انتخاب صفحه

چکیده :

ماشین الکتریکی وسیله ای است که می تواند انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی واترژی الکتریکی رابه انرژی مکانیکی تبدیل کند.چون هر ماشین الکتریکی می تواند توان را در هر دوسو تبدیل کند می توان ان را هم به صورت موتور وهم به صورت ژنراتوربه کار برد ومهمترین ماشینی که در این پروژه مورد بررسی قرار می گیرد ماشین سنکرون سه فاز با رتور واستاتور سیم پیچی شده است وهم چنین در این پروژه به ابزارتحلیلی توانمندی مثل Matlab پرداخته ودرفصل پنجم شبیه سازی ماشین سنکرون را در محیط سیمولینک توسط نرم افزار Matlab انجام می دهیم وبا تغییر ورودی ها می توان وضعیت تمام خروجی های ان را از جمله سرعت روتور ،گشتاور الکترو مغناطیسی،شارها وجریانهای ان را مشاهده کرد .

مقدمه:

نرم افزار MATLAB دارای یک محیط اجرای کاملا User friendly بوده که سبب شده کاربر به راحتی با آن کار نماید این نرم افزار دارای چندین پنجره فرمان و چندین منو می باشد در این پروژه ابتدا به معرفی ماشینهای الکتریکی و سپس کلیات ماشین سنکرون و سپس معرفی MATLAB و همچنین انجام شبیه سازی به کمک نرم افزار و در پایان استفاده از مدل شبیه سازی برای مطالعه ماشینهای سنکرون در محیط MATLAB پرداخته شده است.

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فهرست مطالب

فصل اول : نگاه کلی به ماشینهای الکتریکی

دنیا سرشار از چندین نوع انرژی است . از زمانهای خیلی قدیم بشر برای بکار انداختن این انرژی ها برای بهبود استانداردها ی زندگی خود سخت کوشیده است . بنابراین انرژی همانند خون برای پیشرفت دائمی و پیوسته تمدن بشر عمل می کند . از نظر مرتبه انرزی الکتریکی در حد عالی است .علت آنست که انرژی الکتریکی بسادگی برای تمام نیازها و علایق بشر به صورت اقتصادی و موثر قابل تطبیق است . ضمنا انرژی الکتریکی بسادگی کنترل شده و در محل مصرف کننده خالی از آلودگی است .افزایش استفاده از انرژی الکتریکی در حوزه های مختلف زندگی روزمره اساسا ناشی از دسترسی به تنوع بسیار ماشینهای الکتریکی به منظور تولید و استفاده از انرژی الکتریکی بوده است . ماشینهای الکتریکی به بیانی مبدلهای انرژی هستند که یک طرف این تبدیل انرژی ، انرژی الکتریکی است . ویژگی مشترک تمام ماشینهای الکتریکی عمل تبدیل انرژی در میدان مغناطیسی است که این نوع تبدیل انرژی بر دو نوع الکترومغناطیسی و الکترومکانیکی است که به ترتیب در ترانسفورماتورها و ماشین های چرخان انجام می گیرد که طبقه بندی و ایجاد ماشینهای الکتریکی مختلف بدلیل چگونگی ایچاد میدان مغناطیسی جهت تبدیل انرژی می باشد . ماشین های الکتریکی از نظر نوع میدان مغناطیسی می توانند ساکن یا چرخان و از دید دیگر می توانند متغیر یا ثابت باشند . ویژگی میدان مغناطیسی ساکن این است که تغییرات مکانی ندارد و میدان مغناطیسی ثابت تغییرات زمانی ندارد . در مقابل میدان مغناطیسی ساکن ، میدان مغناطیسی متغیر وجود دارد که آن را می توان با استفاده از آهنربای دائم چرخان و یا آهنربای الکتریکی ایجاد نمود .
1- ساکن و ثابت : ماشین DC
طبقه بندی ماشینهای الکتریکی 2- ساکن و متغیر : ترانسفورماتور و ماشین القایی یکفاز مقدماتی بر اساس نوع میدان 3- چرخان و ثابت : ماشین های سه فاز القایی و سنکرون
ماشینهای الکتریکی اصولا به ماشینهای جریان مستقیم (dc) و ماشینهای جریان متناوب (ac) تقسیم می شوند که می توانند بصورت مولد یا موتور به کار روند . ماشینهای الکتریکی را می توان به صورت زیر تقسیم بندی نمود:
1-2-ماشین های جریان مستقیم (DC)
در ماشینهای DC قطبهای میدان روی یوغ استاتور قرار دارند و سیم پیچی آرمیچر و کموتاتور روی رتورقرارگرفته اند . جاروبکها روی سطح کموتاتور فشرده می شوند تا توان را از مولد dc جمع کند و یا در موتور dc توان dc به آرمیچر تزریق کند. ماشینهای الکتریکی جریان مستقیم را از نظر تحریک می توان به دو دسته آهنربای دائمی و آهنربای الکتریکی دسته بندی کرد. آهنربای الکتریکی قابل تنظیم می باشد که می توان قطب مثبت و منفی آنرا عوض کرد ، بنابراین در ماشینهای سنگین و پیچیده از آهنربای الکتریکی استفاده می کنند . برای ساخت آهنربای دائمی از فولاد سخت استفاده می شود که می تواند خاصیت آهنربایی خود را حفظ کند . ماشینهای جریان مستقیم بر چهار نوع تحریک مستقل ، سری، موازی(شنت) و کمپوندهستند.در ماشین dc سری سیم پیچ تحریک با مدار آرمیچر سری است . در ماشین dc شنت سیم پیچی تحریک میدان به دو سر مدار آرمیچر متصل است در حالی که موتور dc کمپوند دارای دو سیم پیچ تحریک است که یکی سری با سیم پیچ آرمیچر و دیگری موازی با سیم پیچ آرمیچر بسته می شود. ماشینهای dc به قطب کمکی مجهز اند و نیز دارای سیم پیچی جبرانگر بوده که در کفش قطبهای اصلی جاسازی شده است . ماشینهای dc دارای مشخصه کاری متنوعی هستند و موتور dc برای کنترل سرعت و ترمز الکتریکی بسادگی قابل استفاده است . موتور های dc را می توان به سه روش ترمز جریان معکوس ، ترمز دینامیکی و ترمز مولدی (بازیافت انرژی ) متوقف نمود.

1-1 مقدمه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
1-2 ماشین های جریان مستقیم (DC) . . . . . ا. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
1-3 ماشینهای جریان متناوب (AC). . . .ا . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
1-4 ماشینهای مخصوص . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

فصل دوم : شناسایی مبانی کار ماشینهای سنکرون

-1 مقدمه
کاربرد ماشینهای سنکرون در سیستم های تولید انرژی رو به گسترش است. به عبارتی دیگر ماشینهای سنکرون ستون فقرات تولید انرژی الکتریکی هستند. از این رو داشتن درک صحیح وروشن از انها و مشخصاتشان برای طراحی مجموعه محرکه سیستم ضروری می باشد. به طور نسبی این ماشینها به شکل حلقه باز در کاربردهای سرعت ثابت به کار می روند. در این کاربردها انچه که حائز اهمیت است مشخصات حالت ماندگار ماشین می باشد در سیستم های حلقه بسته علاوه بر حالت های ماندگار حالت های دینامیک نیز مورد نظر می باشد که رفتار دینامیک ماشینهای ac،کاملا پیچیده تر از رفتار ما شینهای dcاست واز همین رو کنترل پذیری انها نیز دشوار است.ژنراتورهای سنکرون یا التر نا تورها ماشینهای سنکرونی هستند که برای تبدیل توان مکانیکی به توان الکتریکی ac به کار می روند در ژنراتور سنکرون یک جریان dcبه سیم پیچی روتور اعمال می شود که میدان مغناطیسی روتور را تولید می کند روتور ژنراتور نیز توسط یک محرک اولیه به گردش در می اید به این ترتیب یک میدان مغناطیسی دوار درون ماشین ایجاد می شود.این میدان مغناطیسی دوار در سیم پیچی های استاتورژنراتور یک مجموعه ولتاژ سه فاز القامی کند.
سیم پیچی میدان وسیم پیچی ارمیچر دو اصطلاح متداولی هستند که برای توصیف سیم پیچیهای ماشین به کار می روند. روتور ژنراتور سنکرون اساساًًًٌ یک الکترومغناطیس بزرگ است. قطبهای مغناطیسی روتور می توانند ساختمان بر جسته یا صاف داشته باشند.
موتورهای سنکرون ماشینهای سنکرونی هستند که برای تبدیل توان الکتریکی به توان مکانیکی به کار می روند.اساس کار موتور سنکرون این است که روتورمیدان مغناطیسی دوار استاتور را حول یک دایره تعقیب می کند وهیچ گاه کاملا به ان نمی رسد.چون موتور سنکرون از نظر فیزیکی همان ژنراتورسنکرون است .
ماشین سنکرون
سیم پیچی استاتور مشابه ماشین القایی است .شرط لازم برای تولید گشتاور وتبدیل انرژی در ماشین سنکرون سه فازp قطب که با معادله زیر بیان می شود Wm=2/p Ws است
Wmسرعت مکانیکی
Wsفرکانس زاویه ای منبع
این رابطه از انجا ناشی می شودکه در ماشین سنکرون سیم پیچی رتور با جریان مستقیم تحریک شده وWr=0سیم پیچی میدان وسیم پیچی ارمیچر دو اصطلاح متداولی هستند که برای توصیف سیم پیچی های ماشین به کار می روند به طور کلی اصطلاح سیم پیچی به سیم پیچی هایی اطلاق می شود که میدان مغناطیسی اصلی ماشین را تولید می کند،واصطلاح سیم پیچی ارمیچر به سیم پیچی هایی اطلاق می شود که ولتاژ اصلی در ان القا می شود. در ماشینهای سنکرون سیم پیچی های میدان روی روتور قرار می گیرند.پس عبارتهای سیم پیچی روتور وسیم پیچی میدان را می توان به جای هم به کار برد.عبارتهای سیم پیچی استاتوروسیم پیچی ارمیچرنیز وضعیت مشابهی دارند.سیم پیچی های استاتور،سیم پیچی های مشابه با توزیع سینوسی هستند که اختلاف مکانیکی 120درجه با تعداد دور مؤثرومقاومت دارند وروتور ماشین به یک سیم پیچی تحریک مجهز است.سیم پیچی تحریک دارای تعداد دور مؤثرومقاومت می باشد فرض می شود که همه سیم پیچیهای روتور به صورت سینوسی توزیع شده اند .دلیل قطب برجسته بودن روتور این است که فاصله شکاف هوایی اطراف روتور یکنواخت نبوده واز این رو مقاومت مغناطیسی در جهت محورهای X,Yبرابر نمی شود.سیم پیچی ارمیچر ماشین سنکرون بجز در مواردی نادر غالبا روی استاتور و سیم پیچی تحریک ان روی روتور قرار دارد.در ژنراتور سنکرون یک جریان DCبه سیم پیچی روتور اعما ل می شود که میدان مغناطیسی روتور را تولید می کند.روتور ژنراتورنیز توسط یک محرک اولیه به گردش در می اید وبه این ترتیب یک میدان مغناطیسی دوار درون ماشین ایجاد می شود.این میدان مغناطیسی دوار در سیم پیچی های استاتور ژنراتور یک مجموعه ولتاژسه فاز القا می کند. ماشین سنکرون یک نوع ماشین ACاست که سرعت ان در شرایط پایدار متناسب با فرکانس جریا ن ارمیچر است.میدان مغناطیسی تولید شده توسط جریانهای ارمیچرومیدان مغناطیسی جریان روتور(که با سرعت،سنکرون می چرخد) هر دو با یک سرعت می چرخند وموجب تولید گشتاور پایداری می شوند.ماشینهای سنکرون را می توان به دودسته تقسیم نمود:الف)ماشینهای پرسرعت با رتورهای استوانه ای ب)ماشینهای کم سرعت بارتورهای قطب برجسته که شامل تعدادی قطب مشابه قطب های میدان اصلی ماشین جریان مستقیم می باشدکه به طور شعاعی از توپی چرخ رتور بر امده اند.
دسته الف شامل مولدهای خیلی بزرگ با دو یا بعضا چهار قطب هستند که معمولا با توربین های بخار می چرخند. برای مهندسینی که در صنعت برق کار نمی کنند این ماشینها اهمیت چندانی ندارند وبرای انها فقط به عنوان منبع انرژی که استفاده می کنند مطرح است .ماشینهای دسته ب را می توان به دودسته فرعی تقسیم کرد: دسته اول مولدهایی خیلی بزرگ با تعدادقطبهای در حدود 50 می با شند این ماشینها با توربین های ابی می چرخند ومنحصرا برای تولید انرژی به کار می روند.دسته دوم مولدهای مستقل کوچکترند که معمولا با قدرت نامی در حدود 50تاkw5000 ساخته شده وبا زیر مضرب های 3600دور بر دقیقه کار می کنند.

3 استاتور ژنراتور سنکرون

3 استاتور ژنراتور سنکرون

2-1 مقدمه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
2-2 تاریخچه؛. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
2-3 ساختمان ماشینهای سنکرون ؛. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
2-4 بررسی تئوری پدیده القایی ولتاژ در یک هادی. . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . 21
2-5 سیم پیچیهای گسترده. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
2-6 سیم پیچهای دو طبقه. . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
2-7 مدار معادل ماشین سنکرون. . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
2-8 ازمایش موتورهای سنکرون .. . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
2-9 دیاگرام برداری ماشین سنکرون. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
2-10 رگولاسیون ولتاژ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
2-11 انواع سیستمهای تحریک. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
2-12 توان در ژنراتور سنکرون. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
2-13 کنترل ضریب قدرت . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
2-14 موازی کردن ژنراتورهای سنکرون . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
2-15 مزایا و معایب موتورهای سنکرون. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
2-16 مکانیزم عملکرد موتور سنکرون. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
2-17 کاربرد موتور سنکرون. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . … . . . . 39
2-18 روشهای راه اندازی موتور سنکرون. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
2-19 مدار معادل یک فاز موتور سنکرون . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
2-20 دیاگرام بارداری موتور تحت شرایط بار ثابت و تحریکهای متفاوت. . . . . .. . . . . 40
2-21 منحنیهای v . ا. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . …… 41
2-22 پخش توان در موتور سنکرون. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
2-23 ماشین سنکرون قطب برجسته . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
2-24 حالتهای گذرا در ماشین سنکرون. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
2-25 بررسی پایداری ماشین سنکرون. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
2-26 معیار سطوح برابر. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
2-27 کنترل کننده های موتور سنکرون. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53

فصل سوم : MATLAB .

متلب (MATLAB) نام یکی از نرم‌افزارهای رایانه‌ای برای انجام محاسبات ریاضی است. واژه متلب هم به معنی محیط محاسبات رقمی و هم به معنی خود زبان برنامه‌نویسی مربوطه است از ترکیب دو واژهٔ MATrix و LABratuary ایجاد شده است. این نام حاکی از رویکرد ماتریس محور برنامه است، که در آن حتی اعداد عادی هم به عنوان ماتریس در نظر گرفته می‌شوند.
با نرم‌افزار متلب می‌توان ماتریس‌ها را به راحتی تغییر داد، توابع یا داده‌ها را ترسیم کرد، الگوریتم‌ها را اجرا کرد و همچنین صفحات رابط میان کاربر و رایانه ایجاد کرد.
متلب که از محصولات شرکت مث‌ورکس (The MathWorks) است، برای گروه‌های مختلف مهندسان رشته‌های مختلف از جمله مهندسی برق، مکانیک، کامپیوتر و … کاربرد بسیاری دارد.
قدرت متلب
برنامه‌های متلب همگی متن‌باز هستند و در واقع متلب مفسر است نه کامپایلر. قدرت متلب از انعطاف‌پذیری آن و راحت بودن کار با آن ناشی می‌شود، همچنین شرکت سازنده و گروه‌های مختلف، از جمله دانشگاه‌های سرتاسر جهان و برخی شرکتهای مهندسی هر ساله جعبه‌ابزارهای خاص-کاربردی به آن می‌افزایند که باعث افزایش کارایی و محبوبیت آن شده است. فهرستی از این جعبه‌ابزارها در زیر آمده است:

3-1 مقدمه ای بر برنامه MATLAB. . . ا. . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . 55
3-2 اجرای نرم افزار MATLAB. .ا . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
3-3 محیط SIMULINK. . . . ا. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . …. . . 58
3-4 ویژگیهای برنامه SIMULINK. . . . ا. . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . 59
3-5 کتابخانه power lib. . . . .ا . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . 60
3-6 بلاکهای SIMULINK . .ا . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . 61

فصل چهارم : استفاده از مدل شبیه سازی شده برای مطالعات ماشین سنکرون .

هدف از این فصل ارائه یک مدل نرم افزاری برای موتور القای سه فاز توسط نرم افزار متلب می باشد همچنین انجام آزماشات متنوع نظیر بی باری، بارداری ژنراتور و موتور سنکرون مغناطیس دائم و ساده و قطب برجسته می باشد شبیه سازیها در دو محیط سیمولینک و M-File در متلب انجام می گیرد.
بلاک ماشین سنکرون مغناطیس دائم

4-2- شبیه سازی ماشین سنکرون مغناطیس دائم
برای شبیه سازی اولین قدم مراجعه به مدار معادل دقیق ماشین سنکرون سه فاز می باشد این بلوک هم به عنوان موتور و هم به عنوان ژنراتور کار می کند حالت عملیاتی به علامت گشتاور مکانکی بستگی دارد ( مثبت برای موتور و منفی برای ژنراتور) بخشهای الکتریکی و مکانیکی ماشین هر کدام با مدل فضای حالت مرتبه دوم نشان داده می شوند در این مدل فرض می شود که شار سینوسی به وسیله آهنرباهای دائم استاتور پایدار شده است و این هم بیانگر این است که نیروی محرکه الکتریکی سینوسی می باشد و این بلوک معادلات بیان شده در مختصات مرجع روتور را به کار می برد.
4-1 مقدمه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . … . . . . 70
4- 2 شبیه سازی ماشین سنکرون مغناطیس دائم. . . . . . . . . . . . …… . . . 71
4-3 مدل سازی دینامیک ماشین سنکرون سه فاز ساده شده . . . . . . . . . . . . 79
4-3-1 جعبه مشخصات وپارامترها. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
4-3-2 ورودی ها و خروجی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
4-3-3 محدودیت ها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . …. . 84
4-4 شبیه سازی دینامیک ماشین سنکرون قطب برجسته. . . . . . . . . .  . . . . . 87
4-4-1 بخش مکانیکی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . 87
4-4- 2 مدل الکتریکی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
4-4-3 جعبه مشخصات وپارامترها. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . 89

4-4-4 پارامترهای اساسی در واحدهای SI . . . . . .ا . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
4-4-5 پارامترهای اساسی در مقیاسPU . . . . . .ا . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95

4-4-6پارامترهای استاندارد درمقیاس PU . . . . . . . . . . . .ا . . . . . . . . . . .  . . . 97

4-4-7 ورودی ها وخروجی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فصل پنجم : شبیه سازی ماشین های سنکرون در محیط مطلب

برنامه نرم افزار مطلب رابا فشردن کلید موشواره روی ایکن matlab باز کرده که دراین حالت یک یا چند پنجره در مانیتور رایانه ظاهر می شودکه در پنجره command window بعداز اعلان matlab که علامت(«) بوده نمایش داده شده ودر صورت فعال بودن پنجره فوق مکان نما در سمت راست اعلان(معمولا به صورت چشمک زن )نمایان شده و نرم افزار در حالت فرمان محاوره ای قرار می گیرداکنون با وارد کردن دستور powerlib درخط فرمان کتابخانه spsباز می شودکه شامل ایکون هایی با زیر سیستم های مختلف می باشداین زیر سیستم ها که قابلیت باز شدن در پنجره جدیدی را دارند شامل بلوک هایی هستند که می توانیم انها را در مدار خود کپی کنیم ومورد استفاده قرار دهیم واز طریق منوی fileدر پنجره powerlibمدل جدیدی را انتخاب می کنیم(گزینه New وبعد گزینه Model) وان را ذخیره می کنیم وسپس بلاکها راانتخاب کرده وسپس انها را به یکدیگر متصل می کنیم وبا تعیین پارامترها، شبیه سازی را اغاز می کنیم اکنون برای مثال شبیه سازی موتور سنکرون قطب برجسته را انجام می دهیم

مثال:

یک موتور سنکرون قطب برجسته با ولتاژ v440وتوانhp150 و فرکانسHz60 چهار قطب دارای مقاومت استاتور26. اهم و اندوکتانس mH14.1واندوکتانس نشتی محور طولی mH13.7 واندوکتانس محور عرضی mH 11.0 و مقاومت میدان13. اهم واندوکتانس میدان mH 2.1 وضریب لختی J(kg.m2) 24.9متصل به شبکه سه فاز با اتصال ستاره با سطح اتصال کوتاه MVA10می باشداین ماشین برای اعمال افزایش ناگهانی توان مکانیکی از kw 48.9-به 60-در زمان 1. ثانیه برنامه ریزی شده است وولتاژمیدان برابربا v20 می باشددرصورتی که یک بار سه فاز سری با اتصال ستاره زمین شده با توان kw10در سیم پیچی سه فاز استاتور واقع شودنمودار های جریان موثر,ولتاژ موثر,سرعت,زاویه بار وتوان الکتریکی را شبیه سازی کنید؟

5-1 شبیه سازی ماشین سنکرون قطب برجسته . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105

جمع بندی و نتیجه گیری . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
منابع مآخذ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116

Abstract:
Electrical machine is a device which can convers mechanical energy to electrical and electrical energy to mechanical. It can be used both as a motor and generator because every electrical machine can change power in each two sides. And the most important machine considers in this projectis three phases synchron machine with winding rotor and stator,and also,we consider to powerfull analytic device like matlab in this project and in chapter five we do synchron machine stimulation in simolink ambient by Matlab software and by changirg inputs we can observe the situation of all outputs such as rotor speed, electromagnetic turqure, fluxes and currents.


  مقطع کارشناسی

بلافاصله بعد از پرداخت به ایمیلی که در مرحله بعد وارد میکنید ارسال میشود.


فایل pdf غیر قابل ویرایش

قیمت25000تومان

خرید فایل word

قیمت35000تومان