فهرست مطالب
فصل اول (کلیات پژوهش)

آموزش زبان خارجی یکی از موضوعاتی است که جدیداً موضوع آموزش آن در سطح پیش از دبستان مطرح شده و به سرعت در اکثر مراکز پیش از دبستان در حال گسترش می باشد . گسترش این امر نیز ناشی از نظرات متخصصان تربیتی است که گاهاً فقط برگردانی از فرهنگ غربی بوده و می تواند اثرات جبران ناپذیری را بر فرهنگ یک ملت وارد سازد .
آموزش زبان خارجی در فرهنگ ایرانی ، ریشه های تاریخی و مذهبی دارد ، زیرا زبان دین اسلام ، زبان عربی می باشد که برای مردم ایران ، یک زبان خارجی به حساب می آید . آموزش قرآن از قدیم الایام در مکتب خانه ها و از سنین کودکی آغاز می شد ، موضوعی که چند دهه مورد غفلت قرار گرفت و به تازگی مجدداً با رویکرد آموزش قرآن در سراسر کشور شکل گرفته و آموزش قرآن که به زبان عربی است را از سنین قبل از مدرسه آغاز می کنند .
از طرفی در روایات و احادیث نیز اشارات فراوانی به آموزش قرآن از سنین کودکی شده است که در اینجا به مواردی اشاره می شود .
حضرت علی (ع) در مقام شمردن حقوق فرزندان بر پدران خویش در کنار انتخاب نام نیک برای فرزند و تربیت شایسته ی او ، به تعلیم قرآن اشاره می کند و می فرماید : « حق الوالد علی والده ان یحسن اسمه و یحسن ادبه یعلمه القرآن » (از جمله حقوقی که فرزند بر پدر خود دارد این است که نام نیکو برایش انتخاب کند ، خوب تربیتش کند و به او کتاب خدا را بیاموزد) (باقرزاده،1390) . در جای دیگر به پدر فرزدق ، شاعر معروف که فرزند خود را جهت تشویق به خاطر فراگیری شعر و کلام عرب به خدمت حضرت آورده بود ، فرمودند « اگر به او قرآن یاد می دادی ، برایش بهتر بود » (همان منبع) در جای دیگر خطاب به امام حسن (ع) می فرماید : « در اولین قدم برای تربیت تو ، از تعلیم کتاب خدا و تأویل آن شروع کردم .»
ائمه معصومین (ع) ، پدران و مادران را برای انجام این مهم فراوان تشویق کرده و اجر و پاداش معنوی خداوند را در قبال این عمل یاد آور شده اند .
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : هر کس به فرزند خود قرآن را آموزش دهد، خداوند گردنبندى به گردن او آویزد که در روز قیامت همگان از آن شگفت زده شوند .
از طرفی در قرآن کریم نیز درباره ی خواندن و نوشتن و آموزش علم تأکید شده است ، که برای نمونه چند مورد را ذکر می کنیم : « اقرا باسم ربک الذی خلق » (علق، آیه ی 1) و یا در این آیه « ن و القلم و ما یسطرون» (قسم به قلم و آنچه می نگارد) (قلم ، آیه ی 1) .
آموزش زبان خارجی در مؤسسات پیش از دبستان به ریشه های منطقی و عقلانی این قضیه مربوط می شود . آنهایی که از رشد استقبال می کنند ، ادعا دارند که آغاز آموزش زبان خارجی هر چه زودتر باشد ، فراگیر را قادر می سازد تا به کارآیی بالاتری در زبان خارجی رسیده و آگاهی خود از زبان مادریش را نیز ارتقا دهد (ترجیحاً قبل از 7 سالگی) . مخالفان در مقابل معتقدند که تغییر در سیاست دولت ها در زمینه ی آموزش زبان خارجی بصورت رسمی از سنین پیش از دبستان باعث آسیب رسیدن به یادگیری و تسلط بر زبان مادری کودکان و در کل مهارت های شناختی آنها می شود (سلبی،2006 ؛ دمیرکان،2006) . بحث اصلی ما در این پژوهش ، بررسی و طبقه بندی نظرات متخصصان علوم تربیتی ، کارشناسان آموزشی و مربیان پیش از دبستان درباره ی ضرورت آموزش زبان خارجی در دوره ی پیش از دبستان ، سن مناسب برای آغاز این آموزش و روش های تدریس مناسب این دوره است .
دوره ی پیش از دبستان اولین و حیاتی ترین مرحله ی تعلیم و تربیت بوده و اهمیت آن امروزه بر کمتر کسی پوشیده است . به همین دلیل ، توجه به موضوعات آموزشی در این دوران حائز اهمیت بوده و پژوهش های فراوانی را طلب می کند . متخصصان علوم تربیتی ، مربیان و کارشناسان آموزشی ، همه جزئی از سیستم تربیتی هستند که هر کدام به نحوی بر این سیستم تأثیر دارند . از این رو ، نظرات آنها در مورد اجزای سیستم و موضوعات مطروحه دراین سیستم از اهمیت بالایی برخوردار است .
متخصصان تربیتی به عنوان طلایه داران امر تعلیم و تربیت هستند که موضوعات جدید و به روز قابل بحث در پیش از دبستان را بیان می کنند . از طرفی ، متخصصان تربیتی درامر سیاست گذاری دولت ها نیز دخالت دارند و نظرات آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است .
حوزه ی تربیت ، مقوله ای چند بعدی است . لذا ، موضوعات این حوزه از دیدگاه های گوناگون قابل بحث است . همچنین ، بحث تربیت با توجه به این امر که مختص انسان است و انسان موجودی پیچیده است ، به خودی خود پیچیده و سهل و ممتنع است . اما نکته ای که در اینجا باید ذکر شود این است که با توجه به پیچیدگی های این موضوع ، پژوهش درباره ی آن غیرممکن نیست ، بلکه این پیچیدگی بیانگر این است که موضوع تربیت ، موضوعی بسیار حساس و تخصصی است و هر اقدامی که در این باره صورت می پذیرد باید بصورت دقیق و سنجیده و البته گام به گام انجام گیرد .
از طرفی مطابق با گفته ی کانت (شکوهی،1393) موضوع تربیت ، موضوع مبتلی به انسان هاست و همواره می طلبد تا پیرامون آن پژوهش و تفحص صورت گیرد .
توجه به مطالب فوق می توان به اهمیت نظرات متخصصات تربیتی ، بخصوص در حوزه ی پیش از دبستان که از اهمیت دو چندانی نیز برخوردار است ، پی برد .
مربیان نیز به عنوان مجریان سیاست های تربیتی در کلاس درس هستند و اهمیت نقطه نظرات آنها نیز بر هیچ کس در هیچ کجای دنیا پوشیده نیست و کودکان ، والدین ، مربیان و مدرسان (متخصصان تربیتی) و کارشناسان ، از عوامل اصلی دخیل در امر تعلیم و تربیت و بخصوص آموزش زبان خارجی در مراکز پیش از دبستان هستند ، در نتیجه نظرات آنها بسیار مهم است . نظر مربیان به عنوان مجریان از اهمیت بسیاری برخوردار است . به همان میزان ، نظرات مدرسان مراکز تربیت مربی ودانشکده های علوم تربیتی که مربیان پیش از دبستان را آموزش می دهند نیز از اهمیت زیادی برخوردار است .
با توجه به مباحث فوق ، اهمیت نظرات متخصصان و کارشناسان و مربیان در حوزه ی پیش از دبستان تبیین می شود . لذا در این پژوهش ما به دنبال بررسی نظرات متخصصان و کارشناسان آموزشی و مربیان پیش از دبستان در مورد آموزش زبان خارجی هستیم .

مقدمه …………………………………………………………………………………… 2
بیان مسئله …………………………………………………………………………….. 4
ضرورت و اهمیت پژوهش ……………………………………………………………… 5
اهداف پژوهش …………………………………………………………………………. 6
سؤال های پژوهش ……………………………………………………………………. 6
تعریف نظری و عملیاتی واژه های پژوهش …………………………………………. 7

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فصل دوم (ادبیات تحقیق )

مطالعاتی وجود دارد که بر نظرات و انتظارات والدین ، کارشناسان و متخصصان تربیتی از آموزش و پرورش پیش از دبستان در سراسر جهان (آکپال،2000 ؛ اینارسودوتیر،2010 ؛ لالومی-ویدالی،2006 ؛ پتری و هالووی،2006 ؛ ویکارت،2000) و نیز ترکیه (آکتاز آماز،2002 ؛ کیلدان،2012 ؛ اوزن،2008 ؛ سوینک،2006 ؛ سیفولاهوگولاری،2012 ؛ توکوچ،2007) تمرکز داشته اند .
زندگی در عصر دیجیتال و جامعه ی دانش محور و دهکده ی جهانی باعث شده تا آموزش زبان انگلیسی تقریباً نقش عمده ای را در هر جنبه از زندگی مدرن ، بخصوص آموزش و پرورش (تعلیم و تربیت) ایفا کند (بانک جهانی ، 2003 ؛ سازمان ملل ، 2005 ؛ سازمان توسعه و مشارکت های اقتصادی ،2006 ؛ کوزما ، 2008 ؛ توکی و پانگه ، 2012) .
بسیاری از کشورها به اهمیت و لزوم آموزش زبان خارجی در آموزش و پرورش پیش از دبستان آگاهی یافته اند . بنابراین ، سیاست های متناسب آموزشی وضع و از لحاظ سخت افزاری ، نرم افزاری و دسترسی به مربیان خبره و آموزش دیده سرمایه گذاری کرده اند (هپ ، 2004 ؛ وزارت آموزش و پرورش ، فنلاند ، 2004 ؛ وزارت آموزش و پرورش ،سنگاپور ،2006 ؛ پاپاناستازیو و آنجلی ، 2008 ؛ لی ،2008) . برخی محققان معتقدند که ” امروزه به سختی می توان کشوری را پیدا کرد که درگیر آموزش زبان انگلیسی به سیستم آموزش پیش از دبستان اش نباشد ” (تسی دوریدو و ریزاس ؛ 2004) .
مزایای بالقوه ی آموزش زبان انگلیسی در برنامه های آموزشی در تمام سطوح از پیش از دبستان گرفته تا تحصیلات تکمیلی بخوبی مستند شده است (سازمان ملل ، 2005 ؛ پانگه ، 2005 ؛ توکی ، 2009 ؛ اسکمید ، 2009 ؛ وایز ، 2011 ؛ توکی و پانگه ، 2012) .
2.2.2. اهمیت آموزش زبان خارجی در پیش از دبستان
نتایج برخی از مطالعات نشان می دهد که ” اهمیت آموزش زبان انگلیسی در پیش از دبستان به سرعت رو به افزایش است ” (بِکِر و راویتز ، 2001) .
همزمان با سرعت فزاینده ی بازار فنآوری ، بطور ویژه بازار متوجه پیش از دبستان شده است ، دسترسی و استفاده از فنآوری برای کودکان بطور وسیع در حال گسترش است و هر روز متوجه سنین پائین تر می شود (سیراج-بلچفورد و وایت برید ، 2003) . کودکان کوچکتر در عصر جدیدی در حال بزرگ شدن هستند ، که در آن دامنه ی وسیعی از فنآوری ها در خانه و پیش از دبستان در حال بهره برداری می باشد . محققان بیان می کنند ” کودکان خردسال در جهانی با ساختار رسانه ای زندگی می کنند و تجربیاتشان از زبان خارجی متفاوت از نسل های قبلی است ” (وارتلا ، 2005) .
در یونان ، دولت از اوایل دهه ی 1990 راهبردی ملی برای یکپارچه سازی آموزش زبان انگلیسی در دوره ی پیش از دبستان درون آموزش و پرورش وضع کرد (تسی دوریدو و ریزاس ،2004) .
در سطح دانشگاهی ، پژوهش های جدید (لیو،2007 ؛ ژئو،2007) نشان می دهد که اکثر کودکستان های چین در آموزش زبان انگلیسی پیشرفت های زیادی داشته اند .
نقش مربیان در آموزش زبان انگلیسی در برنامه های پیش از دبستان در تمام مطالعات بررسی شده ملموس است . نظرات و عقاید مربیان در پیش از دبستان ها ، همانطور که بیان شد بصورت جهانی ، از اهمیت حیاتی در بهره برداری از پتانسیل های آموزشی در سطح پیش از دبستان برخوردار است (ویولاتو،1989 ؛ زرنیاک و لومپه،1996 ؛ تسی دوریدو و ریزاس،2004) .
درجه شایستگی مربی و آموزش مؤثر وی تأثیر مثبتی بر یکپارچه سازی موفقیت آمیز آموزش زبان خارجی در کلاس درس دارد (آشتون و وب،1986 ؛ نیکولوپولو و جیالاماس ، 2009 ؛ جیالاماس و نیکولوپولو،2010) .
مطالعات در یونان مرجعی از نظرات (” نظرات-اهداف ” در برخی مطالعات ذکر شده اند) و عقائد مربیان درباره ی آموزش زبان انگلیسی در سطح پیش از دبستان بوجود آورد . آنها دریافتند که مربیان پیش از دبستان عموماً عقائد مثبتی درباره ی آموزش زبان انگلیسی در آموزش و پرورش پیش از دبستان دارند (تسی دوریدو و ریزاس، 2003 و 2004 ؛ جیالاماس،2008 ؛ پانگه،2008) .
نظرات و عقائد مربیان به شدت تحت تأثیر مجموعه ای از عوامل است مثلاً سنوات خدمت ، دانش و تجربه ی تدریس ، اعتماد به توانائی خود ، آموزش ضمن خدمت (تسی دوریدو و ریزاس ، 2003 و 2004 ؛ جیالاماس،2008) .
جیالاماس (2008) اشاره می کند که برنامه های آموزشی برای مربیان پیش از دبستان باید بسیار جلوتر از سیستمی شدن و توصیف جهت گیرانه محور انجام گیرد .
معرفی آموزش زبان خارجی در مؤسسات پیش از دبستان به ریشه های منطقی و عقلانی این قضیه مربوط می شود . آنهایی که از رشد استقبال می کنند ادعا می کنند که آغاز آموزش زبان خارجی هر چه زودتر باشد ، فراگیر را قادر می سازد تا به کارآیی بالاتری در زبان خارجی رسیده و آگاهی خود از زبان مادریش را نیز ارتقا دهد ( ترجیحاً قبل از هفت سالگی ) . مخالفان در مقابل معتقدند که تغییر در سیاست دولت ها دراین زمینه باعث آسیب رسیدن به یادگیری و تسلط بر زبان مادری کودک و در کل مهارت های شناختی او می شود (سلبی ، 2006 ؛ دمیرکان ،2006 ) . بحث اصلی ما در این پژوهش ، ضرورت آموزش زبان ، بهترین سن برای آغاز آموزش زبان و روش تدریس مناسب برای آموزش زبان خارجی از دیدگاه متخصصان تربیتی ، کارشناسان آموزشی و مربیان پیش از دبستان است .
کودکان ، والدین ، مربیان ، کارشناسان و متخصصان تربیتی ، عوامل اصلی در تغییر سیاست های آموزشی پیرامون آموزش زبان خارجی هستند ، درست مانند تغییر در سایر سیاست های آموزشی ، نظرات این عوامل بسیار مهم است . پژوهش های جدید ، نظرات مربیان را به عنوان پیاده سازان سیاست های آموزشی بیان کرده اند . به همان میزان ، نظرات مدرسان مراکز تربیت مربی به عنوان متخصصان تربیتی که مربیان پیش از دبستان را آموزش می دهند نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است .
در مطالعه ای که بر روی 20 مربی زبان انگلیسی ، 34 مربی پیش از دبستان و 274 خانواده در ناحیه ی سیهان انجام شد ، آدانا و کوکوک (2006) دریافتند که اکثر اعضای نمونه ی پژوهش علاقمند به آموزش زبان خارجی در مقطع پیش از دبستان بودند . مربیان زبان انگلیسی معتقد بودند که آموزش زبان خارجی برای رشد زبان خارجی کودکان سودمند و ضروری است . آنها گفتند که برای تدریس از آهنگ ، بازی ، هنر ، و نمایش به عنوان تکنیک های اصلی تدریس بهره می برند و گزارش دادند که کودکان روحیه ی مثبتی برای یادگیری زبان انگلیسی از خود نشان داده و تلاش می کنند از زبان در خارج از کلاس نیز استفاده کنند . اکثر مربیان انگلیسی گزارش دادند که کودکان زبان مادری خودشان (ترکی) را با زبان انگلیسی قاطی نمی کنند . مربیان پیش از دبستان نیز بیانات مشابهی را برای آموزش زبان خارجی در پیش از دبستان عنوان کردند . 85 درصد مربیان گستره ای از دلائل را بیان کردند ، از عامل سن گرفته تا فرآیند اتحادیه اروپا . اکثراً اعتقاد بر این بود که آموزش زبان خارجی رشد زبانی ، ادراکی ، شناختی ، اجتماعی و عاطفی کودکان را توسعه می دهد . بیشترین پشتیبانی از آموزش زبان خارجی در پیش از دبستان از جانب خانواده ها (93%) بود که آموزش زبان خارجی در پیش از دبستان را ضروری می دانستند .
در مطالعه ای دیگر که آیتار و اُگرتیر (2008) در منطقه ی کانکایای آنکارا انجام دادند ، نتایج مشابهی با نمونه ی بزرگتر بدست آمد . از 350 نفری که مصاحبه شدند ، 94% گفتند که آموزش زبان خارجی بر رشد شناختی و زبانی کودکان پیش از دبستان اثر مثبت دارد . هرچند که 66% تصدیق کردند که آموزش زبان خارجی عامل مهمی برای انتخاب یک مؤسسه ی پیش از دبستان برایشان نیست . 33% والدین گزارش دادند که زبان خارجی باید با تمام فعالیت های کودکان آمیخته شود . بطور مشابه ، اکثر قریب به اتفاق مربیان معتقد بودند که آموزش زبان خارجی در پیش از دبستان ضروری است زیرا کودکان در سنین پائین بهتر یاد می گیرند و در سال های بعد در مدرسه راحت تر خواهند بود . 57% مربیان معتقد بودند که سن مناسب برای آموزش زبان خارجی 6-5 سالگی است و بقیه سن 4-3 سالگی را مناسب می دانستند (35%) .
کودکان مجهز به یادگیری چندین زبان هستند و یادگیری زبان دوم به رشد ذهنی آنها کمک می کند
مبانی نظری و پیشینه ی پژوهش ………………………………………………….. 9
مقدمه …………… ……………………………………………………………………. 9
اهمیت آموزش زبان خارجی در پیش از دبستان …………………………………… 9
آموزش زبان عربی به کودکان از منظر آیات و روایات ………………………………. 13
سن آموزش در کودکان ………………………………………………………………. 21
سن آموزش نماز ……………………………………………………………………… 22
سن آموزش قرآن ……………………………………………………………………… 22
نتیجه ……………………………………………………………………………………. 22
خصوصیات مربی قرآن کودکان ………………………………………………………. 24
ویژگی های ظاهری مربی قرآن ……………………………………………………… 24
ویژگی های درونی و اخلاقی مربی قرآن …………………………………………… 25
نتیجه گیری ……………………………………………………………………………. 25
جدول خلاصه ی مطالب فصل دوم …………………………………………………… 27

فصل سوم (روش شناسی پژوهش)

هدف پژوهش حاضر بررسی ضرورت آموزش زبان انگلیسی و عربی ، تعیین سن مناسب برای شروع این آموزش و روش های تدریس مناسب برای تدریس زبان برای کودکان این دوره از دیدگاه متخصصان تربیتی ، کارشناسان آموزشی و مربیان پیش از دبستان است .
نوع پژوهش باید با توجه به مسئله ی مورد مطالعه انتخاب شود . هدف پژوهش ، ماهیت مسئله و سؤالات و فرضیه ها ی پژوهش ، نوع مناسب پژوهش را مشخص می کند . به کارگیری نوع نامناسب پژوهش ممکن است نتایج گمراه کننده ای به محقق بدهد . لذا محقق باید به ماهیت مسئله ، فرضیه ها یا سؤالات و همچنین هدف یا اهداف پژوهش آگاه باشد و سپس نوع پژوهش را انتخاب نماید(دلاور،1393) .
نظر به اینکه پژوهش حاضر به توسعه ی دانش کاربردی در زمینه ی توسعه ی منابع انسانی می پردازد ، از نوع کاربردی ، و با توجه به اینکه هدف از آن ، بررسی و طبقه بندی نظرات متخصصان تربیتی ، کارشناسان آموزشی و مربیان پیش از دبستان درباره ی ضرورت زبان خارجی در مقطع پیش از دبستان ، سن مناسب برای آغاز این آموزش و روش تدریس مناسب آن است ، در زمره ی پژوهش های کیفی-توصیفی قرار می گیرد .
3.2. جامعه آماری
جامعه ی آماری ممکن است مکان ، رویدادها ، افراد ، اسناد و مدارک یا اشیاء باشد (راس من و مارشال،1391،ترجمه ی اعرابی و پارسائیان،) .
جامعه آماری پژوهش حاضر شامل سه قسمت بود .
جامعه ی آماری متخصصان تربیتی ، عبارت بود از استادان دانشگاه علامه طباطبایی که در رشته ی علوم تربیتی دارای مدرک دکتری و علاقمند به حوزه ی زبان و زبان آموزی هستند .
جامعه ی آماری کارشناسان آموزشی ، عبارت بود از کارشناسان آموزشی وزارتخانه ی آموزش و پرورش که در رشته زبان انگلیسی و عربی دارای مدرک کارشناسی ارشد بودند .
جامعه ی آماری مربیان پیش از دبستان نیز عبارت بود از مربیان پیش از دبستان که در مراکز پیش از دبستان با رویکرد آموزش زبان انگلیسی یا عربی در شهر تهران تدریس می کردند .
3.3. نمونه ی آماری
انتخاب نمونه (n) از جامعه (N) دلایل اقتصادی و فنی دارد . دسترسی به تمام افراد جامعه مستلزم صرف هزینه های مالی و انسانی فراوانی است و زمان زیادی لازم دارد . همچنین تجزیه و تحلیل حجم انبوهی از اطلاعات امری مشکل است . لذا صاحبنظران آمار و روش پژوهش ، نمونه گیری از جامعه را به عنوان راه حل منطقی این مسئله بیان می کنند .
روش نمونه گیری در پژوهش حاضر «نمونه ی در دسترس» است .
جهت همگنی و یکدستی در نمونه ی آماری ، از هرکدام از اعضای جامعه ی آماری پژوهش ، سه نفر را برای انجام پژوهش انتخاب کردیم . همچنین برای تکمیل بحث و بررسی مستند آیات و روایات دینی ، با یکی از طلاب حوزه ی علمیه ی اصفهان نیز مصاحبه ای انجام دادیم .
البته برای انتخاب مربیان پیش از دبستان ، فقط مربیانی را انتخاب کردیم که دارای مدرک کارشناسی زبان انگلیسی ، عربی یا علوم قرآنی بودند . این امر خود باعث شد تا محدودیتی در زمینه ی انتخاب مربیان بوجود بیاید .

روش و طرح کلی پژوهش ……………………………………………………………. 30
جامعه آماری ……………………………………………………………………………. 30
نمونه ی آماری ………………………………………………………………………… 31
ابزار جمع آوری داده ها ……………………………………………………………….. 31
روش های آماری ……………………………………………………………………….. 31

فصل چهارم (یافته ها)

شرکت کنندگان این پژوهش 9 نفر بودند که هر کدام به نوعی علاقمند به حوزه ی آموزش زبان خارجی و آشنا با نظریات روانشناختی و تربیتی پیرامون این موضوع بودند .
متخصصان تربیتی که در این پژوهش پذیرفتند مصاحبه کنند شامل 3 تن از استادان دانشگاه علامه طباطبایی و دارای مدرک دکتری در رشته ی علوم تربیتی بودند . هر کدام نیز سابقه ی تدریس فراوان داشتند .
کارشناسان آموزشی شرکت کننده در این پژوهش نیز شامل 3 تن از کارشناسان خبره ی آموزش و پرورش با سابقه ی مشارکت در تألیف کتب زبان انگلیسی و عربی دوره های راهنمایی و دبیرستان و عضو کارگروه زبان خارجی وزارتخانه ی مذکور بودند . دو تن از آنها دارای مدرک فوق لیسانس زبان انگلیسی و عربی و یک نفر نیز دانشجوی دکتری زبان انگلیسی بود . سابقه ی آموزشی و تدریس هر سه نفر در زمینه ی آموزش زبان به کودکان نیز بالای 12 سال بود .
سه مربی پیش از دبستان با مدرک لیسانس زبان انگلیسی ، علوم قرآنی و زبان عربی نیز برای انجام مصاحبه انتخاب شدند و هر کدام بالای 7 سال سابقه ی تدریس در مراکز پیش از دبستان بارویکرد زبان انگلیسی و قرآن را داشتند . هر سه نفر نیز با نظرات تربیتی و روش های تدریس ویژه ی کودکان آشنایی کامل داشتند و دوره های روش تدریس را گذرانده بودند .

شرکت کنندگان ………………………………………………………………………… 33
یافته ها………………………………………………………………………………….. 35
چه کسانی باید در پیش دبستانی ، به تدریس زبان خارجی بپردازند؟ ………….. 39
زبان خارجی را چگونه به کودکان پیش دبستانی درس دهیم ؟ ………………….. 40
فصل پنجم (بحث و نتیجه گیری) ……………………………………………………… 47
بحث و گفتگو …………. ………………………………………………………………… 48
نتیجه گیری ………………………………………………………………………………. 51
محدودیت های پژوهش …………………………………………………………………. 54
پیشنهادات …………………………………………………………………………………. 54
منابع و مآخذ ………………………………………………………………………………. 55
منابع فارسی ……………………………………………………………………………… 55
منابع انگلیسی …………………………………………………………………………… 56
پیوست ها ………………………………………………………………………………… 62

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فهرست جداول

جدول 1……………………………………………………………………………………….. 27
جدول 2 ……………………………………………………………………………………….. 33
جدول 3 ………………………………………………………………………………………. 34
جدول 4 ……………………………………………………………………………………… 43
جدول 5 …………………………………………………………………………………….. 44
جدول 6 ……………………………………………………………………………………. 44
جدول 7 …………………………………………………………………………………….. 52

فهرست نمودارها

نمودار 1……………………………………………………………………………………. 34
نمودار 2 …………………………………………………………………………………… 35
نمودار 3 …………………………………………………………………………………… 45
نمودار 4…………………………………………………………………………………….. 45
نمودار 5 …………………………………………………………………………………….46

* Abstract:
Early years of life are the most important life periods. In this period, the base of Emotional, Physical, Cognition and lingual Development has been set. This period is the most valuable period in life`s of everyone and if has been educated properly, have valuable effects during person`s life.
Emotional, Physical, Cognition and Lingual Development in Early Years of Life is too fast. This Period is the most valuable Time for Starting Children Language Teaching.
In Globalization process, knowing a Foreign Language is necessary. Thus, English Teaching to Children, have Provided a potential for them to be success in Future.
In Present Research, We used from Qualitative-Descriptive Method. The Aim of The Research is Examining and Classifying the Views of Educational Specialist, Instructional Experts & Preschool Teachers About Foreign Language Necessity, The Best Age for Starting & The Best Teaching Methods for Foreign Language Teaching.
Data Analysis Showed That, The most of the Participants Believed That Foreign Language Teaching in Preschool is necessary and About the Best Age for Starting, They believed that 5-6 years old is The Best Age for This Purpose. Using of Game, Pictures, Songs and Computer Technologies together have introduced as The Best Teaching Method



بلافاصله بعد از پرداخت به ایمیلی که در مرحله بعد وارد میکنید ارسال میشود.


فایل pdf غیر قابل ویرایش

قیمت25000تومان

خرید فایل word

قیمت35000تومان

.