مقدمه

کتاب ها در مقابله با مراکز آموزش مجازی به کناری رانده شده اند. اتاق های بحث و گفتگوی عمومی جای آرامش کتابی کتابخانه ها را گرفته اند و کاربران سایت های اینترنتی و وبلاگ ها از کتابخانه های مدارس دور گشته اند. اتفاقی که افتاده اصلا سطحی نیست و سیستم کتابخانه ها باید دچار تغییراتی فرای تصور شوند. بنیادهای متعددی تلاش در ایجاد کتابخانه های مجازی دارند و این در حالی است که بسیاری هنوز براین باورند که لمس کتاب ها به صورت حقیقی نقش بزرگی در آموزش جامعه خواهد داشت. آزادی٬ رونق و پیشرفت یک جامعه و افراد آن ارزش های پایه انسانی هستند.
در یک جامعه علمی همانند دانشگاه، کتابخانه بعنوان قلب آن جامعه عمل می کند و وظیفه خدمت رسانی و هماهنگی بخشهای دیگر آن جامعه را بر عهده دارد. اگر در این جامعه، قلب کارایی داشته باشد دیگر اعضا نیز به وظایف خود آگاهی داشته و عملکرد بهتری خواهند داشت و در صورت عدم کارایی قلب، دیگر اجزاء آن ارگانیسم نیز نمی توانند کار خود را بدرستی انجام دهند. اطلاعات در سیاستگذاریها و تصمیم گیری ها نقش عمده ای دارد، کتابخانه های نوین با اتکاء ‌به همین اطلاعات است که در جوامع در حال تحول، دیگر خزانه دانشهای گذشته، حال و آینده تلقی نمی شوند بلکه در حال تبدیل شدن به مراکز اطلاع رسانی هستند تا بتوانند نیازهای تحقیقاتی و پژوهشی جامعه را پاسخگو باشند. اهمیت کتابخانه ها و نقش مهم آنها در فراهم آوردن اطلاعات پژوهشگران، بر کسی پوشیده نیست.

 

فهرست مطالب

چکیده……………………………………………………………………………….. 1
مقدمه …………………………………………………………………………………2

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فصل اول

١ بیان مسئله تحقیق: عنوان این پروژه طراحی کتابخانه ی کودکان و نوجوانان می باشد که در استان تهران,منطقه ی ۶ شهرداری(پارک لاله) قرار گرفته است. کودکان ونوجوانان برای آمادگی جهت زندگی آینده به علم وآگاهی در زمینه های گوناگون نیاز دارند ومطالعه کتاب این امکان را به آنان می دهد که سیاهی جهل و نادانی را ازخود دور کنند و به سوی سعادت وخوشبختی قدم بردارند .آنان در هر زمینه ای که نیاز به اطلاعات داشته باشند می توانند از کتاب بهره گیرند و هر چه بیشتر مطالعه کنند نیر از آگاهی زیادتری برخوردارمی شوند و در زندگی آینده شان تأثیرات مثبت و مؤثری می گذارد.
١-٢ هدف تحقیق: هدف کلی از طراحی کتابخانه ی کودکان و نوجوانان, ترویج فرهنگ کتابخوانی و ایجاد کتابخانه ای استاندارد و نمونه به منظور ارایه خدمات به گروه سنی ٧ تا ١۴ سال می باشد و از اهداف اختصاصی طرح:
١- ایجاد یک کتابخانه ی کودک و نوجوان , طبق استانداردهای بین المللی , به نحوی که الگوی زنده ای باشد برای دیگر کتابخانه های کودک و نوجوان کشور
٢- گردآوری کتاب های برگزیده ادبیات کودکان کشورهای مختلف جهان
٣- گردآوری کتابهایی که ایرانیان خارج از کشور برای کودکان و نوجوانان نوشته اند
١-٣ اهمیت موضوع: سرانه بسیار پایین مطالعه و کم بودن جاذبه مطالعه و تحقیق در بین کودکان و نوجوانان در کشور و تمامی تلاش های صورت گرفته اما کم نتیجه در جهت ترغیب آنان برای روی آوردن به این امر نشان دهنده ی نیاز به رویکردی دیگر است. شاید معماری مجموعه و خلق فضاهای دوست داشتنی که مسلمأ در ایجاد احساس مثبت در کودک و نوجوان کاملأ موثر است بتواند به صورتی نرم و غیر مستقیم ایجاد کننده ی آن عامل جذاب باشد.

بخش اول
٢-١-١ تاریخچه کتاب و کتابخانه ها
2-1-1-1 تاریخچه کتاب و کتابخانه در عهد باستان
از خرابه‌های شهرهای باستانی سومریان چنین برمی‌آید که سومریان در حدود ۲۷۰۰ سال قبل از میلادمسیح کتابخانه‌های شخصی، مذهبی و دولتی بر پا کرده بودند، مشهور است که کتابخانه «تلو» مجموعه‌ای متجاوز از ۳۰۰۰۰ لوحه گلین داشته است، تمدن سومریان از ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد پا گرفت و در عهد طلایی «اور» شکوفا شد.
مورخان سومری ثبت تاریخ جاری و باز سازی داستان گذشته شان را آغاز کردند. کهن‌ترین نظام نگارش شناخته شده «خط میخی» است و اعتبار سومری‌ها به سبب ابداع این خط و خدمت بزرگ آنها به بشریت است.
برای نوشتن از قلم فلزی و تیزی (به شکل میخ) استفاده می‌کردند و بر موادی چون گل نرم، عاج یا چوب می‌نوشتند. برای این منظور کاتبانی تربیت شده وجود داشتند و پس از نوشتن گل نرم را می‌پختند تا سخت شود قطعات گل پخته به صورت لوحه، نخستین کتابهایی است که تا کنون کشف کرده‌اند. چون لوحه‌هایی ابزار ثبت اطلاعات تجاری، آثار مذهبی شامل دعاها، مناسک، علائم جادویی، افسانه‌های مقدس و حکایات و روایات قومی و ملی بودند.
می بینیم که برای این لوحه ادبیات، اندیشه‌های اجتماعی، سیاسی و فلسفی خود را حفظ کرده‌اند و در میان مواد حفاری شده از خرابه‌های شهرهای باستانی سومری لوحه‌هایی وجود دارد که قطعات ادبی هزاران سال کهنتر از ایلیاد در آنها نقش بسته است.
سومریان کهنترین ادبیات شناخته شده انسان را تدوین کردند از تمامی متونی که بر گل یا مواد مناسب نگاشته است و تاکنون به دست آمده در میابییم که ۹۵ در صد این متون به امر بازرگانی، اداری و حقوقی ارتباط دارند.
فرهنگ سومری برای مدتی بیش از ۱۵۰۰ سال یعنی از نیمه هزاره چهارم تا آغاز هزاره دوم پیش از میلاد بر سرزمین«رافدین» سیطره داشت. در ازای این تاریخ، نویسندگان سومری توانستند شمار بسیاری از متون را در مو ضوعات مختلف و در نسخه‌های متعدد به نگارش در آورند. برخی از افسانه‌های رایج مانند داستان «دلاور ناکام گیلگمشن» در نسخ‌های فراوان و روایت‌های گوناگون به جا مانده است.
سومریان این گل نوشته‌ها را در معابد یا کاخهای سلطنتی یا مدارس حفظ می‌کردند. در حقیقت سومریان نخستین کسانی بودند که این دستاوردها را به این هدف روشن یعنی حفظ آن برای نسلهای آینده ثبت کردند. به عبارت دیگر سومریا ن کسانی بودند که به کتاب نقشی اختصاص دادند که تا به امروز با آن در ارتباط است. بدین معنا که دستاوردهای فرهنگی و فناوری انسان را پاس دارد و پاسخگوی اهداف قانونی و آموزشی و دیگر نیازهای روزانه او باشد.

یک نمونه از کتابخانه های کودکان و نوجوانان

یک نمونه از کتابخانه های کودکان و نوجوانان

مطالعات پایه…………………………………………………………………………….. 3
بخش اول………………………………………………………………………………… 5
کتابخانه‌های آشوریان…………………………………………………………………… 7
مصریان…………………………………………………………………………………….. 7
ایرانیان ………………………………………………………………………………………9
تاریخ کتابخانه در ایران……………………………………………………………………….. 9
٢-١-٢ واژه شناسی کتابخانه………………………………………………………………… 9
٢-١-3 گونه شناسی کتابخانه ها…………………………………………………………… 9
٢-١-3-1 انواع کتابخانه های جهان اسلام را می توان به انواع زیر تقسیم کرد:………. 10
٢-١-4 تعریف کتابخانه های کودکان و نوجوانان…………………………………………….. 11
٢-١-5 تعریف ارتباط……………………………………………………………………………. 12
ارتباطات تصویری…………………………………………………………………………………. 12
٢-١-٧ نقش کتابخانه در سوادآموزی کودکان و نوجوانان……………………………………. 13
خدمات کتابخانه ای برای سواد………………………………………………………………. 14
٢-١-٨ کتابخانه های کودکان و نوجوانان در ایران……………………………………………. 15
٢-١-9-1 نقش کتابخانه در توسعه فرهنگی………………………………………………. 16
٢-٢-١ روانشناسی رفتارهای کودک……………………………………………………………. 17
نگاه اجمالی……………………………………………………………………………………….. 17
٢-٢-١-1 اهمیت روان شناسی کودک ………………………………………………………….17
٢-٢-١-2 اهداف روان شناسی کودک………………………………………………………….. 18
٢-٢-٢ شناخت روحیات و نیازهای کودک ………………………………………………………..21
موضوعات مورد مطالعه در روان شناسی کودک………………………………………………… 21
٢-٢-٢-1 مطالعه در مورد جنبه‌های مختلف رشد کودک ………………………………………..21
٢-٢-٢-3 مطالعه در مورد شیوه‌های صحیح فرزند‌ پروری……………………………………….. 21
٢-٢-٢-4 مطالعه در مورد مقابله با برخی مشکلات رفتاری _ روانی دوران کودکی………….. 22
بازی در کودکان ……………………………………………………………………………………….22
اهمیت بازی…………………………………………………………………………………………… 23
شرکت در بازیهای کودکان………………………………………………………………………….. 23
انواع بازی در کودکان…………………………………………………………………………………. 24
2-2-4 بازی های کودکانه……………………………………………………………………………. 24
چه نوع بازیهای مناسب کودک است؟…………………………………………………………………. 25
2-2-5 بازی های کودکانه………………………………………………………………………………. 25
2-2-6 بازی های کودکانه…………………………………………………………………………………. 25
٢-٢-٢-5 کودک و رنگ و نقاشی………………………………………………………………………… 26
رنگ شناسی کودکان…………………………………………………………………………………… 26
2-2-7 رنگ ها…………………………………………………………………………………………….. 26
رویکرد روانشناختی رنگ و نقاشی در کودکان………………………………………………………… 28
2-٢-٢-۶ بررسی نقاشی کودکان………………………………………………………………………… 31
٢-٢-2-7 کودک و اوقات فراغت………………………………………………………………………………. 33
2-٢-٢-8 کودک و مطالعه……………………………………………………………………………………. 37
بررسی راهکارهای ترغیب به مطالعه در کودکان و نوجوانان…………………………………………….. 37
٢-2-٢-9 کودک و ورزش………………………………………………………………………………………. 40
اهمیت پرداختن به بازیهای ورزشی برای کودکان…………………………………………………………. 42
٢-٣-١ معماری کودکان ………………………………………………………………………………………….44
٢-٣-2 دریافت‌ حسی‌ کودک‌ از فضا…………………………………………………………………………. 46
٢-٣-3 طراحی فضای کتابخانه کودکان…………………………………………………………………….. 46
٢-٣-4 فضای بازی کودکان………………………………………………………………………………….. 48
منظر کودکانه؛ اصول و مبانی طراحی منظر برای کودکان……………………………………………….. 50
بخش چهارم 51
٢-۴-١ نقش کتاب……………………………………………………………………………………………… 51
٢-۴-2 پیدایش خط و چگونگی سیر تحول آن 5………………………………………………………………..2
تاریخچه پیدایش خط در ایران ……………………………………………………………………………………52
٢-۴-3 سنگ نبشته ……………………………………………………………………………………………….55
بخش اول …………………………………………………………………………………………………………..60
٣-١-١ اهمیت کتابخانه ها ………………………………………………………………………………………60
٣-١-2 کتاب درمانی چیست؟…………………………………………………………………………………. 60
٣-١-١0 کتابخانه ی دانشگاهی……………………………………………………………………………….. 66
٣-٢-١ انواع خدمات کتابخانه …………………………………………………………………………………….66
٣-٢-٣ خدمات عمومی……………………………………………………………………………………………. 68
فضاهای عمومی کتابخانه………………………………………………………………………………………….. 68
٣-٢-7 رسانه های صوتی و تصویری…………………………………………………………………………………. 7
3-3-2 مبلمان و تجهیزات کتابخانه…………………………………………………………………………………. 78
استاندارد مخزن………………………………………………………………………………………………………. 83
استانداردهای برگه دانها…………………………………………………………………………………………….. 85
استانداردهای کافی شاپ…………………………………………………………………………………………. 87
سطح شیبدار:……………………………………………………………………………………………………………. 88
بخش اول ………………………………………………………………………………………………………………….91
۴-١-١ کتابخانه ملی کودکان مسکو…………………………………………………………………………………… 91
6-1-6 ضوابط مربوط به سیستم اعلام کننده حریق………………………………………………………………..133

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

بطور عموم ، سواد توانایی خواندن ، نوشتن ، صحبت کردن و محاسبه کردن در یک سطح معین را مورد بحث قرار می دهد.سواد بصورت بینادی شامل مهارتهای مورد نیاز برای چیرگی در سطح بزرگسالی و در موقعیت های روزانه ، از قبیل خواندن یک روز نامه یا تکمیل یک فرم درخواست شغلی می باشد. افرادی که فاقد این توانائیها هستتند غالبا عضو جمعیت هایی هستند که از فقر ، جنایت ، وبیکاری رنج می برند. بر طبق آمارهای سال ۱۹۸۳ از دپارتمان آموزشی آمریکا اصولا ۲۷ میلیون بزرگسال در این کشور و بیشتر از ۴۷ میلیون در چندین حوزه که از آنها تست به عمل آمده است مشکل بیسوادی دارند.
خدمات کتابخانه ای برای سواد
مدتهاست که کتابخانه ها کوشش های آموزشی سواد آموزی را توسط منابع آموزشی که در اختیاردارند و فضای معلمی و خدمات مناسب اطلاعتی را بکار گرفته اند واز اسپنسرها و کتابشناسیها ومواد خواندنی جدیدی که برای بزرگسالان تالیف شده بهره می گیرند- موادی که خیلی هم کودکانه نیستند و می توانند تحقیقی باشند و با علایقشان ارتباط داشته باشد از قبیل گرفتن گواهینامه رانندگی.
عده ای دیگر هم هستند که برنامه های نرم افزاری و آموزشهای رایانه ای را در تعریف سواد لازم دانسته و قبول داشته اند و سعی در تکامل آن دارند. یک نگرش موثرتر که بوسیله کتابخانه ها ایجاد شده کلاسهای سواد آموزی و برنامه های رو در رو را پیشنهاد می نماید. تعدادی از کتابخانه ها باعث پیشرفت برنامه های طراحی شده به منظور احساس نیازهای گروههای خاصی از افراد با مهارتهای کم سواد شده اند. برای مثال مردمی که انگلیسی زبان دوم آنها می باشد یک تراکم از زبانهای اولیه و سطوحی از سواد را که این برنامه ها را با موادی که فرهنگ و علایقشان را به یکدیگر متصل می نماید روبرو هستند احساس می شود.

٢-١-٨ کتابخانه های کودکان و نوجوانان در ایران
کتابخانه‌ مرجع به عنوان کتابخانه‌ تخصصی کودک و نوجوان در ایران همواره محلی برای دسترسی دانشجویان و پژوهشگران حوزه‌ ادبیات و هنر کودک و نوجوان به منابع تخصصی و نشریات ویژه‌ این گروه سنی به شمار می‌رود.
٢-١-9 نقش کتابخانه ها در توسعه
کتابخانه با مبادله دانش سرو کار دارد و با تدارک اطلاعات آماده و بسته بندی شده از طریق ابزاری مشتری پسند به انتقال و مبادله دانش یاری رسانده است. کتابخانه در جامعه ای که دانش و وسایل ارتباطی آن در حال پیچیده شدن است باید نقش وسیعتری ایفا کند. نقش دیگر کتابخانه ارائه خدمات اطلاع رسانی است. کتابخانه های امروزی با بکارگیری تکنولوژی های پیشرفته قادر هستند وظیفه اطلاع رسانی و اشاعه اطلاعات را به بهترین و سریعترین نحو انجام دهند.
خلاصه کلام اینکه در سیاست گذاری و برنامه ریزی ملی ارتباط، توسعه و عمران، کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی را چه در بخش عمومی و چه در بخش خصوصی باید مد نظر داشت. کتابخانه ها از اندام های پیکر برنامه ریزی ملی هستند. رشد فردی اعضای جامعه در گرو آن است که به چه نحو از دستاوردهای جامعه بشری آگاه شوند و به عنوان افرادی آگاه چگونه در کار جامعه شرکت جویند.

بخش هایی از کتابخانه آفتابگردان

بخش هایی از کتابخانه آفتابگردان



  مقطع کارشناسی ارشد

بلافاصله بعد از پرداخت به ایمیلی که در مرحله بعد وارد میکنید ارسال میشود.


فایل pdf غیر قابل ویرایش

قیمت25000تومان

خرید فایل word

قیمت35000تومان