مقدمه

یک وب پرتال وب سایتی است که به عنوان نقطه دسترسی به مجموعه ای از اطلاعات در شبکه جهانی اینترنت عمل می کند . پرتال ها اطلاعات را از منابع متفاوت در روش یکسان شده ارائه می دهند. جدای از استاندارد موتور جستجو, پرتالها خدمات خاصی همچون اخبار، قیمت های سهام و سایر گونه های اطلاع رسانی را در بر می گیرد. پرتالها روشی را برای شرکت ها فراهم می کند تا کنترل دسترسی,نحوه نمایش و نحوه عملکرد را برای سیستم هایی که در عمل از هم جدا هستند را به صورت مشترک برای کاربران خود داشته باشند.
یک پرتال شخصی وب سایتی است که در شبکه جهانی اینترنت که قابلیت های شخصی سازی و تغییر محتوا را برای بازدیدکنندگان و کاربران فراهم می کنند,این سایت برای استفاده از نرم افزار های توزیع شده طراحی میشود و انواع گوناگون از سخت افزارها را در بر می گیرد که خدمات خاص را از منابع گوناگون به وجود می آورد . علاوه بر این پرتالهای تجاری برای تسهیم هماهنگی در مکان های کاری طراحی می شوند نیاز برای پرتالها نیز توانایی کارکردن در سکوهای گوناگون را چون کامپیوترهای مشخص و PDA ها و تلفن های همراه را دارد.
یک وب پرتال یا پرتال شخصی میتواند با سیستم های اطلاع رسانی مختلف ترکیب شود.

چرا پرتال ها به وجود می آیند؟
در بسیاری از موارد داشتن نرم افزار ای متمرکز برای دسترسی به نرم افزار های دیگر به منظور به اشتراک گذاشتن منابع و اطلاعات بین این نرم افزار ها امری الزامی می باشد.در این صورت کاربران با دسترسی های متفاوت و برای استفاده از برنامه های مختلف ترجیح میدهند که یک روش دسترسی به همه این موارد از طریق اینترنت داشته باشند.آنها دوست دارند تا نرم افزار های مورد استفاده خود را به صورت شخصی شده درآورند.فرای این موارد مدیران سیستم دوست دارند تا ابزارهای مجتمع ای را برای اداره کلیه نرم افزار ها و کاربران آنها در اختیار داشته باشند.تمامی این موارد از طریق پرتالها به دست می آیند با توجه به اینکه تمام این نرم افزار ها اطلاعات را از طریق پرتالها به اشتراک می گذارند ارتباط بهتری انواع کاربران وجود خواهد داشت.
از دیگر مزایای پرتال ها می توان موارد زیر را نام برد :
– یکپارجه سازی هوشمند و دسترسی به محتوی , پروسه ها و فرایندها
– ارتباط و همکاری پیشرفته بین مشتریان ، شرکاء و کارمندان
– دسترسی همزمان و یکپارچه به اطلاعات سیستم های مختلف
– تغییر نحوه نمایش سایت وب توسط کاربر

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فهرست مطالب

چکیده…………………………………………………………………… 1
مقدمه…………………………………………………………………… 2
چرا پرتال ها به وجود می آیند؟………………………………………. 3
توسعه پرتالهای شخصی……………………………………………… 4
پرتالهای منطقه ای…………………………………………………….. 4
پرتالهای دولتی………………………………………………………… 5
پرتالهای مجتمع……………………………………………………….. 5
پرتالهای میزبان………………………………………………………… 6
پرتال در حوزه های خاص…………………………………………….. 7
پرتالهای ورزشی………………………………………………………. 7
پرتالهای سازمانی …………………………………………………….7
تاریخچه………………………………………………………………….. 8
مشخصات پایه‌ی پرتال‌های سازمانی………………………………… 8
پرتلت………………………………………………………………….. 10
استانداردهای پورتلت……………………………………………….. 11
استاندارد پرتلت‌ها در جاوا …………………………………………..11
سیستم مدیریت محتوی…………………………………………… 12
سیستم های مدیریت محتوای تحت وب…………………………. 13
پروتکل وب سرویس‌ها بر مبنای پرتلت های راه دور……………… 13
نقطه ورود واحد سازمانی………………………………………….. 15
پرتلت چیست؟……………………………………………………….. 15
پرتالها درعمل………………………………………………………… 20
اصول پایه………………………………………………………………. 22
حالت پورتلت و وضعیت پنجره……………………………………….. 24
درک مدل اطلاعاتی پورتلت………………………………………….. 25
حالت پایدار…………………………………………………………….. 26
حالت ناپایدار…………………………………………………………….27
برنامه نویسی الگوهای خاص برای پورتلت ها: الگوی MVCا……. 27
پیاده سازی همگام منطق نرم‌افزار و نمایشگر نتایج……………… 27
نحوه نوشتن چند JRS-168 PORTLET نمونه برای EXO ا……….30
یک PORTLET ساده……………………………………………….. 30
PORTLET شامل چند صفحه ………………………………………36
PORTLET برای نمایش محتوا به چند زبان……………………….. 40
چگونگی تولید قالب (THEME) برای پرتال EXO ا………………….41
<PORTLET-STYLE-CONFIG>ا…………………………………… 50
نحوه تولید یک JSF PORTLET برای پرتال EXOا……………………51
نحوه تولید یک STRUTS PORTLET برای پرتال EXO ا……………54
نحوه اضافه کردن زبان جدید به پرتال EXO ا………………………..56
شرح جداول بانک اطلاعاتی EXO و نمودار ER مربوط به آن…….. 58
منابع …………………………………………………………………..61

توسعه پرتالهای شخصی
در اواخر دهه 90 میلادی پرتالها رونق بسیار داشتند بعد از تکثیر موتور های جستجو وب در اواسط دهه 90 بسیاری از شرکتها سعی کردند تا پرتال های مناسبی را به وجود آورند و سهم بازار را به دست آورند. پرتال توجه خاصی را در این مورد به دست آورد.
بسیاری از پرتالها به صورت فهرست بندی های وب کار خود را انجام دادند از این جمله میتوان یاهو را مثال زد که موتور جستجو گر را در خود دارد و خدمات را به عنوان یک استراتژی مناسب توسعه و تقویت می کند خدماتی که نیاز به ثبت نام کاربر دارد و ایمیل آن مجانی می باشد. مشخص کردن ویژگیها و ایجاد اتاق های گفتگو نیز استفاده مستمر از پرتال را شامل می گردد.
پرتالهای منطقه ای
در راستای توستعه و تقویت پرتالهای شخصی بین المللی چون یاهو ، متغیرهای منطقه ای با همدیگر هماهنگ شده اند . برخی از این پرتالهای منطقه ای فراهم کننده اطلاعاتی شامل پیش بینی آب وهوا، نقشه های خیابانی و اطلاعات تجاری را برای کاربران خود فراهم کردند.
برخی از پرتالها فعالیتهای خاصی را انجام می دهند این پرتالها با یکدیگر ارتباط مناسبی را ایجاد می کنند.
پرتالهای جهانی و موضوعی و منطقه ای نه تنها از کشورهایی چون کره، هندوستان، چین، رومانی، یونان و ایتالیا می باشند بلکه در کشورهایی چون واتیکان اهمیت خاصی را دارند که برای یادگیری و چگونگی به کارگیری تجارت الکترونیکی مناسب می باشد.
پرتالهای دولتی
در پایان رونق دات کام در اواخر دهه 90 میلادی بسیاری از دولتها سایتهای پرتال را برای شهروندان فراهم کردند در آمریکا پرتال اصلی usa.gov علاوه بر پرتالهای دیگر فعال می باشند. در انگلستان نیز پرتالهای اصلی عبارتند از direct.gov.uk که برای شهروندان و businesslink.gov.uk که مربوط به امور تجاری می باشد.
بسیاری از پرتالهای فعال در آمریکا, دسترسی مستقیم را به ابزارهای تجارت الکترونیک, آژانس ها ، تجارت و ساختارهای مناسب نیز هماهنگ میکند.
یکی از اصلی ترین مشکلات این پرتال ها عدم برآورده کلیه نیاز های کاربران آنها می باشد به این صورت که اطلاعات مورد نیاز در چندین پرتال غیر متمرکز وجود دارند و اطلاعات به صورت مجتمع قابل بازیابی و استفاده نمی باشند.
پرتالهای مجتمع
این پرتالها در دهه 90 موفقیت چشمگیری به دست اورند دسترسی به اطلاعات متنوع شرکتی از طریق جستجوگر وب روش کاری جدید بود, اینترانت به سرعت رشد کرد و شبکه ای اصلی وظایف خاص خود را ارائه دادند، البته دیدگاه یکپارچه سازی اطلاعات شرکتی به گونه ای بود که کاربران شخصی سازی را نیز مدنظر داشتند شبکه های اصلی نیز در جستجوی مطرح کردن قابلیت های متعددی برای کاربران با استفاده از اینترانت داشتند.
دهه 90 زمان نوآوری برای مفهوم پرتالهای مجتمع بودند بسیای از شرکتها تولید ابزارهایی را برای کمک به شبکه های اصلی در هدایت اطلاعات، نرم افزار و داده ها شروع کردند.
پرتالهای شرکتی امروزه قابلیت های ارزش افزوده را برای تجارتهایی دارند. قابلیتهایی چون هدایت جریانات کاری افزایش مشارکت بین گروههای کاری و اجازه دادن به خالقان موضوعات با هماهنگی بخشهای تکنولوژی اطلاعاتی از این نمونه می باشد .
علاوه بر این بیشتر پرتالهای امروزه دسترسی به منابع اطلاعاتی داخلی و خارجی را با استفاده از سرویس هایی همچون هویت سنجی و ورود مجتمع بسیار آسان می سازند.
استاندارد JSR168 در سال 2001 بوجود آمد.این استاندارد قابلیت پیاده سازی پورتلتها برای سکوهای پرتال های متفاوت را ارائه کرد، این استاندارد به توسعه دهندگان پرتال اجازه میداد تا پرتالها را بر اساس یک استاندارد هماهنگ تولید کنند.
سِروِر پرتال مایکروسافت نیز موفقیت زیادی را به دست آورد که این موفقیت مرهون یکپارچه سازی با محصولات دفتری مایکروسافت می باشد. بر اساس یک تحقیق سرور پرتال ماکروسافت در سال 2004 بستر مورد علاقه شرکت ها برای توسعه پرتال بود.
در پاسخ به وجود قدرتمند مایکروسافت در بازار پرتال فروشندگان دیگری نیز به عرصه رقابت وارد شدند مثلاً شرکت اوراکل سوئیت مرکزی وب را مشابه با محصول مایکروسافت به بازار ارائه کرد شامل بخش های بسیاری در مورد همکاری از جمله پست الکترونیک مجتمع,تقویم و دیگر امکانات بود.
گروه گارتنه پرتالهای هشت گانه را پیش بینی می کرد که بوسیله آنها می توانست ارائه اطلاعات را با ابزارهای مشخص یکپارچه نماید.
با افزایش تولید مطالب توسط کاربران در موضوعات , فرمتهای فایلی , ساختارها و معماری اطلاعاتی گوناگون طبقه بندی نیازی توسط کاربران امری ضروری بود. این نیز در نهایت به ایجاد امکان کنترل جریانهای اطلاعاتی و امکان طبقه بندی آنها انجامید.
پرتالهای میزبان
همین که پرتالهای مشارکتی مطلوبیت خود را به دست آورند شرکتها آنها را به عنوان خدمات میزبانی شده ارائه کردند. بازار پرتال میزبان اساسا ساختارهای پرتالها را تغییر داد در برخی از موارد آنها به عنوان ابزاری مناسب برای چاپ اطلاعات به کار می رفتند به این صورت که اطلاعات را در پایگاه اطلاعاتی ذخیره می کردند. شرکتهای میزبانی چون Hyperoffice.com علاوه بر نوزیع داده ها نرم افزار خود را مجهز به امکانات همکاری و زمان بندی نمودند .با افزایش محبوبیت پرتالهای میزبان رفته رفته امکانات جدیدی شامل پایگاههای اطلاعاتی میزبانی شده، مدیریت اسناد، ایمیل و سکوهای بحث به آنها اضافه شدند.

پرتال در حوزه های خاص
تعدادی از پرتالها تمرکز خود را بر روی حوزه خاصی قرار دادند و دسترسی به شرکتها و خدمات مرتبط در آن حوزه را میسر ساختند. این پرتال ها سرویس‌هایی چون دسترسی به آژانس های املاک مختلف بود که میتوان به Trulia.com و TheBigMover.com اشاره کرد.
پرتالهای ورزشی
پرتالها به بازارهای ورزشهای حرفه ای نیز راه یافتند طرفداران تیمهای ورزشی پرتالهای ورزشی را ایجاد کردند که این اطلاعات خاصی را برای تیم ورزشی حرفه ای برای پرتالهای ورزشی بر روی اینترنت به وجود می آورد.



  مقطع کارشناسی ارشد

بلافاصله بعد از پرداخت به ایمیلی که در مرحله بعد وارد میکنید ارسال میشود.


فایل pdf غیر قابل ویرایش

قیمت25000تومان

خرید فایل word

قیمت35000تومان