فهرست مطالب

چکیده……………………………………………………………… 1
-2روند اتوماسیون سیستم بانکی…………………………….. 5
1-2-اتوماسیون پشت باجه ……………………………………….5
2-2-اتوماسیون جلوی باجه………………………………………. 6
-23- متصل کردن مشتریان به حساب هایشان……………….. 6
4-2- یکپارچه سازی سیستمها و مرتبط کردن مشتری با تمامی عملیات بانکی 7
-3تعریف بانکداری الکترونیک………………………………………. 7
1-3-جایگاه بانکداری الکترونیکی درتجارت الکترونیک……………. 8
2-3-زیرساخت‌های موردنیازبرای بانکداری الکترونیک……………. 9
3-2–1زیرساخت هاوبسترهای موردنیازبرای توسعه بانکداری الکترونیکی 9
-1-1-2-3توسعه زیر ساخت های مالی و بانکی…………………. 10
-2-1-2-3توسعه شاخص های قانونی در بانکداری الکترونیکی…. 10
-3-1-2-3توجه به زیر ساخت های انسانی در توسعه و راه اندازی بانکداری الکترونیکی 10
3-2-2-زیرساختهای امنیتی………………………………………… 11
-3-2-3زیرساخت‌های فناوری و مخابراتی………………………… 12
-4-2-3زیرساخت‌های اقتصادی، فرهنگی و آموزشی………….. 12
-5-2-3زیرساخت‌های حقوقی و قانونی…………………………. 13
-3-3مشتری مداری اصل اول واستفاده ازسیستم های بانکداری الکترونیکی 14
-4-3تاثیرات گسترش بانکداری الکترونیکی………………………. 15
-5-3سطوح خدماتی ارائه شده ازطریق بانکداری الکترونیکی….. 16
-6-3شاخه‌های بانکداری الکترونیک………………………………… 16
-7-3کانال های بانکداری الکترونیکی ………………………………17.
-8-3مزایای بانکداری الکترونیک……………………………………… 17
4-بانکداری اینترنتی………………………………………………… 19
4-1-معایب بانکداری اینترنتی……………………………………… 20
4-2-مزایای بانکداری اینترنتی ……………………………………….21
4-3-بررسی مقایسه ای وضعیت بانکداری اینترنتی در بانک های ایران 21
4-3-1- بانکداری اینترنتی در بانک کشاورزی ………………………..22
4-3-2- بانکداری اینترنتی در بانک پاسارگاد………………………… 22
4-3-3- بانکداری اینترنتی……………………………………………… 23
4-3-4- بانکداری اینترنتی در بانک ملت………………………………. 24
4-3-5- بانکداری اینترنتی در بانک اقتصاد نوین…………………….. 24
-6-3-4بانکداری اینترنتی در بانک صادرات………………………….. 25
4-3-7- بانکداری اینترنتی در بانک تجارت…………………………… 25
4-3-8- بانکداری اینترنتی در بانک ملی…………………………… 25
4-3-9- بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان…………………………. 25
4-4-مزایاو معایب بانکهای صد در صد اینترنتی……………………. 25
5-چالش‌های بانکداری الکترونیک…………………………………… 27
6-پایانه‌های فروش………………………………………………….. 28
7-دستگاه‌های خودپرداز (ATM) او………………………………….37
7-1-دستگاههای خودپرداز از نوع Multifunction ا……………….37
7-2-دستگاههای خودپرداز Dispenser ا………………………….37
7-3-تهدیدهای امنیتی در دستگاه‌‌های خودپرداز ……………….41
-8کارت هوشمندابزاری برای توسعه بانکداری الکترونیک…….. 44
-1-8انواع کارت‌های هوشمند…………………………………… 45
-3-3-8جایگاه کارت‌های هوشمند در نظام بانکی……………. 54
-6-3-8معضلات و مشکلات کارت‌های هوشمند………………. 56
-5-8استاندارد EMVا…………………………………………….. 58
-9چک الکترونیکی……………………………………………….. 61
-10پول الکترونیکی ………………………………………………63
-11رمزگذاری……………………………………………………. 64
-1-11امضاء الکترونیکی………………………………………… 66
-1-1-11هضم پیام ………………………………………………..66
-12بانکداری موبایل……………………………………………… 67
-1-12روش‌های پیاده سازی بانکداری موبایل………………… 68
-2-12مشکلات امنیتی SMS ا…………………………………..71
12-3-خدمات قابل ارائه بانکداری موبایل ………………………74
12-4-مزایای بانکداری موبایل…………………………………. 75
13-یک شمای کلی از سیستم‌های پرداخت الکترونیک…… 82
13-1-ملزومات اساسی سیستم پرداخت الکترونیکی…… 83
13-4-مقایسه امنیتی پروتکل‌های پرداخت الکترونیک……. 99
14-کنترل دستیابی…………………………………………. 113
14-2-خطرهای امنیت اطلاعات…………………………….. 115
14-3-مدل کنترل دستیابی………………………………… 116
15-مدلسازی بانکداری الکترونیکی با استفاده از زبان مدلسازی UMLا 126
بانکداری الکترونیکی در ایران-16 ………………………….141
برخی از اقدامات انجام شده ویا آتی-1-……………….16 143
-2-16اهداف اتوماسیون بانکی در ایران………………….. 144
-3-16اتوماسیون جامع بانکی در ایران…………………… 145
-4-16شبکه VSATا………………………………………… 146
-5-16مرکز شتاب( شبکه تبادل اطلاعات بانکی)……… 147
-6-16مروری بر بانک های ایران………………………… 152
-4-8-16آموزش و فرهنگ سازی……………………….. 170
-17نتیجه………………………………………………….. 181
منابع و ماخذ……………………………………………… 182

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

مراحل برقراری ارتباط در یک دستگاه پایانه فروش بی‌سیم

مراحل برقراری ارتباط در یک دستگاه پایانه فروش بی‌سیم

با توجه به اینکه مبادلات پولی و مالی جزء لاینفک مبادلات تجاری است . از این رو همگام با گسترش حجم تجارت الکترونیکی جهانی ، نمادهای پولی و مالی نیز به منظور پشتیبانی و تسهیل تجارت الکترونیکی به طور گسترده ای به استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات روی آوردند . در نتیجه طی چند دهه اخیر سیستم های پرداخت الکترونیکی به تدریج در حال جایگزینی با سیستم های پرداخت سنتی می باشد .
در این میان بانک ها نیز با حرکت به سوی بانکداری الکترونیکی و عرضه خدمات مالی جدید ، نقش شایان توجهی در افزایش حجم تجارت الکترونیکی داشته اند . درحقیقت می توان گفت که پیاده سازی تجارت الکترونیکی، نیازمند تحقق بانکداری الکترونکی است .
استفاده از سیستم های الکترونیک در موسسات مالی و اعتباری به سرعت رو به افزایش بوده و تعداد استفاده کنندگان از خدمات بانکداری الکترونیکی روز به روز افزایش هستند . بانکداری اینترنتی به عنوان یکی از مهمترین مدل های بانکداری الکترونیکی محسوب می شود . در چند سال اخیر تلاش های زیادی از سوی بانک ها برای راه اندازی و توسعه وب سایت های اینترنتی صورت گرفت . ضرورت توجه به وب سایت ها به دلیل اهمیت فوق العاده و کارکردهای فراوان بانکداری اینترنتی است ، در صورتیکه در شرایط حاضر ، این نوع وب سایت ها فاقد استانداردهای لازم برای خدمات رسانی در زمینه ی بانکداری اینترنتی می باشد . نمی توان به طور کامل فعالیت های هر بانک را مبتنی بر بانکداری الکترونیکی دانست چرا که به اعتقاد کارشناسان بانکداری اینترنتی شالوده ی اصلی بانکداری لکترونیکی محسوب می شود.
یکی از مهم‌ترین نتایج و دستاوردهای اساسی اینترنت و IT بانکداری الکترونیک است و به دلیل افزایش روزافزون تعاملات اقتصادی، روز بروز بر اهمیت آن افزوده می‌شود. همچنین به دلیل تمایل بشر به ایجاد راهکارهای ساده تر در انجام امور مالی و اقتصادی، نیازمند بازنگری و نوآوری در نظام بانکی سنتی می باشیم.
پس از پیدایش IT، یکی از نخستین ساختارهایی که به دستاوردهای شبکه و اینترنت پی برد سیستم بانکی بود. سیستم‌های بانکی از این ابزار به عنوان عاملی جهت ایجاد یکپارچگی و افزایش دامنه فعالیت استفاده نمودند. از جمله عوامل اساسی استفاده سیستم‌های بانکی از بانکداری الکترونیک، افزایش ضریب امنیت در تبادلات مالی و به صفر رساندن هزینه سنگین این نقل و انتقالات می باشد.
البته باید به این نکته توجه نمود که بانکداری الکترونیک موضوعی نیست که که بتوان سلیقه‌ای با آن برخورد نمود بلکه اجبار قرن 21 به تمام کشورهایی است که خواهان تعامل با دنیای پیشرفته امروز و رشد اقتصادی می باشند.
همانطور که گفته شد بانکداری الکترونیک برای بانک‌ها نیز بسیار سودمند است چرا که علاوه برکاهش هزینه عملیات بانکی سبب کاهش خطای انسانی در انجام امور مالی نیز می‌گردد. همچنین لزوم نگهداری و استفاده از پول نقد از بین می رود که این موضوع نیز از چند جهت بسیار مهم است؛
اول آنکه استفاده از پول نقد در انجام معاملات روزانه موجب استهلاک پول شده و در نهایت سالانه هزینه هنگفتی به کشور تحمیل می‌ گردد که با استفاده از بانکداری الکترونیک این مبلغ به نفع کشور صرفه‌جویی می‌گردد. دیگر آنکه نگهداری پول نقد، سبب خارج شدن حجم زیادی از اعتبارات و پول از چرخه نظام اقتصادی کشور می‌شود که سبب تورم و نقدینگی است، اما با استفاده از بانکداری الکترونیک، کارهای بانکی به صورت اعتباری انجام می‌شود و پول در چرخه نظام اقتصادی کشور باقی می‌ماند. نتیجه مهم بانکداری الکترونیکی آن خواهد بود که در سال‌های آتی ترکیب تکنولوژی اطلاعات با تجارت سبب ایجاد عصر بازرگانی الکترونیک به صورتی فراگیر خواهد شد.
در حال حاضر با توجه به مزایای بانکداری الکترونیک تعدادی از بانک‌ها خدمات بانکداری خود را از طریق شبکه اینترنت ارائه می‌دهند و سایر بانک‌ها نیز در صدد پیوستن به شبکه بانکداری الکترونیک می باشند.
از جمله دلایل اشتیاق بانکها جهت استفاده از این فنآوری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛ اولین دلیل اینکه بانکداری الکترونیک آنان را قادر می‌سازد روابط خود را با مشتریانشان به نحوی مطلوب حفظ نموده و گسترش دهند. علت دیگر آنکه نیازی به حضور فیزیکی نیست و در نتیجه در وقت و هزینه مشتریان صرفه جویی می‌شود. به هر حال، باید در نظر داشت که سیستم‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته در این زمینه در جایگاه مناسب خود به کار گرفته شوند تا مشتریان بتوانند معاملات خود را با شرکت‌های مختلف در هر نقطه از جهان با استفاده از اینترنت انجام دهند.
مزیت دیگر بانکداری الکترونیک این است که استفاده از ارتباطات بر خط برای فروش محصولات شرکت‌ها افزایش می‌یابد و مشتریان این شرکت‌ها می‌توانند از طریق خدمات بانکداری به راحتی نیازهای خود را برطرف نمایند. بعلاوه ایجاد یک شعبه اینترنتی بسیار کمتر از بنای یک شعبه به صورت فیزیکی برای بانک‌ها هزینه در بر خواهد داشت. تحقیقاتی که در این زمینه به عمل آمده نشان می‌دهد اگر مشتریان قادر باشند انواع عملیات بانکی را با استفاده از تلفن، کامپیوترهای شخصی و دستگاه‌های ATM انجام دهند، محل جغرافیایی اقامت آنان موضوع مهمی نخواهد بود. به عبارت دیگر، مکان‌های جغرافیایی در آینده از اهمیت بسیار اندکی برخوردار خواهند بود.
در این مقاله قصد داریم وضعیت بانکداری الکترونیکی در ایران و همچنین وضعیت بانکداری اینترنتی را در بانک های مختلف کشور مورد تحیلی و بررسی قرار دهیم . اما به عنوان پیش شرط باید یادآور شویم که منظور از یک بانک اینترنتی صرفاً وجود یک سایت که بتواند در یک سری تراکنش های بانکی و ارائه صورت حساب ها را انجام دهد نیست بلکه باید به صورت یک سازمان مجازی در همه ساعات شبانه روز به خدمات رسانی بپردازد.

دستگاه خودپرداز

دستگاه خودپرداز

-2روند اتوماسیون سیستم بانکی
در اواخر دهه١٣۶٠بانک های کشور به اتوماسیون عملیات بانکی و رایانه ای کردن ارتباطات خود توجه ویژه ای نشان دادند.طرح جامع اتوماسیون بانکی نیز به عنوان یک الگو مورد بررسی قرارگرفت.حرکت به سوی بانکداری الکترونیکی در اوایل دهه٧٠ آغاز شد و پس از آن کارت های اعتباری، خودپردازها، سیستم های گویا، استفاده از تلفن، پیامک و ایمیل وارد خدمات نوین بانکی شد.
سیستم شتاب یا شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی در سال١٣٨١ ایجاد شد.شتاب با ایجاد ارتباط بین دستگاه های خودپرداز ٣ بانک صادرات ،کشاورزی و توسعه صادرات آغاز به کار کرد و پس از آن دیگر بانک های دولتی و خصوصی نیز به این شبکه پیوستند.طرح سیبا،سپهر،مهر، جام یا بانکداری٢۴ ساعته،یکی پس از دیگری با پیوستن به شبکه پرداخت یکپارچه، نظامی هماهنگ برای پرداخت های خرد به وجود آوردند؛اگرچه هنوزهم مشکلات زیادی درخصوص دستگاه های مختلف خودپرداز و نحوه ارائه خدمات آن وجود دارد.
فناوری بانک‌ها، طی دوره‌های چهارگانه‌ای به تکامل رسیده است؛ هر یک از دوره‌ها بر جنبه‌ای متفاوت از کار دلالت دارند. در هر دوره کامپیوتر و نرم افزار تا حدی جایگزین انسان و کاغذ شده است. هر یک از دوره‌های تکامل، به مدیران سیستم بانکی این امکان را داده است که در گستره بالاتری به ارائه خدمات بپردازند. این دوره‌های چهارگانه عبارتند از:

1-2-اتوماسیون پشت باجه
در این دوره با استفاده از کامپیوترهای مرکزی اطلاعات و اسناد کاغذی تولید شده در شعب، به صورت بسته‌ای به مرکز ارسال و پردازش روی آنها انجام می‌گرفت. در این دوره کاربرد اصلی کامپیوتر محدود به ثبت و تبدیل کاغذ به فایل‌های کامپیوتری بود. این تکنولوژی در دهه 1960 رواج یافت و این امکان را فراهم کرد تا دفاتر از شعب حذف شوند و گردش روزانه حساب‌ها در پایان وقت هر روز به کامپیوترهای مرکزی برای بروز شدن ارسال گردد. پیشرفت اتوماسیون پشت باجه در دهه 1970 باعث شد که بجای ارسال اسناد کاغذی به مرکز، عملیات روزانه شعب از طریق ثبت آنها بر روی رسانه‌های مغناطیسی به مرکز ارسال گردد. در این دوره عملیات اتوماسیون تأثیری بر رفاه مشتریان بانک‌ها ایجاد نکرد و تأثیر رقابتی نیز در بین بانک‌ها بر جای نگذاشت. تنها اثر اتوماسیون در این دوره ایجاد دقت و سرعت در موازنه حساب‌ها و حذف دفاتر حساب از شعب بانک ها بود.

به طور کلی می توان نتیجه گرفت که بانکداری الکترونیک نوع خاصی از بانکداری است که جهت ارائه سرویس به مشتریان خود از یک محیط الکترونیکی مانند اینترنت استفاده می‌کند. در این نوع بانک تمامی عملیات بانکی اعم از دریافت یا واریز وجه، تأیید امضا، ملاحظه موجودی و دیگر عملیات بانکی به صورت الکترونیکی انجام می‌گردد. بانکداری اینترنتی نوع خاصی از بانکداری الکترونیک است که از اینترنت به عنوان کانال توزیع استفاده می‌کند.
به عبارت دیگر بانکداری الکترونیکی استفاده از فناوری‌های پیشرفته نرم افزاری و سخت افزاری مبتنی بر شبکه و مخابرات برای تبادل منابع و اطلاعات مالی به صورت الکترونیکی است که می‌تواند باعث حذف نیاز به حضور فیزیکی مشتری در شعبه بانک‌ها شود.
بطور کلی می‌توان گفت بانکداری الکترونیکی عبارت است از فراهم آوردن امکاناتی برای کارکنان در جهت افزایش سرعت و کارایی آنها در ارائه خدمات بانکی در محل شعبه و همچنین فرآیندهای بین شعبه‌ای و بین بانکی در سراسر دنیا و ارائه امکانات سخت افزاری و نرم افزاری به مشتریان که با استفاده از آنها بتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک، در هر ساعت از شبانه روز از طریق کانال‌های ارتباطی ایمن و با اطمینان کافی عملیات بانکی دلخواه خود را انجام دهند.
یک بانک الکترونیک در واقع مؤسسه‌ای است که فقط روی اینترنت یا سایر شبکه‌های توزیع، موجود است و دارای هیچ گونه شعبه فیزیکی نمی‌باشد. این چارچوب کاری باعث می‌شود که بانکی بوجود آید که نیازی به امور کاغذی نداشته باشد، محدود به مناطق جغرافیایی خاص نیست، هیچ‌گاه در آن به روی مشتریان بسته نمی‌شود و می‌تواند به صورت 24 ساعته به مشتریان سرویس دهد.

1-3-جایگاه بانکداری الکترونیکی درتجارت الکترونیک
در چند دهه اخیر با گسترش ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی حجم تجارت الکترونیک در رقابت با تجارت به شیوه سنتی از رشد و تحول مناسبی برخوردار بوده است . در تحقیقی که موسسه فارستر انجام داده پیش بینی شده که در فاصله سالهای 2002 تا 2006 به طور متوسط هر سال 5 درصد به حجم مبادلات تجاری از طریق بسترهای الکترونیکی افزوده می شود و مبلغ آن از 2293 دار در سال 2002 به بیش از 12837 میلیارد در سال 2006 خواهد رسید.
با توجه به تاثیر گسترده و عمیق تجارت الکترونیک در سیطره بر بازارهای جهانی همچنین نظر به اهمیت مبادلات پولی و اعتباری در هر فعالیت تجاری – اقتصادی می طلبد که ابزارها و بسترهای انتقال و تبادل پول نیز همگام و همسان با توسعه تجارت الکترونیک از رشد مناسب و مطلوب برخودار شوند . در این بین بانکها نیز برای جذب مشتریان بیشتر و ایجاد گسترش و تنوع در خدمات خود بیکار نبوده اند و به سرعت خود را با فناوریهای ارتباطات و اطلاعات همگام و همسو کرده اند.
بانکها در عرصه تحولات تجاری توجه جدی را برای ایجاد تحولات ساختاری در نظام های دریافت و پرداخت پول و ایجاد تسهیلات در روند خدمات رسانی به مشتری کرده اند در واقع می توان ادعا کرد یکی از دلایل اقبال عمومی به تجارت الکترونیک توجه مدیران بانکها به اهمیت و لزوم این پدیده بوده است که در نتیجه به گرایش و توجه جدی آنها برای فراهم کردن ساختاره بانکداری با شیوه الکترونیک انجامیده است .
طی گزارشی تحقیقاتی که توسط موسسه Data Manitor از مراکز برجسته تجزیه و تحلیل اطلاعات بانکداری در اروپا ارائه شده آمار افرادی که از سیستم های بانکداری الکترونیکی در هشت کشور فرانسه ، آلمان، ایتالیا، هلند، اسپانیا، سوئد ، سوئیس و انگلیس استفاده کرده اند از 4/5 میلیون نفر در سال 1999 به بیش از 21 میلیون نفر در سال 2004 خواهد رسید.

2-3-زیرساخت‌های موردنیازبرای بانکداری الکترونیک
گسترش و رشد فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی آثار و تبعات مثبتی در عرصه های مختلف علمی ، اجتماعی و اقتصادی جوامع بهره بردار از این فناوریها گذاشته است . کارشناسان امروزه در بررسی شاخص های توسعه به هیچ وجه به موارد خاص توجه نمی کنند بلکه تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم هریک از عوامل تاثیرگذار را در ترکیب با سایر عوامل مورد ارزیابی قرار می دهند . تاثیر فزاینده ابزارهای کاربردی و علمی در فعالیت های مختلف جامعه علی الخصوص ساخترهای اقتصادی موجب ایجاد تحول و تجدید در نگرش سنتی به موضوع تجارت و بازار می شود . در این بین توسعه روزافزون اینترنت در کشورهای مختلف و اتصال تعداد زیادی از مردم جهان به شبکه جهانی اینترنت و گسترش ارتباطات الکترونیکی بین افراد و سازمان های مختلف از طریق دنیای مجازی اینترنت بستری مناسب و مساعد برای برقرای مراودات تجاری و اقتصادی فراهم کرد . این پدیده نوظهور تجارت الکترونیک نام دارد.



  مقطع کارشناسی ارشد

بلافاصله بعد از پرداخت به ایمیلی که در مرحله بعد وارد میکنید ارسال میشود.


فایل pdf غیر قابل ویرایش

قیمت25000تومان

خرید فایل word

قیمت35000تومان