انتخاب صفحه

فهرست مطالب

چکیده………………………………………………………………………… 1

فصل اول: چارچوب تحقیق

مهمترین چیزدر زندگی انسان که از ارزش والایی برخوردار است،زمان (وقت)می باشد.در واقع وقت شیرازه حیات ما را تشکیل می دهد.ارزش وقت از آن جا دانسته می شود که خداوند در قرآن کریم سوره ای را به نام “والعصر”یعنی وقت یا زمان نازل کرده ودر جاهای دیگری از قرآن به برهه هایی از زمان اشاراتی داشته است ؛” والضحی والیل اذا سجی” (قسم به روز روشن وبه شب ان دم که آرام گیرد).”والفجر والیال عشر” (به سپیده دم و شب های دهگانه سوگند). در احادیث نیز مواردی در این زمینه آمده است ، اینها بیانگر ارزش و اهمیت زمان می باشد. در طول تاریخ، زمان و ابعاد مختلف آن، مورد توجه انواع تمدن‌ها بوده و امروزه این توجه بیش از پیش اهمیت یافته است، به گونه‌ای که فناوری‌های نو، محیطی فراهم آورده‌اند که تقریباً در کوتا مدت می‌توان به اطلاعات بی‌شماری دسترسی پیدا کرده و کارها را بسیار سریع‌تر و آسان‌تر از پیش انجام داد. لذا تمایل به سرعت عمل در انجام کارها روز به روز بیشتر می‌شود. با چنین تمایلی این احساس در افراد بوجود می‌آیدکه از زمان عقب مانده و نمی‌توانند از آن به طور موثر بهره‌مند شوند. وقت (زمان)، سرمایه بشری است، زندگی تنها زمانی پربار می‌شود که براساس مفهوم صحیح زمان، بنا شده باشد.( این عقیده که افراد چگونه تصمیم می‌گیرند از وقتشان به نحو مطلوب استفاده کنند، هسته نظریه مدیریت زمان را تشکیل می‌دهد (سواری،1388)).
ضرورت به کارگیری مدیریت زمان وتنظیم منطقی اوقات در اختیار افراد چه در بعد سازمانی و یا خصوصی، به درستی نشانگر این است که زمان منتظر کسی نمی ماند. مدیریت بر وقت ،مدیریت بر کار و مدیریت بر خود سه امر تجزیه ناپذیر هستند و می توان به جرات گفت که مدیریت زمان در واقع همان مدیریت بر خود است. اصولاً مدیریت زمان یک امر همگانی و عمومی است. آگاهی از مفهوم مدیریت زمان هم در زندگی فردی و هم در زندگی حرفه‌ای جوانان ونوجوانان مثمرثمر خواهد بود ، در واقع آنان را به نوعی خود مدیریتی سوق می‌دهد. با استناد به این دیدگاه هدف از مدیریت زمان،جلوگیری از اتلاف وقت و تنظیم زمان کاری است. مسلماً در این حکایت نباید شک کرد که جوانان و نوجوانان در مورد چگونگی مدیریت، با هم تفاوت دارند.نوجوانان به دلیل ورود به دوره بحرانی با تحولات گسترده فیزیولوژیکی،شناختی،هیجانی و اجتماعی روبرو می شوند واین تغییرات می تواند مشکلاتی را برای نوجوانان فراهم آورد،از این قبیل عوامل می توان به مواردی از قبیل حواسپرتی،دقت کم و غیره اشاره کرد که مدیریت کردن زمان در نوجوانان مهمتر می باشد. مدیریت زمان، فعالیتهای نوجوانان و جوانان را نیز می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد. عموماً اگر ساعات مشخصی از روز را برای درس خواندن برنامه‌ریزی کنند خیلی زود به آن عادت خواهند کرد.یکی از مهمترین لایه‌های اجتماعی جامعه‌ ما و هر جامعه‌ای، قشر جوان و نوجوانان می‌باشند که سعی می‌شود مسائل مربوط به مهارت آن‌ها در مدیریت زمان مورد بررسی قرار گیرد. در این تحقیق میزان مهارت نوجوانان و جوانان در مدیریت زمان با تأکید بر چگونگی پرداختن به فعالیتهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت. امید است نتایج این تحقیق به عنوان تلاشی در سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری مربوط به نوجوانان و جوانان مؤثر واقع شود و به راه کارهای معینی در زمینه هدایت «وضع موجود» به «وضع مطلوب» منتهی گردد.
بیان مسئله
زمان، ارزشمندترین سرمایه هر فرد، گروه و سازمان است. در واقع تنها سرمایه برگشت ناپذیر در اختیار انسان، زمان است، زیرا تولید پول، ماشین ، فناوری و حتی نیروی انسانی، وابسته به صرف وقت و تأمین زمان است همجنین تنها سرمایه غیرقابل خریداری و غیرقابل تولید و بازیافت، زمان می‌باشد. برای هر فردی در همه عرصه‌های زندگی وقت ارزشی فرا طلایی دارد ، به جهت تغییراتی که در دهه‌های اخیر در عرصه علوم و فنون انجام شده، زمان اهمیت بیشتری یافته و مردم مجبور هستند با سرعت بیشتری کارهای خود را انجام دهند، به همین دلیل لزوم مدیریت زمان، بیشتر احساس می‌شود.( در حقیقت مدیریت زمان یکی از راهبردهای مؤثر در جهت کاهش میزان اتلاف وقت است ، هدف آن جلوگیری از اتلاف وقت و نظم دادن کارها است (هاشمی‌زاده، 1385)). همچنین با توجه به اینکه زمان، یک منبع محدود به شمار می‌آید لزوم مدیریت آن به خصوص در محیط‌های آموزشی برای دانش‌آموزان (نوجوانان و جوانان) از اهمیت بالایی برخوردار است، به طوری که به منظور کسب موفقیتهای تحصیلی باید از کارهای غیرمهم صرف نظر کرد و کارها را الویت‌بندی نمود.دوره نوجوانی و جوانی یکی از مهمترین و بحرانی‌ترین زمان زندگی هر فرد محسوب می‌شود.طبق تعریف سازمان ملی جوانان، افراد 11تا29 سال نوجوان و جوان محسوب می شوند. نوجوان از دوره کودکی گذر کرده و وارد مرحله نوینی از زندگی می‌شود، ورود از دوره کودکی به دوره نوجوانی ،فرد را با مسائل و مشکلات فراوانی مواجه می‌کند. بررسی این مسائل و مشکلات در دنیای امروز از پیچیدگی خاصی برخوردار است ، بررسی این مسائل و مشکلات مستلزم بررسی همه جانبه نسلی است که در حال دگرگونی عمیق شخصیتی است و برای سازگاری، از هیچ تلاش و کوششی دریغ نمی‌کند . با توجه به اینکه تمامی قوای زیستی، روحی، روانی، فکری و عاطفی فرد از دوران بلوغ دچار تغییر و تحول می‌شود، لازم است که به نوجوانان درخصوص مدیریت برخود (مدیریت بر زمان) اطلاعات و آگاهی‌هایی داد ، همچنین با توجه به ویژگی‌های شخصیتی نوجوانان و جوانان با تنوع احوال، دگرگونی‌های رفتار، موضع‌گیری در برابر امور و طغیان، مبارزه ،احساسات گرم و آتشین، سن خودنمایی و غرور، اضطراب و بیقراری، حادثه‌جویی و شرایط خاصی که نوجوانان و جوانان دارند بصورت بالقوه آمادگی انواع آسیب‌های اجتماعی را در خود نهفته دارند . اگر در این سنین ویژگی‌های مذکور و نیازهای نوجوانان و جوانان از طرف مسئولین ذیربط ، خانواده‌ها و مربیان پرورشی و تربیتی مورد توجه واقع نشود نسل نوجوان و جوان با مسائل و مشکلات فراوان مواجه خواهد شد.یکی از مواردی که در مدیریت زمان نوجوانان و جوانان نقش بسزایی دارد، خود تنظیمی می‌باشد. یادگیری خودتنظیمی از مقوله‌هایی است که به نقش فرد در فرآیند یادگیری توجه دارد. این سازه ابتدا در سال 1967 توسط بندورا مطرح شد (کدیور، 1380) . این سازه در نظریه‌های مختلف روانشناسی از جمله نظریه‌های رفتاری، شناختی، شناخت اجتماعی، و ساخت‌گرایی مورد توجه قرار گرفته است. صاحب‌نظران مختلف الگوهای متفاوتی از خود تنظیمی در یادگیری ارائه داده‌اند. از جمله این الگوها، الگوی پینتریچ (1986) است. در این الگو، خود تنظیمی در یادگیری به استفاده از راهبردهای شناختی ، فراشناختی ، و مدیریت منابع اطلاق می‌شود.
راهبردهای شناختی، به راهبردهایی که دانش‌آموزان برای یادگیری، به خاطرسپاری، یادآوری، و درک مطلب از آنها استفاده می‌کنند ، اشاره دارد، این راهبردها هم برای تکالیف ساده و حفظ کردنی و هم برای تکالیف پیچیده‌تر که به درک و فهم نیازمندند کاربرد دارد(صمدی،1383).

مقدمه……………………………………………………………………….. 3
بیان مسئله…………………………………………………………………. 5
اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………. 10
اهداف تحقیق ……………………………………………………………..12
سؤال‌های تحقیق………………………………………………………… 13
فرضیه‌های تحقیق……………………………………………………….. 13
تعریف مفاهیم……………………………………………………………. 14

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق

مقدمه
بررسی مسائل در خصوص نوجوانان و جوانان به عنوان نسل مولد و آینده‌ساز جامعه، همواره مدنظر کارشناسان و صاحبنظران بوده است. این مرحله از زندگی، معرف تغییر عمیقی است که نوجوان و جوان را از کودک جدا ساخته و کاملاً دگرگون می‌سازد. علم مدیریت زمان از جمله علوم رفتاری است که حدود 300 سال قدمت دارد. پرداختن به روش‌ها و فنون این علم بدون توجه به مبانی نظری و پژوهشهای انجام شده در این حوزه نمی توان قانع کننده باشد. مدیریت زمان برای نوجوانان و جوانان یکی از مسائل مهم و جدی می‌باشد. به همین خاطر پژوهشگران را به این سو سوق داده که نوجوانان وجوانان برای استفاده بهینه از زمان خود چگونه رفتار خواهند کرد و البته در خصوص مدیریت زمان نوجوانان و جوانان پژوهش زیادی انجام نشده است. در این فصل مرور و بررسی مطالعات و تحقیقات پیشین در زمینه موضوع مورد تحقیق صورت می‌گیرد. نحوه ارائه مطالب به این شکل است که مباحث نظری زمان، مدیریت زمان، نوجوانان و جوانان، همچنین مفهوم روانشناختی مدیریت زمان، مفاهیم کلیدی مدیریت زمان، اصول مدیریت زمان، قوانین مرتبط با مدیریت زمان، عوامل اتلاف زمان، راههای استفاده بهینه از زمان، فواید مدیریت زمان،مبانی نظری رسانه و نتایج تحقیقات انجام شده در داخل کشور و خارج از کشور ارائه خواهد شد.
ماهیت و مفهوم زمان
ماهیت “زمان” یکی از بزرگترین رازها و پرسش‌های مردمان باستان بوده است. پرسشی که هنوز هم پاسخی برای آن یافت نشده است. علیرغم دستاوردهای علمی بشر در سده‌های گذشته، هیچگونه پیشرفتی در زمینه درک مفهوم زمان و تعریفی از آن به دست نیامده است.
بحث از زمان به صورت مستقل برای فلاسفه یونان باستان مطرح نبوده است؛ پی بردن به چگونگی تشکیل جهان و شناسایی عناصر اولیه تشکیل دهنده آن و نیز واحد یا کثیربودن پدیده‌ها موضوعات اساسی‌ای بودند که ذهن متفکران یونان باستان را به خود مشغول می‌کردند. (موسوی کریمی، 1389)
واژه زمان در زبان پارسی و عربی مشترک است؛ در زبان پهلوی Zaman، در ایران باستان jemana و در سریانی zabana آمده است. قرنها پس از ظهور زرتشت اولین بار به خدای زمان در بین ایرانیان اشاره می‌شود. هم چنین برخی از محققین معتقدند خدای زمان از خدایان قدیم آریایی‌هاست. (ابراهیمی، 1373).
امروزه در زبان فارسی می‌گوییم وقت طلاست. در زبان‌های دیگر نیز تعبیرهای متفاوتی چون وقت الماس است، وقت جواهراست، بکار رفته است. اما ارزش زمان بیش از طلاست و قابل مقایسه با آن نیست. ارزش والایی که وقت دارا است باید به گونه‌ای شایسته و بایسته از زمان در دسترس استفاده نمود.

مقدمه……………………………………………………………………… 17
ماهیت و مفهوم زمان……………………………………………………. 18
تاریخچه مختصر از زمان…………………………………………………. 20
مفهوم مدیریت زمان…………………………………………………….. 24
مبانی نظری مدیریت زمان ……………………………………………..24
مفهوم نوجوانی…………………………………………………………. 40
نوجوانی و رشد آن در مکتب اسلام…………………………………… 40
نوجوانی و رشد آن در نظریه‌های معاصر……………………………… 42
نظریه‌های رشد نوجوانی………………………………………………. 44
ویژگی‌های نوجوانی……………………………………………………. 60
جوانی……………………………………………………………………. 63
جوانی و رشد آن در اسلام……………………………………………. 63
جوانی و رشد آن در نظریه‌های معاصر……………………………… 64
شرایط زیستی ـ غریزی جوانی……………………………………… 66
شرایط ذهنی جوانی………………………………………………….. 67
شرایط روانی جوانی…………………………………………………… 68
شرایط عاطفی و اخلاقی جوانی……………………………………… 69
ویژگی‌های رشد جوانی………………………………………………. 72
رشد اجتماعی و اخلاقی…………………………………………….. 75
ویژگی‌های تفکر دوره جوانی………………………………………… 76
مفهوم روانشناختی مدیریت زمان…………………………………… 80
اصول مدیریت زمان …………………………………………………..84
دیدگاه‌های مدیریت زمان…………………………………………… 85
تکنیک‌های مدیریت زمان…………………………………………… 86
قوانین مرتبط با مدیریت زمان………………………………………. 91
نسل‌های مدیریت زمان…………………………………………….. 93
عوامل اصلی در عدم استفاده بهینه از زمان …………………….95
عوامل اتلاف وقت…………………………………………………. 99
مبانی نظری رسانه……………………………………………… 105
پیشینه تحقیق…………………………………………………… 114
تحقیقات انجام شده در داخل کشور پیرامون مدیریت زمان…. 115
تحقیقات انجام شده در سایر کشورها پیرامون مدیریت زمان 122
جمع بندی ادبیات و پیشینه تحقیق…………………………… 130

فصل سوم: روش تحقیق

مقدمه
تحقیق تلاشی است در جهت حقیقت‌یابی و فهم مجهولات. پایه هر علمی، روش شناخت آن است. روش تحقیق، مجموعه‌ای از قواعد، ابزار و راه‌های معتبر و نظام یافته برای بررسی واقعیت‌ها، کشف مجهولات و دستیابی به راه‌حل مشکلات است.
تحقیق به عنوان یک فرایند علمی از اصول و قوانین مشخصی پیروی می‌کند و این اصول در رویکردهای مختلف علمی شیوه‌های خاص خود را دارد. آنچه که بعد از هر پروژه پژوهشی بیشتر از همه جلب توجه می‌کند نتایج به دست آمده از تحقیق انجام شده است. اما کسانی که با شیوه‌های تحقیق در علوم انسانی به طور عام و علم روانشناسی به طور خاص آشنایی دارند، می‌دانند که شیوه انجام یک تحقیق، گذشته از اینکه چه نتیجه‌ای در برداشته باشد، اگر اغراق نباشد، شاید بتوان مدعی شد که مهمترین اصل در هر طرح پژوهشی است. هر ساله تحقیقات زیادی با عناوین مختلف در دانشگاه‌ها، نهادها و سازمان‌های گوناگون انجام می‌گیرد، اما به کرات مشاهده می‌شود که بسیاری از اصول و راهکارهای علمی در فرایند این طرح‌های پژوهشی نادیده گرفته شده و براساس نتایج آن، تصمیمات و قضاوت‌های سوگیرانه‌ای گرفته می‌شود.
بیان عبارت فوق به این معنی نیست که این تحقیق مبرا از هرگونه نقص و اشکال است و هیچکس در هر مرتبه علمی هم که باشد نمی‌تواند چنین ادعا کند که یک طرح پژوهشی را بی‌نقص به پایان رساند، چرا که کاستی‌ها و نقایص، جزء جدا نشدنی در هر کوشش علمی است که فعالیت‌های بعد از آن اشکالات و کاستی‌های آن را برطرف می‌کند و به فرایند تبدیل شدن فرضیات به نظریه و در نهایت تبدیل شدن به یک اصل علمی کمک می‌کند. هدف از ذکر این نکته یادآوری اهمیت و جایگاه شیوه اجرای تحقیق است که بدون توجه و رعایت اصول مشخص آن نمی‌توان به نتایج به دست آمده از یک تحقیق اعتماد کرد.
در این فصل به توضیح روش تحقیق در پژوهش حاضر و جزئیات آن پرداخته می‌شود، به طوری که ابتدا کلیاتی در خصوص جامعۀ مورد پژوهش، روش نمونه‌گیری، حجم نمونه و سپس ابزار اندازه‌گیری، روایی پرسشنامه و پایایی پرسشنامه مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد گرفت. در پایان نیز روش تحقیق و روش‌های آماری به کار رفته مورد بررسی قرار گرفته است.
روش تحقیق
روش مورد استفاده در این تحقیق، توصیفی و از نوع پیمایشی بوده است. پیمایشی یکی از روش‌های جمع‌آوری داده‌هاست که در آن اطلاعات از طریق افرادی که پاسخگو نامیده می‌شوند و به سؤالات پاسخ می‌دهند گردآوری می‌شود. از این روش که بیش از هر روش تحقیق دیگری در مطالعات علوم اجتماعی و روان‌شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توان در انواع مطالعات اکتشافی، توصیفی، تبیینی و ارزشیابی استفاده کرد.
وجود تکنیک‌های بسیار زیاد برای اجرای تحقیق پیمایشی، آن را به یک ابزار چند منظوره تبدیل کرده است. با این حال، تمام پیمایش‌ها در چند خصوصیت مشترکند. نخست نوعاً مشتمل بر جمع‌آوری داده‌ها از نمونه بزرگی از افرادند، از این رو تعمیم‌پذیری یافته‌های پیمایش یکی از جنبه‌های مثبت این روش است. دوم در تمام پیمایش‌ها پاسخگویان باید به تعدادی سؤال پاسخ دهند. این سؤال‌ها ممکن است در مورد نگرش‌ها، باورها یا انتظارات از آینده باشد. با این حال داده‌های پیمایشی عمدتاً همان چیزی هستند که مردم در پاسخ به سؤال محقق می‌گویند (بیابانگرد، 1388).
جامعه آماری:
یکی از گام‌های اساسی در انجام هر تحقیق تعیین و تعریف دقیق جامعه‌ای است که نمونه تحقیق از آن جامعه انتخاب می‌شود و قرار بر این است که یافته‌های تحقیق به آن جامعه خاص قابل تعمیم باشد. زمانی می‌توان یافته‌های یک تحقیق را به جامعه مورد نظر تعمیم داد که به درستی تعریف شده باشد، منظور از تعریف کردن جامعه، محدود ساختن جامعه نامحدود از طریق یک تعریف روشن و دقیق است. جامعه آماری این تحقیق را نوجوانان و جوانان 12 تا 30 سال شهر تهران تشکیل داده‌اند.

مقدمه …………………………………………………………….138
روش تحقیق…………………………………………………….. 139
جامعه آماری…………………………………………………….. 140
نمونه و روش نمونه‌گیری………………………………………. 140
حجم نمونه……………………………………………………… 142
ابزار اندازه‌گیری…………………………………………………. 142
نمره‌گذاری پرسشنامه مدیریت زمان………………………… 143
روایی……………………………………………………………. 143
پایایی…………………………………………………………… 144
روش تجزیه و تحلیل داده‌ها………………………………….. 144
روش اجرا………………………………………………………. 145

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها 

داده‌های جمع‌آوری شده اعداد و ارقام بدون معنا می‌باشند که از آمار برای معنی‌دار کردن آنها به منظور تحقق اهداف پژوهش‌ها و تحقیقات کمک گرفته می‌شود.
یکی از مراحل پیچیده و حساس در هر پژوهشی تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از نمونه آماری است .تجزیه و تحلیل اطلاعات به عنوان بخشی از فرایند روش تحقیق علمی، یکی از پایه‌های اصلی هر مطالعه و پژوهش به شمار می‌رود که به وسیله آن کلیه فعالیت‌های تحقیقی تا رسیدن به یک نتیجه، کنترل و هدایت می‌شوند. به عبارتی در این بخش، پژوهشگر برای پاسخگویی به مسئله تدوین شده و یا تصمیم‌گیری در مورد رد یا تأیید فرضیه یا فرضیاتی که برای تحقیق در نظر گرفته است از روش‌های مختلف تجزیه و تحلیل استفاده می‌کند. لذا ذکر این نکته ضروری است که تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده به تنهایی برای یافته پاسخ پرسش‌های پژوهش کافی نیست. تعبیر و تفسیر این داده‌ها نیز لازم است. ابتدا باید داده‌ها را تجزیه و تحلیل نمود و سپس نتایج این تجزیه و تحلیل را مورد تعبیر و تفسیر قرار داد.بعد از اتمام مرحله نمونه‌گیری و اعمال متغیرها در تحقیقات آزمایشی و یا اجرای پرسشنامه‌ها و آزمون‌های خاص در تحقیقات زمینه‌یابی (پیمایشی)، هر پژوهشگری با انبوهی از اطلاعات و داده‌های خام مواجه می‌شود که می‌بایست با بکارگیری آزمون‌های آماری مناسب، این داده‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و نتیجه تحقیق خود را بیان کند.آزمون‌های آماری متنوعی برای تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهشی وجود دارد وهر پژوهشگری متناسب با نوع تحقیق، فرضیات آماری، گروه‌هایی که مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و … می‌بایست از آزمون‌های آماری مشخصی استفاده کند و این انتخاب یک قدم اساسی در هر فرایند پژوهشی است ، چنانچه بنا بر هر دلیلی اشتباهی در این مرحله رخ دهد نتایج تحقیق را به بیراهه می‌کشاند و یافته‌های به دست آمده از آن قابل اعتماد نخواهد بود.
این اطلاعات در محیط نرم‌افزاری SPPS با اعمال آزمون‌های آماری مناسب با توجه به فرضیات تحقیق، تجزیه و تحلیل گردید و در این فصل نتایج گردآوری شده و تجزیه و تحلیل‌های صورت گرفته داده‌ها بر مبنای استنباط آماری و به کمک فنون آماری مناسب به منظور تأیید یا رد فرضیه تحقیق ارائه می‌شود. در این بخش با توجه به متغیرهای مورد مطالعه، مقیاس اندازه‌گیری و نوع داده‌های به دست آمده به منظور توصیف آنها از شاخص‌های مناسب آمار توصیفی نظیر فراوانی، درصد، شاخص‌های گرایش مرکزی و توزیع داده‌ها استفاده شده است.در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده از آزمون‌های آماری که در تحقیقات علوم اجتماعی و روانشناسی به صورت گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای بررسی فرضیات استفاده شده است عبارتند از: میانگین، انحراف استاندارد، خطای معیار میانگین و همچنین در آمار استنباطی از آزمون تحلیل واریانس، آزمون t با نمونه‌های مستقل استفاده شده است.

مقدمه ………………………………………………………….148
ویژگی پاسخگویان نوجوانان و جوانان………………………. 150
جنسیت………………………………………………………. 150
سن……………………………………………………………. 151
میزان تحصیلات ……………………………………………….152
طبقه اقتصادی ـ اجتماعی…………………………………. 153
وضعیت تماشای تلویزیون………………………………….. 154
وضعیت زمان تماشای تلویزیون در شبانه‌روز……………. 155
وضعیت زمان تماشای تلویزیون در طول هفته…………… 156
بررسی چگونگی نقش صداوسیما در ترویج فرهنگ استفاده بهینه از زمان………………………………………………………….. 158
بررسی عملکرد صداوسیما در آموزش مدیریت زمان……. 159
بررسی مهمترین عامل اتلاف وقت در بین نوجوانان و جوانان………………………………………………………. 160
بررسی شاخص هدفگذاری در مدیریت زمان………….. 161
بررسی شاخص اولویت‌بندی در مدیریت زمان………… 162
بررسی شاخص برنامه‌ریزی در مدیریت زمان………… 163
بررسی نمره شاخص‌های مدیریت زمان……………… 164
بررسی رابطه بین میزان تماشای تلویزیون و مدیریت زمان……………………………………………………… 165
بررسی تفاوت میانگین نمره شاخص‌های مدیریت زمان در نوجوانان و جوانان……………………………………………………. 166
بررسی تفاوت میانگین نمره شاخص‌های مدیریت زمان به تفکیک جنس……………………………………………………. 169
بررسی تفاوت میانگین نمره شاخص‌های مدیریت زمان برحسب تحصیلات………………………………………………… 171
بررسی تفاوت میانگین نمره شاخص‌های مدیریت زمان برحسب طبقه اقتصادی ـ اجتماعی ……………………………………………………………174

فصل پنجم: بحث و بررسی نتایج

مقدمه…………………………………………………………… 177
خلاصه نتایج…………………………………………………….. 178
بحث و نتیجه‌گیری………………………………………………. 187
پیشنهادهای کاربردی صداوسیما……………………………… 190
محدودیت‌های تحقیق …………………………………………..192
پیشنهادات………………………………………………………. 194
منابع ومآخذ…………………………………………………….. 195
منابع فارسی…………………………………………………… 195
منابع انگلیسی……………………………………………….. 203
پیوست………………………………………………………… 204

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فهرست جداول

جدول شماره 4-1 توزیع پاسخگویان برحسب جنس……………………… 150
جدول شماره 4-2 توزیع پاسخگویان برحسب سن ………………………..151
جدول شماره 4-3 توزیع پاسخگویان بر حسب میزان تحصیلات…………. 152
جدول شماره 4-4 توزیع پاسخگویان برحسب طبقه اقتصادی ـ اجتماعی 153
جدول شماره 4-5 توزیع پاسخگویان برحسب تماشای تلویزیون به صورت منظم ………………………………………………………………………………….154
جدول شماره 4-6 توزیع پاسخگویان برحسب زمان تماشای تلویزیون در شبانه‌روز……………………………………………………………………. 155
جدول شماره 4-7توزیع پاسخگویان برحسب میزان تماشای برنامه‌های تلویزیون در طول هفته …………………………………………………………………………………156
جدول شماره 4-8 توزیع پاسخگویان در مورد روش‌های ترویج فرهنگ استفاده بهینه از زمان ……………………………………………………………………………….158
جدول شماره 4-9 توزیع پاسخگویان درخصوص عملکرد صداوسیما در آموزش نحوه مدیریت زمان……………………………………………………………………….. 159
جدول شماره 4-10 توزیع پاسخگویان درباره مهمترین عامل اتلاف وقت……………………………………………………………………….. 160
جدول شماره 4-11 توزیع پاسخگویان برحسب شاخص هدفگذاری.. 161
جدول شماره 4-12 توزیع پاسخگویان برحسب شاخص اولویت‌بندی.. 162
جدول شماره 4-13 توزیع پاسخگویان برحسب شاخص برنامه‌ریزی… 163
جدول شماره 4-14 شاخص‌های مدیریت زمان به تفکیک تعداد سؤالات، دامنه نمرات و میانگین شاخص‌ها ………………………………………………………..164
جدول شماره 4-15 میانگین شاخص ها در پاسخگویان……………… 164
جدول شماره 4-16 رابطه همبستگی بین میزان تماشای تلویزیون و مدیریت زمان………………………………………………………………………….. 165
جدول شماره 4-17 میانگین نمره شاخص‌های مدیریت زمان برحسب سن پاسخگویان…………………………………………………………………. 166
جدول شماره 4-18 نتیجه آزمون تحلیل واریانس برای مقایسه میانگین نمره خرده مقیاس‌های ……………………………………………………………………………….168
جدول شماره 4-19 میانگین نمره پاسخگویان در خرده مقیاس‌های مدیریت زمان به تفکیک جنسیت…………………………………………………………………… 170
جدول شماره 4-20 میانگین نمره پاسخگویان در خرده مقیاس‌های مدیریت زمان به تفکیک تحصیلات…………………………………………………………………. 171
جدول شماره 4-21 نتیجه آزمون تحلیل واریانس برای مقایسه میانگین نمره خرده مقیاس‌های مدیریت……………………………………………………………………. 173
جدول شماره 4-22 میانگین خرده مقیاس‌های مدیریت زمان با پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی پاسخگویان……………………………………………………………….. 174
جدول شماره 4-23نتیجه آزمون تحلیل واریانس برای مقایسه میانگین نمره خرده مقیاس‌های مدیریت…………………………………………………………………… 175
نمودار 4-1 توزیع پاسخگویان برحسب جنسیت…………………….. 150
نمودار 4-2 توزیع پاسخگویان برحسب سن…………………………. 151
نمودار 4-3 توزیع پاسخگویان برحسب تحصیلات……………………. 152
نمودار 4-4 توزیع پاسخگویان برحسب طبقه اقتصادی ـ اجتماعی.. 153
نمودار 4-5 توزیع پاسخگویان برحسب تماشای تلویزیون به صورت منظم……………………………………………………………………. 154
نمودار 4-6 توزیع پاسخگویان در خصوص زمان تماشای تلویزیون…. 155.
نمودار 4-7 توزیع پاسخگویان در خصوص میزان تماشای برنامه‌های تلویزیون در طول هفته……………………………………………………………………. 157
نمودار 4-8 توزیع پاسخگویان در خصوص عملکرد صداوسیما در آموزش نحوه مدیریت زمان……………………………………………………………………. 159
نمودار 4-9 توزیع پاسخگویان برحسب شاخص هدفگذاری ………161
نمودار 4-10 توزیع پاسخگویان برحسب شاخص اولویت‌بندی…… 162
نمودار 4-11 توزیع پاسخگویان برحسب شاخص برنامه‌ریزی…….. 163
نمودار 4-12 میانگین نمره پاسخگویان در خرده مقیاس‌های مدیریت زمان بر حسب سن………………………………………………………………….. 166
نمودار 4-13 میانگین نمره پاسخگویان در خرده مقیاس‌های مدیریت زمان به تفکیک جنسیت ………………………………………………………………………..170

Abstract
This research has been conducted by survey method in order to examine the skill amount of time management among Tehrani adolescents and youths and providing media solutions for improving it. The population was the adolescents and youths of Tehran 22 districts. Thus a sample size consisting of 856 adolescents and youths (436 adolescents and 420 youths) and (427 boys and 429 girls) were selected by multistage cluster sampling. A researcher-made questionnaire was distributed by educated questioners among respondents. After collecting data, statistical tests of independent T were used for gender and age, and variance analysis test was used for determining the variables of age, education and socio-economic class and they were analyzed by SPSS. The results indicate that most of youths and few adolescents use the skill of time management. In terms of gender, there is not a significant difference in targeting index but there is a significant difference in prioritizing and planning indexes. Also there is a significant difference between age and education in time management but there is not a significant difference between time management skill and socio-economic position.



بلافاصله بعد از پرداخت به ایمیلی که در مرحله بعد وارد میکنید ارسال میشود.


فایل pdf غیر قابل ویرایش

قیمت25000تومان

خرید فایل word

قیمت35000تومان