فهرست مطالب

چکیده……………………………………………………………… 1
-2روند اتوماسیون سیستم بانکی…………………………….. 5
1-2-اتوماسيون پشت باجه ……………………………………….5
2-2-اتوماسيون جلوي باجه………………………………………. 6
-23- متصل كردن مشتريان به حساب هايشان……………….. 6
4-2- يكپارچه سازي سيستمها و مرتبط كردن مشتري با تمامي عمليات بانكي 7
-3تعريف بانكداري الكترونيك………………………………………. 7
1-3-جایگاه بانکداری الکترونیکی درتجارت الکترونیک……………. 8
2-3-زيرساخت‌هاي موردنيازبراي بانکداري الکترونيک……………. 9
3-2–1زیرساخت هاوبسترهای موردنیازبرای توسعه بانکداری الکترونیکی 9
-1-1-2-3توسعه زیر ساخت های مالی و بانکی…………………. 10
-2-1-2-3توسعه شاخص های قانونی در بانکداری الکترونیکی…. 10
-3-1-2-3توجه به زیر ساخت های انسانی در توسعه و راه اندازی بانکداری الکترونیکی 10
3-2-2-زيرساختهاي امنيتي………………………………………… 11
-3-2-3زيرساخت‌هاي فناوري و مخابراتي………………………… 12
-4-2-3زيرساخت‌هاي اقتصادي، فرهنگي و آموزشي………….. 12
-5-2-3زيرساخت‌هاي حقوقي و قانوني…………………………. 13
-3-3مشتری مداری اصل اول واستفاده ازسیستم های بانکداری الکترونیکی 14
-4-3تاثیرات گسترش بانکداری الکترونیکی………………………. 15
-5-3سطوح خدماتی ارائه شده ازطریق بانکداری الکترونیکی….. 16
-6-3شاخه‌هاي بانكداري الكترونيك………………………………… 16
-7-3کانال های بانکداری الکترونیکی ………………………………17.
-8-3مزاياي بانكداري الكترونيك……………………………………… 17
4-بانکداری اینترنتی………………………………………………… 19
4-1-معایب بانکداری اینترنتی……………………………………… 20
4-2-مزایای بانکداری اینترنتی ……………………………………….21
4-3-بررسی مقایسه ای وضعیت بانکداری اینترنتی در بانک های ایران 21
4-3-1- بانکداری اینترنتی در بانک کشاورزی ………………………..22
4-3-2- بانکداری اینترنتی در بانک پاسارگاد………………………… 22
4-3-3- بانکداری اینترنتی……………………………………………… 23
4-3-4- بانکداری اینترنتی در بانک ملت………………………………. 24
4-3-5- بانکداری اینترنتی در بانک اقتصاد نوین…………………….. 24
-6-3-4بانکداری اینترنتی در بانک صادرات………………………….. 25
4-3-7- بانکداری اینترنتی در بانک تجارت…………………………… 25
4-3-8- بانکداری اینترنتی در بانک ملی…………………………… 25
4-3-9- بانکداری اینترنتی در بانک پارسیان…………………………. 25
4-4-مزاياو معایب بانكهای صد در صد اینترنتی……………………. 25
5-چالش‌هاي بانكداري الكترونيك…………………………………… 27
6-پايانه‌هاي فروش………………………………………………….. 28
7-دستگاه‌هاي خودپرداز (ATM) او………………………………….37
7-1-دستگاههاي خودپرداز از نوع Multifunction ا……………….37
7-2-دستگاههاي خودپرداز Dispenser ا………………………….37
7-3-تهديدهاي امنيتي در دستگاه‌‌هاي خودپرداز ……………….41
-8كارت هوشمندابزاري براي توسعه بانكداري الكترونيك…….. 44
-1-8انواع كارت‌هاي هوشمند…………………………………… 45
-3-3-8جايگاه كارت‌هاي هوشمند در نظام بانكي……………. 54
-6-3-8معضلات و مشكلات كارت‌هاي هوشمند………………. 56
-5-8استاندارد EMVا…………………………………………….. 58
-9چك الكترونيكي……………………………………………….. 61
-10پول الكترونيكي ………………………………………………63
-11رمزگذاري……………………………………………………. 64
-1-11امضاء الكترونيكي………………………………………… 66
-1-1-11هضم پيام ………………………………………………..66
-12بانکداري موبايل……………………………………………… 67
-1-12روش‌هاي پياده سازي بانکداري موبايل………………… 68
-2-12مشکلات امنيتي SMS ا…………………………………..71
12-3-خدمات قابل ارائه بانکداري موبايل ………………………74
12-4-مزاياي بانكداري موبايل…………………………………. 75
13-يك شماي كلي از سيستم‌هاي پرداخت الكترونيك…… 82
13-1-ملزومات اساسي سيستم پرداخت الكترونيكي…… 83
13-4-مقايسه امنيتي پروتكل‌هاي پرداخت الكترونيك……. 99
14-کنترل دستیابی…………………………………………. 113
14-2-خطرهای امنیت اطلاعات…………………………….. 115
14-3-مدل کنترل دستیابی………………………………… 116
15-مدلسازي بانکداری الکترونیکی با استفاده از زبان مدلسازي UMLا 126
بانکداری الکترونیکی در ایران-16 ………………………….141
برخي از اقدامات انجام شده ويا آتي-1-……………….16 143
-2-16اهداف اتوماسيون بانکي در ايران………………….. 144
-3-16اتوماسيون جامع بانکي در ايران…………………… 145
-4-16شبكه VSATا………………………………………… 146
-5-16مرکز شتاب( شبکه تبادل اطلاعات بانکي)……… 147
-6-16مروری بر بانک های ایران………………………… 152
-4-8-16آموزش و فرهنگ سازي……………………….. 170
-17نتيجه………………………………………………….. 181
منابع و ماخذ……………………………………………… 182

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

مراحل برقراري ارتباط در يك دستگاه پايانه فروش بي‌سيم

مراحل برقراري ارتباط در يك دستگاه پايانه فروش بي‌سيم

با توجه به اینکه مبادلات پولی و مالی جزء لاینفک مبادلات تجاری است . از این رو همگام با گسترش حجم تجارت الکترونیکی جهانی ، نمادهای پولی و مالی نیز به منظور پشتیبانی و تسهیل تجارت الکترونیکی به طور گسترده ای به استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات روی آوردند . در نتیجه طی چند دهه اخیر سیستم های پرداخت الکترونیکی به تدریج در حال جایگزینی با سیستم های پرداخت سنتی می باشد .
در این میان بانک ها نیز با حرکت به سوی بانکداری الکترونیکی و عرضه خدمات مالی جدید ، نقش شایان توجهی در افزایش حجم تجارت الکترونیکی داشته اند . درحقیقت می توان گفت که پیاده سازی تجارت الکترونیکی، نیازمند تحقق بانکداری الکترونکی است .
استفاده از سیستم های الکترونیک در موسسات مالی و اعتباری به سرعت رو به افزایش بوده و تعداد استفاده کنندگان از خدمات بانکداری الکترونیکی روز به روز افزایش هستند . بانکداری اینترنتی به عنوان یکی از مهمترین مدل های بانکداری الکترونیکی محسوب می شود . در چند سال اخیر تلاش های زیادی از سوی بانک ها برای راه اندازی و توسعه وب سایت های اینترنتی صورت گرفت . ضرورت توجه به وب سایت ها به دلیل اهمیت فوق العاده و کارکردهای فراوان بانکداری اینترنتی است ، در صورتیکه در شرایط حاضر ، این نوع وب سایت ها فاقد استانداردهای لازم برای خدمات رسانی در زمینه ی بانکداری اینترنتی می باشد . نمی توان به طور کامل فعالیت های هر بانک را مبتنی بر بانکداری الکترونیکی دانست چرا که به اعتقاد کارشناسان بانکداری اینترنتی شالوده ی اصلی بانکداری لکترونیکی محسوب می شود.
يكي از مهم‌ترين نتايج و دستاوردهاي اساسي اينترنت و IT بانكداري الكترونيك است و به دليل افزايش روزافزون تعاملات اقتصادي، روز بروز بر اهميت آن افزوده مي‌شود. همچنين به دليل تمايل بشر به ايجاد راهكارهاي ساده تر در انجام امور مالي و اقتصادي، نيازمند بازنگري و نوآوري در نظام بانكي سنتي مي باشيم.
پس از پيدايش IT، يكي از نخستين ساختارهايي كه به دستاوردهاي شبكه و اينترنت پي برد سيستم بانكي بود. سيستم‌هاي بانكي از اين ابزار به عنوان عاملي جهت ايجاد يكپارچگي و افزايش دامنه فعاليت استفاده نمودند. از جمله عوامل اساسي استفاده سيستم‌هاي بانكي از بانكداري الكترونيك، افزايش ضريب امنيت در تبادلات مالي و به صفر رساندن هزينه سنگين اين نقل و انتقالات مي باشد.
البته بايد به اين نكته توجه نمود كه بانكداري الكترونيك موضوعي نيست كه كه بتوان سليقه‌اي با آن برخورد نمود بلكه اجبار قرن 21 به تمام كشورهايي است كه خواهان تعامل با دنياي پيشرفته امروز و رشد اقتصادي مي باشند.
همانطور كه گفته شد بانكداري الكترونيك براي بانك‌ها نيز بسيار سودمند است چرا كه علاوه بركاهش هزينه عمليات بانكي سبب كاهش خطاي انساني در انجام امور مالي نيز مي‌گردد. همچنين لزوم نگهداري و استفاده از پول نقد از بين مي رود كه اين موضوع نيز از چند جهت بسيار مهم است؛
اول آنكه استفاده از پول نقد در انجام معاملات روزانه موجب استهلاك پول شده و در نهايت سالانه هزينه هنگفتي به كشور تحميل مي‌ گردد كه با استفاده از بانكداري الكترونيك اين مبلغ به نفع كشور صرفه‌جويي مي‌گردد. ديگر آنكه نگهداري پول نقد، سبب خارج شدن حجم زيادي از اعتبارات و پول از چرخه نظام اقتصادي كشور مي‌شود كه سبب تورم و نقدينگي است، اما با استفاده از بانكداري الكترونيك، كارهاي بانكي به صورت اعتباري انجام مي‌شود و پول در چرخه نظام اقتصادي كشور باقي مي‌ماند. نتيجه مهم بانكداري الكترونيكي آن خواهد بود كه در سال‌هاي آتي تركيب تكنولوژي اطلاعات با تجارت سبب ايجاد عصر بازرگاني الكترونيك به صورتي فراگير خواهد شد.
در حال حاضر با توجه به مزاياي بانكداري الكترونيك تعدادي از بانك‌ها خدمات بانكداري خود را از طريق شبكه اينترنت ارائه مي‌دهند و ساير بانك‌ها نيز در صدد پيوستن به شبكه بانكداري الكترونيك مي باشند.
از جمله دلايل اشتياق بانكها جهت استفاده از اين فنآوري مي‌توان به موارد زير اشاره كرد؛ اولين دليل اينكه بانكداري الكترونيك آنان را قادر مي‌سازد روابط خود را با مشتريانشان به نحوي مطلوب حفظ نموده و گسترش دهند. علت ديگر آنكه نيازي به حضور فيزيكي نيست و در نتيجه در وقت و هزينه مشتريان صرفه جويي مي‌شود. به هر حال، بايد در نظر داشت كه سيستم‌ها و تكنولوژي‌هاي پيشرفته در اين زمينه در جايگاه مناسب خود به كار گرفته شوند تا مشتريان بتوانند معاملات خود را با شركت‌هاي مختلف در هر نقطه از جهان با استفاده از اينترنت انجام دهند.
مزيت ديگر بانكداري الكترونيك اين است كه استفاده از ارتباطات بر خط براي فروش محصولات شركت‌ها افزايش مي‌يابد و مشتريان اين شركت‌ها مي‌توانند از طريق خدمات بانكداري به راحتي نيازهاي خود را برطرف نمايند. بعلاوه ايجاد يك شعبه اينترنتي بسيار كمتر از بناي يك شعبه به صورت فيزيكي براي بانك‌ها هزينه در بر خواهد داشت. تحقيقاتي كه در اين زمينه به عمل آمده نشان مي‌دهد اگر مشتريان قادر باشند انواع عمليات بانكي را با استفاده از تلفن، كامپيوترهاي شخصي و دستگاه‌هاي ATM انجام دهند، محل جغرافيايي اقامت آنان موضوع مهمي نخواهد بود. به عبارت ديگر، مكان‌هاي جغرافيايي در آينده از اهميت بسيار اندكي برخوردار خواهند بود.
در این مقاله قصد داریم وضعیت بانکداری الکترونیکی در ایران و همچنین وضعیت بانکداری اینترنتی را در بانک های مختلف کشور مورد تحیلی و بررسی قرار دهیم . اما به عنوان پیش شرط باید یادآور شویم که منظور از یک بانک اینترنتی صرفاً وجود یک سایت که بتواند در یک سری تراکنش های بانکی و ارائه صورت حساب ها را انجام دهد نیست بلکه باید به صورت یک سازمان مجازی در همه ساعات شبانه روز به خدمات رسانی بپردازد.

دستگاه خودپرداز

دستگاه خودپرداز

-2روند اتوماسیون سیستم بانکی
در اواخر دهه١٣٦٠بانك هاي كشور به اتوماسيون عمليات بانكي و رايانه اي كردن ارتباطات خود توجه ويژه اي نشان دادند.طرح جامع اتوماسيون بانكي نيز به عنوان يك الگو مورد بررسي قرارگرفت.حركت به سوي بانكداري الكترونيكي در اوايل دهه٧٠ آغاز شد و پس از آن كارت هاي اعتباري، خودپردازها، سيستم هاي گويا، استفاده از تلفن، پيامك و ايميل وارد خدمات نوين بانكي شد.
سيستم شتاب يا شبكه تبادل اطلاعات بين بانكي در سال١٣٨١ ايجاد شد.شتاب با ايجاد ارتباط بين دستگاه هاي خودپرداز ٣ بانك صادرات ،كشاورزي و توسعه صادرات آغاز به كار كرد و پس از آن ديگر بانك هاي دولتي و خصوصي نيز به اين شبكه پيوستند.طرح سيبا،سپهر،مهر، جام يا بانكداري٢٤ ساعته،يكي پس از ديگري با پيوستن به شبكه پرداخت يكپارچه، نظامي هماهنگ براي پرداخت هاي خرد به وجود آوردند؛اگرچه هنوزهم مشكلات زيادي درخصوص دستگاه هاي مختلف خودپرداز و نحوه ارائه خدمات آن وجود دارد.
فناوري بانك‌ها، طي دوره‌هاي چهارگانه‌اي به تكامل رسيده است؛ هر يك از دوره‌ها بر جنبه‌اي متفاوت از كار دلالت دارند. در هر دوره كامپيوتر و نرم افزار تا حدي جايگزين انسان و كاغذ شده است. هر يك از دوره‌هاي تكامل، به مديران سيستم بانكي اين امكان را داده است كه در گستره بالاتري به ارائه خدمات بپردازند. اين دوره‌هاي چهارگانه عبارتند از:

1-2-اتوماسيون پشت باجه
در اين دوره با استفاده از كامپيوترهاي مركزي اطلاعات و اسناد كاغذي توليد شده در شعب، به صورت بسته‌اي به مركز ارسال و پردازش روي آنها انجام مي‌گرفت. در اين دوره كاربرد اصلي كامپيوتر محدود به ثبت و تبديل كاغذ به فايل‌هاي كامپيوتري بود. اين تكنولوژي در دهه 1960 رواج يافت و اين امكان را فراهم كرد تا دفاتر از شعب حذف شوند و گردش روزانه حساب‌ها در پايان وقت هر روز به كامپيوترهاي مركزي براي بروز شدن ارسال گردد. پيشرفت اتوماسيون پشت باجه در دهه 1970 باعث شد كه بجاي ارسال اسناد كاغذي به مركز، عمليات روزانه شعب از طريق ثبت آنها بر روي رسانه‌هاي مغناطيسي به مركز ارسال گردد. در اين دوره عمليات اتوماسيون تأثيري بر رفاه مشتريان بانك‌ها ايجاد نكرد و تأثير رقابتي نيز در بين بانك‌ها بر جاي نگذاشت. تنها اثر اتوماسيون در اين دوره ايجاد دقت و سرعت در موازنه حساب‌ها و حذف دفاتر حساب از شعب بانك ها بود.

به طور کلی می توان نتیجه گرفت که بانكداري الكترونيك نوع خاصي از بانكداري است كه جهت ارائه سرويس به مشتريان خود از يك محيط الكترونيكي مانند اينترنت استفاده مي‌كند. در اين نوع بانك تمامي عمليات بانكي اعم از دريافت يا واريز وجه، تأييد امضا، ملاحظه موجودي و ديگر عمليات بانكي به صورت الكترونيكي انجام مي‌گردد. بانكداري اينترنتي نوع خاصي از بانكداري الكترونيك است كه از اينترنت به عنوان كانال توزيع استفاده مي‌كند.
به عبارت ديگر بانكداري الكترونيكي استفاده از فناوري‌هاي پيشرفته نرم افزاري و سخت افزاري مبتني بر شبكه و مخابرات براي تبادل منابع و اطلاعات مالي به صورت الكترونيكي است كه مي‌تواند باعث حذف نياز به حضور فيزيكي مشتري در شعبه بانك‌ها شود.
بطور كلي مي‌توان گفت بانكداري الكترونيكي عبارت است از فراهم آوردن امكاناتي براي كاركنان در جهت افزايش سرعت و كارايي آنها در ارائه خدمات بانكي در محل شعبه و همچنين فرآيندهاي بين شعبه‌اي و بين بانكي در سراسر دنيا و ارائه امكانات سخت افزاري و نرم افزاري به مشتريان كه با استفاده از آنها بتوانند بدون نياز به حضور فيزيكي در بانك، در هر ساعت از شبانه روز از طريق كانال‌هاي ارتباطي ايمن و با اطمينان كافي عمليات بانكي دلخواه خود را انجام دهند.
يك بانك الكترونيك در واقع مؤسسه‌اي است كه فقط روي اينترنت يا ساير شبكه‌هاي توزيع، موجود است و داراي هيچ گونه شعبه فيزيكي نمي‌باشد. اين چارچوب كاري باعث مي‌شود كه بانكي بوجود آيد كه نيازي به امور كاغذي نداشته باشد، محدود به مناطق جغرافيايي خاص نيست، هيچ‌گاه در آن به روي مشتريان بسته نمي‌شود و مي‌تواند به صورت 24 ساعته به مشتريان سرويس دهد.

1-3-جایگاه بانکداری الکترونیکی درتجارت الکترونیک
در چند دهه اخیر با گسترش ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی حجم تجارت الکترونیک در رقابت با تجارت به شیوه سنتی از رشد و تحول مناسبی برخوردار بوده است . در تحقیقی که موسسه فارستر انجام داده پیش بینی شده که در فاصله سالهای 2002 تا 2006 به طور متوسط هر سال 5 درصد به حجم مبادلات تجاری از طریق بسترهای الکترونیکی افزوده می شود و مبلغ آن از 2293 دار در سال 2002 به بیش از 12837 میلیارد در سال 2006 خواهد رسید.
با توجه به تاثیر گسترده و عمیق تجارت الکترونیک در سیطره بر بازارهای جهانی همچنین نظر به اهمیت مبادلات پولی و اعتباری در هر فعالیت تجاری – اقتصادی می طلبد که ابزارها و بسترهای انتقال و تبادل پول نیز همگام و همسان با توسعه تجارت الکترونیک از رشد مناسب و مطلوب برخودار شوند . در این بین بانکها نیز برای جذب مشتریان بیشتر و ایجاد گسترش و تنوع در خدمات خود بیکار نبوده اند و به سرعت خود را با فناوریهای ارتباطات و اطلاعات همگام و همسو کرده اند.
بانکها در عرصه تحولات تجاری توجه جدی را برای ایجاد تحولات ساختاری در نظام های دریافت و پرداخت پول و ایجاد تسهیلات در روند خدمات رسانی به مشتری کرده اند در واقع می توان ادعا کرد یکی از دلایل اقبال عمومی به تجارت الکترونیک توجه مدیران بانکها به اهمیت و لزوم این پدیده بوده است که در نتیجه به گرایش و توجه جدی آنها برای فراهم کردن ساختاره بانکداری با شیوه الکترونیک انجامیده است .
طی گزارشی تحقیقاتی که توسط موسسه Data Manitor از مراکز برجسته تجزیه و تحلیل اطلاعات بانکداری در اروپا ارائه شده آمار افرادی که از سیستم های بانکداری الکترونیکی در هشت کشور فرانسه ، آلمان، ایتالیا، هلند، اسپانیا، سوئد ، سوئیس و انگلیس استفاده کرده اند از 4/5 میلیون نفر در سال 1999 به بیش از 21 میلیون نفر در سال 2004 خواهد رسید.

2-3-زيرساخت‌هاي موردنيازبراي بانکداري الکترونيک
گسترش و رشد فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی آثار و تبعات مثبتی در عرصه های مختلف علمی ، اجتماعی و اقتصادی جوامع بهره بردار از این فناوریها گذاشته است . کارشناسان امروزه در بررسی شاخص های توسعه به هیچ وجه به موارد خاص توجه نمی کنند بلکه تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم هریک از عوامل تاثیرگذار را در ترکیب با سایر عوامل مورد ارزیابی قرار می دهند . تاثیر فزاینده ابزارهای کاربردی و علمی در فعالیت های مختلف جامعه علی الخصوص ساخترهای اقتصادی موجب ایجاد تحول و تجدید در نگرش سنتی به موضوع تجارت و بازار می شود . در این بین توسعه روزافزون اینترنت در کشورهای مختلف و اتصال تعداد زیادی از مردم جهان به شبکه جهانی اینترنت و گسترش ارتباطات الکترونیکی بین افراد و سازمان های مختلف از طریق دنیای مجازی اینترنت بستری مناسب و مساعد برای برقرای مراودات تجاری و اقتصادی فراهم کرد . این پدیده نوظهور تجارت الکترونیک نام دارد.



  مقطع کارشناسی ارشد

بلافاصله بعد از پرداخت به ایمیلی که در مرحله بعد وارد میکنید ارسال میشود.


فایل pdf غیر قابل ویرایش

قیمت25000تومان

خرید فایل word

قیمت35000تومان