در فشار بالاتر نیاز به سوخت غنی تر است و باید میزان تراکم موتور را کاهش داد و موارد دیگر…
تاریخچه
توربو شارژ در سال 1905 میلادی توسط مهندس مکانیک سوئیسی آلفرد بوچی اختراع شد .توربوشارژ عبارتست از نوعی کمپرسور توربینی و یک کمپرسور گریز از مرکز که توسط یک شفت که با اتصال فلانچی به آن متصل شده را می چرخاند ، توربین گازی توسط پیچ به مانیفولد دود متصل می شود و گازهای خروجی از موتور باعث چرخش توربین گاز شده و به سبب آن کمپرسور که توسط یک شفت به توربین گازی متصل است شروع به چرخش نموده و هوای محیط را مکش کرده و سپس آن را متراکم و به طرف موتومی فرستد . هوای ورودی بیشتر به موتور ،به معنی سوخت بیشتر به داخل موتور ، و هوا و سوخت بیشتربه معنی افزایش انرژی و قدرت خروجی موتور می باشد .

یکی از مطمئن ترین راهها برای افزایش توان موتور ها ، افزایش مقدار هوا و سوختی است که در سیلندرآنها
می سوزد برای این منظور افزودن تعداد سیلندرها یا بزرگ کردن هر یک از سیلندرها یکی از روش هاست اما در بعضی مواقع امکان این کار وجود ندارد . یک راه برای افزایش قدرت موتور که ساده تر و با صرفه تر می باشد استفاده از توربو شارژ در موتوراست که بدون نیاز به تغییر در حجم و وزن موتورتوان آن را افزایش می دهد . برای افزایش توان موتور از توربوشارژها درخودروهای پر سرعت مسابقه ای و سوپر اسپرت هاو حتی خودروهای خانوادگی و در موتورهای دیزلی بزرگ نیز استفاده می شوند.در موتورهای دیزل ـ به غیر از انواع کوچک آن ـ توربوشارژ یکی از اجزای لاینفک است که موجب افزایش نسبت توان به وزن ، حجم و هزینه نهایی می‌شود. از جمله مزایای دیگر توربوشارژ کردن در موتورهای دیزل ، کاهش دودزایی و صداست. در گذشته تنها موتورهای بنزینی توربوشارژ شده ، موتورهای پیستونی هواپیما و بعد از آن خودروهای مخصوص مسابقه بودند . با استفاده از توربوشارژ ، مقدار توان تولیدی موتور هواپیما در سطح دریا تا ارتفاعات بالا حفظ می‌شود و امکان استفاده از موتور کوچکتر فراهم می‌آید . توان خودروهای مسابقه نیز با توربوشارژ کردن به طور چشمگیری افزایش می‌یابد . به عنوان مثال می‌توان از یک موتور بنزینی با حجم CC 1500 بیش از500 KW توان دریافت کرد . بعدها توربوشارژدر خودروهای سواری متداول نیز به کار گرفته شد و استفاده از آن گسترش یافت ؛ به طوری که در اواخر دهه 80 میلادی حدود 20 درصد از انواع خودروهای اروپایی از آن بهره می‌بردند و علت اصلی آن نیزافزایش هزینه سوخت (بنزین) بود. یک موتور بنزینی توربوشارژ شده نسبتاً کم حجم می‌تواند ضمن صرفه‌جویی در مصرف سوخت ، توان و گشتاور بالای یک موتور دارای مکش عادی ولی با حجم زیاد را ایجاد کند . برای آشنایی هرچه بیشتر با توربوشارژ در ادامه به مفاهیم اساسی سوپرشارژ کردن ، توربوشارژ کردن ، خنک کردن شارژ و موتور مرکب پرداخته می‌شود .
13
مکان توربوشارژر در خودرو
ساختار توربو شارژر :
یک توربو شارژر ازدو قسمت اصلی تشکیل شده است ” توربین و کمپرسور. در موتور هایی که توربوشارژ نصب گردیده ، پس از اینکه مخلوط سوخت و هوا در داخل سیلندر متراکم شد توسط جرقه شمع محترق شده ، و این احتراق باعث آزاد شدن انرژی حاصل از سوختن مخلوط گاز می گردد،حال این گاز (دود منیفولد) پس از گذراندن این سیکل، باید سیلندر را ترک کند که این گاز خروجی فشاری حداقل معادل 30 اتمسفر را دارد یعنی 30 برابر فشار داخل سیلندر . این گاز حاوی مقدار قابل توجهی ازانرژی است که می توان از این انرژی بصورت مفید استفاده کرد ولی در موتور هایی که تنفس بصورت عادی [ بدون توربوشارژ ] است گاز خروجی و انرژی موجود توسط اگزوز به بیرون رانده می شود که این عمل برابر است با اتلاف مقدار زیادی از انرژِی کنترل نشده !



  مقطع کارشناسی ارشد

بلافاصله بعد از پرداخت به ایمیلی که در مرحله بعد وارد میکنید ارسال میشود.


فایل pdf غیر قابل ویرایش

قیمت25000تومان

خرید فایل word

قیمت35000تومان