انتخاب صفحه

فهرست مطالب
فصل اول: کلیات تحقیق

مقدمه
آموزش و پرورش مهم‌ترین بستر تولید و تربیت نیروی انسانی لازم برای توسعه¬ی همه جانبه¬ی کشور به خصوص توسعه¬ی اقتصادی به شمار می¬آید. در بیانیه¬ی ارزشی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گزاره¬های ارزشی زیر معطوف به همین هدف بزرگ می باشند: – مسئولیت پذیری همه¬جانبه، مشارکت اجتماعی و داشتن روحیه¬¬ی جمعی و مهارت مورد نیاز جامعه – روحیه¬¬ی کارآفرینی، کسب شایستگی¬های عام حرفه‌ای و مهارتی و هنری زمینه¬ساز کار مولدّ.(سند تحول بنیادین آموزش و پرورش،1390 :9). در واقع ظهور اقتصاد دانش محور در کشورهای صنعتی در دهه‌های آخر قرن گذشته و به دنبال آن در برخی از کشورهای جنوب شرقی آسیا و آمریکای لاتین نشان داد¬که سرمایه¬ی انسانی نقشی محوری در توفیق این کشورها برای ورود به اقتصاد جدید ایفاء نموده است(بانک جهانی:2002).
یکی از مهم¬ترین بخش¬های نظام آموزشی هر کشور که توان رقابتی کشور را در بازارهای جهانی افزایش می¬دهد، نظام آموزش¬های فنی حرفه¬ای و مهارتی است. توجه به این آموزش¬ها از جمله خط مشی-های اساسی کشورها برای تربیت نیروی انسانی کارآمد در دوره¬ی متوسطه به شمار می آید و به عنوان ابزار کارآمد برای تربیت و افزایش کارایی و بهره¬وری نیروی انسانی با هدف زمینه¬سازی برای اصلاحات اقتصادی محسوب می¬گردد. آموزش¬های فنی و حرفه¬ای و کاردانش، روشی برای آشنا ساختن و تمرین دادن افراد برای پرورش مهارت¬های فکری، عملی و اجتماعی است، لذا پهنه¬ای بسیار گسترده دارد. در واقع میزان پیشرفت هرکشور به اندازه¬ی فنون و مهارت¬هایی است که در نیروی انسانی آن کشور وجود دارد، اگرچه منابع طبیعی قابلیت تبدیل به ثروت کشور را دارند، بااین وجود آموزش شایستگی¬های نیروی انسانی، باعث توسعه¬ی پایدار می¬گردد. از این رو، توجه به این نظام و اصلاحات لازم آن کمک شایانی برای رسیدن به اهداف بلندمدت اقتصادی کشور می¬نماید.
امروزه آموزش‌های فنی حرفه¬ای و مهارت¬ورزانه یکی از راه‌های برون¬رفت از توقف طولانی منابع انسانی در آموزش‌های نظری است. از منظر توسعه¬ی آموزش‌های فنی حرفه¬ای، ملاحظات فراوانی وجود دارد که عدم توجه به آن‌ها منجر به انحراف این آموزش‌ها می¬گردد و آن چه باید اتفاق بیفتد را به بیراهه می¬برد، لذا انتظار می¬رود آموزش‌های فنی و حرفه¬ای، بتواند شیو¬ه¬ی آموزش را به¬گونه ای طراحی کند که مهارت‌های لازم و آمادگی¬های بایسته را به هنرجویان ارائه نماید. آموزش مهارت‌های لازم باید در راستای نیازهای جامعه باشد. در غیر این صورت جامعه، قدرت جذب آن‌ها را نخواهد داشت و عملاً این افراد تبدیل به نیروهای ناکارامد می¬گردند. آموزش مهارت‌ها ضمن آن که باید با نیازهای جامعه و سطح توسعه-یافتگی آن متناسب باشد، باید بتواند فناوری¬های نوین را نیز مورد توجه قرار دهد. (شریف زاده، 1390، ص 18)
از منظر آموزه¬های دینی، نیز وجوه تمایز و برتری برخی از انسا¬ن¬ها بر برخی دیگر، کار و تلاش مثبت و سازنده است. در دین مبین اسلام، کار کردن در جهت تأمین نیاز شخصی و خانواده جزء واجبات به شمار می آید. به طوری که در سوره¬ی «طه»، آیه¬ی 75 آمده است”درجات و مقامات عالی ویژه¬ی مؤمنانی است که تلاش¬های عملی مثبت و سازنده دارند”. در اندیشه و سیره¬ی امام علی(ع)، کار و تلاش از مباحث مهم محسوب می شود. از دیدگاه ایشان یکی از حقوق اولیه¬ی مردم آن است که همه شاغل باشند و در برابر کار و کوشش خود، مزد و پاداش مناسب دریافت کنند. مقام معظم رهبری( مدظله¬العالی) نیز بارها در فرمایشات خود به منزلت و اهمیت کار تأکید کرده¬اند و با نامگذاری سال 1391 به نام سال “تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه¬ی ایرانی”، موجبات ارتقای جایگاه و منزلت کار در جامعه را بیش از پیش فراهم ساختند. بی¬تردید، آموزش¬های فنی و حرفه¬ای و مهارتی از جمله مهم¬ترین عوامل زمینه ساز کار مولد است.
مقایسه¬ی جایگاه کشور ما با سایر کشورها در زمینه¬ی آموزش¬های فنی و حرفه¬ای نتایج قابل توجهی را بدست می¬دهد که می¬تواند بسترساز تصمیم¬گیری¬های مهمی در کشور باشد. کشور ما، از لحاظ میزان آموزش¬های فنی¬ و ¬حرفه¬ای اعم از تعداد فراگیران آموزش¬های فنی و حرفه¬ای و تعداد هنرستان¬ها و مراکز آموزش فنی ¬¬و¬¬ حرفه¬ای در بین کشورهای منطقه، رتبه¬ی اول را داراست. همچنین ایران در سطح آسیا از لحاظ کمی جزء پنج کشور برتر از لحاظ میزان ارائه¬ی آموزش¬های فنی و حرفه¬ای می¬باشد (مکلن و واندرپل؛ 2006). در مقایسه با کشورهای پیشرفته نیز جایگاه ایران از لحاظ درصد فراگیران آموزش¬های فنی وحرفه¬ای نزدیک به متوسط درصد آموزش¬های فنی وحرفه¬ای می¬باشد اگر چه در مقیاس با کشورهایی مثل ژاپن، آلمان و استرالیا، میزان آموزش¬های فنی¬و¬حرفه¬ای در ایران تقریباً معادل نصف آن کشورهاست (کریستین ابرهاردت، 2008). ایران از نظر وضعیت آموزش¬های فنی و حرفه¬ای در طول سه دهه¬ی اخیر در دسته¬ی کشورهای با رشد حدود 2 تا 5 درصد قرار دارد. این شرایط در زمانی اتفاق می¬افتد که کشورهایی نظیر تایلند، کره¬ی جنوبی و ترکیه با رشد بیش از 15 درصد در آموزش¬های فنی و حرفه¬ای در حال پیشرفت هستند (سازمان جهانی یونسکو، 2006). امید است با تلاش و سیاست¬گذاری¬های اخیر برنامه¬ریزان آموزشی به خصوص وزارت آموزش و پرورش و معاونت آموزش متوسطه، این آمار در افق 1404 بهبود و به رتبه¬ی یک آسیا ارتقاء یابد.

مقدمه ………………………………………………………………………..1
بیان مساله ………………………………………………………………….3
اهمیت و ضرورت تحقیق …………………………………………………..5
اهداف تحقیق ………………………………………………………………17
هدف کلی …………………………………………………………………..17
اهداف اختصاصی …………………………………………………………..17
سؤالات تحقیق ……………………………………………………………..18
تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی تحقیق ………………………………18

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق

مقدمه
پیشرفت اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و فناوری در هر کشور، در گرو تربیت نیروی انسانی ماهر، متخصص، کاربلد و دارای اخلاق حرفه‌ای مورد نیاز در بخش‌های مختلف می‌باشد. سرمایه‌گذاری کلان (ملی، منطقه‌ای، استانی و محلی) در هر بخش، نیازمند برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در پیشرفت منابع انسانی می‌باشد. دانشگاه‌ها، وزارت ¬آموزش ‌و پرورش و سازمان¬های متولّی و فعال در زمینه‌های صنعت، خدمات، فرهنگ و هنر و فناوری؛ هر یک متناسب با وظایف قانونی خود تلاش می‌کنند، در حیطه¬ی مأموریت محوله، زمینه دستیابی به هدف‌های تعیین شده در قانون اساسی، سند چشم‌انداز20 ساله، مرجعیت علمی شدن ایران در سال 1404 و قانون برنامه¬ی 5 ساله¬ی پنجم را عملیاتی نمایند. (آموزش فنی وحرفه‌ای درسال1400)»
کشورهای در حال توسعه به شرطی می‌توانند در بازار کار رقابت کنند که در تکنولوژی های نوین مهارت داشته و از مهارت¬های تخصصی برخوردار باشند. معمولاً نظام آموزش حرفه‌ای هر کشور مانند یک نهاد، مسئول آماده سازی افراد برای کار قلمداد می‌شود(فیض پور، 1389).
مدرنیسم و ورود به دنیای پست مدرن، زمینه¬ی تحولات زیادی را در مفهوم کار و اشتغال ایجاد کرده است. شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و علمی نوین همراه با مفهوم جهانی شدن، شرایط جدید و تازه¬ای از مفهوم مهارت را که زیربنای کار و اشتغال است، مطرح کرده است. این مجموعه تحولات، زمینه¬ای شد که مفهوم کار و شغل و از همه مهم‌تر برنامه¬ی انتقال و آموزش مهارت‌های کلیدی و اشتغا¬ل¬زا که ورود افراد به دنیای کار و مشاغل را فراهم می¬سازد، تغییر و تحولی اساسی پیدا کند(ایزدی، صالحی عمران و قربانی، 1389).
مبانی نظری پژوهش
برای ایجاد نزدیکی بین کارایی رشته¬های دانش¬آموختگان هنرستان‌های فنی و حرفه¬ای و کاردانش و بازار کار مدل¬ها و شیوه‌های زیر تدوین و توسعه‌یافته است. به نظر می‌رسد بتوان مجموع نظرات متخصصان را در سه رویکرد دسته¬بندی کرد.
1- رویکرد حرفه¬آموزی
2- رویکرد یکپارچه‌سازی آموزش¬های عملی و نظری
3- رویکرد پرورش صلاحیت‌ها و مهارت‌های پایه
1- رویکرد حرفه‌آموزی
این رویکرد معتقد به ارائه¬ی دروس حرفه‌ای محض در مؤسسات خاص و مستقل (که از آنها به نام مدارس فنی و حرفه‌ای یاد می‌شود) است. در این رویکرد، وظیفه¬ی‌ اصلی مدارس، آماده‌سازی جوانان برای کسب و کار است و این هدف از طریق تنوع بخشیدن به رشته‌های فنی و حرفه‌ا‌ی در مدارس محقق می‌شود. در این رویکرد آموزش حرفه‌ای خصوصاً از دهه¬ی 1970میلادی گسترش زیادی یافت و در تمام مقاطع تحصیلی زیر مطرح است(گرت لوز1378،ص16).
مقطع ابتدایی: آمادگی حرفه‌‌ای
مقطع متوسطه: تقویت مهارت‌های حرفه‌ای
مقطع عالی: مهارت‌های تخصصی
در قالب رویکرد حرفه¬آموزی چندین روش مورد استفاده دولت‌ها قرار گرفته است که به اجمال به سه الگوی اساسی اشاره می‌شود.
الف) الگوی مدرسه- محور(school-besed model)
در این الگو، حرفه‌آموزی در محیط آموزشگاه صورت می‌گیرد(مانند کشورهای سوئد، انگلستان و آمریکا). در الگوی مدرسه- محور، اگرچه مدرسه مسئولیت آماده‌سازی جوانان برای دنیای کار را برعهده دارد، در کنار آن از همکاری صنعت نیز برای پربارسازی آموزش¬های مهارتی استفاده می‌شود.
ب) الگوی کار- محور(work- based model)
این الگو ناظر به نقش و اهمیت محیط واقعی کار در تربیت اثربخش صلاحیت‌های شغلی است . در برخی کشورها، نقش مؤسسات صنعتی در آموزش¬های مهارتی بسیار برجسته است و در برخی کشورها آشنایی با محیط واقعی کار از طریق کارآموزی (Apprenticeship) صورت می‌گیرد. درضمن، ارتباط نزدیک‌تری بین اولیای مدرسه و صاحبان صنایع برقرار می‌شود.استراتژی‌های نیل به این اهداف عبارتند از:
1- قراردادن آموزش در موقعیت دنیای واقعی
2- ایجاد آموزشی که دنیای خارج را به کلاس درس بیاورد.
3- ایجاد فرصت‌های یادگیری ورای کتب درس متعارف
4- رسیدن به تسلط علمی تحت شرایط مشابه دنیای حرفه‌ای
ج) الگوی مدرسه/ کار- محور (school/work – based model)
در این الگو بخشی از فرایند آموزش دانش و مهارت‌های شغلی بر عهده¬ی مدارس و بخشی بر عهده¬ی کارفرمایان و صاحبان صنایع است. بارزترین نمونه¬ی این الگو کشور آلمان است. درآلمان مؤسسات صنعتی در کنار مدارس به آموزش صلاحیت‌های شغلی می‌پردازند و بعضاً نقش آنها مهم¬تر از مدارس است.
وجه مشترک کلیه¬ی الگوهای حرفه¬آموزی، متأثر بودن برنامه‌های درسی از مشاغل موجود جامعه است. نظام برنامه‌ریزی در این الگوها، نظام مهارت- محور می‌باشد که بر اساس آن ابتدا مشاغل به وظایف اصلی آن تحلیل می‌شود و سپس مهارت‌های مورد نیاز برای انجام وظایف شغلی تعیین می‌گردد.
2- رویکرد یکپارچه ‌سازی آموزش عملی و نظری
در این رویکرد جدید، محور ایده‌های مطرح شده این است که مرز بین آموزش¬های حرفه‌ای و علمی باید کم¬رنگ شود. معتقدان به یکپارچه‌سازی آموزش حرفه‌ای و نظری، تجدید‌سازمان دروس نظری و فنی و حرفه‌ای را مطرح می‌‌کنند تا از آن طریق دروس به هم مرتبط گردند و دانش‌آموزان نیز بتوانند همه جنبه‌های شغل یا حرفه مورد نظر (ابعاد دانش و ابعاد مهارتی) را درک نمایند. به عنوان نمونه ادوارد بریتون (1991) در کتاب خود تحت عنوان پیوند دادن ریاضیات و علوم تجربی به دنیای کار، درهم¬تنیدگی آموزش‌های نظری با آموزش‌های حرفه‌ای را مورد تأکید قرار می‌دهد.
درتوصیه‌نامه‌های اخیر یونسکو نیز این موضوع تقویت شده است که برای تطابق با تقاضاهای در حال تغییر بازار کار، باید دانش عمومی افراد برای تکمیل دانش فنی آنها ارتقاء یابد و آموزش برای مشاغل به صورت چندجانبه و میان¬رشته‌ای باشد.
3- رویکرد آموزش صلاحیت‌ها و مهارت‌ها ی پایه
رویکردی که شرح آن گذشت ، عمدتاً آموزش¬های مورد نظر را در قالب برنامه‌های درسی مرسوم در مدارس و دانشگاه مد نظر دارد و لذا حیطه¬ی عملکرد آن دوره¬ی متوسطه و آموزش عالی است . اما برخی از صاحب¬نظران، ضمن قبول ضرورت آموزش حرفه‌ای، این ایده را مطرح کردند که موفقیت شغلی علاوه بر چیرگی در مهارت‌های علمی و عملی، مستلزم وجود یک سری مهارت¬ها و عادات فردی نیز هست که ورای یک شغل خاص است. مثل ارزش¬گذاری برای کسب کار، مسئولیت¬پذیری، مخاطره¬پذیری، انعطاف¬پذیری و … . لذا برخی از صاحب¬نظران، عدم موفقیت افراد در کار را بیش از پیش به ضعف آنان در انطباق با محیط کار نسبت داده‌اند تا ندانستن مهارت‌های کارکردی. به همین دلیل امروزه جنبه¬های مربوط به انگیزش افراد نسبت به کار و روابط متقابل¬شان در زندگی کاری، حتی مهم¬تر از کسب صلاحیت‌ها در مهارت‌های کارکردی تلقی می¬شود (گرت لوز 1373 ص 15). براساس این رویکرد، آموزش قابلیت‌ها‌ی شغلی باید از همان اوایل که کودکی شروع شود و در پایه‌های تحصیلی بالاتر تعمیق یابد.
در چارچوب رویکرد برنامه¬ریزی درسی برای ایجاد مهارت¬های عمومی و پایه¬ی مورد نیاز اشتغال، روش¬های آموزش صلاحیت‌های متعدی ذکر شده است . مثلاً آیزنر (1997) در مقاله¬ی« تربیت متناسب با شرایط شغلی و مهارت¬های فردی» معتقد است آموزش اصول هنرها می¬تواند دانش‌آموزان را برای کار و شغل و زندگی آماده کنند. وی صلاحیت¬هایی نظیر درک روابط، توجه به ظرایف و توانایی تصمیم¬گیری در غیاب قواعد از قبل تعیین شده را برای آمادگی شغلی لازم می¬داند و معتقد است این صلاحیت‌ها از طریق تربیت هنری ـ و نه تربیت حرفه‌ای به مفهوم متعارف حاصل می شود (مهرمحمدی ،1381(

مقدمه ………………………………………………………………………21
مبانی نظری ……………………………………………………………….21

21 چالش های فنی و حرفه ای …………………………………………38
نگاهی به تاریخچه فنی و حرفه ای ………………………………………7
نگاهی تطبیقی به فنی و حرفه ای …………………………………… 74
رویکردهای حاکم بر فنی و حرفه ای…………………………………….83
شاخص های تطبیق و مقایسه در فنی و حرفه ای……………………90
پژوهشهای انجام شده داخلی………………………………………….110
پژوهشهای انجام شده خارجی…………………………………………122

فصل سوم: روش شناسی تحقیق

هدف از انتخاب روش تحقیق مشخص کردن روش جهت بررسی موضوعی خاص است. روش تحقیق به عنوان یک فرایند نظامند برای یافتن پاسخ به یک پرسش و یا راه حل یک مسئله است. در این پژوهش به بررسی امکان سنجی تحقق برنامه های آموزش فنی و حرفه ای در سند ملّی آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفته است. در این فصل محقق در نظر دارد روش شناسی تحقیق را بیان داشته و جامعه آماری، متغییرهای تحقیق، ابزارهای اندازه گیری و روش های آماری بکار گرفته شده را تببین کند.
3-2 روش اجرای تحقیق:
پژوهش حاضر یک پژوهش پیمایشی است که در آن برای مطالعه وضع موجود امکانات و تواناییهای آموزش و پرورش در قبال آموزش فنی و حرفه ای اعم از بودجه، نیروی انسانی و زیر ساخت ها و … از مدیران و معاونان مرتبط نظر سنجی می شود.
در این پژوهش محقق می خواهد واقعیت ها را بدون دستکاری متغیرها، توصیف نماید. لذا نوع پژوهش توصیفی است از نوع پیمایشی ( زمینه یابی ) سود جسته است. تحقیق زمینه یابی عبارت است از یک فرآیند پژوهشی که به منظور جمع آوری اطلاعات درباره این موضوعات که گروهی از مردم چه می دانند، چه فکر می کنند و چه کار انجام می دهند اجرا می شود. آنچه که در تحقیق زمینه یابی واقعاً اندازه گیری می شود دانسته یا تفکرات مردم نیست بلکه فرآیند پژوهشی است که اظهارات مردم را درباره اینکه چه فکر می کنند اندازه گیری می کند. ( دلاور، 1376، صص 138- 137 ).
3-3 جامعه و نمونه
جامعه:
در این پژوهش جامعه آماری محتوای ذکر شده در خصوص امر تربیت حرفه ای ( فنی و حرفه ای ) و کلیه دست اندرکاران امر آموزش فنی و حرفه ای در سند ملی آموزش و پرورش می باشد.
جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه مدیران و معاونان مناطق 19 گانه آموزش و پرورش فنی و حرفه ای شهر تهران بوده که تعداد آنها 184 نفر می باشند.
چنانچه قرار است از نمونه گیری نتایج رضایت بخشی حاصل شود باید به مجموعه فعالیت ها و مراحلی که به منظور انتخاب نمونه ای معرف به کار برده شود، آگاهی کامل داشت.اولین قدم، تعیین هدف های پژوهشی است. برای درک و روشن بودن این هدف ابتدا باید جامعه ای را که قصد داریم نمونه مورد مطالعه را از آن انتخاب کنیم، تعریف نماییم. این تعریف باید به اندازه ای روشن باشد که هیچ نوع سؤالی درباره قابلیت تعمیم پذیری یا کاربردی نتایج به هر یک از اعضای جامعه مطرح نباشد. ( دلاور، 1385 )
گروه نمونه و شیوه گزینش آن:
در این پژوهش نمونه آماری محتوای ذکر شده در خصوص امر تربیت حرفه ای ( فنی و حرفه ای ) و کلیه دست اندرکاران امر آموزش فنی و حرفه ای در سند ملی آموزش و پرورش می باشد.
در این پژوهش باتوجه به تعداد مدیران و معاونان شاغل در هنرستانهای فنی و حرفه ای آموزش و پرورش شهر تهران که 184 بوده اند با استفاده از جدول مورگان تعداد 106 نفر از آنها به عنوان نمونه پژوهشی به شیوه طبقه ای نسبی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. جدول 3-1 تعداد پرسشنامه های ارسالی و عودت داده شده را نشان می دهد.

مقدمه …………………………………………………………………….128
روش و طرح کلی تحقیق ……………………………………………….128
جامعه آماری …………………………………………………………….128
نمونه آماری ……………………………………………………………….129
ابزار جمع آوری اطلاعات …………………………………………………129
روش های آماری ………………………………………………………….131

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق

مقدمه ………………………………………………………………………..133
توصیف داده ها ………………………………………………………………134
بخش استنباطی…………………………………………………………….153

برای دانلود رایگان قسمت های بیشتراز فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

مقدمه
در فصول گذشته ابتدا کلیات موضوع مورد بحث را مطرح نمودیم و در اصل یک شمای کلی از کار را ارائه نمودیم. در فصل دوم پس از مرور ادبیات و مبانی نظری موضوع، پیشینه تحقیقات داخلی و خارجی انجام شده در این زمینه را مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه روش تحقیق و اطلاعات مربوط به جامعه و نمونه آماری و همچنین ابزار گردآوری اطلاعات و بحث در خصوص پایایی و اعتبار آن را مطرح نمودیم. در فصل چهارم نیز اطلاعات و داده های بدست آمده از پرسشنامه را باتوجه به سؤالات تحقیق تجزیه و تحلیل کرده و شاخص های آماری مربوط به آنها را ارائه دادیم.
در ادامه این روند در این فصل نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل را مورد بررسی قرار می دهیم. به همین منظور ابتدا سؤالات تحقیق را یک به یک بیان کرده و با ارائه نتایج بدست آمده برای هرکدام به بحث و نتیجه گیری می پردازیم. سپس یافته های تحقیق را بیان نموده و مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم. در آخر نیز محدودیت های تحقیق را بیان نموده و سپس پیشنهاداتی کاربردی برای تحقیقات بعدی ارائه می نماییم.
بحث و نتیجه گیری
این قسمت به بررسی یافته های حاصل از این تحقیق و مقایسه آنها با تحقیقات دیگر می پردازد.
در پاسخ به سؤال اول در خصوص بهره گیری از منابع مالی و کالبدی در آموزش فنی و حرفه ای، یافته های حاصل نشان دهنده تفاوت معنی داری می باشند. بدین صورت که استفاده از منابع مالی و کالبدی در آموزش فنی و حرفه ای به درستی و توازون در حال اجرا می باشد. اما این یافته ها از سه جنبه جنسیت، تحصیلات و رشته تحصیلی تفاوت معنی داری را نشان نمی دهند. در این راستا قاسمی پویا ( 1381 ) و خلاقی ( 1381 ) اعلام کرده اند : که کاستی ها و تنگناهای بنیادین در آموزش های فنی و حرفه ای وجود دارد که در این رابطه می توان به مسئله اشتغال فارغ التحصیلان و کمبود تجهیزات و کمبود امکانات فیزیکی، نیروی انسانی ماهر و نداشتن راهبرد و نظریه مشخصی در زمینه فنی وحرفه ای اشاره کرد. همچنین نتایج تحقیقات شاهنوشی و همکاران (1389)، در خصوص بهره‌وری آموزش‌های فنی و حرفه¬ای با توجه به بودجه¬ی تخصصی برای این امر نشان داد که ضریب متغیر بودجه آموزش فنی و حرفه¬ای 26/0 می-باشد. این ضریب نشان می¬دهد رابطه¬ی مستقیمی بین این متغیر و بهره‌وری نیروی کار وجود دارد به عبارتی افزایش بودجه آموزش‌های فنی و حرفه¬ای باعث افزایش بهره‌وری نیروی کار می شود. از سویی یافته های گودرزی (1370)، در خصوص مهم‌ترین علل گرایش دانش‌آموزان مستعد به شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در ایران عواملی همچون : آموزشگاهی(مانند آگاهی [توجیه] )از هزینه‌های تحصیلی رشته‌های فنی وحرفه‌ای، تنوع رشته‌های فنی ‌و حرفه‌ای و کاردانش، تجهیزات و امکانات کارگاهی هنرستان‌ها، دوری و نزدیکی محل هنرستان¬ها، وجود هنرآموزان فنی شایسته، امید زود دست‌ یافتن به اشتغال، درآمد و وضعیت اقتصادی خانوادگی حاکی از توجه آموزش فنی و حرفه ای به تخصیص منابع و تجهیزات و امکانات می باشد که این نتایج با یافته های مرجانی ( 1381 )، که نشان داد به دلیل امکانات محدود مدارس و مجهز نبودن کارگاهها، دانش آموزان محیط واقعی کار را تجربه نکرده، بنابراین با ویژگی ها و محدودیت های محل کار آشنا نمی شوندهمسو می باشد.

مقدمه ……………………………………………………………………….167
بحث و نتیجه گیری …………………………………………………………167
نتیجه گیری ………………………………………………………………….172
محدودیت های تحقیق …………………………………………………….172
پیشنهاد های برخاسته از تحقیق ……………………………………….173
پیشنهادیی برای پژوهشهای آینده ……………………………………..175
منابع فارسی و انگلیسی …………………………………………………176



بلافاصله بعد از پرداخت به ایمیلی که در مرحله بعد وارد میکنید ارسال میشود.


فایل pdf غیر قابل ویرایش

قیمت25000تومان

خرید فایل word

قیمت35000تومان