‫ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮرﺳﯽ وﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺗﺄﺛﯿﺮ روش ﺗﺪرﯾﺲ ﮐﺎوﺷﮕﺮي وروش ﺗﺪرﯾﺲ ﻣﻌﻤﻮل ‫آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎﻫﯽ ﺑﺮ ﺳﻪ ﻣﺘﻐﯿﺮﯾﺎدﮔﯿﺮي، ﻣﻬﺎرت و ﻧﮕﺮش داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﺑﻮده اﺳﺖ. ﻧﻤﻮﻧﻪ ﭘﮋوﻫﺶ از ﺑﯿﻦ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ‫ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ و ﻣﻮﺿﻮع درﺳﯽ آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎه اﻟﮑﺘﺮﯾﺴﯿﺘﻪ درﻧﻈﺮ ‫ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎري اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻋﺒﺎرت ﺑﻮد از ﮐﻠﯿﻪ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن دﺑﯿﺮي ﻓﯿﺰﯾﮏ  ﮐﻪ ﺑﺮاﺳﺎس آﻣﺎر داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻌﺪاد 871ﻧﻔﺮ ﺑﻮده وﺑﻪ دﻟﯿﻞ ‫ﻣﺤﺪودﯾﺘﻬﺎي ﭘﮋوﻫﺸﯽ از ﻧﻤﻮﻧﻪ در دﺳﺘﺮس ﮐﻪ ﺷﺎﻣﻞ 40 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﺻﻮرت دو دﺳﺘﻪ 20 ﻧﻔﺮي در دو ﮔﺮوه ‫آزﻣﺎﯾﺶ وﮔﻮاه ﺑﻮد، در اﺟﺮاي ﻃﺮح اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ.‫اﺑﺰارﻫﺎي ﮔﺮدآوري اﻃﻼﻋﺎت ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از آزﻣﻮن ﯾﺎدﮔﯿﺮي وﻧﮕﺮش ﮐﻪ در دو ﻧﻮﺑﺖ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﭘﯿﺶ آزﻣﻮن
‫وﭘﺲ آزﻣﻮن ﺑﺮﮔﺰار ﮔﺮدﯾﺪوﯾﮏ ﻓﺮم ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﻬﺎرت داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﮐﻪ ﺷﺎﻣﻞ 71ﺷﺎﺧﺺ اﺳﺖ و ﭘﺲ از‫ﺑﺮﮔﺰاري آزﻣﻮن ﻋﻤﻠﯽ آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎه ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺪرس واز ﻃﺮﯾﻖ ﻣﺸﺎﻫﺪه وﻃﺮح ﭘﺮﺳﺶ از داﻧﺸﺠﻮ ﺗﮑﻤﯿﻞ ﺷﺪ.ﺟﻬﺖ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ داده ﻫﺎ از ﺷﺎﺧﺼﻬﺎﯾﯽ ﻧﻈﯿﺮ درﺻﺪ ،ﻓﺮاواﻧﯽ ،ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ وﻫﻤﭽﻨﯿﻦ از ﮐﻮوارﯾﺎﻧﺲ دو ﻣﺘﻐﯿﺮ وآزﻣﻮن ‪Tﺟﻬﺖ ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻌﻨﺎداري ﺗﻔﺎوت ﮔﺮوﻫﻬﺎ در اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎدﮔﯿﺮي، ﻣﻬﺎرت وﺑﻬﺒﻮد ﻧﮕﺮش داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن وﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﻌﻨﺎداري ﺗﻔﺎوت ﻧﻤﺮه ﯾﺎدﮔﯿﺮي وﻧﮕﺮش داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن در ﭘﯿﺶ آزﻣﻮن وﭘﺲ آزﻣﻮن‫،اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ.‫ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﮐﯽ از آن اﺳﺖ ﮐﻪ :ﺑﯿﻦ روش ﮐﺎوﺷﮕﺮي وﻣﻌﻤﻮل آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎه در اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﺗﻔﺎوتﻣﻌﻨﺎداري وﺟﻮد ﻧﺪارد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﯿﻦ ﻧﻤﺮه ﭘﯿﺶ وﭘﺲ آزﻣﻮن ﻧﮕﺮش داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل ﺗﻔﺎوتﻣﻌﻨﺎداري ﻧﯿﺴﺖ در ﺣﺎﻟﯿﮑﻪ اﯾﻦ ﺗﻔﺎوت در ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ ﻣﻌﻨﺎدار اﺳﺖ. اﻣﺎ دو ﺷﯿﻮه ﺗﺪرﯾﺲ در اﻓﺰاﯾﺶﯾﺎدﮔﯿﺮي وﻣﻬﺎرت ﻣﻮﺛﺮﺑﻮده وﺗﺄﺛﯿﺮ ﮐﺎوﺷﮕﺮي در اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﻬﺎرت ﺑﯿﺸﺘﺮﺑﻮده اﺳﺖ ؛ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺷﯿﻮه ﮐﺎوﺷﮕﺮي ‫در ﺑﻬﺒﻮد ﻧﮕﺮش داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻓﯿﺰﯾﮏ وآزﻣﺎﯾﺸﮕﺎه ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻮﺛﺮ ﺑﻮده اﺳﺖ.
‫ﮐﻠﻤﺎت ﮐﻠﯿﺪي:روش ﺗﺪرﯾﺲ ﮐﺎوﺷﮕﺮي،روش ﺗﺪرﯾﺲ ﻣﻌﻤﻮل آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎه، ﯾﺎدﮔﯿﺮي، ﻣﻬﺎرت، ﻧﮕﺮش، آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎه اﻟﮑﺘﺮﯾﺴﯿﺘﻪ

‫ﻓﺼﻞ اول:ﻃﺮح ﻣﺴﺄﻟﻪ

‫ﻣﻘﺪﻣﻪ………………………………………………………………………………………………………………………………1

ﻣﻘﺪﻣﻪ:
‫اﻧﺴﺎن ﻗﺮن ﺑﯿﺴﺖ و ﯾﮑﻢ ﻫﺮ روز ﺷﺎﻫﺪ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺳﺮﯾﻌﯽ در ﻋﺮﺻﻪ ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژي اﺳﺖ. اﯾﻦ ﺗﺤﻮﻻت او را ﺑﺎ ﻣﺴﺎﺋﻞ‫ﺟﺪﯾﺪﺗﺮ و ﭘﯿﭽﯿﺪه ﺗﺮي روﺑﻪ رو ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ و ﻧﻮﻋﯽ ﭼﺎﻟﺶ و اﺿﻄﺮاب ﭼﮕﻮﻧﻪ زﯾﺴﺘﻦ را در او اﯾﺠﺎد ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪﮐﻪ از‫ﯾﮏ ﺳﻮ اﻧﮕﯿﺰه ﻫﺎي ﯾﺎدﮔﯿﺮي را در او ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ واز ﺳﻮي دﯾﮕﺮ ﺿﺮورت آﻣﻮزش ﻣﻨﺎﺳﺐ وﺑﻪ وﻣﻮﻗﻊ را ‫ﯾﺎدآور ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ . ﻻزﻣﻪ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎري اﻧﺴﺎن ﻫﺎ در ﻋﺮﺻﻪ ﺗﺤﻮﻻت ﭘﺮ ﺷﺘﺎب اﻣﺮوز ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻧﻈﺎم ‫آﻣﻮزﺷﯽ اﺳﺖ . ﺗﺤﻮﻻت ﭘﺮ ﺷﺘﺎب در ﻣﺮاﮐﺰ آﻣﻮزﺷﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ از ﺳﺎﯾﺮ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﺑﻮده، ﺑﺪﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﻣﺪارس ﺑﺎﯾﺪ ‫ﻋﺎدت ﻫﺎ و روﯾﻪ ﻫﺎ را ﻣﺤﮏ ﺑﺰﻧﻨﺪ و ﺑﺎ دﯾﺪي ﻧﻘﺎداﻧﻪ ﺑﻪ راﻫﮑﺎرﻫﺎي ﺑﻬﺘﺮي در ﻫﻤﻪ زﻣﯿﻨﻪ ﻫﺎ ﺑﭙﺮدازﻧﺪ . اﯾﻨﺠﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻘﺶ ﻧﻈﺎﻣﻬﺎي ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ و ﻣﻌﻠﻤﺎن در ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻧﯿﺮوي ﮐﺎر آﻣﺪ و ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺮ ﺟﺴﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد . ﻣﺮاﮐﺰ آﻣﻮزﺷﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﭘﺮورش اﻧﺴﺎن ﻫﺎي اﻧﺪﯾﺸﻤﻨﺪ، ﺧﻼق و اﻧﺘﻘﺎدي را در رأس ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎي ﺧﻮد ﻗﺮار دﻫﻨﺪ . ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻄﺒﯿﻘﯽ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﮐﺸﻮر ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻧﺒﻪ آﻧﻬﺎ راﺑﻄﻪ ﺗﻨﮕﺎﺗﻨﮕﯽ ﺑﺎ ﺗﺤﻮل آﻣﻮزش داﺷﺘﻪ اﺳﺖ و ﺟﺎﻣﻌﻪ اي ﮐﻪ از آﻣﻮزش و ﭘﺮورش رﺷﺪ ﯾﺎﻓﺘﻪ اي ﺑﺮ ﺧﻮردار ﺑﺎﺷﺪ در‫زﻣﯿﻨﻪ ﻫﺎي ﻋﻠﻤﯽ ، اﻗﺘﺼﺎدي ، ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژﯾﮑﯽ و رﻓﺎه رﺷﺪ ﭼﺸﻤﮕﯿﺮ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ .ﯾﮑﯽ از اﻫﺪاف ﻋﻤﺪه آﻣﻮزش و ﭘﺮورش در زﻣﯿﻨﻪ آﻣﻮزش ﻋﻠـﻮم اﯾﺠـﺎد ﺗﻮاﻧـﺎﯾﯽ ﺣـﻞ ﻣـﺴﺌﻠﻪ ،آﻓﺮﯾﻨﻨـﺪﮔﯽ و ‫اﺑﺘﮑﺎر در داﻧﺶ آﻣﻮزان اﺳﺖ . رﺷﺪ اﯾﻦ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﻫﺎ از ﻃﺮﯾﻖ روش ﻫﺎي ﺗﺪرﯾﺲ ﻓﻌﺎل ﻣﯿـﺴﺮ ﻣـﯽ ﺑﺎﺷـﺪ. اﻣـﺎ ‫آﻧﭽﻪ ﻋﻤﻼ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﺮاﮔﯿـﺮ در ﭼـﺎر ﭼـﻮب ﮐـﻼس درس ﻣﺤـﺼﻮر اﺳـﺖ و ﻣﺠﺒـﻮر ﺑـﻪ ‫ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﻣﻄﺎﻟﺐ و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎي ﺧﺎﺻﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻮﺳﯿﻠﻪ ﻣﻌﻠﻢ و ﮐﺘﺎب درﺳﯽ ﺗﺠﻮﯾﺰ ﻣﯽ ﺷﻮد . ﺑﺪون اﯾﻨﮑﻪ ﺑـﻪ او ‫ﻓﺮﺻﺖ داده ﺷﻮدﺗﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻘﻼل ﮐﺎﻓﯽ ﺑﻪ ﺗﻔﮑﺮ و ﺧﻼﻗﯿﺖ و آزﻣﻮدن اﻧﺪﯾﺸﻪ ﻫﺎ دﺳﺖ ﺑﺰﻧـﺪ .ﺑـﻪ اﯾـﻦ ﺗﺮﺗﯿـﺐ ﺟﻨﺒـﻪ ‫اﻧﻔﻌﺎﻟﯽ او ﺗﻘﻮﯾﺖ و اﺳﺘﻘﻼل ﻓﮑﺮﯾﺶ ﺑﻪ ﺳﺴﺘﯽ و ﺿﻌﻒ ﻣﯽ ﮔﺮاﯾﺪ . ‫ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ در ﺑﺴﯿﺎري از ﻧﻈﺎم ﻫﺎي آﻣﻮزﺷﯽ ،ﮐﺎوﺷﮕﺮي و ﺗﻔﮑﺮ آن ﻫﻢ ﺑﻪ ﺷﯿﻮه ﺧﻼق ﭼﻨﺪان ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ‫ﻧﯿﺴﺖ . ﮐﺘﺎب ﻫﺎي درﺳﯽ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ اي ﻧﮕﺎرش ﯾﺎﻓﺘﻪ اﻧﺪ ﮐﻪ ﺗﻨﻬﺎ اﻧﺒﻮﻫﯽ از وﻗﺎﯾﻊ ﻋﻠﻤﯽ را ﺑﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ و ﻣﻌﻠﻤﺎن در ﻓﺮاﯾﻨﺪ اﺟﺮا اﻏﻠﺐ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺷﯿﻮه ﻫﺎي ﺳﻨﺘﯽ ﻓﺮﺻﺖ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ اﻧﺪﯾﺸﯿﺪن و ‫ﺧﻼﻗﯿﺖ را از داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ.در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن ﺗﻌﻠﯿﻢ وﺗﺮﺑﯿﺖ از ﺷﯿﻮه ﻫﺎي ﺗﺪرﯾﺲ ﻓﻌﺎل وﮐﺎوﺷﮕﺮي ﻣﺤﻮر ﺣﻤﺎﯾﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ؛ژان ﭘﯿﺎژه1  ﻣﻌﺘﻘﺪ اﺳﺖ ﮐﻪ اﻧﺴﺎن ﻫﻤﯿﺸﻪ در ﺟﺴﺘﺠﻮي ﺗﻤﺎس و ﮐﻨﺶ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﺑﺎ ﻣﺤﯿﻂ اﺳﺖ و از اﯾﻦ راه ﺑﻪ اﮐﺘﺴﺎب داﻧﺶ ﻣﯽ ﭘﺮدازدو ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﻫﺎي ﻓﮑﺮي او ﭘﯿﭽﯿﺪه ﺗﺮ و ‫ﮐﺎراﺗﺮ ﻣﯽ ﺷﻮد .از ﻧﻈﺮ ﭘﯿﺎژه ﮐﻮدك داﻧﺶ را ﻣﻨﻔﻌﻼﻧﻪ درﯾﺎﻓﺖ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﺪ ﺑﻠﮑﻪ ﮐﻮدك از ﻫﻤﺎن اﺑﺘﺪا ﻓﻌﺎﻻﻧﻪ در ‫ﺟﺴﺘﺠﻮي اﻧﮕﯿﺰش اﺳﺖ و دﻧﯿﺎي ﭘﯿﺮاﻣﻮن ﺧﻮد راﺗﻌﺒﯿﺮ و ﺗﻔﺴﯿﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ و ﻧﯿﺰ ﺑﺮاي ﺣﻞ ﻣﺴﺎﺋﻞ راه ﺣﻞ ﻫﺎي ‫ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ اﯾﺠﺎد ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﺟﺎن دﯾﻮﺋﯽ ﯾﮑﯽ از ﺗﻔﺎوت ﻫﺎي آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﭘﯿﺸﺮو را ﺑﺎ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺳﻨﺘﯽ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ آزاداﻧﻪ درﺑﺮاﺑﺮ اﻋﻤﺎل اﻧﻀﺒﺎط ﺧﺎرﺟﯽ و ﯾﺎد ﮔﯿﺮي از ﻃﺮﯾﻖ ﺗﺠﺮﺑﻪ در ﺑﺮاﺑﺮ ﯾﺎد ﮔﯿﺮي از ﻃﺮﯾﻖ ﮐﺘﺎب و ﻣﻌﻠﻢ ﻣﯽ داﻧﺪ . ﺑﺪﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ او ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻓﯽ روش آﻣﻮزش ﭘﺮوژه اي و ﺣﻞ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻣﯽ ‫ﭘﺮدازد.اوﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در آﻣﻮزش ﻋﻠﻮم ﺑﻪ ﺟﺎي اﺳﺘﻔﺎده از روش ﺗﺸﺮﯾﺤﯽ از آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎﻫﻬﺎي ﻋﻠﻮم ﺣﻤﺎﯾﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺪﯾﻦ وﺳﯿﻠﻪ ﺷﺎﮔﺮدان ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ از راه ﻋﻤﻞ ﻓﺮا ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ . ‫از ﺟﻤﻠﻪ ﻧﻬﺎد ﻫﺎي دﺳﺖ اﻧﺪر ﮐﺎر آﻣﻮزش ﻣﺮاﮐﺰ آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ و از ﺟﻤﻠﻪ آﻧﻬﺎ ﻣﺮاﮐﺰﺗﺮﺑﯿـﺖ دﺑﯿﺮ و ﺗﺮﺑﯿـﺖ ﻣﻌﻠـﻢ ‫ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ .ﻧﺒﺎﯾﺪﻧﻘﺶ دوره ﻫﺎي ﻓﯿﺰﯾﮏ رادر آﻣﺎده ﺳﺎزي ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻓﯿﺰﯾﮏ ﻧﺎدﯾﺪه ﮔﺮﻓﺖ .ﻣﻌﻠﻢ ﻋﻠﻮم در ﺷـﺮوع ‫ﮐﺎر ﺧﻮددرﮔﯿﺮ ﯾﮏ ﺟﺪال دروﻧﯽ اﺳﺖ از اﯾﻦ ﻟﺤﺎظ ﮐﻪ ﻋﻠﻮم ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﻪ اودرس داده ﺷـﺪه وﭼﮕﻮﻧـﻪ از او اﻧﺘﻈـﺎر ‫ﻣﯽ رود ﮐﻪ درس ﺑﺪﻫﺪ.ﺗﻌﺪادﮐﻤﯽ از آﻧﻬﺎ ﺳﻌﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ از ﺷﯿﻮه ﻫﺎي ﻓﻌﺎل ﺗﺪرﯾﺲ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪو ﺑ ﺴﯿﺎري ازآﻧﻬـﺎ ﺑﻪ ﺷﯿﻮه ﻫﺎﯾﯽ روي ﻣﯽ آورﻧﺪ ﮐﻪ ﺗﺤﺖ آن،ﻋﻠﻮم ﺑـﻪ آﻧﻬـﺎ درس داده ﺷـﺪه اﺳـﺖ.ﻣﺠﻤـﻊ آﻣـﻮزش آﻣﺮﯾﮑـﺎ ‪ACEﺑﺮاﺳﺎس ﺑﺮرﺳﯿﻬﺎﯾﯽ ﮐﻪ اﻧﺠﺎم داد،ﻋﺪم آﻣﺎدﮔﯽ ﮐـﺎﻓﯽ وﺻـﻼﺣﯿﺖ ﻣﻌﻠﻤـﺎن ﻋﻠـﻮم ﺟﺪﯾـﺪ را ﮔـﺰارش داد ‫و ﺷﮑﻞ دﻫﯽ دوﺑﺎره ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﯾﯽ ،ﺟﻬﺖ آﻣﻮزش وآﻣﺎده ﺳﺎزي ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻣﻨﺎﺳﺐ وﻣﺆﺛﺮ را ﺿﺮوري داﻧﺴﺖ.ﮔﺰارش ها ‫ﺣﺎﮐﯽ از آن ﺑﻮد ﮐﻪ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻋﻠﻮم درك ﻧﺎﮐـﺎﻓﯽ وﺳـﻄﺤﯽ از ﻣﺤﺘـﻮاي ﻋﻠﻤـﯽ ﻣﻄﺎﻟـﺐ دارﻧﺪوﺷـﯿﻮه ﻫـﺎي داﻧـﺶ ‫آﻣﻮزﻣﺤﻮر وﮐﺎوﺷﮕﺮي در ﮐﻼﺳﻬﺎي ﻋﻠﻮم ﮐﺎﻫﺶ ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ.آﻧﭽﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ اﻫﻤﯿـﺖ آﺷـﻨﺎﯾﯽ ﻣﻌﻠﻤـﺎن ﻓﯿﺰﯾـﮏ ﺑـﺎ ‫ﺷﯿﻮه ﻫﺎي ﻧﻮﯾﻦ ﺗﺪرﯾﺲ را ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽ ﮐﻨﺪوﭼﻪ ﺑﻬﺘﺮ ﮐﻪ ﻣﻌﻠﻤﺎن آﯾﻨﺪه ،ﺧﻮد ﺑﺎ اﯾﻦ ﺷﯿﻮه ﻫـﺎ آﻣـﻮزش ﺑﺒﯿﻨﻨـﺪ زﯾﺮا ‫ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﮐﺎرﺗﺮ ﺑﯿﺎن ﻣﯽ ﮐﻨﺪ،ﻣﻌﻠﻤﺎن اﻏﻠﺐ ﺗﻤﺎﯾﻞ دارﻧﺪ ﺑﻪ آن ﺷﯿﻮه اي ﮐﻪ آﻣـﻮزش دﯾـﺪه اﻧـﺪ ،ﺑـﻪ ﺷـﺎﮔﺮدان ﺧﻮد درس ﺑﺪﻫﻨﺪ .دراﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ روش ﺗﺪرﯾﺲ ﮐﺎوﺷﮕﺮي در ﮐﻼس آزﻣﺎﯾـﺸﮕﺎه اﻟﮑﺘﺮﯾـﺴﯿﺘﻪ داﻧـﺸﺠﻮﯾﺎن دﺑﯿـﺮي ‫ﻓﯿﺰﯾﮏ ﭘﯿﺎده ﺷﺪه ﺗﺎ آﻧﻬﺎ ﺑﺎ اﯾﻦ ﺷﯿﻮه ﺑﯿﺸﺘﺮ وﺑﻬﺘﺮ آﺷﻨﺎﺷﻮﻧﺪ و ﺑﻌﺪﻫﺎ آن را درﮐﻼس ﺧﻮد ﭘﯿﺎده ﮐﻨﻨﺪ،ﭼﻪ ﺑـﺴﺎ اﯾـﻦ ﺷﯿﻮه آﻣﻮزش ﺑﺮاي آﻧﻬﺎ زﻣﯿﻨﻪ اي ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎدرآﯾﻨﺪه اﯾﺪه ﻫﺎي ﺟﺎﻟﺒﺘﺮوﺟﺬاﺑﺘﺮي راﻃﺮاﺣﯽ واﺟﺮاﮐﻨﻨﺪ. ‫ﮐﯿﻔﯿﺖ آﻣﻮزش در ﻣﺮاﮐﺰﺗﺮﺑﯿﺖ دﺑﯿﺮ وﺗﺮﺑﯿﺖ ﻣﻌﻠـﻢ از اﻫﻤﯿـﺖ ﺑـﺴﯿﺎر زﯾـﺎدي ﺑـﺮ ﺧـﻮردار اﺳـﺖ زﯾـﺮا آﻧﻬـﺎ ‫ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﺗﺮﺑﯿﺖ و آﻣﺎده ﺳﺎزي ﻧﯿﺮوي اﻧﺴﺎﻧﯽ ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﺟﺎﻣﻌﻪ را ﺑﺮﻋﻬﺪه دارﻧـﺪ. ﭘـﺲ روﯾﮑﺮدﻫـﺎي آﻣﻮزﺷـﯽ در ‫ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه ﺑﺮاي اﯾﻦ ﻧﺴﻞ ﺧﺼﻮﺻﺎً در زﻣﯿﻨﻪ دروس ﭘﺎﯾﻪ ﮐﻪ ﺷﺎﻟﻮده اﺻﻠﯽ آﻣﻮزش را ﺗـﺸﮑﯿﻞ ﻣـﯽ دﻫﻨـﺪ از ‫اﻫﻤﯿﺖ ﺷﺎﯾﺎﻧﯽ ﺑﺮ ﺧﻮردار اﺳﺖ . اﯾﻦ ﻣﺮاﮐﺰ آﻣﻮزﺷﯽ ﺑﺮاي اﯾﻦ ﺑﺨﺶ اﻫﺪاف ﻏﺎﯾﯽ ﺧﺎﺻﯽ را در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳـﺖ ‫. از ﺟﻤﻠﻪ اﯾﻦ اﻫﺪاف ﻣﯽ ﺗﻮان اﯾﻦ ﻣﻮاردرا ﺑﺮ ﺷﻤﺮد : ﻣﺸﺎﻫﺪه ،ﮐـﺸﻒ ، ﺗﻨﻈـﯿﻢ ﻣـﺸﺎﻫﺪات ، ﭘﺮوراﻧـﺪن ﻣﻔـﺎﻫﯿﻢ ‫اﺳﺎﺳﯽ ، ﺗﻔﮑﺮ ﻣﻨﻄﻘﯽ ، ﻃﺮح ﺳﻮاﻻت ، ﻃﺮح رﯾﺰي آزﻣﺎﯾﺸﻬﺎ،ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎﯾﯽ ﺑﺮاي ﭘﺎﺳﺦ دادن ﺑﻪ آﻧﻬﺎ،ﮐﺴﺐ داﻧـﺶ ‫و ﯾﺎدﮔﯿﺮي. اﻟﮕﻮي ﺗﺪرﯾﺴﯽ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ اﯾﻦ اﻫﺪاف را ﺑﺮآورده ﮐﻨﺪ روش ﺗﺪرﯾﺲ ﮐﺎوﺷﮕﺮي اﺳـﺖ . اﯾـﻦ اﻟﮕـﻮ ‫ﺗﻮﺳﻂ رﯾﭽﺎرد ﺳﺎﭼﻤﻦ ﺑﺮاي آﻣﻮزش ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﭘﮋوﻫﺶ و ﺷﺮح ﭘﺪﯾﺪه ﻫﺎي ﻋﻠﻤﯽ ﺑﺮاي داﻧﺶ آﻣـﻮزان ﻣﻄـﺮح ﺷـﺪه اﺳﺖ . اﻟﮕﻮي ﮐﺎوﺷﮕﺮي داﻧﺶ آﻣﻮزان را در ﻣﻮﻗﻌﯿﺘﯽ ﻗﺮار ﻣﯽ دﻫـﺪ ﮐـﻪ آﻧﻬـﺎ ﻣـﺴﺎﺋﻞ ﺧـﻮد را از ﻃﺮﯾـﻖ اﻧﺪﯾـﺸﻪ ، ‫ﮐﺎوش و ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ ﻣﺪد ﺷﻮاﻫﺪ ﻣﻮﺟﻮد ﯾﺎ ﮔﺮد آوري ﺷﺪه ﺑﯿﺎزﻣﺎﯾﻨﺪ و ﺷﺨـﺼﺎ از آﻧﻬـﺎ ﻧﺘﯿﺠـﻪ ﮔﯿـﺮي ﮐﻨﻨـﺪ و ﺑـﺎ ‫ﭼﻨﯿﻦ روﯾﮑﺮدي آﻧﻬﺎ ﻋﻼوه ﺑﺮ ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﺣﻘﺎﯾﻖ ﻋﻠﻤﯽ، روش و ﻧﮕﺮش ﻋﻠﻤﯽ را ﻧﯿﺰ ﮐﺴﺐ ﻣـﯽ ﮐﻨﻨـﺪ . در اﯾـﻦ ‫راﺳﺘﺎ ﻣﻌﻠﻢ ﻧﻘﺶ ﻫﺪاﯾﺘﮕﺮ را دارد و اﯾﻦ ﺟﺮﯾﺎن ﮐﺎوﺷﮕﺮي ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ از روش ﮐﺎوﺷﮕﺮي ﻫﺪاﯾﺖ ﻧﺸﺪه ﺗـﺎ ﻫـﺪاﯾﺖ ﺷﺪه ﮐﺎﻣﻞ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺑﺎﺷﺪ .‫ﺑﻪ ﻃﻮر ﮐﻠﯽ ﻧﻮع روش ﺑﮑﺎر رﻓﺘﻪ ﺑﺮاي آﻣﻮزش ﺑﺎاﺳﺘﻔﺎده از اﻟﮕﻮي ﮐﺎوﺷﮕﺮي ﺑﻪ ﻫﺪف و دﯾـﺪﮔﺎه ، ﺗﺠﺮﺑـﻪ و ﺧﻼﻗﯿﺖ ﻣﻌﻠﻢ ﺑﺴﺘﮕﯽ دارد ﮐﻪ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﺑﮕﯿﺮد ﭼﻪ ﺳﻮاﻟﯽ را در ﺟﻬﺖ ﻫﺪاﯾﺖ آﻣﻮزش ﻓﺮاﮔﯿﺮان ﻣﻄﺮح ﮐﻨـﺪ.ﺑﺮﺧـﯽ ‫ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﮏ درﻣﻮت وﺷﺎﻓﺮ ﻃﯽ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎﯾﯽ ﮐﻪ اﻧﺠﺎم دادﻧـﺪ ﻣﺘﻮﺟـﻪ ﺣﺘـﯽ اﯾـﻦ ﻧﮑﺘـﻪ ﮐـﻪ ﻣـﺪرس ﺳﺆاﻟﺶ را اﺑﺘﺪاي ﺗﺪرﯾﺴﺶ ﻣﻄﺮح ﮐﻨﺪﯾﺎ در اﻧﺘﻬﺎي آن ،ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻓﺮاﮔﯿﺮرا ﺗﺎ ﺣﺪود زﯾﺎدي ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺧﻮاﻫﺪ داد .‫روش ﺗﺪرﯾﺴﯽ ﮐﻪ در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ روش ﮐﺎوﺷﮕﺮي در آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎه در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﻄﺮح اﺳـﺖ روش ﺗـﺪرﯾﺲ ‫ﻣﻌﻤﻮل آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎﻫﯽ در ﺳﻄﺢ داﻧﺸﮕﺎه ﺑﻪ اﯾﻦ ﺻﻮرت اﺳﺖ: ﻓﺮاﻫﻢ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﻟﻮازم و وﺳﺎﺋﻞ ﻣـﻮرد ﻧﯿـﺎز آزﻣـﺎﯾﺶ ﻫﺎي ﺧﺎص وﺗﻬﯿﻪ دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ ﻻزم و ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻣﻄﻠﻮب آزﻣﺎﯾﺶ ﮐﻪ ﻫﻤﮕﯽ ﺑﻮﺳﯿﻠﻪ ﮐﺎدر آﻣﻮزﺷﯽ آزﻣﺎﯾـﺸﮕﺎه از ﻗﺒـﻞ مشخص ﺷﺪه اﻧﺪ ؛داﻧﺸﺠﻮ ﻧﯿﺰ از اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع آﮔﺎه ﺑﻮده ،ﺑﺎﮐﻤﮏ وﺳﺎﯾﻞ ودﺳـﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ ﺑـﻪ راﺣﺘـﯽ وﺑـﻪ ﺳـﺮﻋﺖ ‫ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻣﻄﻠﻮب راﺑﺪﺳﺖ ﻣﯽ آورد.‫در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺳﻌﯽ ﺑﺮ آن اﺳﺖ ﮐﻪ روش ﺗﺪرﯾﺲ ﮐﺎوﺷﮕﺮي و روش ﻣﻌﻤﻮل ﺗﺪرﯾﺲ آزﻣﺎﯾـﺸﮕﺎه از ﺣﯿـﺚ ‫ﺗﺎﺛﯿﺮﺷﺎن ﺑﺮ ﯾﺎدﮔﯿﺮي ، ﻣﻬﺎرت ، و ﻧﮕﺮش داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن رﺷﺘﻪ ﻓﯿﺰﯾﮏ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ و ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻗﺮار ﮔﯿﺮﻧﺪ .
‫1-1ﺑﯿﺎن ﻣﺴﺌﻠﻪ……………………………………………………………………………………………………………………3
‫1-2اﻫﻤﯿﺖ وﺿﺮورت………………………………………………………………………………………………………………..6
‫1-3اﻫﺪاف وﻓﺮﺿﯿﻪ ﻫﺎي ﺗﺤﻘﯿﻖ
‫1-3-1اﻫﺪاف ﺗﺤﻘﯿﻖ……………………………………………………………………………………………………………….7

‫1- ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ روش ﺗﺪرﯾﺲ ﮐﺎوﺷﮕﺮي ﺑﺮ ﯾﺎدﮔﯿﺮي داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن در درس آزﻣﺎﯾـﺸﮕﺎه اﻟﮑﺘﺮﯾـﺴﯿﺘﻪ وﻣﻘﺎﯾـﺴﻪ ‫آن ﺑﺎ ﺷﯿﻮه ﺗﺪرﯾﺲ ﻣﻌﻤﻮل .
‫2 ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ روش ﺗﺪرﯾﺲ ﮐﺎوﺷﮕﺮي ﺑﺮ ﻣﻬﺎرت داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن در درس آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎه اﻟﮑﺘﺮﯾﺴﯿﺘﻪ و ﻣﻘﺎﯾـﺴﻪ آن ‫ﺑﺎ ﺷﯿﻮه ﺗﺪرﯾﺲ ﻣﻌﻤﻮل .
‫3- ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ روش ﺗﺪرﯾﺲ ﮐﺎوﺷﮕﺮي ﺑﺮ ﻧﮕﺮش داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن درس آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎه اﻟﮑﺘﺮﯾﺴﯿﺘﻪ و ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ آن ﺑﺎ ﺷﯿﻮه ﻣﻌﻤﻮل .
‫1-3-2ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻫﺎي ﺗﺤﻘﯿﻖ…………………………………………………………………………………………………………8

‫1-4ﺗﻌﺮﯾﻒ واژه ﻫﺎ

‫1-4-1ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ…………………………………………………………………………………………………………….8
‫1-4-2ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ…………………………………………………………………………………………………………….9

نمودار توزیع فراوانی نمره پس آزمون یادگیری

نمودار توزیع فراوانی نمره پس آزمون یادگیری

‫ﻓﺼﻞ دوم:ﻣﺮوري ﺑﺮ ادﺑﯿﺎت ﻣﻮﺿﻮع

‫ﻣﻘﺪﻣﻪ…………………………………………………………………………………………………………………………..11

در اﯾﻦ ﻓﺼﻞ ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻧﻈﺮي ﻣﻮﺿﻮع ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﻮرد ﺑﺤﺚ وﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮد.ازآﻧﺠﺎﮐﻪ ﺳﻪ ﻣﺘﻐﯿﺮ داﻧﺶ ‫وﯾﺎدﮔﯿﺮي،ﻣﻬﺎرت وﻧﮕﺮش داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﻣﺪﻧﻈﺮ اﺳﺖ ، اﯾﻦ ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ وﻣﻄﺎﻟﺐ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ آﻧﻬﺎ وﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ‫اﯾﺠﺎد وﭘﺮورش آﻧﻬﺎ در ﻓﺮاﮔﯿﺮان دراﯾﻦ ﻓﺼﻞ ﺑﻪ ﻃﻮر ﮐﺎﻣﻞ ﺷﺮح داده ﻣﯽ ﺷﻮد.در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺗﻮﺟﻪ ﻋﻤﺪه روي ‫روش ﺗﺪرﯾﺲ ﮐﺎوﺷﮕﺮي در آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎه اﺳﺖ،ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ دﻟﯿﻞ اﯾﻦ ﺷﯿﻮه ﺗﺪرﯾﺲ وﮐﻠﯿﺎت ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﻬﺎي آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎﻫﯽ ﺑﻪ ‫ﺗﻔﺼﯿﻞ ﻣﻮرد ﺑﺤﺚ ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮد.در ﭘﺎﯾﺎن ﻓﺼﻞ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﭘﯿﺶ از ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ در زﻣﯿﻨﻪ روش ﺗﺪرﯾﺲ ‫ﮐﺎوﺷﮕﺮي ﯾﺎ ﺷﯿﻮه ﻫﺎﯾﯽ ﻏﯿﺮ از ﮐﺎوﺷﮕﺮي اﻣﺎﻧﺰدﯾﮏ وﺷﺒﯿﻪ ﺑﻪ آن اﻧﺠﺎم ﺷﺪه ،آورده ﺷﺪه اﺳﺖ.

‫2-1ﯾﺎدﮔﯿﺮي

‫2-1-1ﺗﻌﺮﯾﻒ ﯾﺎدﮔﯿﺮي……………………………………………………………………………………………………………11
‫2-1-2ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮدر ﯾﺎدﮔﯿﺮي…………………………………………………………………………………………………..12
‫2-1-3دوراه ﮐﺴﺐ آﮔﺎﻫﯽ……………………………………………………………………………………………………..13
‫2-1-4ﺣﯿﻄﻪ ﻫﺎي ﯾﺎدﮔﯿﺮي………………………………………………………………………………………………………13
‫2-1-5ﻣﺮوري ﺑﺮ ﺗﺎرﯾﺨﭽﻪ ﺑﺮﺧﯽ دﯾﺪﮔﺎﻫﻬﺎي روان ﺷﻨﺎﺳﯽ ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﺣﺎﮐﻢ در ﻗﺮن ﺑﯿﺴﺘﻢ…………………………….14
‫2-1-6آﻏﺎز ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻫﺎي ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﯾﺎدﮔﯿﺮي……………………………………………………………………………………15
‫2-1-7ﻧﻈﺮﯾﻪ ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﮔﺸﺘﺎﻟﺖ……………………………………………………………………………………………….16
‫2-1-8ﻧﻈﺮﯾﻪ ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﻣﻌﻨﯽ دار آزوﺑﻞ……………………………………………………………………………………….16

‫2-2ﻣﻬﺎرت

‫2-2-1ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎي ﻋﻠﻤﯽ…………………………………………………………………………………………………………..17

‫2-2-2ﻣﺎﻫﯿﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﺘﺒﺤﺮاﻧﻪ(ﻣﻬﺎرﺗﯽ)……………………………………………………………………………………..18
‫2-2-3ﮐﺴﺐ ﻣﻬﺎرت……………………………………………………………………………………………………………..19
‫2-3ﻧﮕﺮش………………………………………………………………………………………………………………………..19

‫2-4اﻧﮕﯿﺰش

‫2-4-1اﻧﮕﯿﺰش……………………………………………………………………………………………………………………20
‫2-4-2 اﻧﮕﯿﺰه ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ………………………………………………………………………………………………………….20
‫2-4-3ﺗﺄﺛﯿﺮات آﻣﻮزش ﺑﺮ اﻧﮕﯿﺰش……………………………………………………………………………………………..21
‫2-4-4ﻧﻈﺮﯾﻪ اﻧﮕﯿﺰش-ﺑﻬﺪاﺷﺖ…………………………………………………………………………………………………22
‫2-4-5اﻧﮕﯿﺰش از دﯾﺪﮔﺎه ﺑﺮوﻧﺮ…………………………………………………………………………………………………..22
‫2-5ﻣﺎﻫﯿﺖ ﻋﻠﻢ…………………………………………………………………………………………………………………..23

‫2-6روش ﺗﺪرﯾﺲ ﮐﺎوﺷﮕﺮي

‫2-6-1ﺗﻌﺮﯾﻒ ﮐﺎوﺷﮕﺮي…………………………………………………………………………………………………………25
‫2-6-2اﻫﻤﯿﺖ ﮐﺎوﺷﮕﺮي ………………………………………………………………………………………………………26
‫2-6-3ﮐﺎوﺷﮕﺮي وﺗﺤﻘﯿﻖ………………………………………………………………………………………………………27
‫2-6-4ﺑﮑﺎرﮔﯿﺮي ﺷﯿﻮه ﺗﺪرﯾﺲ ﮐﺎوﺷﮕﺮي در آﻣﻮزش ﻓﯿﺰﯾﮏ………………………………………………………………29
‫2-6-5ﺗﺪرﯾﺲ ﻋﻠﻮم ﺑﻮﺳﯿﻠﻪ ﮐﺎوﺷﮕﺮي……………………………………………………………………………………..30
‫2-6-6ﺗﺪرﯾﺲ ﻋﻠﻮم ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﻪ ﮐﺎوﺷﮕﺮي…………………………………………………………………………………….32
‫2-6-7ﮔﺴﺘﺮش روش ﺗﺪرﯾﺲ ﮐﺎوﺷﮕﺮي در ﻣﺮاﮐﺰ آﻣﻮزﺷﯽ …………………………………………………………….35
‫2-6-8ﻧﻘﺶ ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﻣﺸﺎرﮐﺘﯽ در ﺷﯿﻮه ﺗﺪرﯾﺲ ﮐﺎوﺷﮕﺮي…………………………………………………………….36
‫2-6-9ﻣﺸﮑﻼت واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ آﻣﻮزش ﻓﯿﺰﯾﮏ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﮐﺎوﺷﮕﺮي…………………………………………………………….39

‫2-7آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎه

‫2-7-1ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎﻫﯽ …………………………………………………………………………………………………41
‫2-7-2ﻋﺎﻟﻢ ﺑﺰرﮔﺘﺮﯾﻦ آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎه ﻓﯿﺰﯾﮏ اﺳﺖ……………………………………………………………………………..44
‫2-7-3آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎه ﺳﻨﺘﯽ……………………………………………………………………………………………………..45
‫2-7-4اﻫﺪاف آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎه ﻓﯿﺰﯾﮏ……………………………………………………………………………………………..46
‫2-7-5آزﻣﺎﯾﺶ ﻋﻠﻤﯽ…………………………………………………………………………………………………………47
‫2-7-6روش ﺗﺪرﯾﺲ آزﻣﺎﯾﺸﯽ (آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎﻫﯽ)…………………………………………………………………………….48

‫2-7-7اﻧﻮاع ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﻬﺎي آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎﻫﯽ………………………………………………………………………………………..51
‫2-7-8ﻣﺤﺎﺳﻦ روش آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎﻫﯽ…………………………………………………………………………………………..53

‫2-8ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت

‫2-8-1ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت داﺧﻞ ﮐﺸﻮر …………………………………………………………………………………………………54
‫2-8-2ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺧﺎرج ﮐﺸﻮر…………………………………………………………………………………………………..56

5

‫ﻓﺼﻞ ﺳﻮم:روش ﺗﺤﻘﯿﻖ

‫ﻣﻘﺪﻣﻪ…………………………………………………………………………………………………………………………..61

‫در ﻓﺼﻞ ﻗﺒﻞ ﺑﻪ ادﺑﯿﺎت و ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ﺗﺠﺮﺑﯽ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪ . ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت و ﻣﻄﺎﻟﻌـﺎت اﻧﺠـﺎم ﺷـﺪه در ﻣﻮﺿﻮع روش ﺗﺪرﯾﺲ ﮐﺎوﺷﮕﺮي در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ ﺳﺎﯾﺮ ﺑﺤﺚﻫﺎ در ﺑﺮدارﻧﺪه ﻧﺘﺎﯾﺞ و راﻫﮑـﺎرﻫـﺎي ﻣﺘﻔـﺎوﺗﯽ در اﻣـﺮ ‫آﻣﻮزش و ﺗﺪرﯾﺲ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ . ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﻋﺪم ﺗﻮﺟﻪ ﮐﺎﻓﯽ ﺑﻪ ﻣﻮﺿـﻮع روشﻫـﺎي ﺗـﺪرﯾﺲ ﻣﻨﺎﺳـﺐ و اﺛـﺮ ﺑﺨـﺶ در
‫آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﻟﺰوم ﺑﺮرﺳﯽ روش ﺗﺪرﯾﺲ ﮐﺎوﺷـﮕﺮي ﺑـﺎ ﻣﻮﺿـﻮع درﺳـﯽ آزﻣﺎﯾـﺸﮕﺎه ﺑـﻪ ﻣﻨﻈـﻮر ﺑﺪﺳـﺖ آوردن ‫راﻫﮑﺎرﻫﺎي ﻣﻨﺎﺳﺐ در اﻣﺮ آﻣﻮزش روﺷﻦ ﻣﯽﮔﺮدد. اداﻧـﺸﺠﻮﯾﺎن ﺷﺮﮐﺖ ﮐﻨﻨﺪه در ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﻤﮕﯽ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن دﺑﯿﺮي ﻓﯿﺰﯾﮏ ﺑﻮدﻧﺪ و ﻻزم اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺷﯿﻮهﻫﺎي ﻧﻮﯾﻦ ﺗـﺪرﯾﺲ ﮐـﻪ ‫از ﺟﻤﻠﻪ آﻧﻬﺎ ﮐﺎوﺷﮕﺮي اﺳﺖ ، آﺷﻨﺎ ﺷﻮﻧﺪ . ﭼﻪ ﺑﺴﺎ اﯾﻦ آﺷﻨﺎﯾﯽ ﺳﺒﺐ ﺷﻮد آﻧﻬﺎ اﯾﺪه ﻫـﺎ و راﻫﮑـﺎرﻫـﺎي ﻣﻨﺎﺳـﺐ ‫ﺗﺮي را در ﺟﻬﺖ ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﺑﻬﺘﺮ ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﻓﯿﺰﯾﮏ ﺑﺮاي داﻧﺶآﻣﻮزان ﺧﻮد، اﺑﺪاع و اﺟﺮا ﮐﻨﻨﺪ . در اﯾﻦ ﻓﺼﻞ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ از روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ، اﺑﺰار ﻣﻮرد اﺳـﺘﻔﺎده ، ﻧﺤـﻮه ﺟﻤـﻊآوري دادهﻫـﺎ ، ﺟﺎﻣﻌـﻪ و ﻧﻤﻮﻧـﻪ آﻣﺎري ، روشﻫﺎي ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮي ، ﺷﯿﻮه اﺟﺮا و در ﻧﻬﺎﯾﺖ روش ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ ﺻﺤﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﯿﺎن ﺧﻮاﻫﺪ آﻣﺪ .

‫3-1روش ﺗﺤﻘﯿﻖ……………………………………………………………………………………………………………….61
‫3-2اﺑﺰاروﻧﺤﻮه ﺟﻤﻊ آوري داده ﻫﺎ……………………………………………………………………………………………62
‫3-3ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎري………………………………………………………………………………………………………………63
‫3-4روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮي وﺗﻌﯿﯿﻦ ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ………………………………………………………………………………….63
‫3-5ﺷﯿﻮه اﺟﺮا…………………………………………………………………………………………………………………63
‫3-6روش ﺗﺠﺰﯾﻪ وﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ……………………………………………………………………………………………..64
‫3-7روش آﻣﺎري………………………………………………………………………………………………………………..64

‫ﻓﺼﻞ ﭼﻬﺎرم:ﺗﺠﺰﯾﻪ وﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ

‫ﻣﻘﺪﻣﻪ…………………………………………………………………………………………………………………………..66
‫4-1ﺗﻮﺻﯿﻒ آﻣﺎري داده ﻫﺎ…………………………………………………………………………………………………….66
‫4-2ﺑﺨﺶ آﻣﺎر اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ…………………………………………………………………………………………………….67

‫ﻓﺼﻞ ﭘﻨﺠﻢ: ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮي ، ﺑﺤﺚ وﭘﯿﺸﻨﻬﺎدﻫﺎ

‫ﻣﻘﺪﻣﻪ…………………………………………………………………………………………………………………………..68
‫5-1 ﺧﻼﺻﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ…………………………………………………………………………………………………………..68
‫5-2 ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎي اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ دﯾﮕﺮﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع ﭘﮋوﻫﺶ………………………………………..88
‫5-3 ﺑﺤﺚ وﺑﺮرﺳﯽ……………………………………………………………………………………………………………91
‫5-4 ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدات……………………………………………………………………………………………………………….95
‫5-5 ﻣﺤﺪودﯾﺘﻬﺎ…………………………………………………………………………………………………………………97
‫ﭘﯿﻮﺳﺘﻬﺎ
‫ﺿﻤﯿﻤﻪ1(ﺟﺪول ﻧﻤﺮات ﺧﺎم)………………………………………………………………………………………………….99

‫ﺿﻤﯿﻤﻪ2(آزﻣﻮن ﯾﺎدﮔﯿﺮي)…………………………………………………………………………………………………….100
‫ﺿﻤﯿﻤﻪ3(آزﻣﻮن ﻧﮕﺮش ﺳﻨﺞ)……………………………………………………………………………………………….101
‫ﺿﻤﯿﻤﻪ4(ﻓﺮم ﻣﻬﺎرت ﺳﻨﺞ )………………………………………………………………………………………………..102
‫ﺿﻤﯿﻤﻪ5(ﻃﺮح درس)………………………………………………………………………………………………………..103
‫ﺿﻤﯿﻤﻪ6(ﮔﺰﯾﺪه ﻧﻈﺮات داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن)……………………………………………………………………………………….111

نمودار متغیر مهارت در سطوح گروه آزمایش و کنترل

نمودار متغیر مهارت در سطوح گروه آزمایش و کنترل

‫ﻓﻬﺮﺳﺖ ﺟﺪول ها

‫4-1ﺟﺪول ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎي ﮔﺮاﯾﺶ ﺑﻪ ﻣﺮﮐﺰ و ﭘﺮاﮐﻨﺪﮔﯽ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎ در آزﻣﻮن ﻫﺎي ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ…………………………………66
‫4-2ﺟﺪول ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎي ﮔﺮاﯾﺶ ﺑﻪ ﻣﺮﮐﺰ و ﭘﺮاﮐﻨﺪﮔﯽ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎدر آزﻣﻮن ﻫﺎي ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل……………………………………67
‫4-3ﺟﺪول ﺗﻮزﯾﻊ ﻓﺮاواﻧﯽ ﻣﻄﻠﻖ و ﺗﺮاﮐﻤﯽ ﻣﻬﺎرت………………………………………………………………………………..68
‫4-4ﺟﺪول ﺗﻮزﯾﻊ ﻓﺮاواﻧﯽ ﻣﻄﻠﻖ و ﺗﺮاﮐﻤﯽ ﭘﺲ آزﻣﻮن ﻧﮕﺮش ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ……………………………………………………70
‫4-5ﺟﺪول ﺗﻮزﯾﻊ ﻓﺮاواﻧﯽ ﻣﻄﻠﻖ و ﺗﺮاﮐﻤﯽ ﭘﺲ آزﻣﻮن ﻧﮕﺮش ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل…………………………………………………….71
‫4-6ﺟﺪول ﺗﻮزﯾﻊ ﻓﺮاواﻧﯽ ﻣﻄﻠﻖ و ﺗﺮاﮐﻤﯽ ﭘﺲ آزﻣﻮن ﯾﺎدﮔﯿﺮي………………………………………………………………..72
‫4-7ﺟﺪول ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎي ﮔﺮاﯾﺶ ﺑﻪ ﻣﺮﮐﺰ و ﭘﺮاﮐﻨﺪﮔﯽ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻫﺎ………………………………………………………………..74
‫4-8ﺟﺪول ﺗﻮزﯾﻊ ﻓﺮاواﻧﯽ ﻣﻄﻠﻖ و ﺗﺮاﮐﻤﯽ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﮔﺮوﻫﻬﺎ…………………………………………………………….74
‫4-9ﺟﺪول ﺗﻮزﯾﻊ ﻓﺮاواﻧﯽ ﻧﺴﺒﯽ و ﺗﺮاﮐﻤﯽ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻧﮕﺮش………………………………………………………………………..75
‫4-01ﺟﺪول ﺗﻮزﯾﻊ ﻓﺮاواﻧﯽ ﻧﺴﺒﯽ و ﺗﺮاﮐﻤﯽ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻣﻬﺎرت………………………………………………………………………76
‫4-11ﺟﺪول ﺗﻮزﯾﻊ ﻓﺮاواﻧﯽ ﻣﻄﻠﻖ و ﺗﺮاﮐﻤﯽ ﭘﯿﺶ آزﻣﻮن ﻧﮕﺮش ﮔﺮوﻫﻬﺎ………………………………………………………77
‫4-21ﺟﺪول ﺗﻮزﯾﻊ ﻓﺮاواﻧﯽ ﻣﻄﻠﻖ وﺗﺮاﮐﻤﯽ ﭘﯿﺶ آزﻣﻮن ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﮔﺮوﻫﻬﺎ……………………………………………………..78
‫4-31ﺟﺪول وﯾﮋﮔﯿﻬﺎي آﻣﺎري ﮔﺮوﻫﻬﺎ……………………………………………………………………………………………..79
‫4-51ﺟﺪول ﺗﺄﺛﯿﺮ روش ﺗﺪرﯾﺲ ﮐﺎوﺷﮕﺮي ﺑﺮﯾﺎدﮔﯿﺮي……………………………………………………………………………81
‫4-61ﺟﺪول ﺗﺄﺛﯿﺮ روش ﺗﺪرﯾﺲ ﮐﺎوﺷﮕﺮي ﺑﺮﻧﮕﺮش……………………………………………………………………………..82
‫4-71ﺟﺪول ﺗﺄﺛﯿﺮ روش ﺗﺪرﯾﺲ ﮐﺎوﺷﮕﺮي ﺑﺮﻣﻬﺎرت……………………………………………………………………………..83
‫4-81ﺟﺪول داﻧﺶ و درك ﻓﯿﺰﯾﮏ ﻗﺒﻞ و ﺑﻌﺪ از ﮔﺬراﻧﺪن آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎه (ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ)………………………………………….83
‫4-91ﺟﺪول ﻧﮕﺮش ﻗﺒﻞ و ﺑﻌﺪ از ﮔﺬراﻧﺪن آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎه (ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ)………………………………………………………… 84
‫4-02ﺟﺪول داﻧﺶ و درك ﻓﯿﺰﯾﮏ ﻗﺒﻞ وﺑﻌﺪاز ﮔﺬراﻧﺪن آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎه(ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل)……………………………………………….84
‫4-12ﺟﺪول ﻧﮕﺮش ﻗﺒﻞ وﺑﻌﺪ از ﮔﺬراﻧﺪن آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎه(ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل)…………………………………………………………… 84

‫ﻓﻬﺮﺳﺖ ﻧﻤﻮدارﻫﺎ

‫4-1ﻧﻤﻮدارﺗﻮزﯾﻊ ﻓﺮاواﻧﯽ ﻧﻤﺮات ﻣﻬﺎرت ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ……………………………………………………………………….69
‫4-2ﻧﻤﻮدار ﺗﻮزﯾﻊ ﻓﺮاواﻧﯽ ﻧﻤﺮات ﻣﻬﺎرت ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل………………………………………………………………………..69
‫4-3ﻧﻤﻮدار ﺗﻮزﯾﻊ ﻓﺮاواﻧﯽ ﻧﻤﺮات ﭘﺲ آزﻣﻮن ﻧﮕﺮش ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ………………………………………………………….70
‫4-4ﻧﻤﻮدار ﺗﻮزﯾﻊ ﻓﺮاواﻧﯽ ﻧﻤﺮات ﭘﺲ آزﻣﻮن ﻧﮕﺮش ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل……………………………………………………………71
‫4-5ﻧﻤﻮدار ﺗﻮزﯾﻊ ﻓﺮاواﻧﯽ ﻧﻤﺮات ﭘﺲ آزﻣﻮن ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ……………………………………………………….73
‫4-6ﻧﻤﻮدار ﺗﻮزﯾﻊ ﻓﺮاواﻧﯽ ﻧﻤﺮات ﭘﺲ آزﻣﻮن ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل………………………………………………………….73
‫4-7ﻧﻤﻮدار ﺗﻮزﯾﻊ ﻓﺮاواﻧﯽ ﻧﻤﺮات ﭘﺲ آزﻣﻮن ﯾﺎدﮔﯿﺮي………………………………………………………………………..75
‫4-8ﻧﻤﻮدار ﺗﻮزﯾﻊ ﻓﺮاواﻧﯽ ﻧﻤﺮات ﻧﮕﺮش………………………………………………………………………………………76
‫4-9ﻧﻤﻮدار ﺗﻮزﯾﻊ ﻓﺮاواﻧﯽ ﻧﻤﺮات ﻣﻬﺎرت……………………………………………………………………………………..77
‫4-01ﻧﻤﻮدار ﯾﺎدﮔﯿﺮي در ﺳﻄﻮح ﮔﺮوه ﻫﺎي آزﻣﺎﯾﺶ و ﮐﻨﺘﺮل……………………………………………………………..81
‫4-11ﻧﻤﻮدارﻧﮕﺮش در ﺳﻄﻮح ﮔﺮوه ﻫﺎي آزﻣﺎﯾﺶ و ﮐﻨﺘﺮل…………………………………………………………………82
‫4-21ﻧﻤﻮدار ﻣﻬﺎرت در ﺳﻄﻮح ﮔﺮوه ﻫﺎي آزﻣﺎﯾﺶ و ﮐﻨﺘﺮل………………………………………………………………..83



 مقطع کارشناسی ارشد

بلافاصاله بعد از پرداخت به ایمیلی که در مرحله بعد وارد میکنید ارسال میشود.


فایل pdf غیر قابل ویرایش

قیمت25000تومان

فایل word

قیمت35000تومان