انتخاب صفحه

فهرست مطالب
فصل اول: کلیات پژوهش و ساختار پایان نامه

مدیریت دانش ، مدیریت دانایی یا مدیریت اندوخته‌های علمی،‏ به معنای در دسترس قرار دادن نظام‌مند اطلاعات و اندوخته‌های علمی است، به گونه‌ای که به هنگام نیاز در اختیار افرادی که نیازمند آنها هستند، قرار گیرند تا آنها بتوانند کار روزمره خود را با بازدهی بیشتر و موثرتر انجام دهند. [29] مدیریت دانش شامل یک سری استراتژی و راهکار برای شناسایی، ایجاد، نمایندگی، پخش وتطبیق بینش ها و تجارب در سازمان می باشد.در بدو امر به مدیریت دانش فقط از بعد فن آوری نگاه می‌شد و آن را یک فناوری می‌پنداشتند. اما به تدریج سازمانها دریافتند که برای استفاده واقعی از مهارت کارکنان، چیزی ماورای مدیریت اطلاعات موردنیاز است. انسانها در مقابل بعد فناوری والکترونیکی، در مرکز توسعه، اجرا و موفقیت مدیریت دانش قرار می‌گیرند و همین عامل انسانی وجه تمایز مدیریت دانش از مفاهیم مشابهی چون مدیریت اطلاعات است.
اهمیت مقوله دانش در دهه های اخیر رشد روزافزونی داشته است که این امر ناشی از تمرکز بر دانش به عنوان یکی از منابع استراتژیک سازمان میباشد. امروزه سازمان ها یکی از راه های تمایز خود از سازمان های دیگر را در افزایش میزان دانش بنیانی سازمانی خود جستجو می کنند تا بتوانند از طریق آن به سطوح بالاتری از کارایی و نوآوری دست یابند. توانایی سازمان ها در یکپارچه سازی و هماهنگ نمودن دانش به عنوان یکی از راه های دستیابی و حفظ مزیت های رقابتی تلقی می گردد.
به جهت افزایش اهمیت دانش در سازمان ها، مقوله مدیریت دانش به عنوان یک مبحث مهم وارد سازمان های امروزی گردیده است.اهمیت مدیریت در سازمان ها لزوم به کارگیری استراتژی هایی را در این زمینه ضروری نموده است. مکاتب مختلفی از استراتژی های مدیریت دانش در سازمان ها وجود دارد که هر کدام از جنبه های مختلف به بیان استراتژی های مدیریت دانش پرداخته اند.
در این پایان نامه سعی شده است با کمک برنامه ریزی استراتژیک و تجزیه و تحلیل محیط داخلی و خارجی شرکت سبلان تهویه استراتژی های مدیریت دانش سازمان تدوین و سپس اولویت بندی شود.تحلیل و تدوین و اولویت بندی استراتژی ها با کمک و نظرات مدیران ارشد سازمان و خبرگان در حوزه های مورد مطالعه، برنامه ریزی استراتژیک و صنعت تاسیسات تهویه انجام گرفته است.
در این رساله برای تحلیل محیط داخلی و خارجی شرکت سبلان تهویه از ماتریس های IFE و EFE برای ارزیابی استفاده گردیده و باکمک روش تحلیلیSWOT وBSC استراتژی های مدیریت دانش سازمان توسط مدیران و خبرگان تدوین گردید.در نهایت برای حداکثر کردن تاثیر استراتژی ها، با استفاده از فرآیند تحلیل شبکه ای که از روش های تصمیم گیری چند معیاره است برای اولویت بندی استراتژی ها استفاده گردید.

1-2 تعریف موضوع و مسئله اصلی تحقیق
سازمان ها برای انجام مأموریت ها و دستیابی به اهداف خود دارای منابع و دارایی های متعددی می باشند. برخی از این منابع و دارایی ها بسیار ارزشمند و راهبردی هستند که برای کسب مزیت رقابتی سازمان نقش محوری دارند[1].دانش برای تمام سازمان ها از جمله ی این منابع و دارایی ها است، به طوری که صاحبنظران علم مدیریت، دانش را جایگزین نهایی تولید، ثروت و سرمایه پولی می دانند. (تافلر1990) [2]
همچنین پیتر دراکر [2]معتقد است که در اقتصاد امروز دنیا، دانش منبعی همانند و در عرض سایر منابع تولید مانند کار و سرمایه و زمین نیست، بلکه تنها منبع معنی دار عصر حاضر به شمار می رود .در واقع دانش تنها منبعی در سازمان است که در اثر استفاده، نه تنها از ارزش آن کاسته نشده، بلکه بر ارزش آن نیز افزوده می شود. [2](گلاسر 1998)
این دانش در رویه ها، دستورالعمل ها، دیدگاه ها، اقدامات و تصمیمات سازمانی مستقر و مستتر است و زمانی اهمیت بیشتر می یابد که به محصولات و خدمات ارزشمندی تبدیل شود.
مدیریت استراتژیک دانش به پروسه‌ها و زیرساخت‌هایی می‌پردازد که بنگاه برای کسب، ایجاد و درمیان گذاشتن دانش در جهت تنظیم استراتژی و اتخاذ تصمیمات تجاری از آنها استفاده می‌کند. استراتژی دانش یک بنگاه به بررسی رویکرد کلی یک سازمان که مایل به همسو کردن منابع دانش و توانایی‌های خود با نیازمندی‌ها در استراتژی خود است، می‌پردازد. بنابراین فاصله دانشی موجود بین آنچه یک بنگاه باید برای اجرای استراتژی خود بداند و آنچه که می‌داند، کاهش می‌یابد.
درک بهتر مفهوم و کاربردهای استراتژی‌های دانش می‌تواند از طریق بررسی مهم‌ترین دستاوردهای آن حاصل شود. یک عامل الزامی این است که بنگاه‌های دارای توازن باید بتوانند مفهوم اکتشاف و بهره‌برداری از دانش را درک کنند.سیستم های مدیریت دانش، درچنین فضایی و با هدف تأثیر گذاری بر شناسایی، خلق، ذخیره سازی، بازیابی، تسهیم و به کارگیری دانش مورد نیاز در سازمان به وجود آمدند.
مدیریت دانش به سازمان ها کمک می کند تا مأموریت خود را به خوبی انجام داده و به چشم انداز و اهداف خود دست پیدا کنند. در این راستا مفهوم استراتژی با هدف تبیین این موضوع که خلاهای دانشی سازمان کدامند و کدام دانش و چرا برای سازمان راهبردی و مورد نیاز می باشد، در ادبیات مدیریت دانش ظهور یافته است.
پیش از استقرار سیستم های مدیریت دانش، ابتدا باید استراتژی دانش سازمان تدوین گردد تا بر اساس آن، سازمان در فراگرد مدیریت دانش بداند که با چه استراتژی مشخصی باید این کار را انجام بدهد.
استراتژی دانش سازمان بیان می کند که این صنعت برای انجام مأموریت ها و اجرای استراتژی های خود چه دانشی را، با چه عمقی، از چه منبعی و از چه طریقی بایستی کسب نماید. از همین رو در این پژوهش تلاش شده است تا ضمن مروری بر ادبیات نظری موضوع استراتژی دانش، ضرورت های تدوین استراتژی دانش، کارکردها و پویایی های آن بررسی و تبیین شوند.
در مطالعات مدیریت دانش، مفهوم استراتژی دانش مفهومی جدید و ابداعی می باشد که اغلب در پروژه های داخل کشور چندان مورد توجه قرار نگرفته است. از همین رو تحقیق حاضر با هدف بررسی مطالعات انجام شده در زمینه تدوین استراتژی دانش و ارائه مدل مناسب جهت تدوین استراتژی دانش در شرکت سبلان تهویه انجام میشود. از همین رو تحقیق حاضر با هدف بررسی مطالعات انجام شده در زمینه تدوین استراتژی دانش و ارائه مدل مناسب جهت تدوین استراتژی دانش در شرکت سبلان تهویه انجام میشود. شرکت سبلان تهویه(سهامی خاص) در سال 1371 با هدف ارتقای سطح دانش و فن کشور و انجام پروژه های تاسیسات حرارتی و برودتی و ساختمانی تاسیس شد و پس از انجام چندین پروژه ساختمانی، نیروگاهی، خودرو سازی و … از سال 1375 رسما در جهت تولید سیستمهای تهویه مطبوع و سردخانه (چیلر پکیج یونیت آبی و هوایی، هواساز، ایرواشر، برج خنک کننده، کندانسور آبی و هوایی، یونیت هیتر، فن کوئل سقفی و زمینی، داکتد فن کوئل و کوئل آب گرم و بخار و سردخانه) گام برداشت.
هدف مدیران و مهندسان شرکت سبلان تهویه بهبود مستمر کیفیت محصولات و رسیدن به قله های رفیع موفقیت همراه با شعار مشتری مداری و ارتقاء سطح دانش و توجه به صادرات است.
امروزه، ارزش واقعی سازمان، بیش از ارزش فیزیکی و دارایی ها یا ارزش خالص آن است.دانش سازمان برای دارایی های سازمان، ارزش افزوده ایجاد میکند.دانش نه تنها در چگونگی ایجاد کالا و خدمات، بلکه در اینکه چه چیزی میتواند تولید شود یا حتی اینکه توان بالقوه لازم برای تولید چه چیزی وجود دارد، نقش قابل توجهی دارد.
با توجه به تغییرات تکنولوژیکی که در حال حاضر شتاب زیادی به خود گرفته است و پیچیده شدن تصمیمات سازمانی، لزوم بکارگیری برنامه‌ای جامع برای مواجهه با اینگونه مسائل بیشتر از گذشته ملموس می‌شود. این برنامه چیزی جز برنامه استراتژیک نیست.

در این زمینه اولین مشکلات عبارتست از موانع ایجاد و توسعه روند مدیریت استراتژیک دانش در سازمان‌ها که این فرآیند را از بنیان و پای بست با مشکل مواجه می‌سازند. دلایل گوناگونی وجود دارند که برخی از سازمان‌ها تمایل چندانی به ایجاد و توسعه روندهای مدیریت استراتژیک دانش از خود نشان ندهند که مهمترین آنها عبارتند از:

• عدم آگاهی مدیریت سطح بالا نسبت به وضعیت واقعی سازمان
• خودفریبی مدیران سطح بالا به طور جمعی درباره موقعیت سازمان
• توجه مدیران به حفظ وضع موجود
• درهم آمیختگی دشواری‌های مشترک مدیریت سطح بالا و دشواری‌های عملکرد روزانه
• اشتباه تلقی کردن هر گونه تغییر در رابطه با هر چه در گذشته در سازمان انجام گرفته است.
در این پژوهش سعی شده، تا با بررسی تحقیقات اخیر و مرتبط ساختن نظریات پیرامون مدیریت دانش، مدل استراتژیک مدیریت دانش سازمان را ارائه نموده و اقدام به ارائه مدلی جهت تدوین استراتژی مدیریت دانش نماید. استراتژی دانش سازمان بیان می کند که این صنعت برای انجام مأموریت ها و اجرای استراتژی های خود چه دانشی را، با چه عمقی، از چه منبعی و از چه طریقی بایستی کسب نماید.

1-1 مقدمه ………………………………………………………………………..2
1-2 تعریف موضوع و مسئله اصلی تحقیق…………………………………… 3
1-3 اهداف اساسی پژوهش………………………………………………….. 6
1-4 اهمیت موضوع………………………………………………………………. 6
1-5 روش بررسی و مطالعه……………………………………………………. 8
1-6 روش های تجزیه و تحلیل و اولویت بندی گزینه ها…………………….. 9
1-6-1ماتریس ارزیابی عوامل داخلی IFE ا……………………………………10
1-6-2 ماتریس ارزیابی عوامل خارجی EFE ا…………………………………10
1-7 تجزیه و تحلیل SWOTا……………………………………………………. 10
1-8 کارت امتیازات متوازن……………………………………………………… 10
1-9 اولویت بندی استراتژی ها با استفاده از فرآیند تحلیل شبکه ای……… 10
1-10 پرسش های پژوهش …………………………………………………….11
1-11 فرضیات مسئله………………………………………………………….. 11
1-12 جاﻣﻌﺔ آﻣﺎری و ﺗﻌﺪاد ﻧﻤﻮﻧﻪ…………………………………………….. 11
1-13 واژگان کلیدی……………………………………………………………… 12

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فصل دوم : مروری بر ادبیات موضوع

آنچه بیش از هر چیز در دنیای امروز حائز اهمیت است و قابل توجه می باشد سیر دگرگونی شتابدار و اساسی از یک محیط پایدار و قابل پیش بینی دیروز بسوی محیط دانش محور و پویا و پیچیده و ناپایدار در عصر انقلاب اطلاعاتی میباشد که از جمله مهمترین ویژگی های این محیط پویا می توان افزایش رقابت بین سازمانها و سیر سریع تحولات تکنولوژیک و توسعه روزافزون ارتباطات و تبادل سریع اطلاعات و … را نام برد.[5]
دانش (دانسته مبتنی بر تجربه) یک منبع کلیدی در هر سازمانی است.انسان هر چه بیشتر بداند بهتر میتواند عمل کند.دیگر زمانی که در آن پول، زمین و نیروی بازو سرمایه شناخته می شدند به سر آمده است.در دنیای امروز دانش نه تنها به عنوان یک سرمایه محسوب می شود، بلکه به عنوان مهمترین سرمایه نیز برای سازمانها تلقی می شود.
در مدیریت دانش، امروز تاکید بر این است که افراد دارای قدرت فکر کردن و تجزیه و تحلیل مسائل بشوند و افراد بیشتری دارای وظایف عقلائی باشند تا فعالیتهای یدی.برای آنکه فعالیتهای مدیریت دانش، اثربخش باشند، باید زمینه های اجتماعی را که یادگیری در آنها صورت میگیرد مد نظر قرار داد.باید به کارکنان آزادیهای فکری داد تا بتوانند در مورد کار خود اظهار نظر بکنند. مدیریت دانش شامل یک سری استراتژی و راهکاربرای شناسایی، ایجاد، نمایندگی، پخش وتطبیق بینش ها و تجارب در سازمان می باشد.
در بدو امر به مدیریت دانش فقط از بعد فن آوری نگاه می‌شد و آن را یک فناوری می‌پنداشتند.استراتژی های مدیریت دانش مناسب برای تضمین همسوسازی فرایند اجرایی، عوامل داخلی مرتبط با مدیریت دانش در ارائه خلق، به اشتراک گذاری و بهره برداری موثر دانش، مهم می باشند[2]. (زاک، 1999) . قبل از اجرای استراتژی های مدیریت دانش، درک اینکه استراتژی های مدیریت دانش چه تاثیری بر عملکرد سازمان دارد حیاتی است[2]. (چوی و جونگ، 2010).

2-2 مدیریت دانش
2-2-1 تاریخچه مدیریت دانش
بیان دقیق تاریخچه پیدایش مدیریت دانش امکان‏پذیر نمی‏باشد. در حقیقت، مدیریت دانش از نخستین اعصار زندگی انسان حتی در عصر شکار وجود داشته، به گونه‏ای که بشر به جمع‏آوری و انتقال اطلاعات و دانش خود درباره مسائل زندگی می‏پرداخته است.[36] به تدریج با افزایش دانش و تجربیات انسان، بدون وجود روشی نظام‏مند، این دانش از نسلی به نسل دیگر انتقال یافت. اما در دوره‏های تاریخی پس از آن، دانش به منظور تأمین نیازهای جوامع، مدیریت گردید.
اصطلاح «مدیریت دانش» در سال‏های اخیر عمومیت بیشتری پیدا کرده است.
بدون تردید، اثر معروف نوناکا و تاکه‏اوچی تحت عنوان «سازمان دانش‏آفرین: چگونه شرکت‏های ژاپنی پویایی‏های نوآوری خلق می‏کنند» در سال 1995 تأثیر بسزایی را در معرفی و ترویج مدیریت دانش بر جای نهاده است.این دو دانشمند با ارائه الگویی مفهومی، به توصیف چهار رویکرد متمایز در زمینه تبدیل دانش و نحوه تولید آن پرداخته و بر این نکته تأکید می‏نمایند که تبدیل و تولید دانش یک فرایند اجتماعی بوده به یک فرد محدود نمی‏شود.[37]
نوناکا و تومایا در تلاش برای مفهوم‏سازی «تولید دانش» آن را فرایندی می‏دانند که به موجب آن تناقضات گوناگون سازمانی از طریق تعامل بین افراد، سازمان و محیط به یکدیگر پیوند خورده و ارزش‏آفرین می‏گردند. [37] آنان چنین عنوان می‏کنند که دانش در یک مدار گسترش‏ یابنده حلقوی و با پیوند و آشتی بین مفاهیم متناقضی همچون نظم و آشفتگی، خرد و کلان، جزء و کل، ذهن و جسم، ضمنی و صریح، استقرا و قیاس، خلّاقیت و کارایی تولید می‏شود. این رویکرد، دانش را جریانی می‏داند که از افراد شروع شده و به دیگر اعضای سازمان تعمیم می‏یابد. این فرایند در اصل متضمن تبدیل دانش ضمنی به دانش صریح خواهد بود.[37]
آثار بعدی دانشمندان بر اجتماعی بودن فرایند تولید دانش تأکید داشته و آن را در ارتباط تنگاتنگ با فرهنگ سازمانی قرار می‏دهد.
در این زمینه، واه تا آنجا پیش رفت که جریان تولید دانش را منبعث از فرهنگ سازمانی برشمرد. وی می‏گوید:«نکته اساسی این است که سازمان بتواند فرهنگ گسترده‏ای را که مشوق اشتراک‏گذاری دانش باشد در خود ایجاد نماید.»[39]
در ایران در چند سال اخیر به این رشته و قابلیت‏های آن توجه شده است که البته تا رسیدن به جایگاه این رشته درسیاست‏گذاری‏ها هنوز راه زیادی مانده است و کتاب‏ها و مقالات متعددی نیز در ابعاد گوناگون نگارش یافته است.

2-1 مقدمه …………………………………………………………………. 14
2-2 مدیریت دانش………………………………………………………….. 14
2-2-1 تاریخچه مدیریت دانش……………………………………………… 14
2-2-2 سیر تحول مدیریت دانش…………………………………………… 16
2-2-3 تعاریف مدیریت دانش………………………………………………… 16
2-2-4 چرخه مدیریت دانش …………………………………………………..18
2-2-5 ویژگیهای مدیریت دانش……………………………………………… 19
2-2-6 نظریه های مدیریت دانش……………………………………………. 19
2-2-7 دیدگاههای مدیریت دانش …………………………………………….20
2-2-8 مزایای مدیریت دانش………………………………………………….. 21
2-3 مدیریت دانش و مدیریت استراتژیک…………………………………….. 22
2-4 مدیریت استراتژیک………………………………………………………… 23
2-5 پیشینه تحقیق…………………………………………………………….. 24

فصل سوم : روش پژوهش

امروزه سازمان ها برای بقا در محیط پیچیده رقابتی نیاز به برنامه ریزی های بلند مدت دارند. سازمان ها دیگر نمی توانند با روش های معمولی مدیریت و برنامه ریزی پاسخ گوی تحولات و تغییرات پیرامون خود باشند.[52] زمانی نه چندان دور مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک برای سازمان ها پدیده نوعی محسوب می شد و شرکت در سمینارها و دوره های آموزشی مربوطه به دید افزایش دانش و آگاهی انجام می گردید ولی در حال حاضر سازمان ها مجبورند برنامه ریزی استراتژیک را سرلوحه کار خود قرار دهند و از طرف دیگر جهت اجرای آن فرآیندهای مدیریت استراتژیک را جایگزین شیوه قبلی ومعمولی مدیریت نمایند تا بهتر بتوانند سازمان را از درون و برون پویا و سرپا نگه دارند، برنامه ریزی استراتژیک و حتی پیاده نمودن آن کار زیاد دشواری نیست. آنچه در این راستا مشکل به نظر می رسد دوام و پایداری برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک در سازمان است، تفکر استراتژیک مدیران وکارکنان سازمان تضمین کننده این دوام است بنابراین اهمیت ایجاد تفکر استراتژیک در مدیران سازمان خیلی بیشتر از استقرار برنامه های استراتژیک می باشد . تفکر استراتژیک به عنوان پشتوانه قوی برای اجرا و دوام برنامه های استراتژیک سازمان ها محسوب می شود.

3-2 فرآیند برنامه ریزی استراتژیک
دستیابی به توافق اولیه در خصوص شکل و نحوه اجرای فرایند برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک در پارادایم تجویزی که درآن فرآیند دستیابی به استراتژی نیز به اندازه خود استراتژی دارای اهمیت است، بدون برخورداری از توالی منطقی از اقدامات به راحتی اماکن پذیر نیست.این در حالی است که مدلهای مفهومی متعددی توسعه یافته است که هر یک به طریقی فرآیند برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک را از نقطه ای شروع و در نقطه ای دیگر به پایان می رسانند.با وجود تفاوت در بین مدلهای مختلف برنامه ریزی استراتژیک تمامی آنها در برخی مراحل مشترک هستند.
ذیلا به تشریح گام های اصلی برنامه ریزی استراتژیک که تقریبا در تمامی مدهای برنامه ریزی استراتژیک مشترک است با تاکید بر مدل برنامه ریزی استراتژیک هاکس نمودار شماره 3-1 و مبتنی بر الگوی جامع مدیریت استراتژیک نمودار شماره 3-2 خواهیم پرداخت.[12] [77]

3-1 مقدمه…………………………………………………………………… 27
3-2 فرآیند برنامه ریزی استراتژیک…………………………………………. 28
3-2-1 تدوین ارکان جهت ساز………………………………………………. 29
3-2-1-1 بیانیه های ماموریت………………………………………………… 29
3-2-1-2 چشم انداز…………………………………………………………… 31
3-2-1-3 ارزش ها، بایدها و نبایدها …………………………………………..31
3-2-2 شناخت و تحلیل محیط داخلی/ خارجی…………………………….. 32
3-2-2-1 فرآیند شناسایی عوامل داخلی و خارجی سازمان……………… 32
3-2-2-2 ارزیابی محیط بیرونی……………………………………………….. 33
3-2-2-3 ارزیابی محیط درونی سازمان……………………………………… 35
3-2-3 تدوین و طراحی استراتژی……………………………………………. 37
3-2-3-1 مدل تحلیل SWOTا…………………………………………………. 38
3-2-4 کارت امتیازات متوازن …………………………………………………..41
3-2-4-1 مراحل پیاده سازیBSC ا……………………………………………42
3-2-5ترکیب تحلیل SWOT با کارت امتیازات متوازن BSC ا…………………43
3-3 اولویت بندی استراتژی ها……………………………………………….. 43
3-3-1 نظریه تصمیم گیری……………………………………………………… 44
3-3-2 تعریف تصمیم گیری……………………………………………………… 44
3-3-2-1 تصمیم گیری با معیارهای چند گانه…………………………………. 44
3-3-2-2 مدلهای تصمیم گیری چند هدفه ……………………………………45
3-3-2-3 مدلهای تصمیم گیری چند شاخصه…………………………………. 45
3-4 مقدمه ای بر فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و شبکه ای………………. 45
3-5 فرآیند تحلیل شبکه ای (ANP) ا…………………………………………….48
3-5-1 رویکرد گام به گام روش فرآیند تحلیل شبکه ای……………………… 49
3-5-1-1 محاسبه وزن در فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و شبکه………… 53
3-5-1-1-1 روش بردار ویژه……………………………………………………… 53
3-5-1-1-1-1 محاسبه وزن ها در روش بردار ویژه…………………………… 54
3-5-1-2 محاسبه نرخ ناسازگاری……………………………………………… 54
3-5-1-3 شاخص ناسازگاری تصادفی…………………………………………. 55
3-6 تلفیق فرآیند تحلیل شبکه ای و تحلیل SWOTا………………………….. 56
3-7 الگوریتم پیشنهادی ANP برای اولویت بندی استراتژی های ماتریس SWOT ا………………………………………………………………………………………57
3-8 روش گرد آوری اطلاعات……………………………………………………. 58
3-8-1 روایی ابزار جمع آوری داده ها ……………………………………………58
3-8-2 پایایی ابزار جمع آوری داده ها …………………………………………..60
3-8-2-1 ضریب آلفای کرونباخ…………………………………………………… 61
3-9 فرآیند کلی تحقیق………………………………………………………….. 62

فصل چهارم: محاسبات و یافته های تحقیق

در این بخش از تحقیق به تجزیه و تحلیل محیط درونی و خارجی سازمان پرداخته میشود.با کمک اطلاعات مورد نیاز به دست آمده از طریق ابزارهای پژوهشی، تحلیل کلی از سازمان به دست آورده و استراتژی های دانش سازمان تدوین می شود.در نهایت با استفاده از فرآیند تحلیل شبکه ای به اولویت بندی استراتژی های بدست آمده از ماتریس SWOT می پردازیم.

4-2 معرفی سازمان
شرکت سبلان تهویه(سهامی خاص) در سال 1371 با هدف ارتقای سطح دانش و فن کشور و انجام پروژه های تاسیسات حرارتی و برودتی و ساختمانی تاسیس شد و پس از انجام چندین پروژه ساختمانی،نیروگاهی،خودرو سازی و … از سال 1375 رسما در جهت تولید سیستمهای تهویه مطبوع و سردخانه (چیلر،پکیج یونیت آبی و هوایی، هواساز، ایرواشر، برج خنک کننده، کندانسور آبی و هوایی، یونیت هیتر، فن کوئل سقفی و زمینی، داکتد فن کوئل و کوئل آب گرم و بخار و سردخانه) گام برداشت و در این راستا تمام سعی و تلاش خود را به کار بست.از جمله اینکه همه دستگاههای تولید شده توسط خط تولید مکانیزه شرکت سبلان تهویه بر اساس استاندارد کریر آمریکا می باشد.
در حال حاضر شرکت سبلان تهویه دارای گواهینامه 9001:2008 ISO از شرکت R-W-TUV آلمان میباشد.هدف مدیران و مهندسان شرکت سبلان تهویه بهبود مستمر کیفیت محصولات و رسیدن به قله های رفیع موفقیت همراه با شعار مشتری مداری و ارتقاء سطح دانش و توجه به صادرات است که همواره دست یافتنی و نزدیک میباشد و بی شک شکوفایی صنعت تاسیسات سرمایشی و گرمایشی نیز همچون سایر صنایع در گرو تلاش، نوآوری،تقابل و رقابت سالم میان تولیدکنندگان است.این رویکرد می تواند از ان جهت قابل تامل باشد که امروزه بخش صنعت همچنان با نعضل واردات و عدم خود کفایی روبروست.کنش و واکنش سالم میان همه دست اندر کاران این صنعت یقینا منتهی به رشد همه جانبه آن خواهد شد.به گونه ای که در آینده نه چندان دور قابلیت رشد این صنعت چشمگیرتر از آنچه اکنون با آن روبرو هستیم خواهد بود.

4-1 مقدمه …………………………………………………………………….. 66
4-2 معرفی سازمان……………………………………………………………. 66
4-2-1 چشم انداز سازمان…………………………………………………….. 67
4-2-2 ارزش ها ی سازمان…………………………………………………… 67
4-3 تحلیل محیط داخلی شرکت سبلان تهویه…………………………….. 67
4-3-1 فرآیند شناسایی نقاط قوت و ضعف………………………………….. 67
4-3-2 ارزیابی وضعیت محیط داخلی سازمان……………………………….. 69
4-4 تحلیل محیط خارجی سازمان…………………………………………….. 71
4-4-1 فرصت ها و تهدیدات مربوط به مدیریت دانش ………………………….71
4-4-2 ارزیابی موقعیت سازمان نسبت به مولفه های خارجی…………….. 72
4-5 تدوین استراتژی…………………………………………………………….. 74
4-6 اولویت بندی استراتژی ها………………………………………………….. 76
4-6-1 ساختار سلسله مراتبی سازمان……………………………………….. 76
4-6-2 ماتریس مقایسات زوجی عوامل اصلی………………………………… 78
4-6-3 وابستگیهای درونی میان گروههای SWOT ا…………………………..80
4-6-4 اولویت های گروههای SWOT ا………………………………………….81
4-6-5 اولویت های نسبی فاکتورهای SWOTا………………………………… 82
4-6-6 اولویت نهایی (کلی) فاکتورهای SWOT. ا…………………………….82
4-6-7 درجه ی اهمیت فاکتورهای SWOT ا…………………………………..84
4-6-8 تعیین اولویت نهایی گزینه های استراتژی…………………………….. 95

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها

5-1 نتیجه گیری……………………………………………………………………. 98
5-2 پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده……………………………………………. 101
مراجع…………………………………………………………………………………102
مراجع فارسی………………………………………………………………………. 103
مراجع لاتین………………………………………………………………………….. 105
ضمائم و پیوست ها ………………………………………………………………….112

Abstract

Nowadays, knowledge is widely recognized as one of the most crucial competitive assets that substantially supports and fosters an enterprise’s adaptation, survival and outstanding performance. For successful implementation of knowledge management strategies in organizations, identifying the factors which affect the successes is necessary.Formulating knowledge management strategies involves identifying and analyzing of many internal and external factors. In this study, first the most influential internal and external elements were detected with the aid of SWOT techniques. Using the Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats (SWOT) matrix, then the knowledge management (KM) strategies will be formulated.
In this paper we seek to a favorable strategy using the SWOT model and investigation of causes affect relationships of SWOT according to the BSC model for a real case study-Sabalan Tahvieh Co.- have been followed.
This study aims at classification of SWOT factors via a multi-criteria decision making method, applying Analytic Network Process (ANP) to evaluate and select KM strategies. The ANP method is preferred in this study because of its capability in modeling and potential dependencies among the SWOT factors. Dependency among the SWOT factors is observed to affect the strategy and sub-factor weights, as well as to change the strategy priorities.



بلافاصله بعد از پرداخت به ایمیلی که در مرحله بعد وارد میکنید ارسال میشود.


فایل pdf غیر قابل ویرایش

قیمت25000تومان

خرید فایل word

قیمت35000تومان