انتخاب صفحه

فهرست مطالب
فصل اول : کلیات

بدون شک رویداد 11 سپتامبر سال 2001 یکی از بزرگترین حملات تروریستی بشر بوده است. این واقعه نشانگر این است که سازه‌ها همواره در معرض خطرات ناشی از انفجار قرار دارند. طی چند دهه گذشته حملات تروریستی فراوانی در سراسر دنیا به وقوع پیوسته است که صدمات مالی و جانی بسیاری را بر جا گذاشته است. نتیجه این رویداد، احساس نیاز بیشتر مهندسان برای طراحی سازه‌های مقاوم در برابر انفجار بوده است. برای مثال درس‌های آموخته شده از بمب گذاری در اوکلاهاما در سال 1995 و حمله به سفارت آمریکا در تانزانیا و نیروبی در سال 1998 آغازگر توسعه‌ آئین‌نامه‌های طراحی سازه‌ها در برابر انفجار است. با گسترش عملیات‌های تروریستی، وقوع جنگ‌های مختلف، وقوع حوادثی که منجر به انفجار می شوند (انفجار خودروی حامل سوخت) باعث شده است که نیاز به مطالعه و تعیین راه حل‌های مناسب برای جلوگیری از رسیدن آسیب‌های جدی به سازه های راهبردی و حیاتی بیش از پیش احساس شود. پس از تولد تکنولوژی انفجار، آزمایشات و تحقیقات بسیاری توسط مهندسان و دانشمندان بر روی مصالح و بارهای انفجاری انجام شده است. فولاد و بتن نیز به عنوان متداول‌ترین مصالح عمرانی به دلیل اهمیت و گستردگی استفاده در پروژه های عمرانی قسمت اعظم این تحقیقات و پژوهش‌های انفجاری را به خود اختصاص داده‌اند. تحقیقات قابل توجه کمی در زمینه اثر انفجار بر پل‌ها صورت گرفته است، بنابراین برای طراحی پل‌ها تحت اثر انفجار تحقیقات آزمایشگاهی و عددی و تحلیلی نیاز است تا بتوان دانش کافی برای توسعه‌ی آئین‌نامه‌های طراحی پل‌ها در برابر انفجار را فراهم آورد.
بعد از رویداد 11 سپتامبر تلاش‌های بسیاری برای تمرکز بر روی امنیت سیستم حمل ونقل صورت گرفت. به طوری که چندید گروه تخصصی برای ارائه پیشنهادات و راه‌کارها برای جلوگیری از حملات تروریستی علیه پل‌ها گرد هم آمدند. یکی از اولین پروژه‌های تحقیقاتی در این زمینه در دپارتمان حمل ونقل تگزاس آمریکا کلید خورد. تمرکز این تحقیقات توسعه‌ی راه‌کارها برای بهبود عملکرد انواع پل‌ها در برابر حملات تروریستی بود. این تحقیقات به کمک روش‌های مبتنی بر مطالعات پارامتری با مدل‌های تحلیلی ساده انجام شد[1]. اخیرا مهندسین ارتش آمریکا به بررسی عملکرد برج‌های فلزی و بتنی پل‌ معلق و کابلی که تحت اثر بار انفجاری نزدیک قرار گرفته‌اند، پرداختند. بقیه تحقیقات بیشتر بر روی اعضای پل متمرکز بودند. برای مثال فوجیکورا طی تحقیقات آزمایشگاهی اقدام به بررسی عملکرد پایه‌های قابی شکل پل‌ها نمود. همچنین مهندسین ارتش آمریکا بر روی شاهتیرهای پیش تنیده نیز تحقیقات مشابهی انجام دادند. با اینکه تحقیقات فراوانی در این زمینه انجام شده است اما این زمینه هنوز تازه است[2].

1-2-ضرورت بررسی رفتار پلها تحت اثر بار انفجاری
حملات تروریستی که علیه برج‌های تجارت جهانی در 11 سپتامبر 2001 روی‌ داد، یکی از برجسته‌ترین حملات تروریستی است که علیه سازه‌ها اتفاق افتاده است. این واقعه‌ی تلخ هشداری به مسئولان و مهندسان برای توجه بیشتر به سازه‌هایی است که امکان خرابی آنها توسط بارهای انفجاری می‌رود است. چنانچه در مورد این موضوع بیشتر تفکر شود، می‌توان به خطرپذیری سازه‌های راهبردی تحت بارگذاری انفجاری پی برد. سازه‌های حمل و نقلی از جمله‌ی این سازه‌های راهبردی هستند. همانطور که گفته شد در حوزه‌ی حمل و نقل نیز سیستم‌های حمل و نقلی در خطر خرابی ناشی از انفجار قرار دارند. اطلاعات جمع آوری شده توسط موسسه ترابری مینتا حاکی از آن است که حداقل 53 مورد حمله تروریستی در بین سال‌های 1998 تا 2006 برای انهدام پل‌ها در نقاط مختلف دنیا اتفاق افتاده است[3]. از بین این تعداد حدود 60 درصد با بمب گذاری صورت گرفته است. مشاهدات گذشته نشان داده‌اند که تروریست‌ها علاقه‌مند به حمله به پل‌های بزرگراهی هستند که در شهرهای صنعتی وجود دارد، علت این امر آن است که با آسیب رساندن به این پل‌ها می‌توانند ضربه موثری به هدفشان وارد کنند. برای مثال حملات انتحاری و انفجار خودرو بر روی دو پل بزرگراهی در عراق که منجر به فرو ریزش آن‌ها شد.
بغیر از حملات تروریستی، حوادثی که غیر عمد منجر به انفجار بر پل می‌شود نیز از جمله خطرات انفجاریست که پل‌ها را تهدید می‌کند. تصادف خودروها و انفجار آن‌ها که منجر به فرو ریزش پل وبر فال آی-40 شد، مثالی از این نوع خطر است. همچنین پل i-35 در مینسوتا نیز به طریق مشابه فروریخت[4]. در 8 سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نیز پل‌های پی-ام-پی که برای عبور نیروی انسانی و تجهیزات نظامی از روی رودخانه‌ها استفاده می‌شدند نشانگر اهمیت و نقش پررنگ پل‌ها در روزهای سخت جنگ می‌باشد، این پل‌ها در دوران دفاع مقدس همواره جزو اهداف اصلی نیروهای عراقی برای انهدام بوده‌ است. با توجه به موارد گفته شده لزوم توجه بیشتر به پل‌ها و طراحی پل‌های مقاوم یا بهسازی پل‌های موجود در برابر بارهای انفجاری ضرورت دارد.

: پل خرمشهر در دوران دفاع مقدس

: پل خرمشهر در دوران دفاع مقدس

1-1-مقدمه………………………………………………………………….. 1
1-2-ضرورت بررسی رفتار پلها تحت اثر بار انفجاری…………………….. 2
1-3-ساختار و اهداف تحقیق……………………………………………… 4

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فصل دوم : مروری بر ادبیات موضوع

تکنیک‌های پیش‌گویی انفجار اغلب به روش‌های تعیین بار انفجاری و تعیین پاسخ تقسیم می‌شوند. هر کدام از این دسته بندی‌ها به خودی خود می‌توانند به دو گروه اصلی و تجربی تقسیم شوند. گروه اصلی به کمک قوانین فیزیک شروع به پیشگویی انفجار می‌کنند، این در حال است که گروه تجربی به کمک آزمایشات این هدف را دنبال می‌کنند.
برای انتشار امواج انفجار به صورت واقعی لازم است شرایط اتمسفری، اثرات مرزی، مواد منفجره و پارامترهای زیاد دیگری را در نظر گرفت که این کار دشواری است. همچنین تغییرات فشار انفجار به دلیل تغییر شکل‌های بزرگ سازه و آسیب‌های موضعی، باید در محاسبات لحاظ شود. به دلیل رفتار غیرخطی سازه تحت بار انفجار باید نتایج تحلیل‌های عددی توسط نتایج آزمایشگاهی تایید شوند. بنابراین تحقیقات صورت گرفته در این زمینه به دو دسته تحلیل عددی و کارهای آزمایشگاهی تقسیم می‌شوند. در این فصل ابتدا به پدیده انفجار به همراه روابط ارائه شده برای محاسبه بار انفجاری معرفی می‌شود و پس از آن به رفتار مصالح در نرخ کرنش بار انفجاری اشاره‌ای می‌شود. در انتهای فصل نیز پیشینه تحقیقات عددی و آزمایشگاهی صورت گرفته، ارائه می‌شود.

2-2-معرفی انفجار
انفجار، آزاد شدن بسیار سریع انرژی به صورت نور، گرما، صدا و موج ضربه‌ای می‌باشد. موج ضربه ای شامل هوای بسیار متراکمی‌می‌باشد که به صورت شعاعی (کروی) از منبع انفجار به سمت خارج با سرعت مافوق صوت در حرکت است. با گسترش موج ضربه‌ای، مقدار فشار به سرعت کاهش می‌یابد (متناسب با توان سوم فاصله) پس از برخورد به یک سطح، منعکس شده و مقدار آن ممکن است تا سیزده برابر افزایش یابد[5]. مقدار ضریب انعکاس تابع نزدیکی ماده منفجره و زاویه موج برخوردی می‌باشد فشار همچنین با گذشت زمان به سرعت کاسته می‌شود (به صورت نمایی) در بارگذاری انفجاری زمان اعمال بار، بسیار کوتاه می‌باشد و معمولاً بر حسب هزارم ثانیه میلی ثانیه بیان می‌شود. در آخر پدیده انفجار، موج ضربه ای منفی ایجاد می‌شود که مکش ایجاد می‌کند و درجایی که خلأ ایجاد شده باشد، یک باد قوی یا نیروی کششی بر سطوح ساختمان وارد می‌شود. این باد، آثار مخروبه به جا مانده از انفجار را بر می‌چیند و سبب جابجایی آن‌ها می‌شود. فاز منفی کوچک و تدریجی بوده، به طوری که در طراحی سازه های مقاوم در برابر انفجار در اکثر مواقع از آن صرف نظر می‌گردد. سه اثر اصلی که در آنالیز سازه تحت اثر بار انفجار خیلی مهم هستند، عبارت‌اند است از :
1. کل ضربه
2. فشار حداکثر موج انفجار
3. پرتاب اجسام (سرعت، جرم، توزیع)

دو مورد اول با علم به نوع مواد منفجره و وزن و شکل مواد منفجره و در نهایت فاصله انفجار تا هدف قابل محاسبه‌اند، اما پرتاب اجسام و آوار قابل بدست آوردن نیست و کاملاً طبیعی اتفاق می‌افتد. مورد آخر از آن جهت اهمیت دارد که موجب برخورد با انسان شده و آسیب می‌زند. در ادامه از بررسی گزینه سوم صرف نظر می‌کنیم[6].

2-3- بارگذاری انفجاری
اضافه فشار، فشاریست که به علت انفجار به فشار محیط اضافه می‌شود. هنگامی‌که اضافه فشار ناشی از انفجار در حال کاهش به سمت صفر است درست در لحظه‌ای که وارد فاز منفی می‌شود فشار به یکباره کمی‌افزایش می‌یابد، این به دلیل است که موج قوی از سمت انفجار می‌رسد که فشار را افزایش می‌دهد. با برگشت موج ضعیف شده به سمت انفجار از فشار کاسته شده و دوباره به سمت صفر پیش می‌رود، دوباره با رسیدن موج از سمت انفجار به طور ناگهانی فشار کمی‌افزایش می‌یابد ولی این بار کمتر از مرحله قبل. به نمودار تغییرات فشار در این پروسه که ذکر شد نمودار فشار دینامیکی گویند .فشار دینامیکی همواره مثبت باقی می‌ماند، زیرا ماهیت انرژی جنبشی دارد و از توان دوم سرعت باد بدست می‌آید.
شکل 2-1 تغییرات اضافه فشار و فشار دینامیکی در زمان را نشان می‌دهد. نمودار تاریخچه زمانی فشار رسم شده در زیر برای نقاطی که به محل انفجار نزدیک نیستند صادق است. مقادیر نمودار تاریخچه زمانی فشار به اندازه مواد منفجره و موقعیت آن بستگی دارد. برای مثال حداکثر فشار با افزایش فاصله کاهش می‌یابد و زمان فاز مثبت با افزایش فاصله از محل انفجار افزایش می‌یابد. اما ضربه هر دو این موارد برابر است. از همین نتیجه استفاده می‌شود تا قانون مقیاس که توسط هاپکینگسون مطرح شد به وجود آید. این قانون بیان می‌کند که مواد منفجره با وزن‌های متفاوت و فواصل مختلف می‌توانند اثر یکسانی داشته باشند به شرطی که فاصله مقیاس آن‌ها برابر باشد.

آسیب مقطع ستون پل تحت بار انفجاری

آسیب مقطع ستون پل تحت بار انفجاری

2-1-مقدمه…………………………………………………………………….. 5
2-2-معرفی انفجار…………………………………………………………….. 5
2-3- بارگذاری انفجاری ………………………………………………………..6
2-4- رفتار مصالح در نرخ کرنش بالا :………………………………………. 15
2-5- متد تحلیلی آنالیز سازه ها در برابر انفجار…………………………… 21
2-6-پاسخ سیستم تک درجه آزادی به بار انفجاری………………………. 25
2-7- پاسخ پل به بار انفجاری:……………………………………………… 28
2-8- پیشینه تحقیقات عددی…………………………………………….. 30
2-9-تحقیقات آزمایشگاهی………………………………………………. 44

فصل سوم: روش تحقیق و تکنیک مدلسازی

برای بررسی اثر انفجار بر روی پل بتنی با مقطع باکس پس‌کشیده، ابتدا لازم است این پل به صورت صحیح تحلیل و طراحی گردد. در قسمت ابتدایی این فصل به معرفی یک دستگاه پل با دهانه‌های 37+68+37 پرداخته می‌شود و سپس نحوه‌ی تحلیل و طراحی آن توضیح داده خواهد شد. در قسمت دوم این فصل نحوه‌ی مدل سازی پل مورد تحقیق در نرم‌افزار اجزاء محدود ANSYS و آورده شده است. سناریوهای تهدید انفجاری، خصوصیات مصالح در بارگذاری انفجاری و بحث و انتخاب مدل‌های رفتاری مصالح از جمله مواردی که در این قسمت به آن پرداخته می‌شوند هستند.

3-2- معرفی و تحلیل و طراحی پل مورد تحقیق
پل مورد تحقیق مربوط قسمتی از پل رودخانه مارون واقع درکیلومتر 800+45 قطعه سوم مطالعاتی محور اصلی پاتاوه-دهدشت است. پل شامل 3 دهانه با طول‌های 37+68+37 متر بوده و عرض کلی پل 12.1 متر است. این عرض شامل 10.4 متر سواره رو و 0.5 متر جدول در هرطرف و 0.35 متر قرنیز در هرطرف می‌باشد. پل به صورت طره‌ای اجرا می‌گردند. طول آزاد طره در زمان اجرا در هر طرف از پایه‌های میانی حداکثر 32.25 متر خواهد بود. اتصال دو طره به یکدیگر با تعبیه کلید میانی صورت می‌گیرد. طول کلید میانی 2 متر است. طول کلیدهای انتهایی 4 متر در نظر گرفته شده است. مقطع عرشه به شکل باکس است. ارتفاع کلی مقطع در بر پایه‌های میانی 4.5 متر بوده و درطول قسمت طره‌ای به شکل سهموی کاهش می‌یابد. ارتفاع کلی مقطع در انتهای قسمت‌های طره‌ای 2.5 متر خواهد بود. عرض بال بالای مقطع باکسی 12.1 متر و عرض بال پایین آن 6.5 متر در نظر گرفته شده است. جان مقطع باکس به شکل قائم بوده وضخامت آن بین 0.5 متر تا 0.35 متر می‌باشد. در کوله‌ها عرشه با مقطع باکسی بر روی نئوپرن‌هایی که بر روی سر ستون تعبیه می‌شوند قرار می‌گیرد. اتصال عرشه با مقطع باکس‌ای به پایه‌های میانی به صورت گیردار است. پایه‌های میانی به شکل کتابی بوده و ضخامت هر کدام 1.5 متر است. عرض کلی هر کدام در محل اتصال به عرشه 6.5 متر و در محل اتصال به 8.0 متر است و هر یک بر سرشمع و 16 شمع به قطر1.2 متکی هستند. شکل (3-1) نمای کلی این پل را نشان می‌‌دهد.

مدل پل برای انفجار در محل پایه

مدل پل برای انفجار در محل پایه

3-1-مقدمه……………………………………………………………………… 59
3-2- معرفی و تحلیل و طراحی پل مورد تحقیق…………………………….. 59
3-3-مدل سازی در نرم افزار ANSYSا………………………………………….. 66

فصل چهارم ارائه نتایج ، بحث و نتیجهگیری

4-1- انفجار در وسط دهانه میانی……………………………………………….. 89
4-2-انفجار بر روی عرشه در محل پایه………………………………………….. 129
4-3–نتیجه گیری…………………………………………………………………… 168
منابع………………………………………………………………………………… 170

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فهرست اشکال

شکل ‏1 1: فروریزش پل I-40 ا………………………………………………………3
شکل ‏1 2 : پل خرمشهر در دوران دفاع مقدس…………………………………. 3
شکل ‏2 1: منحنی اضافه فشار و فشار دینامیکی……………………………… 7
شکل ‏2 2: انفجار در هوای غیر محصور و نحوی تشکیل موج ماخ…………….. 8
شکل ‏2 3: پارامترهای انفجار در هوای آزاد در سطح دریا ……………………….9
شکل ‏2 4: بازتاب موج انفجار وارد شده به سازه………………………………… 10
شکل ‏2 5: محدوده‌ی نرخ کرنش در بارگذاری‌های مختلف………………………. 16
شکل ‏2 6: نمودار تنش-کرنش یک نمونه بتن در دو حالت بارگذاری…………… 16
شکل ‏2 7 : نمودار تنش-کرنش یک نمونه فولاد در دو حالت بارگذاری………… 17
شکل ‏2 8 : تغییرات ضریب افزایش مقاومت نسبت به نرخ کرنش برای بتن….. 18
شکل ‏2 9: تغییرات ضریب افزایش مقاومت نسبت به نرخ کرنش بتن با مقاومت فشاری………………………………………………………………………………….. 18
شکل ‏2 10: تغییرات ضریب افزایش مقاومت نسبت به نرخ کرنش فولاد با رده‌های مختلف…………………………………………………………………………………… 19
شکل ‏2 11: فلوچارت متدهای تحلیل ممکن برای انفجار…………………………. 22
شکل ‏2 12: نمونه‌هایی از برنامه های کاپیوتری در زمینه شبیه سازی انفجار… 24
شکل ‏2 13: سیستم تک درجه آزادی تحت اثر بار انفجاری…………………….. 25
شکل ‏2 14: فنر غیرخطی ایده‌آل برای تحلیل سیستم تک درجه آزادی الاستو-پلاستیک………………………………………………………………………………. 27
شکل ‏2 15: پاسخ ماکزیمم الاستیک به پلاستیک سیستم تک درجه آزادی الاستو- پلاستیک………………………………………………………………………………. 27
شکل ‏2 16: انتشار امواج انفجار در زیر پل………………………………………… 28
شکل ‏2 17: نمای پل………………………………………………………………… 31
شکل ‏2 18: مقاطع اعضای اصلی پل………………………………………………. 31
شکل ‏2 19: بارگذاری ترافیکی پل…………………………………………………. 32
شکل ‏2 20: آسیب مقطع ستون پل تحت بار انفجاری…………………………. 34
شکل ‏2 21 : آسیب مقطع برج پل تحت بار انفجاری……………………………. 35
شکل ‏2 22: آسیب عرشه دهانه کناری پل تحت بار انفجاری…………………. 36
شکل ‏2 23: آسیب عرشه دهانه وسطی پل تحت بار انفجاری………………. 37
شکل ‏2 24: فقدان مهار کابل به دلیل آسیب عرشه تحت بار انفجاری……….. 38
شکل ‏2 25: عملکرد پایلون فولادی خالی………………………………………… 40
شکل ‏2 26: عملکرد پایلون کامپوزیتی بتن پر…………………………………… 40
شکل ‏2 27: تغییرات اضافه فشار با فاصله از محل انفجار………………………. 41
شکل ‏2 28: پلان قرارگیری 4 گیج نصب شده بر روی عرشه…………………… 41
شکل ‏2 29: تغییرات سرعت موج انفجار در زمان برای 4 گیج…………………… 42
شکل ‏2 30: مشخصات مقاطع مورد استفاده…………………………………….. 45
شکل ‏2 31: سایت و نحوه‌ی انجام آزمایش………………………………………. 45
شکل ‏2 32: نمونه ای از نمودار تاریخچه زمانی فشار و ضربه وارده به وسط ستون…………………………………………………………………………………… 46
شکل ‏2 33: تفاوت بار انفجاری که فاصله مقیاس یکسان ولی فاصله از محل انفجار متفاوت دارند…………………………………………………………………………………….. 47
شکل ‏2 34: مقایسه نتایج فشار وارده این آزمایش با نتایج ارتش آمریکا………. 47
شکل ‏2 35: مقایسه نتایج ضربه وارده این آزمایش با نتایج ارتش آمریکا………. 48
شکل ‏2 36: مقایسه ضربه خالص………………………………………………….. 49
شکل ‏2 37: تفاوت بارگذاری در فاصله نزدیک و دور………………………………. 50
شکل ‏2 38: آزمایشات در فاصله کم……………………………………………….. 51
شکل ‏2 47: مقایسه نتایج آزمایشگاهی و عددی……………………………….. 56
شکل ‏3 1: نمای پل مورد مطالعه در پایان‌نامه…………………………………….. 60
شکل ‏3 2: نمای مدل پل در نرم‌افزار SAP2000 ا…………………………………..63
شکل ‏3 3: انفجار در زیر پل در محل کوله‌ها ……………………………………….65
شکل ‏3 4: حداکثر توان انفجار انواع خودروها……………………………………… 65
شکل ‏3 5: تغییرات تنش تسلیم با تغییر فشار مدل دراکر-پراگر خطی………… 73
شکل ‏3 6: تغییرات تنش تسلیم با تغییر فشار مدل دراکر-پراگر استاسی……….73
شکل ‏3 7: تغییرات تنش تسلیم با تغییر فشار مدل دراکر-پراگر استاسی ………74
شکل ‏3 8: تغییرات تنش تسلیم بتن نسبت به تغییرات فشار…………………… 76
شکل ‏3 9: پارامتر R3 در فضای سه بعدی تنش…………………………………… 76
شکل ‏3 10: سخت‌شوندگی کرنشی ( نمودار تنش-کرنش بتن)……………….. 77
شکل ‏3 11: مدل پل برای انفجار بر روی عرشه در محل پایه‌ها………………….. 81
شکل ‏3 12: مش بندی عرشه……………………………………………………….. 82
شکل ‏3 13: مدل پل برای انفجار در وسط دهانه میانی…………………………… 83
شکل ‏3 14: مدل پل برای انفجار در محل پایه………………………………………. 84
شکل ‏4 1: مقایسه پروفیل تولید شده توسط نرم افزار Autodyn و آئین‌نامه UFC ا.89
شکل ‏4 2: پروفیل فشار-زمان در گیج‌های 4 الی 8ا………………………………. 94
شکل ‏4 3: پروفیل فشار-زمان گیج 4 …………………………………………………95
شکل ‏4 4: افزایش 2.67 برابری فشار موج انفجار در کنج باکس نسبت به فشار ورودی به باکس ………………………………………………………………………………….96
شکل ‏4 5: ناحیه خرابی در انفجار وسط پل……………………………………… 97
شکل ‏4 6: نحوه‌ی توزیع تنش طولی در دال بالایی عرشه…………………….. 110
شکل ‏4 7: ضربه وارده به بتن پل………………………………………………….. 111
شکل ‏4 8: تغییرات سرعت قائم گیج 10 (روی دال پایینی عرشه در وسط دهانه)…………………………………………………………………………………. 111
شکل ‏4 9: تغییرات فشار در گیج 10 (روی دال پایینی در وسط دهانه)………… 112
شکل ‏4 10: جابجایی قائم گیج 14 (روی جان عرشه در محل کوله‌ها)………….113
شکل ‏4 11: تغییرات سرعت قائم گیج 14 (روی جان عرشه در محل کوله‌ها)…. 113
شکل ‏4 12: نمایش محل‌های بررسی تنش کابل…………………………………. 116
شکل ‏4 13: محل‌های پارگی و تسلیم کابل ………………………………………..117
شکل ‏4 14: محل گیج‌های نصب شده بر روی کابل‌ها و آرماتور………………… 118
شکل ‏4 15: کرنش موثر در کابل شماره 31 (گیج 18) در زیر محل انفجار……… 119
شکل ‏4 16: تغییرات سرعت در گیج ………………………………………………. 120
شکل ‏4 17: جابجایی قائم گیج 18 …………………………………………………121
شکل ‏4 18: تغییرات کرنش در گیج 19 (کابل 27 هیپراستاتیک) ………………..121
شکل ‏4 19: جابجایی قائم در گیج 19 (کابل 27 هیپراستاتیک)………………… 122
شکل ‏4 20: تغیییرات سرعت در گیج 19 (کابل 27 هیپراستاتیک)……………… 123
شکل ‏4 21: تنش محوری آرماتورهای زیر محل انفجار……………………………. 124
شکل ‏4 22: کرنش میلگردها………………………………………………………. 125
شکل ‏4 23: تغییرات کرنش در گیج20 (آرماتور طولی در وسط دهانه)………… 126
شکل ‏4 24: تغییرات سرعت در گیج 20 (آرماتور طولی در وسط دهانه)………. 127
شکل ‏4 25: جابجایی قائم گیج 20 ( آرماتور طولی در وسط دهانه)……………. 127
شکل ‏4 26: پروفیل فشار-زمان در گیج‌های 3 الی 9…………………………….. 128
شکل ‏4 27: پروفیل فشار-زمان گیج 7 ……………………………………………..129
شکل ‏4 28: پروفیل فشار-زمان گیج 8 …………………………………………….129
شکل ‏4 29: تنش طولی دال بالایی عرشه…………………………………….. 130
شکل ‏4 30: ناحیه خرابی در انفجار وسط پل…………………………………… 136
شکل ‏4 31: نحوه‌ی توزیع تنش طولی در دال بالایی عرشه…………………. 149
شکل ‏4 32: ضربه وارده به بتن پل……………………………………………….. 150
شکل ‏4 33: تغییرات سرعت قائم گیج 10 (در محل کوله‌ها)…………………. 150
شکل ‏4 43: محل‌های پارگی و تسلیم کابل…………………………………… 157
شکل ‏4 44: کرنش موثر در کابل شماره 23 (گیج 15) …………………………158
شکل ‏4 45: تغییرات کرنش موثر در کابل 16 ( گیج 16) …………………………159
شکل ‏4 46: جابجایی قائم گیج 11 (وسط دهانه اصلی) ………………………159
شکل ‏4 47: جابجایی قائم در گیج 16 (کابل 16 ایزواستاتیک)………………… 160
شکل ‏4 48: تغیییرات سرعت در گیج 15 (کابل 23 ایزواستاتیک)………………. 160
شکل ‏4 49: تنش محوری آرماتورهای زیر محل انفجار………………………….. 161
شکل ‏4 50: کرنش میلگردها……………………………………………………… 162
شکل ‏4 51: تغییرات کرنش در گیج17 (آرماتور طولی عرشه)………………… 165
شکل ‏4 52: تغییرات سرعت در گیج 17 (آرماتور طولی در عرشه)……………. 165
شکل ‏4 53: تغییرات کرنش در آرماتور عرضی جان (گیج 18)…………………… 166
شکل ‏4 54: جابجایی قائم آرماتور عرضی جان (گیج 18)…………………………167

 

Abstract
Bridge structure has been effected on various loads that they designed for consideration amount of risk. Blast loding is some of loading that threated the health of bridge. Because of strategical importance of bridge, Damage and performance investigation of bridge under blast loads is very necessary. In this thesis on the 4 chapter efforted to investigation of performance of bridge under blast loading. Statement, generalities and necessary action has been written in the first chapter. Blast event, blast loading and blast parameters has been defigned in the second chapter, then material behavior under high strain rate has been described In general. Numerical and experimental researches history in the context of blast effect on bridges has been explained. Techniques of modeling a bridge that research done on it to finite element software has been provided in chapter three. Research methodology and blast scenario has been defined in this chapter. Characterization and modeling of materials will be introduced. Results of blast scenario has been presented and discussed in the forth chapter. Results indicate that the bridge under varius blast scenario is vulnerable and collaps possibility is high. Blast wave penetrate on the box after failure of deck slab, then resonance occurred. Rebars failued and prestressed tendon yielded at the anchorage zone. Because of strain increasing in tendon, effective prestrssed force decreased while the stress on tendon more than of statical yielding stress, but stress in out of anchorage zone is more than yielding and ultimate stress



بلافاصله بعد از پرداخت به ایمیلی که در مرحله بعد وارد میکنید ارسال میشود.


فایل pdf غیر قابل ویرایش

قیمت25000تومان

خرید فایل word

قیمت35000تومان

.