فهرست مطالب

چکیده…………………………………………………….. 1

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فصل اول

مقدمه
متوقف ساختن خودرو مهم تر از به حرکت درآوردن آن است. خودروئی که روشن نشود، ممکن است راننده اش را خشمگین سازد ولی وقتی به راه افتاد و در مسیر عبور و مرور قرار گرفت اگر ترمز آن معیوب باشد ویا راننده نتواند به درستی از ترمز آن استفاده کند، چه بسا ممکن است به صورت دام مرگ درآید.
ترمز ناگهانی و قفل شدن چرخها مهمترین خطریست که خودرو را تهدید می نماید. قفل شدن چرخها از دو جهت برای خودرو خطرناک است، این وضعیت در بسیاری از مواقع فاصله ترمزگیری را افزایش داده و مهمتر از آن کنترل فرمان چرخها نیز از اختیار راننده خارج می شود، خصوصاً در جاده های خیس و برفی یا یخ زده که خطر قفل شدن چرخها بیشتر وجود دارد، نیاز به سیستمی که بتواند ترمز چرخها را کنترل کرده و از لیز خوردن چرخها جلوگیری نماید، بیش از پیش احساس می شود.

تاریخچه سیستم ABS :
در ابتدای دهه 1970 کمپانی دایملر بنز، گروهی از مهندسین و کارشناسان فنی خود را مامور بررسی و آزمایش سیستمی نمود که از سال 1959 پیشنهاد گردیده و به طور مقطعی بر روی آن کار شده بود.
گروه مهندسی دایملر بنز برای پیشبرد کار خود با کمپانی تلدیکس وارد عمل گردید، مدتها روی آن کار شد اما نتیجه مطلوبی نداد و گروه مهندسی مجبور گشتند قرارداد خود را با کمپانی فوق لغو کرده و یک قرارداد جدید با کمپانی بوش ببندند. این گروه پس از ماهها فعالیت موفق شدند سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS) را در اواسط دهه 70 عرضه کنند. بدین ترتیب کمپانی دایملر بنز اولین کمپانی بود که توانست این سیستم را به صورت گسترده در خودرو های خود به کار ببرد.

تاریخچه سیستم ABSا…………………………………. 3
سیستم ABS چیست؟………………………………….. 4
اصول کارکرد سیستم ABS ا…………………………….: 6
مزایای ABS ا…………………………………………………8
توقف در خط مستقیم…………………………………….. 9
کنترل فرمان………………………………………………… 9
احتیاط های پیشگیرانه در سیستم ترمز ضد قفل (ABS) ا.10
اصطلاحات مربوط به ABS ا……………………………….11
سیستم های مجتمع و غیرمجتمع……………………… 12
مدارهای هیدرولیکی………………………………………. 13
کانال های ABS ا…………………………………………..15
پمپ ها:…………………………………………………… 17
سیلندر اصلی……………………………………………..: 18
سلونوئیدها:………………………………………………… 19
سایر تجهیزات ورودی واحد کنترل الکترونیکی………….. 25
وضعیت ترمز اضطراری(ABS فعال است):……………… 27
کنترل سرعت چرخها:…………………………………….. 31
سیستم های تویو تا………………………………………. 33
مدولاتور هیدرولیکی……………………………………..: 45
طراحی سیستم:…………………………………………. 49

فصل دوم

مقدمه:
یکی از وسایلی که برای ایمنی خودروها در رفت وآمد پیش بینی و ساخته شده است کمربند ایمنی
می باشد. سالها برای کاربرد چنین وسیله ای میان سازندگان خودرو ها ,شرکت های بیمه ,پژوهشگران و پزشکان دو گانگی در میان بود تا آن جایی که گروهی از آنان حتی در جنبش چند متری خودرو را هم ، بستن کمربند ایمنی کاری ناروا می پنداشتند ,دسته ای دیگر کار بردش را از پایه کاری بیهوده و حتی برخی از آن ها خطرناک می انگا شتند. تا آنجا که رفته رفته و با بازرسی رویدادها و نیز آزما یشها و بررسی ها یی که با عروسکها شد ا کنون دیگر دانسته شده است که کاربرد این وسیله کاری خردمندانه و شاینده است . اکنون کار شنا سان پزشکی در چند کشور همه بر این باورند که اگر همه رانندگان خودرو ها در کاربرد کمربند ایمنی کوشا شوند , مرگ و میر رویداد ها به نیم و شماره کسانی که بسختی آسیب می بینند به یک سوم کاهش می یابد . زیرا این کارشناسان اینطور می پندارند که کمربند ایمنی مطمئن ترین وسیله ایمنی است که تاکنون برای خودروها شناخته و ساخته شده است ولی برابر بازرسی ها یی که انجام شده ,
متاسفانه تنها 35درصد کسانی که در راههای دراز به رانندگی می پردازند از این وسیله بهره
می گیرند و این پیکره در مورد رانندگی در راههای کوتاه به 20درصد و در درون شهرها حتی به 5 درصد می رسد.

تاریخچه کمربند ایمنی:
پایان قرن نوزدهم در اروپا و امریکا مصادف بود با آغاز تصادفات رانندگی, روزنامه تایمز لندن در روز 27فوریه 1899خبر از یک تصادف مرگبار در یکی از خیابان های لندن می داد که در آن بر اثر اصابت یک اتومبیل دایلمر به ترن , دو تن از سرنشینان اتومبیل پس از پرتاب شدن از روی صندلی جان باخته بودند . این خبر با عکس و تصویر در صفحه حوادث چاپ شده بود . در خبر اظهار نظر شده بود که اگر سرنشینان خودرو با طناب به صندلی بسته شده بودند , از این حادثه جان سالم به در می بردند . ظاهراً این نخستین احساس نیاز ابراز شده به کمربند ایمنی در تاریخ صنایع خودرو می باشد . در روز 11 مه سا ل 1903 میلادی شخصی به نام گوستا و سرلبو یک , استانداردی جهت حفظ جان سرنشینان خودرو برای صنایع خودروسازی فرانسه به ثبت رساند که سرآغازی برای تولید کمربند ایمنی خودرو بود . اما از این تاریخ تا زمانیکه استفاده اجباری کمربند ایمنی در فرانسه وضع گردید ,عملاًهفتاد سال طول کشید. این قانون در آمریکا ده سال بعد آن هم به طور محدود اجرا شد و باز هم ده سال دیگر طول کشید تا در ایران استفاده از کمربند ایمنی به طور محدود اجباری گردد. اما چه شد که هفتاد سال طول کشید تا استفاده از کمربند ایمنی , آن هم در کشور مبدع آن یعنی فرانسه اجباری گردید. همانطور که مشاهده می شود از همان ابتدا که استفاده از اتومیبل به عنوان یک وسیله نقلیه متداول گشت تا امروزه همواره مسئله کاهش صدمات جانی مسافران در اثر تصادف مورد نظر بوده است . این مسئله باعث شده است که علاوه بر تحقیقاتی که برای دستیابی به قدرت و سرعت بیشتر انجام می شود , همزمان مطالعه بر روی ایمنی اتومیبل نیز در مرکز توجه طراحان فنی و صنعتی اتومبیل قرار گیرد . یکی از ابزار های مهم در پیشرفت این مسئله استفاده از کمربند ایمنی بوده است . به طور کلی کاربرد اصلی کمربند ایمنی عبارت است از نگاهداشتن سرنشین خودرو بر صندلی در هنگام تصادف هنگامی که خودرو با شئی دیگر برخورد می کند.در مدت زمان بسیار کوتاهی سرعت آن دارای افت شدیدی می شود و یا به صفر می رسد. در حالت عادی در هنگام این اتفاق سرنشینان داخل خودرو شروع به حرکت روبه جلو کرده و این حرکت تا زمان برخورد سرنشین به شیئی دیگر (مانند شیشه جلوی خودرو, داشبورد و ….) ادامه خواهد یافت.این اتفاق اصطلاحاً تصادف دوم نام دارد. در هنگام تصادف اول خودرو دچار آسیب دیدگی خواهد گشت و در تصادف دوم سرنشینان آن.همانطوری که قبلاً گفته شد کاربرد اصلی کمربند ایمنی عبارت است از جلوگیری ازتصادف دوم.

3.
کمربند ایمنی……………………………………………….. 53
تاریخچه کمربند ایمنی:…………………………………….. 54
چگونگی عملکرد کمربند ایمنی…………………………. : 57
تسمه های سیستم………………………………………..: 60
سعی در نصب کمربند ایمنی برای صندلی های عقب:… 61

فصل سوم

بررسی ایمنی شیشه های خودرو ………………………….64
تعاریف و اصطلا حات :…………………………………………. 65

فصل چهارم

آشنایی با ایربگ :
کمربند ایمنی یکی از مهمترین و درعین حال ابتدایی ترین وسایل محافظ سرنشینان در مقابل تصادف می باشد . ولی در تحقیقات انجام گرفته می توان به این نکته پی برد که با وجود کمربند ایمنی باز هم احتمال خطر وجود دارد . زیرا در حین تصادف ، سرنشین به میزان حدود 20 سانتی متر بر روی صندلی لغزیده و به سمت جلو ( در تصادفات از روبرو ) حرکت می کند و این مسئله امکان این را به وجود می آورد که سرنشین از ناحیه سر ، سینه و زانو با شیشه ، فرمان و داشبورد برخورد کند . بنابراین طراحان وسایل ایمنی به فکر افتادند که وسایلی را پدید آورند تا علاوه بر حل این مشکل بتواند افرادی که کمربند نیز بسته اند را تا حد زیادی از صدمات وارده دور سازد . یکی از وسایلی که امروزه مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته و صاحبان خودرو ها اغلب مایل به نصب آن روی اتومبیل خود هستند بالشتک ایمنی هوا یا ایربگ می باشد . تا جایی که در برخی کشورها این وسیله استاندارد و استفاده از آن اجباری است . با بهره گیری از این وسیله ، درصد قابل ملاحظه ای از جراحات سر و سینه سرنشینان بالاخص رانندگان در هنگام تصادف کاهش یافته است . البته لازم به ذکر است که توجه به ایربگ ها به عنوان یک وسیله جدی و ایمنی از آغاز دهه 90 شروع شده واکنون حتی اتومبیل سازی های کره ای هم ماشینهایی با ایربگ می سازند .
3
Air bag ا………………………………………………………….78
آشنایی با ایربگ ………………………………………………: 79
خطرات ایربگ………………………………………………….: 91
خلاصه زمان بندی عمل ایربگ………………………………: 112

فصل پنجم

با نصب سپرهای ایمنی ضربه گیر، شدت برخورد بدنه خودرو با مانع ملایم شده ، از تاثیر انتقال ضربه به اتاق و سرنشینان آن کاسته می شود.
نوعی سپر ایمنی که در شکل1 دیده می شود دارای محفظه گاز، محفظه روغن و سپر ضربه گیر اضافی است. در شکل 1 ابتدای اصابت سپر به مانع دیده می شود در این موقع ، روغن از محفظه عقب به قسمت جلو عبور می کند. به علت کوچک بودن مجاری انتقال روغن، نیروی وارد شده بر سپر با جابجایی کند روغن به نیروی اصطکاک و حرارت تبدیل می شود. از طرف دیگر با ورود روغن به قسمت جلو، پیستونی به حرکت درمی آید که در جلو آن گاز قرار دارد. محفظه گاز با جابه جای پیستون تحت فشار قرار می گیرد و انرژی ضربه را در خود ذخیره می کند بنابراین ضربه در دو مرحله جذب می شود. اول در جابجایی روغن و سپس در متراکم کردن گاز.

سپر ایمنی و ایمنی بدنه ……………………………………116
ایمنی بدنه خودرو…………………………………………… 120

فصل ششم

در دنیای امروز آلودگی صوتی یکی از معضلاتی ا ست که تلاشهای گسترده ای به منظور کاهش آن در حال ا نجام می باشد . از میان منابع مختلف تولید کننده نو یز( صدای مزاحم ) خودروها و بویژه خودروهای سنگین ( کامیون، ا توبوس و مینی بوس) نقش مهمی در ایجاد آلودگی صوتی ایفا می کنند . با پیشرفت و گسترش صنایع خودروسا زی وایجاد رقابت تنگاتنگ بین شرکتهای سازنده خودرو، کیفیت و راحتی خودروها بیش ا ز پیش اهمیت پیدا کرده است . ارتعاش وصدا در خودرو علاوه بر تا ثیرات مکانیکی بر قطعات، از جمله ایجاد بارهای دینامیکی اضافی ، خستگی ، اتلاف توان و در نتیجه کاهش را ندمان ، بر راحتی سرنشینان نیز تاثیرات منفی قابل توجهی می گذارد. ارتعاش و صدا رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند ، چرا که صدا قسمتی ا ز انرژی ارتعاشی سازه است که به فضای اطراف انتقال می یابد.
بنابراین در این فصل هم نویز ارتعاشی و هم نویز اکوستیکی بررسی می شوند.

منابع نویز خودرو
منابع نویز خودرو(شامل نویز اکوستیکی و نویز ارتعاشی) در سه گروه اصلی قرار می گیرند.این سه گروه عبارتند از:
الف) نویزسیستم قدرت، شامل: موتور- سیستم مکش هوا- سیستم خروج دود
ب) نویز سیستم انتقال قدرت، شامل: کلاچ- جعبه دنده- گاردان- دیفرانسیل
ج) نویز جاده/تایر
از طرفی می توان نویز خودرو را از دو جنبه دیگر نیز بررسی کرد: اثر منابع نویز در داخل و اثر منابع نویز در محیط اطراف. توجه شود که اثر منابع نویز در داخل و خارج خودرو متفاوت است. برای نویز داخلی، به ترتیب سیستم قدرت، سیستم انتقال قدرت و تایر و جاده اهمیت دارد. برای خودرو های سواری در سرعت بالای km/h 60 و برای کامیونها در سرعت بالای km/h 80 نویز تایر/جاده نسبت به نویز سیستم انتقال قدرت اهمیت بیشتری دارد. برای نویز خارجی، به ترتیب سیستم قدرت، تایر/جاده و سیستم انتقال قدرت اهمیت بیشتری دارند. برای خودروهای سواری در سرعت بالای km/h 60 و برای کامیونها در سرعت بالای km/h80 نویز تایر/جاده نسبت به نویز سیستم قدرت اهمیت بیشتری دارد.

3
تداخل و نویز در خوررو………………………………………… 123
منابع نویز خودرو………………………………………………. 124
ارتعاش داخلی خودرو:……………………………………….. 125
لایه های ویسکوالاستیک ……………………………………..130
لایه های ویسکوالاستسک نامقید(آزاد)………………………. 131
سیستم وفقی کنترل نویز…………………………………… 134
توصیف سیستم………………………………………………. 135
پیشرفت های نوین…………………………………………… 137

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فصل هفتم

ارگونومی سرنشین در خودرو ……………………………………….152
آنتروپومتری……………………………………………………………. 153
ارکان اصلی ابعاد خودرو…………………………………………… 160
سیستم تهویه فعال و چند محوره پشت صندلی……………….: 165
سیستم کنترل الکترونیکی انتقال قدرت………………………… 173
سیستمهای اطلاعاتی…………………………………………… 178
سیستم های ضد سرقت خودرو………………………………. 209
نحوه عملکرد …………………………………………………….211
سیستم های الکتریکی ایموبیلایزر………………………………: 217
سیستمهای تنظیم کننده صندلی…………………………………. 220
سیستم کنترل…………………………………………………………. 228
منابع و مأخذ:…………………………………………………………….237



  مقطع کارشناسی ارشد

بلافاصله بعد از پرداخت به ایمیلی که در مرحله بعد وارد میکنید ارسال میشود.


فایل pdf غیر قابل ویرایش

قیمت25000تومان

خرید فایل word

قیمت35000تومان