انتخاب صفحه

مقدمه

رومی ها نیز در ساخت قنات‌ها و همچنین در حفاری تونل های راه پرکار بودند. آنها در ضمن اولین دوربینهای مهندسی اولیه را در جهت کنترل ترا ز وحفاری تونل ها به کار بردند.. این امرنشانگر این است که آنها در تلاشهایشان جهت ایجاد حفریات به دنبال راهی برای بهبود شرایط زندگی خود بوده اند. پیش ازتمدن روم باستان ، در مصر ، یونان ، هند و خاور دور و ایتالیای شمالی ، تماما تکنیکهای تونلسازی دستی مورد استفاده قرار می‌گرفت که در اغلب آنها نیز از فرایندهای مرتبط با آتش برای حفر تونل های نظامی ، انتقال آب و مقبره‌ها کمک گرفته شده است. در ایران نیز از چند هزار سال پیش، به منظور استفاده از آبهای زیر زمینی تونل هایی موسوم به قنات حفر شده است که طول بعضی از آنها به 70 کیلومتر و یا بیشتر نیز می‌رسد. تعداد قنات های ایران بالغ بر50000 شته برآورده شده است. جالب توجه است که این قنات های متعدد، طویل و عمیق با وسایل بسیار ابتدایی حفر شده اند.

فهرست مطالب

چکیده ……………………………………………………………………………………….1
مقدمه………………………………………………………………………………………. 2

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فصل اول

اهمیت احداث تونل ها دردوران های قدیم ، تا بدین جاست که کارشناسان کارهای احداث تونل درآن تمدن‌ها را نشانگر رشد فرهنگ و به ویژه رشد تکنیکی و توان اقتصادی آن جامعه دانسته‌اند. تمدنهای اولیه به سرعت ، به اهمیت تونل‌ها ، به عنوان راه‌های دسترسی به کانی ها و مواد طبیعی نظیر سنگ چخماق به واسطه اهمیتش برای زندگی، پی‌بردند. همچنین کاربرد آنها دامنه گسترده‌ای از طاق زدن بر روی قبرها تا انتقال آب و یا گذرگاههایی جهت رفت و آمد را شامل می شد. کاربردهای نظامی تونل‌ها ، به ویژه از جهت بالابردن توان گریز یا راههایی جهت یورش به قرارگاهها و قلعه های دشمن ، ازدیگر جنبه های مهم کاربرد تونلها در تمدن های اولیه بود.
تونل سازی همزمان با انقلاب صنعتی، به ویژه به منظور حمل و نقل ، تحرک قابل ملاحظه ای یافت. تونلسازی به گسترش و پیشرفت کانال سازی کمک کرد و این امر در توسعه صنعت به ویژه در قرون 18 و 19 میلادی در انگلستان سهم بسزایی داشت. کانال‌ها یکی از پایه های انقلاب صنعتی بودند وتوانستند در مقیاس بسیار بزرگ هزینه‌های حمل و نقل را کاهش دهند. تونل مال پاس با طول 157 متر برروی کانال دومیدی در جنوب فرانسه اولین تونلی بود که در دوره‌های مدرن در سال 1681 ساخته شد. همچنین اولین تونل ساخته شده با کاربرد حفاری و انفجار باروت بود. در انگلستان، قرن 18 نیز جیمز بریندلی از خانواده ای مزرعه دار با نظارت بر طراحی و ساخت بیش از 580 کیلومتر کانال و تعدادی تونل به عنوان پدر کانال و تونل های کانالی ملقب شد. وی در سال 1759 با ساخت یک کانال به طول 16 کیلومتر مجموعه معدن زغال دوک بریدجواتر را به شهر منچستر متصل نمود. اثر اقتصادی تکمیل این کانال نصف شدن قیمت زغال در شهر و ایجاد یک انحصار واقعی برای معدن مذکور بود.
در اوایل قرن نوزدهم به منظور عبور از قسمتهای پایین دست رودخانه تایمز هیچ سازه ای موجود نبود و 3700 عابر مجبور بودند با طی یک راه انحرافی 3 کیلو متری با قایق مسیر روترهایت به ویپنیگ را طی کنند. اقدام به ساخت یک تونل نیز به دلیل ریزشی بودن ومناسب نبودن رسوبات کف رودخانه متوقف شد. تا اینکه در حدود سال 1820 فردی بنام مارک ایرامبارد برونل از فرانسه ایده استفاده از سپر را مطرح نمود و در سال 1825 کار احداث تونل بین روترهایت و ویپنیگ را آغاز و علی رغم جاری شدن چند نوبت سیل در سال 1843 آن را بازگشایی نمود. این تونل تامس نام گرفته و اولین تونل زیر آبی بود که بدون هر گونه رودخانه انحرافی حفر شد.

1

1

تعاریف مربوط به تونلها……………………………………………………………………. 6
عمق تونل……………………………………………………………………………………. 7
وضعیت لایه بندی و جنس زمین………………………………………………………… 8
نحوه ساخت تونل…………………………………………………………………………. 8
پوشش داخلی تونل (Lining) ا……………………………………………………………10
گزارشی از یک پروژه تونل‌سازی در نوع خود بی‌نظی…………………………………. 10
پروژه تونل SMART ا……………………………………………………………………….10
روش ساخت تونل………………………………………………………………………… 12
ایمنی تونل……………………………………………………………………………….. 13
معرفی پروژه تونل رسالت…………………………………………………………….. 16
اهداف پروژه…………………………………………………………………………… 20
مشخصات پروژه تونل رسالت……………………………………………………… 20
مطالعات اولیه……………………………………………………………………….. 24
پایدار سازی…………………………………………………………………………. 25
روش‌های حفاری و خاکبرداریExcavating Procedure……….ا……………….. 26
ابزار دقیق و رفتارسنجی……………………………………………………………. 27
پل – تونل ها( ترکیبی از پل و تونل) (Tunnel – Bridge) ا……………………….35
پل – تونل اورساند بین سوئد و دانمارک………………………………………….. 36
زمانبندی پروژه……………………………………………………………………….. 37
پل اورساند …………………………………………………………………………..38
تونل اورساند………………………………………………………………………… 39
شبه جزیره و جزیره مصنوعی اورساند…………………………………………… 40
پل – تونل واقع بر خلیج ChesaPeak ا………………………………………………41
پل – تونل هامپتون رودز((Hampton.Roads ا……………………………………..43
ماشین آلات اجرای تونل…………………………………………………………… 46
ماشین آلات حفاری………………………………………………………………… 46
یونیت ترانشه زن ATM ا…………………………………………………………………..64
ماشین آلات حمل……………………………………………………………………. 67
ماشین آلات بتن ریزی……………………………………………………………….. 71
شاتکریت……………………………………………………………………………… 71
بتن پاشی(shotcrete)ا…………………………………………………………….. 73
قالبهای رونده و لغزنده……………………………………………………………… 77
قالب های لغزنده…………………………………………………………………….. 77
قالب های لغزنده قائم…………………………………………………………….. 78
قالب ها ی لغزنده افقی …………………………………………………………….81
قالب های رونده…………………………………………………………………… 81
قالب های پرنده…………………………………………………………………… 82
شاتکریت نسوز…………………………………………………………………… 83
خلاصه……………………………………………………………………………… 83
مقدمه……………………………………………………………………………… 85
شاتکریت و انواع آن……………………………………………………………….. 86
مزیت اجرایی شاتکریت تر به خشک ……………………………………………87
لزوم مطالعه ………………………………………………………………………..87
عوامل موثر در آسیب رساندن آتش به شاتکریت……………………………… 89
آزمایشات و راه حل ها……………………………………………………………. 90
نتیجه آزمایش………………………………………………………………………. 93
نتیجه گیری…………………………………………………………………………. 97

فصل دوم.

همانطور که می دانیم شاتکریت عبارت است از ملات یا بتنی که بافشار هوا و سرعت زیاد به سطح کار پاشیده می شود یا به عبارت دیگر بتن بدون قالب میباشد. مزیت استفاده از شاتکریت در پروژهای فراوانی در سرتاسر دنیا به اثبات رسیده است. زمانی که پیشرفته ترین تکنولوژی ها مورد استفاده قرار می گیرد کارایی الیاف بطور کلی برابر یا بهتر از سیستم سنتی مش فولادی است. در این مقاله مزایای استفاده از الیاف در شاتکریت در مقایسه با مش فولادی بیان شده. همچنین دو نوع الیاف قابل استفاده در شاتکریت( الیاف فولادی و الیاف مصنوعی) مورد مقایسه قرار گرفته. در نهایتاین مقاله پاسخی به این سوال خواهد بود که چگونه الیاف با کارایی بالای پلی پروپیلن( HPP) که به تازگی استفاده از آن ها رایج شده را با الیاف فولادی مورد مقایسه قرار دهیم. همچنین نتایج آزمایشات انجام شده ارائه گردیده است.
کلمات کلیدی : الیاف- شاتکریت-مصنوعی فولادی-پلی پروپیلن

مقدمه
استفاده از الیاف به منظور تقویت بتن، از اوایل دهه ١٩۶٠ میلادی شروع شده است.در ابتدا از الیاف فولادی مستقیم جهت تقویت ماتریس استفاده شد که این امر موجب افزایش قابل توجهی در شکل پذیری و نیز طاقت شکست گردید .یکی از مشکلات عمده در استفاده از الیاف در ابتدای کار مسئله تجمع و گلوله شدن الیاف و کاهش کارآیی بتن، در مقادیر بالای استفاده بود که این مشکلات ب ا اصلاحاتی که در طرح مخلوط، ابداع الیاف با چسبندگی مکانیکی بیشتر(الیاف قلابدار ) و در نتیجه امکان کاهش مقدار الیاف مورد نیاز و هم چنین گسترش استفاده از روان کننده ها و فوق روان کننده ها در بتن، تا حد زیادی حل شد.و اما سرآغاز استفاده از الیاف پلیمری در سال ۱۹۶۵ بوده است. از این الیاف که معمولاً پلی پروپلین می باشند به علت پایین بودن مدول الاستیسته عمدتاً برای کنترل ترکهای بتن (ترکهای نشست و جمع شدگی پلاستیک ) که در ساعات اولیه بوجود می آیند استفاده می شود.

1

1

مقایسه الیاف فولادی با الیاف مصنوعی در مخلوط شاتکریت تر………………. 99
چکیده……………………………………………………………………………….. 100
مقدمه……………………………………………………………………………… 101
معرفی……………………………………………………………………………….. 102
توصیف صنایع الیاف مصنوعی……………………………………………………….. 106
نتایج………………………………………………………………………………….. 113
تحلیل اجزای محدود روش چتری در تونل سازی…………………………………. 115
خلاصه………………………………………………………………………………… 115
مکانیزم رفتاری روش چتری………………………………………………………… 116
مطالعات میدانی و عددی انجام شده…………………………………………….. 119
مدل اجزای محدو.د………………………………………………………………….. 120
مدل سطح تماس …………………………………………………………………..121
شرایط مرزی………………………………………………………………………… 121
پارامتر های فیزیکی مصالح……………………………………………………….. 123
پارامتر های فیزیکی تسلیح کننده ها …………………………………………….124
تأثیر قطر فورپولهای کاربردی در پایداری تونل…………………………………… 126
تأثیر نحوه چینش و فاصله بین تسلیح کننده ها در پایداری تونل………………. 128
بحث و نتیجه گیری………………………………………………………………….. 129

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فصل سوم

ساخت تونل به عواملی نظیر حفاری ، نگهدارنده های سنگ و تزریق ملات سیمان بستگی دارد . در سالهای اخیر تکنولوژی حفاری و سیستم نگهدارنده رشد فزاینده ای داشته است ولی تزریق ملات و روشهای وابسته به آن دارای همان نرخ پیشرفت نبوده است . در کشورهائی نظیر سوئد و نروژ مشکل آبهای زیرزمینی سبب گسترش و اهمیت این شاخه شده است .تزریق ملات سبب تغییر مسیر جریان ، توقف جریان ویا زهکشی گشته ودر نهایت آبهای زیر زمینی را تاحد مورد نیاز کاهش می دهد .
هب رتشیب در مقاله حاضر سعی شده علاوه بر شناخت کلی از تکنولوژی تزریق ملات بررسی تاثیر ملات بر روی کیفیتسنگ ها،هزینه هاو زمانبندی و نیزروشهای تزریق، مصالح و ملات های کاربردی مورد استفاده در این تکنولوژی پرداخته شود.

– مقدمه
تکنولوژی ساخت فضاهای زیرزمینی در دهه اخیر چشمگیری داشته است . تجهیزات سوراخ کننده ، ماشینهای حفاری ، تجهیزات و مواد شاتکریت و سیستمهای نگهداری گسترش یافته اند اما تکنولوژی تزریق دوغاب سیمان و ملات با همان نرخ، پیشرفت نداشته است .مسائل محیطی به منظور پائین آوردن سطح آب وزه کشی جریان در تونل ، کاهش سرعت کارومشکلات دوام سیستم نگهدارنده به دلیل محیط مرطوب از دلائل توجه به این بحث می باشد.رتشیب کمبود فضای آزاد روی زمین ونیاز برای ایجاد تونل و اجرای سازه های زیرزمینی ، این مسئله را پیش روی مامی گذارد که برای امنیت بیشتر این تونلها باید روشهای جلوگیری و کنترل از نشت را گسترش داد .هک اما به منظور پاسخ به این سوال ” دلیل اصلی ایجاد وتزریق ملات در توده سنگ چیست ؟ ” سه عامل را بعنوان عوامل اصلی معرفی می نماید اول ، ایجاد تونل به نحوی که هم اقتصادی و هم ایمن باشد دوم ،جلوگیری از تائیرات محیطی در اثر اجرای تونل و سوم ایجاد محیط مناسب داخل تونل در حین اجرا به نحوی که برای کارگران امکان کار مهیا شود .به عبارت دیگر سه علت عمده برای طراحی ملات در فاز طراحی وساخت در یک پروژه باید مورد توجه قرارگیرد . که عامل اصلی باتوجه به موقعیت وشرایط معلوم می گردد از این رو نحوه اجرای تزریق با کنترل نشت ، ممکن است متغیر باشد .

1

1

حفاری در تونل و کیفیت تزریق ملات……………………………………………….. 131
چکیده…………………………………………………………………………………… 132
روشهای تزریق دوغاب…………………………………………………………………. 136
مصالح ملات…………………………………………………………………………… 139
ملات های شیمیایی……………………………………………………………. 141
نتیجه گیری…………………………………………………………………………….. 143
منابع و مراجع………………………………………………………………………….144



  مقطع کارشناسی ارشد

بلافاصاله بعد از پرداخت به ایمیلی که در مرحله بعد وارد میکنید ارسال میشود.


فایل pdf غیر قابل ویرایش

قیمت25000تومان

خرید فایل word

قیمت35000تومان