مقدمه

ساخت جرثقیل در صنایع، یکی از مهمترین موضوعات برای افزایش محصول، کاهش هزینه تولید و بالا بردن راندمان و بهره وری، بهبود و توسعه روش های جابجایی و انتقال مواد در کارگاه ها و کارخانه ها می باشد.
در میان سیستمهای جابجایی و انتقال مواد، جرثقیل ها نقشی اساسی و استراتژیک را بازی می کنند. انتخاب یک جرثقیل متناسب با شرایط کاری، علاوه بر اینکه باعث تسریع امور، افزایش بهره وری و صرفه جویی در هزینه ها می شود می تواند ایمنی در کارگاه را نیز تامین کند. از سوی دیگر، خرید جرثقیلی که کارایی آن بیش از نیاز کارگاه صنعتی باشد موجب اتلاف سرمایه خواهد بود. همین امر به روشنی بیان می دارد مشاوره، طراحی و ساخت جرثقیل متناسب با کار از چه اهمیتی برخوردار است. هنگام طراحی جرثقیل، نکات زیر باید مدنظر قرار گیرند: 1- نوع جرثقیل و طرز عملکرد آن (جرثقیل سقفی، دروازه ای، بازویی و …) 2- تعداد و دفعات بارگیری 3- حداکثر وزن جابجا شده 4- شرایط کاری و پیش بینی مدت زمان عمر جرثقیل 5- حالت های اعمال بار، ابعاد کالای قابل جابجایی 6-شرایط محیطی و شرایط ویژه (دهانه جرثقیل، ارتفاع بالابری، طول مسیر و …)
در این پایان نامه به انواع جرثقیل های سقفی دروازه ای می پردازیم این جرثقیل ها در داخل سالن و زیر سقف کارگاه های صنعتی نصب شده است و در طول وعرض و ارتفاع سالن، جابجایی بار را انجام می دهد. این جرثقیل ها در انواع تک پل (با دهانه و ظرفیت محدود) و دوپل (با دهانه کمتر از 50 متر و ظرفیت نامحدود) ساخته می شود. حرکت این جرثقیل ها در طول کارگاه توسط جعبه چرخ هابر روی تیرهای دو طرف سالن انجام می پذیرد. نوع سقفی آویز این جرثقیل هامعمولا به صورت تک پل ساخته شده و حرکت طولی جرثقیل توسط جعبه چرخ های آویزبه تیرهای زیر سقف دو طرف کارگاه انجام می پذیرد.
جرثقیل سقفی معمولا از سه بخش مهم تشکیل شده :
– بالابر، جهت فراهم کردن حرکت بالا/ پایین برای بلند کردن اقلام
– trolleyجهت فراهم کردن حرکت چپ/ راست برای ، بالابر و بار
– پل، جهت فراهم کردن حرکت عقب/ جلو برای trolley، بالابر و بار

فهرست مطالب

چکیده …………………………………………………………………………………. 1
مقدمه …………………………………………………………………………………. 2

فصل اول :

امروزه در جهان و در بین شرکت های مختلف شاخص های گوناگون جهت اندازه گیری در زمینه های مختلف به کار گرفته می شود و هر یک از این شاخص ها برای خود جایگاه و کاربرد معینی را دنبال می نماید.
شاخص های صنعتی یکی از مهمترین معیارهای توسعه یافتگی در مبادلات اقتصادی می باشد و کشورهای قدرتمند جهانی از آن بعنوان ابزاری توانمند و پیشرفته در مقابل سایر کشورها استفاده می نمایند. اکثر کشورهای جهان در زمینه این تجهیزات بیشتر مصرف کننده بوده و هستند و کشورهای صنعتی توانسته اند حجم خوبی از صادرات خود را به این صنعت اختصاص دهند و اشتغال زایی مناسبی را ایجاد نمایند. در ایران نیز با قدمت صنعتی کمتر از نیم قرن، متاسفانه روال به همین شکل بوده، کافی است سری به بخش اطلاعات و آمار گمرک ایران زده شود تا ارقام واردات جرثقیل ها را مشاهده نمود و میزان ارزی آن را که به طور سالانه از کشور خارج می شود بدست آورد. نخست اندیشه طراحی و ساخت برخی از تجهیزات جابجایی مواد به ویژه پر مصرف ترین آن جرثقیل های سقفی برقی در اوایل دهه 1360 شکل و قوام یافت و سپس به دنبال این فکر و ضرورتهای رو به رشد صنعت و جامعه به این نوع کالا، کار جدی در این خصوص از سوی مجموعه های صنعتی صورت پذیرفت و پس از روشن شدن اهداف، برنامه ریزی همه جانبه به منظور دستیابی به آن در دستور کار قرار گرفت. سر انجام در سال 1363 شرکت تلفر در شهرک صنعتی اشترجان واقع در اصفهان و با حدود 10000 متر مربع سالن های تولیدی تاسیس گردید تا در یک پروسه کاری مطالعات فنی و اقتصادی و بررسی های همه جانبه هسته اولیه مهندسی طراحی، محاسبه و ساخت مجموعه جرثقیل های زنجیری و سیم بکسلی و کلیه سازه های سقفی و دروازه ای و ستونی بازویی را دستور کار خود قرار دهد و جداول مربوط به طراحی و تولید در دامنه و ظرفیت های مورد نظر که عمدتا” محصولات پر مصرف جرثقیل ها در بازار بود استخراج نمود و نهایتا” منجر به اخذ موافقت نامه اصولی و پروانه بهره برداری از وزارت صنایع و معادن گردید.

3
کلیات ……………………………………………………………………………………. 3

فصل دوم :

– بالابرهای سیم بکسلی برقی سری T و سری MT :
مزیت های اصلی این بالابرها قابلیت اطمینان بالا، طول عمر و سرویس آسان آنها می باشند. آنها در بیش از 50 کشور معروفند و مورد استفاده قرار می گیرند.
– تیرآهن حمال :
ساختار تیرآهن حمال مطابق با ظرفیت بارگیری و دهانه جرثقیل می باشد. برش آن با شکل جعبه یا با شکل دو Т می باشد.
– کنسول دو طرفه :
برش کنسول دو طرفه با شکل جعبه می باشد. کنسولها ساختار ابتکاری و خاصی دارند.
– چرخ ها :
چرخهای فولادی دو طرف جرثقیل مخصوص ریل های فلزی با عرض سر از 40 تا 70 میلیمتر می باشند. بافرهای لاستیکی و فلزی که بر روی جعبه چرخ ها نصب شده دارای قابلیت جذب انرژی بالا می باشند.
– مکانیزم حرکت جرثقیل :
جرثقیل به وسیله گروه های موتور گیربکس و چرخ ها حرکت داده میشود. الکتروموتورها القایی با روتور مخروطی و ترمز داخلی می باشند. سرعت حرکت جرثقیل از 10 تا 50 متر در دقیقه می باشند. در صورت خواست خاص مشتری ممکن است کنترل حرکت جرثقیل فرکانسی باشد.
– تجهیزات الکتریکی :
تابلوی برق بر روی اسکلت فلزی جرثقیل نصب شده است، بنابراین سرویس آن آسان می باشد. طرح کنترل کنتاکتوری تجهیزات جرثقیل قابلیت اطمینان بالای دستگاه را تضمین می کند. ولتاژ سه فاز 380 V، فرکانس50 Hz. در صورت خواست خاص مشتری ممکن است تجهیزات الکتریکی جرثقیل با ولتاژ و فرکانس دیگرنیز ساخته شود.
– کنترل :
کنترل توسط کلید کنترل آویز یا کنترل از را ه دور (ریموت کنترل) می باشد.
3
2-1 جرثقیل تک پل …………………………………………………………………. 7
2-2 جرثقیل دو پل …………………………………………………………………… 10

فصل سوم :

3-1 انواع پل هل و تیرها ……………………………………………………………. 14
3-2 محاسبات پل ها و تیرها ………………………………………………………… 17

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فصل چهارم :

4-1 راهنمای استفاده از اندازه ها در جدول Excel …….ا…………………………….. 22
4-2 جدول Excel استفاده شده در Solid works …….ا……………………………….. 23
4-3 انواع تیرهای طراحی شده …………………………………………………………….. 24
نتیجه گیری ………………………………………………………………………………….. 28
منابع و ماخذ …………………………………………………………………………………..29


  مقطع کارشناسی ارشد

بلافاصله بعد از پرداخت به ایمیلی که در مرحله بعد وارد میکنید ارسال میشود.


فایل pdf غیر قابل ویرایش

قیمت25000تومان

خرید فایل word

قیمت35000تومان